# taz.de -- Kreuzberg'de sergi: Mor içinde doğmak
> Sanatçı Viron Erol Vert'in sergisi, sanatçının hayatında yaşadığı kişisel
> anıları tekrardan canlandırırken, aynı zamanda toplumun paylaştığı ortak
> kaderi de hatırlatıyor.
(IMG) Bild: „Born in the Purple“ – Viron Erol Vert sergisi.
Sergi alanına girdiğinizde gördüğünüz resimde hayat dolu, yaşlıca bir
hanım, bir eğlence mekanında erkeklerin arasında oturuyor. Masasının
önündeyse kafasını arkaya doğru eğen bir dansöz var. İlk bakışta
Türkiye’nin 70’li yıllarından olduğunu tahmin ettiğiniz bu kare, aslında
farklı bir kültüre ait. Çünkü resimde gördüğümüz keyifli hanımefendi Yunan
ve İtalyan kökenli.
Sanatçı Viron Erol Vert’in büyükannesi Mafalda’nın İstanbul’daki evi,
Vert'in Marcel Proust’u hatırlatan duygusal yolculuğunun başlangıç noktası.
1975 Almanya doğumlu sanatçı, çok kültürlü bir semt olan Osmanbey’deki
Sebat Apartmanın mobilyaları ve diğer kalıntıları, ailesinin geçmişini ve
toplumdaki güç ilişkilerini anlamak için kullanmış. Bu eşyalar, “Born in
the Purple“ sergisine konu olmuş.
## “Her insan kapalı bir kutuya benzer“
12 duraktan oluşan sergi alanında bazen şişe standı, eski kartpostallar
veya fotoğraflar gibi objeler yer alıyor, bazen de Vert o objeleri kendi
tasarlıyor. Büyükannesinin küçükken kulağına fısıldadığı “Enos anthropos
ine ena klisto kouti“ – “Her insan kapalı bir kutuya benzer“ anlamına gelen
cümleyi, sanatçı tahta ve metal kutularla yaptığı heykelle canlandırmış.
Vert'in aranjmanları, hayatında yaşadığı kişisel anıları tekrardan
canlandırıyor. Bazı eserler ise, toplumun paylaştığı ortak kaderi
hatırlatıyor. Mesela Vert’in amcasının 1945 yılından kalma evrakları,
Türkiye'deki hükümetin 40’lı yılların başında Müslüman olmayan
azınlıklardan aldığı varlık vergisini ve onların ülkeden nasıl sürüldüğünü
belgeliyor.
## “Mor içinde doğmak“
Vert her ne kadar kurgulanmış, yeniden hayat bulmuş objelere yer verse de
“Born in the Purple“ aslında klasik bir sergi değil. Sanatçı geçtiğimiz
ilkbaharda Galerie Wedding’de hazırladığı uyku laboratuvarı ve rüya
enstitüsü sergisi “Dreamatory“ ile yeni alanlar bulma yeteneğini
göstermişti. Ziyaretçiler galeride bulunan yataklarda rüyalarını not
alabiliyor ve uzmanlarla paylaşabiliyordu.
Sanatçı en yeni projesinde sergiye ismini veren “mor içinde doğmak“
terimini metafor olarak kullanıyor. Metafor, Bizans İmparatorluğu’nun
Boğaz’daki eski sarayında bulunan, duvarları mor taşlarla dizili olan ve
içine tahta çıkacak bebeklerin doğduğu odaya bir gönderme.
## Demokratik bir alan
Serginin “Porphyra Club“ bölümü, Vert'in büyükannesinin Osmanbey'deki
evinden gelen iki ihtişamlı avizeyle aydınlatılıyor. “Porphyra Club“ yemek
ve müzik eşliğinde Bizans tarihinden Berlin mahallelerindeki oturma izni
konusuna kadar birçok sorunun tartışıldığı bir yer. Böylece “mor içinde“
doğuştan yönetim hakkına sahip olanların odası, herkesin bu hakka sahip
olabileceği demokratik bir alana dönüşüyor. Bu aristokrat konsept, mekanın
eşitlikçiliğiyle tezat oluşturuyor.
HTW Berlin’de Moda Tasarımı okuyan Vert, aynı zamanda Weißensee Sanat
Yüksekokulunda “Deneysel Yüzeyler“ departmanından geliyor. Burada öğrendiği
drape sanatı, sergideki ışık tasarımlarından kendini belli ediyor.
Onun kullandığı mor rengi daha çok LGBTİ+ sembolünde kullanılan menekşe
moruna doğru kayıyor ve mantığı çağrıştıran nane yeşili ile tamamlayıcı bir
özellik taşıyor.
## Cam kutu içinde solan buketler
Prensip olarak sadece grup sergilerine ev sahipliği yapan Kreuzberg Sanat
Merkezi, Vert için bu prensipten vazgeçmiş- haklı sebeplerden ötürü.
Kültürel kimlik çalışmaları ve Alman-Yunan-Türk göçebe kimliğiyle geniş bir
yelpazeye sahip olan Vert, şu an Berlin'de bulunan en enteresan
sanatçılardan biri.
Ziyaretçilere serginin başlarında karşısına çıkan homojen, ulusal kimlik
olgusu daha sonra farklı kültürlerin birbirine bağlı olduğu biyografilerle,
tabirlerle, deyimlerle ve Vert’in canlandırdığı küçük fetişlerle
gerçeklikten uzak bir hal alıyor.
Bir cenazede veya düğünde görülen çiçek buketlerini çevreleyen cam kutu,
Atatürk’ün “Ne Mutlu Türküm Diyene“ sözünün yazdığı rozetlerle süslenmiş.
Bugün Türkiye'deki AKP hükümeti de otoritesini yapılandırmak adına
Atatürk'ü kullanıyor. Bu çiçekler, şu an Türkiye’nin gerçeklerini birebir
yansıtmasa da, ülkede yaşananları anlamak için bir sembol olarak
düşünülebilir. Fakat sergi bittiğinde ve gerçek hayata döndüğümüzde, o
buketler artık solmuş olacak.
Viron Erol Vert'in [1][„Born in the Purple“] sergisi, 27 Ağustos’a kadar
Kunstraum Kreuzberg'de.
11 Aug 2017
## LINKS
(DIR) [1] http://www.kunstraumkreuzberg.de/programm.html
## AUTOREN
(DIR) Ingo Arend
## TAGS
(DIR) taz.gazete
(DIR) Kültür
(DIR) taz.gazete
## ARTIKEL ZUM THEMA