Post AzwkbFLFregeI5H3lA by Karolina@mastodonsweden.se
 (DIR) More posts by Karolina@mastodonsweden.se
 (DIR) Post #AzwZIJnfxtRD7WL7Zo by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T18:29:39Z

0 likes, 0 repeats

Jag har verkligen noll respekt för människor som är otrogna. Man trillar inte in i andras könsorgan, det är ett val. Är man i en monogam relation gör man slut på den innan man ligger med någon annan. Är verkligen inte svårare än så. (This toot is brought to you by Gilmore Girls, inte ett personligt trauma.)

(DIR) Post #AzwZcJVSlbei07M5LM by bitchtanten@mastodon.nu
       2025-11-05T18:33:12Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Ja hur svårt kan det va?

(DIR) Post #AzwZxUccdQXmYXnqIC by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T18:37:06Z

0 likes, 0 repeats

@bitchtanten Inte så himla.

(DIR) Post #AzwZz9aNokxBtQY0bQ by linbro@mastodonsweden.se
       2025-11-05T18:37:23Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina kanske är så att man lever i en relation där en inte vågar göra slut? Det är ju väldigt dömande tycker jag.att utgå ifrån att alla har ett enkelt val.

(DIR) Post #AzwaJnB8K3JGTmZuxE by bitchtanten@mastodon.nu
       2025-11-05T18:41:04Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Jag har iofs blivit bjuden på vin av en kille på lokal när jag var ute ensam eftersom dåvarande inte kunde följa med.Men vi pratade om våra resp och det var det.

(DIR) Post #AzwabGkhcaGH7iY7Fo by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T18:44:16Z

0 likes, 0 repeats

@linbro Om man är i en relation man har skäl att inte våga göra slut på är man inte i en frivillig monogam relation. Är man i en frivillig monogam relation har man ett ansvar gentemot sin partner. Annars gör man 1) slut eller 2) upprättar en överenskommelse om att inte vara monogam. Annars är man en rövhatt. Det är inte olagligt att vara en rövhatt, är det många som är. Men respekt för rövhattar känner jag ingen anledning att ha.

(DIR) Post #AzwapjE6YGATUNCFTk by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T18:46:52Z

0 likes, 0 repeats

@bitchtanten Att bli bjuden på vin är i min bok inte att vara otrogen, men folk sätter sina gränser olika.

(DIR) Post #AzwbIdUiwSEk6qkpAu by linbro@mastodonsweden.se
       2025-11-05T18:52:03Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina du skrev enbart monogam relation inte frivillig därför svarade jag så. Det är så många kontexter där detta förekommer. Utomstående vet inte alltid hur det ligger till.

(DIR) Post #AzwbQMiRD0ouO5r2YK by bitchtanten@mastodon.nu
       2025-11-05T18:53:28Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Nej exakt min  poäng man kan "umgås normalt" med män iofs jag är ju van att ha det så.Det var en barnsituation som gjorde att han inte följde med då.

(DIR) Post #AzwbUnw5wk91y5MKWG by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T18:54:18Z

0 likes, 0 repeats

@linbro Jag tycker det var rätt uppenbart av min toot att jag avsåg situationer där man inte står under någon form av kontroll, utan där man ”trillar in i andras könsorgan”.

(DIR) Post #AzwgrjN3aLEUEziojY by linbro@mastodonsweden.se
       2025-11-05T19:54:28Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina känner en som va otrogen och kunde förstå henne. Inte kontrollerad så men annat. Blev inte behandlad schyst och inte enklast i världen att göra slut. Men det är jag. Har dock själv aldrig varit otrogen, finns inte att jag skulle hoppa i säng så hur dåligt den är i perioder.

(DIR) Post #AzwjOn2XAGxv5J0via by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T20:22:47Z

0 likes, 0 repeats

Man behöver inte vara en dålig människa för att man är otrogen. Jag har flera vänner som varit det både en och flera gånger. Har jag inget med att göra. Omständigheter kan göra det mer eller mindre förståeligt.Ibland har det nog varit ett sätt att ställa saker pà sin spets i en relation som somnat av. Men jag har aldrig låtit någon av dem komma undan med "det bara hände” förklaringen, för så funkar det inte.

