Post AyPk7adKmBKb4pcAnw by schmut@mastodon.nu
(DIR) More posts by schmut@mastodon.nu
(DIR) Post #AyPSNSLZYR7ipqisTY by mans@mastodonsweden.se
2025-09-20T21:05:36Z
0 likes, 0 repeats
Funderar lite över.Är det inte allmänkunskap det där med första hjälpen respektive framstupa sidoläge?För mig, nått som är inpräntat och som bara är att göra, inte nått att fundera över, bara agera.Liten rysning för kvällens upplevelse. Men hoppas att hans vänner tog till sig.
(DIR) Post #AyPSNTtHoZgZchVJfE by Karolina@mastodonsweden.se
2025-09-20T21:14:31Z
0 likes, 0 repeats
@mans Det är verkligen sånt som borde läras ut i skolan. Gjorde i alla fall inte det under min skolgång (var ju en halv evighet sen dock) men jag gick på scouterna och där fick man lära sig både det, att tryckförband och massa annat bra. Verkligen sånt alla borde kunna!
(DIR) Post #AyPTSUrri2NS3VnLo8 by mans@mastodonsweden.se
2025-09-20T21:26:41Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Det där med första förband, eller att kunna knyta åt hårt och stoppa blodflöde, eller framstupa sidoläge respekvie hjärt lungräddning, det går att lära ut på en förmiddag.Och. Jag önskar också när att man lär ut, var inte rädd, gör NÅGOT, försök, det måste inte vara perfekt för...det är sekunder och minuter det handlar om, det finns inte tid att vänta på en ambulans.Tiden är skillnaden.
(DIR) Post #AyPTrKcAy0rtUoIZ9s by Karolina@mastodonsweden.se
2025-09-20T21:31:11Z
0 likes, 0 repeats
@mans Exakt då! I skolan skulle man dessutom kunna repetera med jämna mellanrum så grejerna sätter sig. Som du skriver oroar sig nog de flesta för att man ska göra fel/förvärra vilket riskerar att göra att man inte agerar alls.
(DIR) Post #AyPXWsYPzAaaUb2lyy by mans@mastodonsweden.se
2025-09-20T22:12:18Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina För övrigt är det mycket som har ändrats inom hjärt-lungräddning på de senaste 15-åren.Snabbkursen är att hjärtkompression är alldeles oerhört mycket viktigare än att blåsa in luft i lungorna.Så, för i bänken, händer hjärtstopp, ta i rejält, knäck gärna några revben, ett icke problem, pumpa på.Det är väl snabbkursen :-)
(DIR) Post #AyPXqSU8cSVFQsNUrA by Karolina@mastodonsweden.se
2025-09-20T22:15:50Z
0 likes, 0 repeats
@mans Jag gick faktiskt HLR inkl hjärtstartare för ett par månader sedan. Klart bra med en uppfräschning med tanke på hur mycket ny kunskap man har.
(DIR) Post #AyPY3KQVtLlGCiorzs by mans@mastodonsweden.se
2025-09-20T22:18:10Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Det låter utmärkt!Men JA! Det är ju lite så, alla behöver faktiskt öva.
(DIR) Post #AyPk7adKmBKb4pcAnw by schmut@mastodon.nu
2025-09-21T00:33:20Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @mans Brukar väl kombineras med simundervisningen?
(DIR) Post #AyQDYt4tCnomlqs8PY by Karolina@mastodonsweden.se
2025-09-21T06:03:14Z
0 likes, 0 repeats
@schmut @mans Vet ej, jag är så långt ifrån expert på dagens skola man kommer 😅 men så var det i alla fall inte för mig.