Post B2NJOezmpflcTLdi3U by maswan@mastodon.acc.sunet.se
(DIR) More posts by maswan@mastodon.acc.sunet.se
(DIR) Post #B2NEAeP1jyQOoBwhqS by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T10:54:20Z
0 likes, 0 repeats
Är i krig med PostNords kundtjänst nu sen de (som vanligt) ljugit om att jag inte varit hemma vid hemleverans så jag istället får åka till utlämningsställe.Först vägrar både deras chatbot och kundtjänst bemöta att de ljugit om leveransen. Nu får jag detta. De har alltså satt i system att ljuga om hemleverans så att de inte behöver ersätta avsändaren som i sin tur ska ersätta mig. När jag kallar dem skurkbolag och tycker att de ska skämmas hänvisar de till ”god ton”.
(DIR) Post #B2NEYjvwpOsAudpZwG by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T10:58:41Z
0 likes, 0 repeats
Det är för mig helt uppenbart att PostNord byggt ett flöde där, när de inte kan leverera så aktiveras ”kund inte hemma” för att runda att information skickas till avsändaren som är den som tekniskt betalt för tjänsten. De vet att jag som slutkund inte kommer orka reklamera hela vägen, så PostNord kan ta betalt för hemleveranser som inte utförs istället för att kreditera delar. Det här vägrar de att svara eller be om ursäkt för. Istället ber de om ursäkt för lång svarstid i KS.
(DIR) Post #B2NEcocXLOfqbhh9JA by nikolar@mastodonsweden.se
2026-01-17T10:59:26Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina samma här. Inte så roligt när det är en vara på ett fyrsiffrigt belopp som Postnord inte vill ansvara för. Bollas nu mellan säljaren (litet boalg), postnord, nåt bud, ombudet.
(DIR) Post #B2NErIg8Nz7xsuHhaa by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T11:02:02Z
0 likes, 0 repeats
Jag har alltså precis alla kvaliteter som behövs hos en rättshaverist, utom långsinthet. Det ska världen antingen vara otroligt tacksam för eller sörja. Beroende på vad som hamnat i mitt fokus.
(DIR) Post #B2NF0fNRMYOUtB0Tc8 by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T11:03:46Z
0 likes, 0 repeats
@nikolar Fy fan. För mig handlar det om principen. För om man multiplicerar den här hanteringen med antalet fuckade leveranser handlar det tveklöst om mångmiljonbelopp.
(DIR) Post #B2NF1H9wtABI4KzErQ by Livija@mastodon.nu
2026-01-17T11:03:51Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Vi står bakom dig.
(DIR) Post #B2NFDyNe1Jl3aiRmyG by iakonkret@mstdn.social
2026-01-17T11:03:23Z
0 likes, 0 repeats
@nikolar @Karolina Vilken skit. Och alla dessa kedjor av leverantörer där alla kan skylla på alla. :(
(DIR) Post #B2NFDzhB8Ayffaau3c by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T11:06:07Z
0 likes, 0 repeats
@iakonkret @nikolar Exakt. PostNord utnyttjar sin ställning. Jag hamnade först i en lång loop med deras chat bot där den bad mig svara yes/no utan att den ställde en fråga och sen påstod att jag bad om att få avsluta chatten när jag sa att jag ville prata med en människa. Man designar inte ett så uselt verktyg av misstag.
(DIR) Post #B2NFkCC2CTeDhINjGa by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T11:11:58Z
0 likes, 0 repeats
@Livija Haha, tack! Det är som när Skellefteå kraft försökte lura mig på gynnsamt avtal efter att mamma dog. Då brann det till slut och jag skrev till dem att jag har allt dokumenterat och kommer att lägga all min vakna tid på att göra livet till ett helvete för dem tills jag får rätt. Då gav de sig, hehe. Obs, jag hade rätt. Men sånt betyder inte alltid något.
