Post B4rDoW88GMGxtmYcls by jalager@mastodon.nu
 (DIR) More posts by jalager@mastodon.nu
 (DIR) Post #B4poZ3RDxtSSYX3ddw by orangezingo@mastodon.nu
       2026-03-31T22:00:54Z

0 likes, 0 repeats

Många känslor just nu kring Sveriges VM-plats i herrfotboll. Inte bara positiva.För mig - personligen - så är fotboll och musik de två största kulturuttrycken. Att VM roddas av FIFA och ESC av ESC, det är absolut två problematiska organisationer fulla av korruption och allmän vidrighet.Men också - varje chans vi har att samlas kring något och för deltagarna som viger sina liv åt sin idrott eller sin musik så kan jag inte låta bli att glädjas åt det också (1/3)

(DIR) Post #B4poZ4oeqFnSpV1ro8 by orangezingo@mastodon.nu
       2026-03-31T22:06:13Z

0 likes, 0 repeats

Jag förstår andras känslor, känslan av att vilja bojkotta. Helt klart så bidrar såväl FIFA som ESC till att min glädje grusas.Men ska jag vara helt ärlig så kan också ett deltagande i sig för mig också betyda andra saker än att bara se det som nån slags acceptans av dessa organisationer. Det kan också ge människor hopp och glädje i vår svåra tid. Inklusive mig.Och därför kommer jag - personligen återigen - att se såväl ESC som VM och inte ha något dåligt samvete över det. (2/3)

(DIR) Post #B4poZ67TzkRusAqPmy by Karolina@mastodonsweden.se
       2026-04-01T01:38:13Z

0 likes, 0 repeats

@orangezingo ESC är inte fascister. Eurovision hålls inte i Trumps USA. Lite väl bekväm äpplen/päron-logik där. Men visst. Man hade kunnat åka till OS i Berlin 1936 också. För kärleken till sporten och den där Hitler kanske inte var så illa ändå.

(DIR) Post #B4poZBjb7SuOHpiQOO by orangezingo@mastodon.nu
       2026-03-31T22:08:57Z

0 likes, 0 repeats

Lite som jag heller inte bojkottar eller ger upp hoppet om Sverige trots att vi just nu har en regering som regerar i stöd av främlingsfientliga, konservativa smygfascister. Jag vill istället arbeta för förändring. (3/3)

(DIR) Post #B4qmt2aapEOcxrnncW by orangezingo@mastodon.nu
       2026-04-01T12:54:08Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Förstår att jag lyckades göra dig upprörd, sorry för det. Det var inte min mening. Men några saker vill jag lägga till: VM i fotboll hålls också i Mark Carneys Kanada och i Claudia Sheinbaums Mexico. Och ESC bannar fascist-Ryssland men vågar inte banna fascist-Israel, ett land som bara i dagarna tillochmed sett till skriva in apartheid i sina lagböcker.

(DIR) Post #B4qwpkfbzTZa3wDhvk by Karolina@mastodonsweden.se
       2026-04-01T14:45:36Z

0 likes, 0 repeats

@orangezingo Nej då, jag är inte det minsta upprörd. Var bara en jävla massa fotbolls-VM i flödet igår. Jag tycker man ska skita i ESC också, men FIFA och fotbolls-VM rör sig i en helt annan liga. Inte minst finansiellt. Och då att de ger personliga fredspris till fascisten in chief. Fattar att du gillar fotboll och gärna vill kunna följa VM utan dåligt samvete. Men det går faktiskt inte. Finns fotboll och annan sport på massa andra nivåer man kan följa och älska.

(DIR) Post #B4qxaPNuwlOBepBvV2 by orangezingo@mastodon.nu
       2026-04-01T14:54:03Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina "Utan dåligt samvete" är kanske den raden jag skulle ha justerat i mitt inlägg, för riktigt så enkelt är det ju inte. Det är självklart att jag önskat att FIFA och ESC hade varit andra organisationer, och att saker var annorlunda.Men återigen, var och en gör som de vill. För mig är inte att se fotbolls-VM detsamma som att stödja Trump. Eller att se ESC är inte samma sak som att stödja Israel. Det är mer nyanserat än svart och vitt.

(DIR) Post #B4r7iAkKFuUU7C0tW4 by Karolina@mastodonsweden.se
       2026-04-01T16:47:31Z

0 likes, 0 repeats

@orangezingo Man gör som man vill. Jag tycker fortfarande att det är en cop-out att försöka likställa ESC och FIFA. Det är ett ohederligt argument som inte kan fylla annan funktion än att rättfärdiga ett beslut man egentligen tycker är fel. Klassiskt utslag av kognitiv dissonans, vilket är mänskligt men inte logiskt stringent. Säger jag som varken roas av Eurovision eller Fotbolls-VM, så inte partsinlaga.

(DIR) Post #B4r8VYc2JHFMKBgVhw by iakonkret@mstdn.social
       2026-04-01T16:56:24Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina @orangezingo Jag tror verkligen på att visa med fötterna vad man tycker. Även om det gör ont. Uteblir publiken, försvinner köparna, minskar antalet konton så tappar de sin plattform. Affärerna går sämre och styrelse/ledning måste agera, i bästa fall bytas ut. Om alla gör händer saker.

