Post AY3ZkdvMoDjPLPuetU by HenningKA_DK@expressional.social
 (DIR) More posts by HenningKA_DK@expressional.social
 (DIR) Post #AY3YpMhQB7dNPr4see by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T15:01:23Z

0 likes, 0 repeats

Kortet her viser den del af Ukraine, der er mineret. Og her kan du læse, hvad det betyder for den ukrainske landbrugssektor (gavelink) https://effektivtlandbrug.landbrugnet.dk/artikler/udland/91602/krigen-giver-ukrainske-landmaend-gigantiske-tab.aspx?linkGuid=4f7bdee6-9cdf-48ab-adae-a0a93b0ebe7c&linkQuery=00000000-0000-0000-0000-000000000000 #Ukraine 6/

(DIR) Post #AY3YpOAAjiE5xJXM6i by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T15:02:56Z

0 likes, 0 repeats

Og som det er set de seneste dage, har Rusland målrettet gået efter at smadre store kornsiloer ved Odesa. For under seneste forhandlingsrunde omkring kornaftalen krævede Rusland en tilbagevenden til nogle banker til SWIFT-systemet - hvilket de har været afskåret fra siden foråret i 2022. Det krav er blevet afvist. Sanktionen betyder, at det er svært for Rusland at få udenlandsk valuta eller overføre aktiver til udlandet. Og det gør ondt på den russiske økonomi. #Ukraine 7/

(DIR) Post #AY3YpPzFxGgPc2RfN2 by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T15:04:07Z

0 likes, 0 repeats

Men der er ingen sanktioner på fødevarer, og med en langt lavere produktion af afgrøder i Ukraine, får det betydning for priserne på verdensmarkedet. Og det er til fordel for Rusland. Som et eksempel har Ukraine det sidste år eksporterer 8 mio. tons korn til Kina - det er nemt at forestille sig, hvem der gerne vil overtage det marked, og samtidig har vi allerede nu set, at de globale priser på korn er øget.THE END /8 #Ukraine #Russiaisaterroriststate

(DIR) Post #AY3YpUDwCcnskjLRoG by anderspuck@krigskunst.social
       2023-07-25T15:08:20Z

0 likes, 0 repeats

@HenningKA_DK Jeg er ikke helt enig. Ved ikke om du har set min video fra i går, men for mig at se er det ikke nødvendigvis en ulempe for Ukraine at komme af med en aftale, som fra deres synspunkt maksimalt måtte være en midlertidig foranstaltning. https://krigskunst.social/@anderspuck/110768878534424820

(DIR) Post #AY3ZkdvMoDjPLPuetU by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T15:18:42Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck Tak for respons, det er stærkt påskønnet. Jeg har lovet mig selv, at jeg skal have set din video, det bliver nok i aften. Jeg ved, at Ukraine forsøger at få en aftale i stand med EU om at kunne sejle korn ind i Rumænien via Donaufloden. Det er selvfølgelig årsagen til de russiske angreb her. De presserapporter, vi får fra ukrainsk landbrug er ikke altid de mest opløftende, men jeg ser frem til at se dit take på det.

(DIR) Post #AY3x3uxlytZEdZCLiK by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T19:19:29Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck God video, som sædvanlig. Et par kommentarer:Jeg skal da ikke kunne udelukke, at igen-igen træffer impulsive beslutninger, bare fordi Ukraine beskyder et militært mål, der tilmed ikke koster menneskeliv, i hvert fald ikke, som jeg har forstået det. Men jeg tror der er mere i det. 1/

(DIR) Post #AY3x3vg5K90qqzvjma by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T19:24:32Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck Første gang, Ukraine ramte broen til Krim, afstedkom det voldsomme bombardementer  af Kiev, der kostede folk livet, bl.a. med droner. Jeg tænker, at i russisk forstand ville en opsigelse af kornaftalen ikke være et stærkt nok signal? Jeg tror også at EU spiller en rolle, bl.a. i forhold til at kunne hjælpe Ukraine med korneksporten. Mon ikke Putin med interesse har noteret sig lidt uenighed hos EU-landene om det? 2/

(DIR) Post #AY3x3wPoa7an8pKG3s by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T19:29:05Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck 3/ Der er fem lande, der modsætter sig at Ukraine kan eksportere korn til selve EU, af hensyn til deres eget landbrug. Et af dem er Rumænien - skal de så til at hjælpe Ukraine med at få korn via søvejene? Det kunne måske give lidt gnidninger? Ukraine er interesseret i at få en aftale om at kunne omfordele korn til rumænske skibe i internationalt farvand for at få det fordelt på flere havne i landet.

(DIR) Post #AY3x3xAFnSjtSr3LRg by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T19:32:32Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck 4/ I øvrigt - måske har Tyrkiets nye kurs ift. Rusland også haft noget at sige ift. kornaftalen? Det er trods alt dem, russerne forhandler med? Ellers stærk analyse af de sikkerhedsmæssige aspekter af den kollapsede kornaftale. Det kan vel give nogle interessante muligheder for Ukraine - vil de måske bede om krigsskibe i en hjælpepakke næste år?

(DIR) Post #AY3x3xmXV7MdNaxv7Y by anderspuck@krigskunst.social
       2023-07-25T19:39:50Z

0 likes, 0 repeats

@HenningKA_DK Tak for kommentarerne. Det kan godt være at Erdogans udmeldinger inden kollapset har givet Ukraine en for stor tro på at de ville få hjælp til at bryde en russisk blokade. Men jeg tror nu vi skal se alt det som sker nu som forsøg på at finde en løsning uden om Rusland. Den aftale med Rumænien, som du nævner, er jo ikke kun god for Ukraine fordi de kan tjene lidt penge. Det vigtigste er at de vil have brudt Ruslands blokade.