(DIR) Post #B2NG9efLTaiJFAEQ2C by bike4climate@mastodon.nu
2026-01-17T11:12:56Z
0 likes, 0 repeats
@nikolar En fredag eftermiddag, när godsmottagningen redan var obemannad, ställde UPS ett paket med innehåll värt närmare 400.000 kr utanför dörren, på marken.@Karolina
(DIR) Post #B2NG9g6g7SAhiE1lHE by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T11:16:33Z
0 likes, 0 repeats
@bike4climate Nice 👏 UPS/DHL osv är inte direkt bättre än PN. De förtjänar alla att man går rättshaverist på dem. @nikolar
(DIR) Post #B2NHFMp4pSsNb14T20 by nikolar@mastodonsweden.se
2026-01-17T11:28:50Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @bike4climate mitt skydd är att jag handlar på kredit. På måndag kontaktas de och sen får postnord stångas mot dem. Har hört att det då går snabbare att få klarhet i det hela :)
(DIR) Post #B2NJOezmpflcTLdi3U by maswan@mastodon.acc.sunet.se
2026-01-17T11:52:51Z
0 likes, 0 repeats
@KarolinaDe har flera gånger skickat paket tillbaka till avsändaren med meddelandet "addresat okänd", trots korrekt gatuaddress och övrig kontaktinfo på paketet till mig.Sist satt jag i telefonkö jättelänge för att bli lovad att "returneras" var fel i appen, utan det var på väg till utlämningsställe eftersom "det var ingen hemma vid leveransförsök" (postbilen hade inte ens varit förbi än den dagen). Några dagar senare fick nätbutiken i Danmark returen... Skurkbolag.
(DIR) Post #B2NK5pmYbUoMNX2Ray by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T12:00:44Z
0 likes, 0 repeats
@nikolar @bike4climate Sant, det kan vara en klar fördel i sånna lägen.
(DIR) Post #B2NKIxvZd9gjPDW8f2 by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T12:03:04Z
0 likes, 0 repeats
@maswan Japp. Ibland är det nog mest oengagerat slarv, men här insåg jag nu att de byggt en medveten rutin för att runda att behöva kreditera för tjänster som inte levererats. Och då är det systematiskt bedrägeri.
(DIR) Post #B2NKko59pSugylHAEC by maswan@mastodon.acc.sunet.se
2026-01-17T12:08:04Z
0 likes, 0 repeats
@KarolinaI mitt fall händer det mest av stora paket, så när det inte är lätt att lyfta in det i distrubitionsbilen så skiter man i det och kör paketet i retur?Det stora problemet är väl som vanligt att det är avsändaren som är kund, och sturlprocenten vägs mot paketkostnaden.
(DIR) Post #B2NLYmVrwB3cajbEyO by iakonkret@mstdn.social
2026-01-17T12:17:05Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @nikolar Lite som Adobe - medvetet försvårar med syfte att tjäna pengar. Skurkföretag är exakt rätt benämning.
(DIR) Post #B2NPQQJsy1prGCGT6O by sir_anders@whimsy.chat
2026-01-17T13:00:20Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Det är helt sjukt och Postmord är ju inte ensamma. Ett bolag kvittrade glatt att mitt packet nu fanns redo att hämtas vid Arlanda fast paketet var beställt som ett företagspaket till mitt företag (som råkar vara min hemadress) Du nämner en viktig detalj, att vi som är mottagare av paketen inte är kunden, det gömmer sig alla bakom. Det borde bli en lag som ger oss kunder lika rättigheter att reklamera. Är det ett svenskt paket kan det ju gå, men lycka till att få EBAY reklamera.. (
(DIR) Post #B2NQvkt2eJtfylDFCK by tyckmyckna@mastodon.nu
2026-01-17T13:15:02Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Där jag bor har Postnord faktiskt blivit lite bättre på det här efter att tidigare hållit på precis sådär. UPS däremot... 🤬
(DIR) Post #B2NVnCEA7yT5wHpVIm by maswan@mastodon.acc.sunet.se
2026-01-17T12:10:18Z
0 likes, 0 repeats
@KarolinaEn kundtjänst som pausar samtalet i flera minuter, sedan säger att de har pratat med distributionscentralen och lovar att paketet är på väg mot utlämningsställe när det i själva verket går i retur är ren lögn och skurkeri.
(DIR) Post #B2NVnDkSTNtcejwoHQ by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T14:11:47Z
0 likes, 0 repeats
@maswan Japp, rent skurkeri.
(DIR) Post #B2NWEbOWfHH3oQkGps by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T14:16:45Z
0 likes, 0 repeats
@sir_anders Exakt så. De sätter det i system eftersom de vet att ingen kommer göra något. Avsändaren lägger det på fakturan till konsumenten och vi ska gå igenom tre led av lika dålig kundtjänst för att få igen typ 75kr.
