Post AxmoZiWJj5j048i43M by coffe@social.piewpiew.se
 (DIR) More posts by coffe@social.piewpiew.se
 (DIR) Post #AxmmDWmCVclBMcQlPc by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:23:07Z

0 likes, 0 repeats

Korta tåg i rusningstrafik? Ni skämtar med mig aprillo?

(DIR) Post #AxmmO7H3fNE7SHufaK by linbro@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:25:02Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina sitter på fullsatt pendeltåg. Stressig morgon skulle åkt ett tåg tidigare va planen.

(DIR) Post #AxmmVgZiofpMxzFhI0 by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:26:22Z

0 likes, 0 repeats

SL är ett sånt jävla skämt (det inkluderar alla instanser i värdekedjan SL). Hur kan man basera kollektivtrafiken i en huvudstad på så fruktansvärt labil infrastruktur? Och inte fan får man betalt för all jövla tid man slänger bort på att väntande skiten.

(DIR) Post #AxmmmdUPXf46JrqnQW by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:29:29Z

0 likes, 0 repeats

Nu slängde de till exempelvis av ett fullt tåg i Älvsjö. Har vi fått plats på de kommande tre tågen? Absolut inte. Och här går hjälpsamt nog tåg norrut från två plattformar på olika sidor av stationen. Ska man chansa på att man kommer med ett tåg på andra sidan? De är lika explosionsartat fulla.

(DIR) Post #AxmmvOTSjnwoMAaCps by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:31:03Z

0 likes, 0 repeats

@linbro Men då kom du i alla fall med! 😅 Jag blev avkastad från mitt och nu gäller djungelns lag.

(DIR) Post #AxmmzbgxXKpEVbuAbo by linbro@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:31:48Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina det funkar bättre här. Bara varit med om att alla inte kommer med en gång.

(DIR) Post #AxmnFyLR57hhOmdoTg by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:34:46Z

0 likes, 0 repeats

@linbro Folk brukar som regel komma med här också. Men just idag har de kört flera korta tåg av någon anledning. Både tåg och spår verkar hopplöst eftersatta och kollektivtrafikresenärer är ju bara massa kärringar och fattighjon, så varför skulle någon bry sig.

(DIR) Post #AxmnNzYOTENTStWgAy by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:36:12Z

0 likes, 0 repeats

Jag lyckades trycka mig in på ett bara ganska smockat men tropiskt varmt tåg. Nu får vi se om det lyckas ta sig fram också.

(DIR) Post #AxmnYzobq2a5SgMG8W by linbro@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:38:12Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Jag är sån konstig person som har en fin elbil men föredrar slippa köra ändå, åker hellre kollektivt till jobbet. Nu går tåget i regel snabbare för det åker annan sträcka.

(DIR) Post #AxmnlLMlXRS7m9Dq5I by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:40:25Z

0 likes, 0 repeats

Jag kan liksom inte låta bli att tänka på de miljarders miljarder som plöjs ner i biltrafik på ett tämligen oproblematiskt sätt. Men att satsa på kollektiva färdmedel som sväljer tiotusentals människor på väg att smörja produktionsmedlens kvarnar är tydligen fullständigt omöjligt. Det är så uppenbart för att 95% av de som åker kollektivt är kärringar och fattighjon, ni vet sånna där människor som har en röst men ändå inte har det.

(DIR) Post #Axmo6Wqc2uUNSwHiOe by samuel@social.spejset.org
       2025-09-02T05:44:10Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina hoppas du kommer fram snart! Jag blir lika frustrerad när grundläggande infrastruktur inte funkar. Satsa mer resurser och energi på att få det att funka liksom. Vi är många som är beroende av det

(DIR) Post #AxmoH6X8Dogp2UDQ6i by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:46:09Z

0 likes, 0 repeats

Samma i innerstaden. Jag går förbi Vanadisplan varje dag. Där sitter gubbsen i singelfil i sina plåtlådor och kloggar igen, sura som bin på att behöva släppa över de hundratals gångtrafikanter som korsar övergångsställena. En människa som tar upp ~2 kubikmeter av innerstadsmark i rusning utan att skämmas. Vi är så jävla indoktrinerade i den här absurda bilnormen. Och är man inte det så torteras man av SL.

(DIR) Post #AxmoMrNDUzsjl7K2iW by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:47:12Z

0 likes, 0 repeats

End rant för nu ska jag slussas ut från pendelns sköte till nämnda rondell.

(DIR) Post #AxmoZiWJj5j048i43M by coffe@social.piewpiew.se
       2025-09-02T05:49:30Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Ja det är galet. Jag hoppas vi börjar säga ifrån lite tydligare till våra folkvalda. Det är bevisligen inte hållbart med upphandlingsmodellen där den billigaste vinner möjligheten att försämra för oss alla.

(DIR) Post #AxmolduegNIHFcmR5U by joakimfors@mastodon.green
       2025-09-02T05:51:39Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina Välkommen!https://thewaroncars.org/

(DIR) Post #Axmoneudw6YavmjgvI by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:52:04Z

0 likes, 0 repeats

@linbro Jag är samma typ av person. Har min elbil men åker kollektivt när jag kan.

(DIR) Post #AxmpEEWs8YksvIHyfg by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:56:49Z

0 likes, 0 repeats

@samuel Ja precis! Jag kom fram, bara en halvtimme senare och mycket surare, haha.

(DIR) Post #AxmpNY7geo2yIYx1f6 by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:58:33Z

0 likes, 0 repeats

@coffe Precis, det här är liksom inte nyheter. Sen är svaret ”uhhh, men upphandlingsmodellen”. Ja men ändra skiten då! Vad tror ni vi betalar er för?

(DIR) Post #AxmpP4EKljDWAOmf4a by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T05:58:51Z

0 likes, 0 repeats

@joakimfors 🧨

(DIR) Post #Axmq8PS0iZP70pnm9g by coffe@social.piewpiew.se
       2025-09-02T06:06:59Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina @coffe Exakt så.Upphandlingsmodellen är ingen naturlag. Det är ett politiskt beslut. Som så mycket annat. Väldigt lite av alla konstigheter vi håller på med är skrivet i sten. Istället för att testa nya sätt bygger vi vallar så att vattnet inte sköljer bort våra bräckliga skrifter i ristade i sanden. (Oj. Det där blev nästan ett poetisk inlägg! 😂☕)

(DIR) Post #AxniRXMWvDkOZooA2i by Karolina@mastodonsweden.se
       2025-09-02T15:55:15Z

0 likes, 0 repeats

@coffe Väldigt fint! Och sant.

(DIR) Post #Axo6x8vtgRwSyaxEzQ by coffe@social.piewpiew.se
       2025-09-02T20:50:09Z

0 likes, 0 repeats

@Karolina @coffe Nu är du väldigt snäll. ( Och jag är oerhört tacksam. ) 👍😊☕