(DIR) Post #AY3xxl5Ftoc2DJKD1U by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T19:49:57Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck Det er klart. Men der er også økonomi i det. Ukrainske landmænd er i forvejen ramt af faldende indtægter - det kan gå ud over købekraften ift. afgrøder i fremtiden. Men selvfølgelig er der mere i det end én sektor.

(DIR) Post #AY3zfktS4I8cJqLa2y by anderspuck@krigskunst.social
       2023-07-25T20:09:10Z

0 likes, 0 repeats

@HenningKA_DK Jeg tror Ukraine forventer at blive ved med at eksportere korn. Det som kan stå i vejen er, hvis vi ikke vil være med til at finde løsninger. Så på en eller anden måde ligger presset jo på os nu.

(DIR) Post #AY40L5nNGBAN1CDPuK by HenningKA_DK@expressional.social
       2023-07-25T20:10:00Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck I øvrigt: Jeg går ud fra, at de tal, der kommer ud om ukrainske elimineringer af russisk udstyr er nogenlunde troværdige. Men kan man se en effekt af at Ukraine har ødelagt så meget russisk artilleriudstyr?

(DIR) Post #AY40L6Nt4QNCqRIZou by anderspuck@krigskunst.social
       2023-07-25T20:16:36Z

0 likes, 0 repeats

@HenningKA_DK Ja, så småt. Der har været en del meldinger om større ændringer ved Bakhmut i dag. Og om at russerne generelt er begyndt at spare mere på ammunitionen. Men det bliver spændende hvornår det begynder at gå stærkt.

(DIR) Post #AY41npMzVavuQZ8mrw by VikingChieftain@krigskunst.social
       2023-07-25T20:33:01Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck @HenningKA_DK Ville det ikke løse situationen at transportere kornet med bulkskibe under EU-flag? I det mindste transportdelen af dette problem? Beskyttelsen af havnefaciliteter og infrastruktur er en anden ting, der skal løses.EU har ikke en stor flåde, men den kan være stor nok til denne mission.https://www.emsa.europa.eu/eumaritimeprofile/section-2-the-eu-maritime-cluster.html

(DIR) Post #AY449UglHToGZ6qb0C by anderspuck@krigskunst.social
       2023-07-25T20:59:23Z

0 likes, 0 repeats

@VikingChieftain @HenningKA_DK Måske. Det afgørende spørgsmål er om nogen vil stille militær beskyttelse, og så tror jeg det er mindre vigtigt hvilket flag handelsskibet har. Med mindre det er kinesisk. 😊

(DIR) Post #AY458k7IXC9C4xSu1I by chowderman@universeodon.com
       2023-07-25T21:10:26Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck @VikingChieftain @HenningKA_DK Even a EU private ship owner would find it difficult to get war cover insurance. Ukraine has offered (which would put the financial risk on them) but then you need to find brave sailors!And when the ships are sunk, what do you do?

(DIR) Post #AY45HtObP7tHSovEDA by VikingChieftain@krigskunst.social
       2023-07-25T21:12:05Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck @HenningKA_DK Det ville være ret pinligt, hvis kineserne var politiet i en konflikt i Europa. Men som vi talte om for kort tid siden, kan kinesiske bulkskibe være en anden løsning. Desværre er lastbil- og jernbanetransport ikke løsningen. Det kan klare dele af transporten, men det ville være som at overføre vand fra et vandtårn til et andet via en haveslange.

(DIR) Post #AY45QpD4KxqH5Tmq9I by anderspuck@krigskunst.social
       2023-07-25T21:13:42Z

0 likes, 0 repeats

@chowderman @VikingChieftain @HenningKA_DK I don’t think the sailors will have much to say about it. It’s a tough business.

(DIR) Post #AY4jCfFGaJPQIMcJuq by VikingChieftain@krigskunst.social
       2023-07-25T21:13:57Z

0 likes, 0 repeats

@chowderman @anderspuck @HenningKA_DK Then Russia is at war with NATO and the Black Sea fleet will just be a memory in the Russian admirals' wet dreams.

(DIR) Post #AY4jCfwryCHsTb18sa by chowderman@universeodon.com
       2023-07-26T04:30:37Z

0 likes, 0 repeats

@VikingChieftain @anderspuck @HenningKA_DK No.Russia would deny it (it was a Ukrainian mine or the suchlike).America wouldn’t won’t want to escalate.Europe doesn’t have the ability to take on Russia without America. (America is being very careful not to escalate with Russia. Even when American Reaper drones are taken down by Russia, all that America does is squeal like a little girl)

(DIR) Post #AY4jCgoOlB6b9c3tJY by anderspuck@krigskunst.social
       2023-07-26T04:39:20Z

0 likes, 0 repeats

@chowderman @VikingChieftain @HenningKA_DK I think it’s a somewhat strange use case for a false flag operation. I can see how a mine could disturb traffic, but if the story is that it’s a Ukrainian mine, then it looks like a mistake, and the West can organize a naval mission to help Ukraine clear the mines.

(DIR) Post #AY4oDsCEPyjUWSaqVE by chowderman@universeodon.com
       2023-07-26T05:35:36Z

0 likes, 0 repeats

@anderspuck @VikingChieftain @HenningKA_DK Not so much a false flag, more an instinct to lie. E.G. The Nova Kakhovka dam, not blown by Russia to discredit Ukraine but culpability deflected towards Ukraine once it had been blown.The West could organise a mission at any time to clear mines if it wanted to, it hasn’t.