Post B3aOmpH8m4CSz6BpWC by jalager@mastodon.nu
(DIR) More posts by jalager@mastodon.nu
(DIR) Post #B3aOmpH8m4CSz6BpWC by jalager@mastodon.nu
2026-02-22T16:20:53Z
0 likes, 0 repeats
Moa Berglöf som vanligt klarsynt om det parti hon jobbade för under många år. Läsvärt.”Sedan valet 2022 har Moderaterna haft alla möjligheter att göra det som Ulf Kristersson lovade: samarbeta i sakfrågor med SD, men stå fast vid sina egna värderingar. Det är inte omöjligt att det hade kunnat löna sig i opinionen.” (1/4)
(DIR) Post #B3aOmqipObwRTG9SJU by jalager@mastodon.nu
2026-02-22T16:20:53Z
0 likes, 0 repeats
”Men istället har en allt snabbare glidning skett. En som, med tanke på att M idag ligger bara några procentenheter över katastrofvalet 2002, borde leda till självrannsakan redan nu.”https://www.sydsvenskan.se/opinion/moa-berglof/rasismen-kommer-inte-att-lyfta-m-nu-heller/ (2/4)
(DIR) Post #B3aOmry6lHl5KwJAlk by jalager@mastodon.nu
2026-02-22T16:33:31Z
0 likes, 0 repeats
Tycker Moa sätter fingret på nåt viktigt. De tre borgerliga partierna i Tidö hade kunnat samarbeta med SD men ändå stå för sina värderingar. Jag som socialliberal var emot ett sånt samarbete, men kunde ändå respektera att man kunde landa olika i den analysen. Även L. ”Den liberala vakthunden” skulle de vara. Hålla sina röda linjer, men ändå pragmatiskt hitta samsyn. Ge men också ta. (3/4)
(DIR) Post #B3aOmsr3Szi85M13Pk by jalager@mastodon.nu
2026-02-22T16:33:47Z
0 likes, 0 repeats
Vi vet hur det blev. Få brydde sig om den där hundens bjäfsande. M och KD framför allt tycks ha funnit det lättare att anamma SD:s världsbild och retorik än att hålla fast vid sin egen. Kanske var det oundvikligt men jag tror de hade kunnat lyckas bättre om de visat lite ryggrad.Därför är jag idag dubbelt besviken på mina forna alliansbröder. Dels för att de valde ett SD-samarbete. Dels för att de genomfört det samarbetet i så svag stil. (4/4)
(DIR) Post #B3aOmtVp1QJw7n5bxQ by Karolina@mastodonsweden.se
2026-02-22T17:16:35Z
0 likes, 0 repeats
@jalager Jag känner exakt likadant. Och ett tredje svek är att de låtsas som att det är så här deras politik alltid sett ut, fast förskjutningen mot SD är påtaglig. Finns folk som låter som rena nynazister idag som brukade skriva grejer jag fortfarande håller med om. Ren gaslighting.
(DIR) Post #B3abqw7YZ1XQmGztKq by jalager@mastodon.nu
2026-02-22T19:43:01Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Jo, det har onekligen skett en radikalisering. Under allianstiden hade jag kunnat rösta på vilket som helst av de fyra borgerliga partierna, KD möjligen med viss tvekan. Alliansen fick egen majoritet 2006 utifrån en politisk mitten-högerplacering som idag väl endast bebos av Centerpartiet. Sen påstås det från Tidöhåll och vissa medier att C ”gått åt vänster”. Jojo. Det går fort i hockey.
(DIR) Post #B3aeFRKgN3fyRAwsXw by Karolina@mastodonsweden.se
2026-02-22T20:09:55Z
0 likes, 0 repeats
@jalager Just det där att man inte kan stå för sin åsiktsglidning gör mig fan galen.