(DIR) Post #B4rDoW88GMGxtmYcls by jalager@mastodon.nu
       2026-04-01T17:11:37Z

0 likes, 0 repeats

@orangezingo @Karolina För min del förstår jag att folk vill bojkotta. Jag gjorde nåt liknande 2022, kände inget sug alls och det berodde inte på att Sverige inte var med. Samtidigt: VM är en global tävling och många mästerskap hålls i länder med olika nivåer av problematisk politisk situation. Qatar och Ryssland uppenbarligen. Argentina under juntan. Mexiko två gånger under enpartistaten. Även Sydafrika och Brasilien har väl betydande brister. (1/3)

(DIR) Post #B4rDoXCQHtIbDNZZ68 by jalager@mastodon.nu
       2026-04-01T17:11:38Z

0 likes, 0 repeats

Det är inget nytt, och det suger, men speglar väl i första rummet hur världen ser ut, där väldigt många människor lever under demokratiskt tvivelaktiga regimer - och vi får väl räkna USA dit nu. Sen kan man absolut tycka att Infantino och hans löjliga fredspris är sista droppen och man inte vill vara med längre. Eller att andra omständigheter just denna gång gör att en bojkott är särskilt befogad just nu. (2/3)

(DIR) Post #B4rDoY8umQ5S8mwHGi by jalager@mastodon.nu
       2026-04-01T17:11:38Z

0 likes, 0 repeats

Men jag vill nog påstå att det problematiska med årets VM är mer en fråga om grå nyanser än om svart och vitt. Och utifrån det tycker jag man kan förstå att folk landar olika i sina slutsatser. (3/3)

(DIR) Post #B4rDoZ9f18HHHOIO4O by Karolina@mastodonsweden.se
       2026-04-01T17:55:48Z

0 likes, 0 repeats

@jalager Du har så klart rätt till din åsikt. För mig är det tydligt att FIFA passerat en röd linje. Jag tyckte att den gick redan vid Qatar. Sen Trump är man en ren fascistorganisation. I min bok är detta VM att likställa med OS i Berlin 1934. Klart man kunde stå där och vifta flaggor med Hitler också, men jag personligen skulle ha mått bättre av att avstå. Men många män har en relation till sport jag inte kan förstå. Den går bortom all annan solidaritet, det vet jag sen länge.

(DIR) Post #B4rE5f8E34xmjtmCzw by Karolina@mastodonsweden.se
       2026-04-01T17:58:59Z

0 likes, 0 repeats

@jalager @orangezingo Du missar poängen. FIFA är numera en fascistisk organisation. Det handlar inte om att förenas kring sport. Det handlar om att tjäna pengar och pola med de som just nu försöker slunga in oss i tredje världskriget.

(DIR) Post #B4rQ7JFRa5nItihka8 by orangezingo@mastodon.nu
       2026-04-01T20:13:44Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Du tolkar mig fel. Jag använder inte ESC för att rättfärdiga FIFA. Jag pekar på perspektiv, att jag personligen har en beef med båda organisationerna. Liksom många andra. Apple t ex. Deras VD Tim Cook skänker Trump en guldtacka/glaspjäs, en tydlig signal. Deras fabriker i Kina är inget annat än rena arbetsläger. Det är världens högst värderade och kapitalistiska företag, och deras metoder blir legio för andra som vill göra samma sak. Stänga in sina användare i ekosystem t ex. (1/2)

(DIR) Post #B4rSfuBAyhydBxKgam by orangezingo@mastodon.nu
       2026-04-01T20:19:46Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Jag är medveten om att det här blir ett "å ena sidan å andra sidan"-inlägg, men jag gör så för att visa på det jag tycker är orimligt i din ståndpunkt - att FIFA skulle vara så mycket värre än t ex big tech och världens största företag som alla just nu fjäskar och kryper för Trump på olika sätt. Jag kan inte se det.Men det betyder inte att jag tycker att de gör rätt. Det är en stor skillnad. Men fotbolls-VM är mycket, mycket större än FIFA. (2/2)

(DIR) Post #B4rSfv95NxtoBlMWyO by Karolina@mastodonsweden.se
       2026-04-01T20:42:23Z

0 likes, 0 repeats

@orangezingo Du tillskriver mig rätt mycket nu i din iver att rättfärdiga din ståndpunkt. Det är osnyggt. Tech och sport är två olika arenor. Och jag har överhuvudtaget inte nämnt tech. Delvis eftersom det är en jämförelse som haltar som en skadskjuten dromedar. Ingen har sagt att du inte får kolla på VM. Men att din ”logik” baseras på känsla och saknar stringens står jag för till hundra procent. Tycker att vi slutar här.

(DIR) Post #B4rUJuxjaMQf9sglGq by orangezingo@mastodon.nu
       2026-04-01T21:00:49Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Jo, det var osnyggt. Men att klistra Hitler och OS 1936 på mig var kanske inte så snyggt av dig heller.Och nej, det är inte två olika arenor - för du tog det dit. Du skrev själv att FIFA handlar mer om pengar och att de ger personliga fredspris till Trump. Det blev då ofrånkomligt att då inte dra parallellen till det företag som tjänar mest pengar i världen.Men vi stannar här. Överens om att vara oöverens 😊

(DIR) Post #B4rVD0rpKjQnOmCHK4 by Karolina@mastodonsweden.se
       2026-04-01T21:10:48Z

0 likes, 0 repeats

@orangezingo Nej jag tog det inte dit, det är ett helt absurt påstående. Nu får du skärpa dig. Jag jämförde mängden pengar ESC/Fifa. Och jag har jämfört detta VMs plats i historien med OS 1936. Jag har inte klistrat något på dig, det gjorde du alldeles själv genom att ta åt dig. Trodde inte det här skulle hända, men nu avföljer jag dig. För det du gör nu är klart över gränsen.

(DIR) Post #B4rVHirZhQjN0YKCTA by orangezingo@mastodon.nu
       2026-04-01T21:11:35Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Sedärja. Det var tråkigt att du inte kan skilja på sak och person. Men det är ditt val.