(DIR) Post #B2NWJzINEIoHO4R4cK by KarroH@mastodon.nu
2026-01-17T14:15:23Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @maswan nä det är sjukt. Har slutat ta hemleverans med dem, samma med postskåp. De påstår ofta att paketet är för stort.. och lämnar då på ett utlämningsställe 3 km bor istället för närmaste. Medan alla andra kan både lämna paket vid dörr, i paketskåp.. så märkligt!
(DIR) Post #B2NWNkelbAAP8zhkMy by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T14:18:24Z
0 likes, 0 repeats
@tyckmyckna Ja UPS och DHL är inte en millimeter bättre.
(DIR) Post #B2NWrCNXbhMhWLgm24 by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T14:23:43Z
0 likes, 0 repeats
@KarroH @maswan De brukade vara skräp hemma hos mig men har sen funkat rätt bra ett tag. Nu var det uppenbart för mig att vädret kommit emellan, men de påstår ändå att det är jag som inte varit hemma för att slippa kreditera avsändaren för hemleverans. Jag var hemma och hade skottat så det fanns inget hinder på min sida. Om vädret ställer till det får man skriva det, jag hade haft noll problem med det. Det är lögnen som får det att brinna.
(DIR) Post #B2NaBb71eouLsvNmSW by maswan@mastodon.acc.sunet.se
2026-01-17T15:01:00Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @KarroH Hemleveranser till lägenheten hemma brukar funka, men inte till stugan på sommaren. Från postnord då, alla andra företag levererar utan problem till stugan.
(DIR) Post #B2NaGv2qyXeP9Xy6ls by KarroH@mastodon.nu
2026-01-17T15:01:58Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina det förstår jag!
(DIR) Post #B2NaecIaKE5Xxjcujw by eldsvada@mastodon.nu
2026-01-17T15:06:15Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @Karolina Jag tror tyvärr att det kan handla om att de som är anställda har ett ganska pressat schema, en ganska dålig lön och helst skulle jobba med något annat.Då ligger det nog nära till hands att markera ” kund inte hemma ” om adressen kräver en omväg eller om det är många trappor att behöva traska upp för, så där i slutet av en arbetsdag i ett snöblaskigt Sverige.
(DIR) Post #B2Nh2Cn5PlPHWeWaLQ by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T16:17:45Z
0 likes, 0 repeats
@eldsvada Så kan det vara, men ingen av de faktorerna stämmer på där jag bor utom stressad personal. Och loggar de kund inte hemma är det för att de blivit instruerade att göra så eller för att det saknas kontroll. Med tanke på typ av verksamhet finns incitament att kontrollera att personalen faktiskt utför jobbet. Det får mig att tro det förra, då det där finns incitament för bolaget att fubba. Styrks av att de har noll intresse av att efterforska.
(DIR) Post #B2Nh6Pkz9Ho8tiY5o0 by eldsvada@mastodon.nu
2026-01-17T15:06:28Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Så även om det är PostNord (och andra företag) som skapar beteendet, så tror jag kanske inte det är en medveten strategi, utan en konsekvens av vår tids ”effektivitets”-hets.
(DIR) Post #B2Nh6QfLlitViWv6f2 by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T16:18:31Z
0 likes, 0 repeats
@eldsvada Jag tror att du har fel i det här fallet. Din teori stämmer inte med fakta i situationen.
(DIR) Post #B2NncB3zugBcJoyFOK by joacim@mastodon.melin.org
2026-01-17T17:31:27Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @eldsvada När.jag bodde på landet hände detta hela tiden. En gång kontaktade jag Postnord och frågade vad de höll på med. "Du var ju inte hemma!" var svaret.Jag svarade att jag varit hemma hela dagen och att det hade snöat på morgonen och det fanns inte ett enda hjulspår i snön på min gårdsplan Då medgav de att "det har nog blivit något fel här" och skickade ut en bil med mitt paket (som innehöll mediciner).En liten seger är också.en seger.
(DIR) Post #B2OGmMsDkvNUVtfpWi by Karolina@mastodonsweden.se
2026-01-17T22:58:17Z
0 likes, 0 repeats
@joacim @eldsvada Noll förvåning.