Post AxWWfOpaw4OB2CvaCG by tsvenson@mastodon.online
(DIR) More posts by tsvenson@mastodon.online
(DIR) Post #AxVAO0TrpBKMRN6eSu by tsvenson@mastodon.online
2025-08-24T14:12:43Z
0 likes, 0 repeats
Hurra đ„łhttps://www.dn.se/kultur/anders-svensson-magplask-av-svt-att-felanvanda-ordet-drunkna/SprĂ„knörderiet pĂ„ söndagar Ă€r tillbaka frĂ„n semestern đ€
(DIR) Post #AxVAUJCh7qusFL4xU0 by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-24T17:30:12Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson Det dÀr var verkligen en otroligt mÀrklig sprÄklig tolkning. Tror ungefÀr ingen som tittar skulle tolka drunkna som nÄgot annat Àn att en person dör. Inte ens sjukvÄrdspersonal utanför jobbet.
(DIR) Post #AxVD8gGH165pFa8DQW by tsvenson@mastodon.online
2025-08-24T17:59:57Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Verkligen mĂ€rklig. Dock inte direkt förvĂ„nad redaktionen inte backar. ErkĂ€nna fel gĂ„r ju inte i dagens samhĂ€lle, istĂ€llet blir reaktionen att per automatik försvara sin position. En sjuka som vĂ€xt sig allt starkare i publika rum och inom organisationer. Stöter pĂ„ den praktiskt taget dagligen pĂ„ jobbet, nĂ€r chefer och ansvariga inte klarar att förklara sina beslut och pĂ„stĂ„enden.Men jösses vad Anders tog i, jag blev faktiskt rĂ€tt överraskad. Riktigt rejĂ€l rivstart efter uppehĂ„llet đ
(DIR) Post #AxVDz4PoSTd1DjZhEO by herzleid@wandering.shop
2025-08-24T18:09:24Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @tsvenson KĂ€nns som om nĂ„gon borde förklara det eminenta ordet "drunkningstillbud" för SVT âŠSjĂ€lv har jag motsatt problem med ordet "skjutning"/"skjuten", som jag spontant generaliserar till "skjuten till döds", men som alltsomoftast bara Ă€r (i analogi med drunkningarna) "skjutningstillbud" ⊠đ
(DIR) Post #AxVR2MBW9BtWbWmm7k by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-24T20:35:42Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson Klaet uppiggande! Och jag hÄller med. Verkligen en sjuka.
(DIR) Post #AxVR88xmDZDNKs7N32 by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-24T20:36:44Z
0 likes, 0 repeats
@herzleid @tsvenson Haha, man har ju sina smĂ„ egenheter đ
(DIR) Post #AxVVu2IIiQuUMvoISm by tsvenson@mastodon.online
2025-08-24T21:30:12Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina HÀr min adhd glÀnser och jag kan bli riktigt jobbig. För om _försvaret_ inte passar in i verkligheten, som hur tekniken faktiskt fungerar (jag jobbar med digitaliseringen), och det handlar om saker som Àr viktiga, sÄ duger inte det. DÄ har jag svÄrt slÀppa tills hindret undanröjts.Att den ocksÄ gör mig immun mot rank, nÀr kunskap och kompetens hos personen brister, hjÀlper ocksÄ fÄ till förÀndring till slut.
(DIR) Post #AxVWo1NdIiaBkc04Aa by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-24T21:40:20Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson Mmm, jag Àr lite sÄ sjÀlv. NÀr det inte bara Àr fel utan ocksÄ dumt kan jag liksom inte lÄta bli att fortsÀtta pusha. Jag vet att man förvÀntas acceptera dumheter av folk som Àr hierarkiskt över en, men jag jag ser inte det som en ursÀkt. Snarare tvÀrt om.
(DIR) Post #AxVXN6vseJKB6fkd16 by tsvenson@mastodon.online
2025-08-24T21:46:36Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina I ett privat företag hade jag nog accepterat mer inkompetens. Med dÄ jag jobbar i offentlig sektor sÄ gÀller högre krav pÄ dem över mig. SÀrskilt för dem som inte har koll pÄ syftet med verksamheten och det dom ansvarar för.
(DIR) Post #AxVXU5OAmqduLWJK5o by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-24T21:47:57Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson Ja det gör det ju Ă€nnu vĂ€rre. Jag jobbar privat och funkar tyvĂ€rr sĂ„ Ă€ndĂ„. Ăr faktiskt rĂ€tt utmanande.
(DIR) Post #AxWWfOpaw4OB2CvaCG by tsvenson@mastodon.online
2025-08-25T09:13:29Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Har tidigare jobbat privat, i flera lĂ€nder, och Ă€ven haft egna företag. Och har en hel del och göra med leverantörer som Ă€r privata pĂ„ jobbet. Förenklat Ă€r stora skillnaden som styr hĂ€r: - Privat Ă€r mĂ„let tjĂ€na pengar - Offentligt Ă€r mĂ„let samhĂ€llsserviceĂven om det Ă€r en đ€Ź röra, sĂ„ finns det positiva tecken om en hel del.
(DIR) Post #AxWcTkFy3B7Fja5bVo by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-25T10:18:34Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson Det gör klar skillnad nĂ€r man i alla fall driver mot nĂ„got âbĂ€ttreâ Ă€n att tjĂ€na pengar till Ă€garna.
(DIR) Post #AxWj5hfIjUiWQUQEGO by tsvenson@mastodon.online
2025-08-25T11:32:39Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Jajamensan!FörstÄr man syftet med sin verksamhet till mÄlgruppen, sÄ blir det mycket lÀttare att upptÀcka ocksÄ smÄ förbÀttringar. Och varje ny liten förbÀttring lÀggs till redan gjorda, sÄ jÀmfört över tid gÄr det allt tydligare mÀrka.