Post B0AE5kndFays1CVFJ2 by bike4climate@mastodon.nu
 (DIR) More posts by bike4climate@mastodon.nu
 (DIR) Post #B0A3ha9KCGHIUoU7hA by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T06:41:36Z

0 likes, 0 repeats

Vissa cyklister är så fruktansvärt jävla läskiga. Jag var på parkeringsplats och tuffade med vänsterblink in mot en ruta. Då kommer en lykraman i full kareta och klämmer in sig mellan mig och rutan. Jag rullade ju långsamt och kunde tvärbromsa, men vem fan gör så? En bil måste ju i det läget vänta, en normal cyklist hade dragit ner på farten och kanske rullat förbi bakom till höger om bilen. Men mellan mig och rutan jag redan rullar in mot? Vill dessa människor bli påkörda?

(DIR) Post #B0A49xAuBLi215kirw by troed@masto.sangberg.se
       2025-11-12T06:46:41Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Det finns inga som hatar sina liv mer än lykramän.

(DIR) Post #B0A4TOgS83vypsmQq0 by iakonkret@mstdn.social
       2025-11-12T06:50:10Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Vi behöver införa körkort för alla. Typ som STFs bruna kortet.

(DIR) Post #B0A5AK5H6duR1RrKT2 by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T06:57:59Z

0 likes, 0 repeats

@troed Känns så ibland. Jag är liksom så där konstig att jag verkligen skulle föredra att inte köra på någon.

(DIR) Post #B0A5Gw90VoVenkl6Cu by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T06:59:11Z

0 likes, 0 repeats

@iakonkret Rätt säker på att den här mannen har körkort. Men kan också sätta mitt liv på att han har pulsklocka och de verkar för vissa trumfa allt annat.

(DIR) Post #B0A5YubCzmzHDoWLpI by bike4climate@mastodon.nu
       2025-11-12T06:58:58Z

0 likes, 0 repeats

@iakonkret @Karolina Körkort hjälper inte.Nästan alla vuxna cyklister har körkort och känner till trafikreglerna i samma omfattning som bilförare. Ändå begår både bilförare och cyklister både misstag och medvetna risktagningar.Det behövs något annat..

(DIR) Post #B0A5YwBP6hXC8MSlsm by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T07:02:26Z

0 likes, 0 repeats

@bike4climate @iakonkret Håller med, lite grundläggande vett och empati är ytterst bra i trafikmiljön. Men det är inget alla utrustats med.

(DIR) Post #B0A5k1eZ6o42HkOGDQ by bike4climate@mastodon.nu
       2025-11-12T07:04:24Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Helt klart jävligt dumt att tränga sig där som cyklist. Kan inte annat än hålla med.

(DIR) Post #B0A5p45zSJO1J9cZHM by iakonkret@mstdn.social
       2025-11-12T06:59:46Z

0 likes, 0 repeats

@bike4climate @Karolina Sunt förnuft och hänsyn?

(DIR) Post #B0A5p5NkflBjIWwGbQ by bike4climate@mastodon.nu
       2025-11-12T07:02:32Z

0 likes, 0 repeats

@iakonkret @Karolina Just sunt förnuft tycker jag är ett gummibegrepp som alltid leder till konflikt, alla människor har olika uppfattningar om vad som är sunt förnuft.Utan att känna till platsen där just detta hände, skulle jag sagt att det är fel att cyklister känner sig nödgade att cykla genom en parkeringsplats.Lösningen bör vara att man analyserar behovet av stråk och utför bra cykelväg som cyklister hellre väljer så man slipper trängas på samma yta.

(DIR) Post #B0A5p6PYqWEIUQnE3s by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T07:05:19Z

0 likes, 0 repeats

@bike4climate @iakonkret Finns gång- och cykelbana precis till vänster längs tågspåren. Tror han var på väg mot dem i slutet av parkeringen, men vet inte varför att han valde att gena över parkeringen. Kanske för det brukar kunna finnas gångtrafikanter i samband med stationen.

(DIR) Post #B0A6B5uXO3sXJCli4m by bike4climate@mastodon.nu
       2025-11-12T07:09:18Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Ja jag anade det i bilden men var inte säker.Gång- och cykelvägar är ett otyg. Man ser på bilden tydligt att man separerat tågen från bilarna, de delar inte yta eftersom de har totalt olika behov.Men gång- och cykeltrafikanter buntar man regelmässigt ihop trots helt olika behov och rörelsemönster. Här finns ett gigantiskt tankefel som utgår från att alla som är icke-bilister ska ur vägen för biltrafiken.Det blir inte attraktivt för någon av de andra... 😕

(DIR) Post #B0A6O6iNi2ezZCHtfU by joakimfors@mastodon.green
       2025-11-12T07:11:38Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina @iakonkret Stort misstag att klämma sig in på den sidan när någon faktiskt blinkar.

(DIR) Post #B0A6SksyIUFvJRSQ9w by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T07:12:32Z

0 likes, 0 repeats

@bike4climate Så är det. Jag är verkligen inte cyklisthatare, tycker det är jättebra att folk cyklar! Vi borde definitivt optimera trafikmiljön bättre efter gångtrafikanter och cyklister. Men vissa cyklister verkar inte fatta hur fort de rullar och hur dåligt de syns. Inte så att jag inte vill se, men våra mänskliga sinnen har sina begränsningar.