(DIR) Post #AzwkbFLFregeI5H3lA by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T20:36:14Z

0 likes, 0 repeats

Begreppet otrohet förutsätter att man är i en frivillig relation med samtycke. Är man i en frivillig monogam relation men önskar ligga med andra gör man 1) slut eller 2) söker enighet om att inte längre vara monogam. Detta sker innan man agerar på sin önskan. Väljer man ändå att vara otrogen har man helt enkelt fattat ett beslut om att vara en rövhatt.

(DIR) Post #AzwkttVVGllA4cxZE8 by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T20:39:40Z

0 likes, 0 repeats

Så, nu hoppas jag att jag tillräckligt tydligt förklarat min ståndpunkt. Jag är egentligen rätt ointresserad av vilka folk väljer att ligga med, men jag har väldigt låg toleranströskel med allsköns bortförklaringar och rättfärdiganden folk (i just det här fallet fiktiva karaktärer) drar till med för att kunna handla omoraliskt och ändå känna sig som bra människor. De flesta av oss är inte uteslutande bra. Vi begår misstag. Det är okej. Men vi måste lära oss att stå för dem.

(DIR) Post #Azwlk2lE6sKRpcBH5U by linbro@mastodonsweden.se
       2025-11-05T20:49:05Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina känner också folk. De har aldrig gett den förklaringen heller.

(DIR) Post #Azwm5TKaW7gmJqwGZs by krm@mastodon.nu
       2025-11-05T20:52:56Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Jag skulle nog säga att man är en dålig människa om man är otrogen så som du definierar begreppet. Många människor är väldigt bra på att försöka hitta orsaker för varför just deras handlingar ska vara ett undantag.En annan sak är att människorna tycks ha mycket lättare att förlåta en vän som varit otrohet mot någon annan om de har samma kön som en själv.

(DIR) Post #AzwmImBDkTOeXhtw12 by normalniklas@mastodonsweden.se
       2025-11-05T20:55:23Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina mjo Det kanske inte är så att man egentligen är en dålig människa men en feg människa är man. Men man måste förstå att ens handlande kommer få dåliga konsekvenser. Förstår man inte det eller väljer att förneka det så blir man en mycket sämre person i alla fall.

(DIR) Post #AzwmWe1irInPJI4Ubo by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T20:57:53Z

0 likes, 0 repeats

@linbro Det är ett bra första steg till att agera bättre nästa gång man hamnar i en liknande situation.

(DIR) Post #Azwn8fsMQsOE35pJOC by linbro@mastodonsweden.se
       2025-11-05T21:04:45Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Jag har själv aldrig varit i den bara lyssnat som vän.

(DIR) Post #AzwnI5hvlB36lrREDA by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T21:06:25Z

0 likes, 0 repeats

@krm Ja, på just den punkten agerade man i så fall klart dåligt. Och på ett sätt som riskerar att djupt såra någon man påstår/-tt sig hålla av. Min poäng är att det inte gör en till en genomrutten person, folk är mer komplexa än så. Och man kan lära sig av sina misstag och inte upprepa dem.Personligen tycker jag att jag är en bättre vän om jag kan utmana, än om jag stryker medhårs när någon jag bryr mig om gjort något dumt. Jag är inte heller så bra på att jamsa med.

(DIR) Post #AzwnbwGAb1HXGEuwLY by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T21:10:03Z

0 likes, 0 repeats

@linbro Samma här. Inte för att jag är en så förträfflig person, jag är helt enkelt väldigt monogam av naturen. Men även om man föredrar att ha mer än en partner finns det respektfulla sätt att hantera det. Önskar mest att folk ska vara varsamma med varandra.

(DIR) Post #Azwnw6vAfQo67NiKnY by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T21:13:42Z

0 likes, 0 repeats

@normalniklas Så är det. Jag försöker bara skilja på att _vara_ dålig och att _göra_ dåligt. Alla kan begå misstag, men kör man bortförklaringar av typen ”det bara hände” visar man rätt tydligt att man inte är redo att ändra sig.

