Post B0FgLcF4O9Y4Ivmq9o by marcusosterberg@mastodon.nu
(DIR) More posts by marcusosterberg@mastodon.nu
(DIR) Post #B0FduDLucUQlNpnG52 by Karolina@mastodonsweden.se
2025-11-14T23:20:46Z
0 likes, 0 repeats
Jag är med i en AI pilot på jobbet där jag jobbar med Claude från Anthropic bl.a. som analysverktyg. Klart vassare och mer användbart än det jag testat i Copilot. Jag är ju rätt AI-skeptisk över lag, men just sånt här är fan rätt häftigt.
(DIR) Post #B0FgLcF4O9Y4Ivmq9o by marcusosterberg@mastodon.nu
2025-11-14T23:48:07Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina i vilka situationer tycker du Claude gör arbetslivet enklare?
(DIR) Post #B0Fmd0ysGMwRg6tJIm by jalager@mastodon.nu
2025-11-15T00:58:28Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Claude är imponerande bra. Vi har en lösning med flera olika LLM:er och det är den jag oftast hamnar hos när jag behöver knäcka nåt tufft.
(DIR) Post #B0GV6QUAuZpFA3MmeG by Karolina@mastodonsweden.se
2025-11-15T09:16:53Z
0 likes, 0 repeats
@marcusosterberg Jag har precis börjat använda det den här veckan, men av det jag sett är analyskapacet och ton betydligt bättre än motsvarande i Copilot. Jag har börjat med ett projekt där jag matar den med policies, instruktioner osv om vår kultur och ledarskap etc och nu använder jag det för att se över D&I strategi och scorecard som jag behöver jobba om och göra mer outcome focused. Det var den riktigt skarp på.
(DIR) Post #B0GVcvWJ3toAgArRDs by Karolina@mastodonsweden.se
2025-11-15T09:22:46Z
0 likes, 0 repeats
@jalager Ja, jag var faktiskt imponerad. Både analyskapacitet och tonalitet är riktigt vass. Jag har precis börjat använda den, men ger klart bättre hävstång än att be Copilot än motsvarande.
(DIR) Post #B0Gfcf98wC9FRHXUhs by marcusosterberg@mastodon.nu
2025-11-15T11:14:43Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina kul! Jag har aldrig använt Copilot men kört Claude rätt länge. Mest för kod men ibland för att generera sammanfattningar av längre texter. Men att få nya texter och material baserat på ett grundmaterial låter praktiskt!
(DIR) Post #B0GmG9Z8NBiqnjuUAi by Karolina@mastodonsweden.se
2025-11-15T12:29:07Z
0 likes, 0 repeats
@marcusosterberg Det verktyg som funkat bäst för mig tillits som en sparringpartner. Jag är själv vår inhouse expert, så inte alltid helt lätt att hitta någon kan bolla de mest avancerade tankarna. Plus att få ett bra grundmaterial att jobba vidare ifrån.
(DIR) Post #B0HUL9xMk8xBRcRRwW by dotmavriq@social.dotmavriq.life
2025-11-15T20:33:16.888559Z
0 likes, 0 repeats
@KarolinaDet har varit diskrepansen mellan programmerare och "vanligt folk" länge. Vi som sett REJÄLA resultat (varje resultat testas omedelbart, förstås) och... känslan av att internet gett upp att Googla för något avsevärt mer korkat.Jag är också 50/50.. men teknologin är ny! Man får ge det lite tid.
(DIR) Post #B0HULBMZVui5o5F5s0 by Karolina@mastodonsweden.se
2025-11-15T20:43:01Z
0 likes, 0 repeats
@dotmavriq Det är ju sällan varken eller. Varken änglasång eller djävulens avgrund, även om det gärna framställs så. Jag tycker om att använda min egen hjärna till att tänka, men man kommer längre när man kan studsa tankarna. Må det vara med en bok, en webbsök eller en LLM. De bitarna har jag stort hopp om. Däremot det där generativa skräpet som stjäl och skitar ner har jag inte mycket för.