(DIR) Post #B0A6gabbJcAZU1vfCi by bike4climate@mastodon.nu
       2025-11-12T07:14:59Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Helt med dig, man hittar rötägg och respektlöshet överallt. Som cykelpendlare (och ibland bilförare) är jag också irriterad på en hel del andra cyklisters beteende. Inga lysen i mörkret, starka lysen som bländar rakt i nyllet, cyklar på fel sida, signalerar inte i svängar eller stopp och cyklar mot rött är väl de absolut vanligaste problemen.Det är en kulturfråga till stor del som jag gärna hade velat ändra på. Har cyklat i Köpenhamn, totalt annorlunda där!

(DIR) Post #B0A6m8QUztghpDNeeu by bike4climate@mastodon.nu
       2025-11-12T07:11:16Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Om man gör tankeexperimentet att ytan för icke-bilister hade sett ut så här istället. Hade en cyklist som bara vill komma till jobbet smidigast möjligen (till skillnad från park-flanör-cykla-i-Kermit-takt) hellre valt att cykla där, då?

(DIR) Post #B0A6m9qlhiIMEyg9FA by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T07:16:01Z

0 likes, 0 repeats

@bike4climate Hade han haft en bredare cykelbana hade han nog åkt där. Å andra sidan måste man ju anpassa sig efter de gällande förutsättningar som finns och följa trafikreglerna. Det hade i det här läget inneburit att cykla lite långsammare på befintlig cykelbana, eller att gena över parkeringen på ett trafiksäkert sätt.

(DIR) Post #B0A6wZFY7iMhucEXuy by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T07:17:55Z

0 likes, 0 repeats

@joakimfors @iakonkret Vissa människor (med eller utan cykel) är helt fokuserade på sin egen framfart. Har tänkt på det ex. när man ser bärgarna i Vpgens hjältar och folk kliver över deras vajrar medan de bärgar. De ska bara fram, kosta vad det vill.

(DIR) Post #B0A76e7Ksg9vu8CJO4 by joakimfors@mastodon.green
       2025-11-12T07:19:42Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina @bike4climate Mm, brukar ofta bottna i utformingsproblem. Infra som är dåligt utformad så man blir svårsedd eller oförutsägbar om man ska cykla lagligt. Sen finns det de som lyckas ställa till det oavsett och så gör folk misstag också.

(DIR) Post #B0A7BBtxDL0xqI6bgG by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T07:20:34Z

0 likes, 0 repeats

@bike4climate Ja precis. Jag har bott i Amsterdam och det är ju också en något annan grej än här. Sen har jag långt fler anledningar i vardagen att bli galen på bilister än cyklister.

(DIR) Post #B0A7Gk4pZu77Hdq9OS by joakimfors@mastodon.green
       2025-11-12T07:21:32Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina @iakonkret Ja, sannolikt personlighetsberoende. Har bara anekdoter men har upplevt de som som cyklar vårdslöst på dyra cyklar och svär åt fotgängare och bilister sedan sätter sig i dyra bilar och svär åt fotgängare och cyklister... och bilister; brukscyklar sällan.

(DIR) Post #B0A7Ujgjosam8HFALg by bike4climate@mastodon.nu
       2025-11-12T07:24:04Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Har du någon kreativ ide om hur man skulle kunna förändra cykelkulturen till det bättre i Sverige?Jag tänker dels att rätt beteende borde läras ut till barn i skolor. Sen kanske de som bryr sig kan vara bättre på att säga till andra cyklister, så att det märks att beteendet är efterfrågat och inte bara något teoretiskt. Man kan säga till på ett trevligt sätt utan att det behöver bli en konflikt. "wow, fin hoj! Men du, kan du inte cykla på höger sida, så känner jag mig trygg".

(DIR) Post #B0A7V13LG5m3zIwxRQ by maswan@mastodon.acc.sunet.se
       2025-11-12T07:24:04Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Jag hade den situationen som gångtrafikant igår kväll, och det var lite förvirrat för att bilen stannade när vi försökte tränga oss förbi bakom där det var rätt lite utrymme kvar mot en slänt. Men man går ju inte framför när nån är på väg in.Men som vanligt är de det 5% värsta mottrafikanterna man minns.

(DIR) Post #B0A9X1jzs5eEbozKVM by joacim@mastodon.melin.org
       2025-11-12T07:46:51Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina @iakonkret män i cykeltajts är de värsta i trafiken. De ska fram,  inget får stå i deras väg och de är lika noga med alla lagar som är på deras sida som vilka de  kan bryta mot för att komma fram FORTARE.

(DIR) Post #B0A9gWINdiWxyjb5jU by primuslars@mastodon.nu
       2025-11-12T07:48:35Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina För rätt många år sen lyssnade jag på ett program om cykling, forskare där förklarade att hos cyklister var det inte säkert att besluten passerade några tänkande delar av hjärnan, vill poängtera att det är inte min åsikt utan forskarens!