(DIR) Post #AzwoYApmZCldG5LM36 by krm@mastodon.nu
       2025-11-05T21:20:33Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Jag funderade på detta och kom fram till att jag nog inte har någon vän/bekant som jag känner till som varit otrogen. Men jag hade ett gränsfall då en person hade gjort en avsiktsförklaring som den sedan gick ifrån utan att informera om det. Jag hade redan tappat kontakten med personen när jag fick veta vad som hänt. Om personen mot all förmodan tog kontakt med mig igen skulle jag inte acceptera den förfrågan om vi inte först satte oss ned och diskuterade vad som hade hänt.

(DIR) Post #Azwplasd8jRVl0degC by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T21:34:12Z

0 likes, 0 repeats

@krm Jag har (eller har haft) kompisar som varit det, särskilt som yngre. I ett fall var jag rätt vass när hen ville dra in mig i att rättfärdiga beteendet. Det fanns barn i bilden. Då ligger ens främsta ansvar gentemot det/dem. Vill man avsluta med den andra föräldern gör man det innan man inleder nytt. Finns liksom inga ursäkter att äventyra relationen till ens barn på det sättet. Det här var två personer med en ok relation som falnat, med förutsättningar att respektfullt dela vårdnad.

(DIR) Post #AzwqfcMqnSDCaSUKSO by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T21:44:19Z

0 likes, 0 repeats

Kan tillägg att jag själv har svårt att hitta ens en person jag vill vara med, dessutom är jag extremt monogam av naturen. Med modernt språkbruk skulle jag nog beskrivas som demisexuell, så det är ingen börda för mig att avstå otrohet. Andra får gärna vara precis så promiskuösa och utsvävande de vill, så länge det sker med informerat och entusiastiskt samtycke.

(DIR) Post #Azwr8oEbkp5Zn2YIts by krm@mastodon.nu
       2025-11-05T21:49:35Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Jag är så glad för att min skilsmässa blev "lycklig" och en av anledningarna till det var att ingen av oss var otrogen.Jag tror ofta att den som är otrogen inte förstår hur mycket det kan påverka andra människor som egentligen inte är inblandade. Bara att hålla saker hemliga kan göra att många blir oroliga för de märker att något är fel, men de vet inte vad som har hänt.

(DIR) Post #AzwrO0Bfb4SVCiQG6S by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T21:52:20Z

0 likes, 0 repeats

@krm Precis, att vara i en relation är att exponera sig själv och släppa in någon annan. Det är ett förtroende man måste hantera med varsamhet.

(DIR) Post #AzwtiUoNe66tsrQf7g by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-05T22:18:26Z

0 likes, 0 repeats

@presidiet Det finns vissa situationer man inte kan avsluta en relation, till exempel om man är utsatt för våld eller kontroll. Då har man inte i min mening en frivillig relation med samtycke. Har man möjlighet att lämna saknas ursäkter för otrohet. Att något är förståeligt betyder inte att det är rätt. Och jag är alldeles för fyrkantig för att under några omständigheter acceptera dåliga bortförklaringar som något annat än intellektuell lättja.

(DIR) Post #AzxVt3cEtc0wytDHVo by dlundh@social.horrorhub.club
       2025-11-06T05:26:06Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Samma. Jag är en tråkig monogam typ.

(DIR) Post #AzxY9ddgvg4RFOvVrM by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-06T05:51:31Z

0 likes, 0 repeats

@presidiet Står man under kontroll ”coercive control” är man inte i en frivillig relation med samtycke. Då brukar man inte heller ha friheten att vara otrogen. Men gråzoner som handlar om att det vore obekvämt på olika sätt som man inte orkar ta itu med hamnar i min bok inom kategorin rövhatt.

(DIR) Post #AzxYK3bDGVviemjegS by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-06T05:53:26Z

0 likes, 0 repeats

@dlundh Vissa saker i livet mår bra av att vara tråkiga.

(DIR) Post #AzxcSoX33OOELkDbns by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-11-06T06:39:49Z

0 likes, 0 repeats

@presidiet Nej det gör det inte. Lever man under den typen av omständigheter kan man ha en dialog med sin partner om att relationen egentligen är slut men att man stannar ihop pga gemensamma åtaganden. Då kan man komma överens om att man har separata liv. Eller så lever man i en sexuellt död relation under ett antal år. Det är inget särskilt ovanligt. Men man tar inte saken i egna händer. Det är ett svek och då är man en rövhatt.