(DIR) Post #B0ABarmB3usmloxzJA by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T08:10:01Z

0 likes, 0 repeats

@joakimfors @iakonkret Det tror jag är en rätt korrekt spaning.

(DIR) Post #B0ABxZj0LGxBRiJKqG by bike4climate@mastodon.nu
       2025-11-12T08:14:04Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Nu blev det lite nördigt ändå.Men det som vi trodde var en gång- och cykelväg (röd) är inte det, utan det är en gångväg där cykling är förbjudet.Det som ÄR cykelväg är det blåmarkerade, cyklisterna uppifrån leds alltså ner till "parkeringen" (grönt) som inte är ett parkeringsområde utan en riktig väg avsedd för fordonstrafik.Då blir frågan om cyklisten ändå gjorde rätt som passerade dig på vänster sida, eftersom omkörning till höger är typ fel (undantag finns).@joakimfors

(DIR) Post #B0ACBl9edvYcwuXWuu by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T08:16:41Z

0 likes, 0 repeats

@bike4climate Otroligt svårt, men absolut att fånga upp redan i förskola och skola. Just det där med hänsyn (sunt förnuft) är sånt som inte bara dyker upp utan något som de flesta av oss behöver lära oss från någon. Infrastruktur absolut också. Sen har vi otroligt stark bilnorm. I Amsterdam är cykeln kung, andra får anpassa sig. Säger inte att det är det bästa, men helt annan utgångspunkt än här.

(DIR) Post #B0ACGQiO463j0K0qg4 by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T08:17:32Z

0 likes, 0 repeats

@maswan Så är det. De flesta är helt ok vettiga.

(DIR) Post #B0ACbKOKlq4xTQb8Lo by Eorlingur@mastodon.social
       2025-11-12T07:29:51Z

0 likes, 0 repeats

@iakonkret @Karolina Kruxet är bara att det inte är helt uppenbart vad som gäller. Tillämpar man t.ex. svängningsregeln så ska man släppa förbi cyklisten innan man svänger. Platsen är helt enkelt för dåligt utformad, då blir det problem oavsett hur välvilliga alla är.

(DIR) Post #B0ACbLcYCT2rHoG09I by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T08:21:16Z

0 likes, 0 repeats

@Eorlingur @iakonkret För mig är det rätt uppenbart att man inte slänger sig om i hög fart när någon redan svänger in i en ruta på en parkering. En bil hade inte kunnat göra det, utan hade fått vänta. Det är inte en dåligt utformad plats, det är en helt vanlig parkering där det finns en gång och cykelbana bredvid.

(DIR) Post #B0AD0hiFCTed2h0kGu by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T08:25:53Z

0 likes, 0 repeats

@bike4climate @joakimfors Alltså, min poäng är att man inte kan köra så utan att vara en rövhatt. Det här är en infartsparkering. Jag tuffade, cykeln kom i absolut full kareta och swishade förbi när jag redan börjat svänga in i parkeringsrutan. Även cyklar har en funktion där man faktiskt kan bromsa.

(DIR) Post #B0AE5kndFays1CVFJ2 by bike4climate@mastodon.nu
       2025-11-12T08:37:59Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina @joakimfors Helt med på det, försvarar inte cyklisten alls här.Men den riktiga rövhatten här, anser jag, är väghållaren som maskerat en körbana som en del av ett parkeringsområde, samt därtill leder andra fordonstrafikanter (cyklister) till denna körbana.Skulle det varit min home turf hade jag, oavsett färdmedel, lagt bra tryck på väghållaren för att göra saken bättre för alla. Inte ens bilförare kan vara nöjda med att cyklister SKA korsa en parkering för morgontrötta.. 🙂

(DIR) Post #B0AGfG2RIThCwoUCp6 by KarroH@mastodon.nu
       2025-11-12T09:06:49Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina öh nä så gör man ju inte så klart. Men just lycramän verkar ha en annan bild av världen.. de cyklar även om barn som nyss lärt sig cykla med 10 cm marginal... de är en trafikfara.

(DIR) Post #B0AOWRlV7w1WLQsC48 by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-12T10:34:52Z

0 likes, 0 repeats

@KarroH Ja, sant. Som nån skrev så tar nog den typen av person samma energi bakom ratten och i andra sammanhang också.

(DIR) Post #B0DOBCb4h7ykNf2o4W by peterhuppertz@mstdn.social
       2025-11-13T21:15:10Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina As a cyclist and a motorcyclist as well as an occasional car driver, I think this is very easy. First of all, this is not a road -- it's a car park, where different logic applies. The first thing that comes to mind is "ride slowly". The second thing is, since the car driver (you) has already initiated their manoeuvre, a cyclist with more than two operational brain cells should know that the best route is to pass the car on the right, away from where it's going.

(DIR) Post #B0DP8t1aapfB3LuE5Y by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-13T21:25:58Z

0 likes, 0 repeats

@peterhuppertz That’s what I was thinking. Another car would be forced to wait just based on size, that’s the logic of a parking lot. A bike should slow down or pass on the right side, based on the logic of not being squashed.