Post AwxjbYGmOsAM1LXd32 by kkeijzer@mastodon.nl
(DIR) More posts by kkeijzer@mastodon.nl
(DIR) Post #AwxjbRQRqWjynJ0ke8 by kkeijzer@mastodon.nl
2025-08-05T16:06:30Z
1 likes, 0 repeats
Een recent voorbeeld van #appdwang: een vriend van me wilde vandaag klant worden bij Triodos Bank. Net als ik accepteert hij het privacybeleid van Apple en Google niet, en heeft dus geen Android- of iOS-apparaten.Hij belde de klantenservice om te vragen hoe hij dan een rekening kon openen, en kreeg te horen dat ze hem niet konden (of mochten) helpen omdat "van hoger hand was bepaald" dat nieuwe klanten zonder Google- of Apple-smartphones niet meer welkom zijn....
(DIR) Post #AwxjbYGmOsAM1LXd32 by kkeijzer@mastodon.nl
2025-08-08T12:24:43Z
0 likes, 0 repeats
Ik heb ondertussen weer een reactie van Triodos, waarin ze aangeven dat het "nu eenmaal een beleidskeuze is", en de kans dat dit wordt aangepast heel klein is. Er staat nu een "notitie bij mijn gegevens" dat ik "het liever anders had gezien".Op mijn vraag over mogelijke heridentificatie werd niet eens ingegaan.Wat stellen jullie voor? Klant blijven en steeds aangeven dat dit zo niet kan, of mijn rekening opzeggen zodat ik niet meer iedere maand geld geef aan een bedrijf met zo'n mentaliteit?
(DIR) Post #AwxjbZ57NiQqXT5pVg by kkeijzer@mastodon.nl
2025-08-05T16:07:53Z
0 likes, 0 repeats
Ik ben al heel lang klant bij Triodos, en ben dat nota bene ooit geworden omdat ze vroeger helemaal geen smartphonespul hadden, maar alleen een website en een random reader.Ik merk al langer dat de Identifier onder vuur ligt, met hele nare taal in gebiedende wijs op de helpdeskpagina's, in de vorm van "Is de batterij van uw Identifier leeg? Dan stapt u over op mobiel bevestigen."Geen enkele ruimte voor discussie, maar gewoon alsof je als een kleuter de les wordt gelezen door de juf.
(DIR) Post #AwxjbgrwQae4guzQ5A by kkeijzer@mastodon.nl
2025-08-05T16:08:40Z
0 likes, 0 repeats
Ik vraag me dus af of ik er nog wel klant moet blijven. Ik kan stellen dat ik onder een oude regeling val en dat dus betekent dat ze rekening met me moeten houden, maar klant blijven betekent ook dat ik iedere maand 5 euro geef aan een organisatie die moedwillig een groep waartoe ik behoor discrimineert.En het zal een kwestie van tijd zijn voordat ik ook word buitengesloten omdat ik geen contract met een Amerikaanse multinational wil ondertekenen omdat ik het niet eens ben met de inhoud.
(DIR) Post #AwxjboYjps2QXg4CGG by kkeijzer@mastodon.nl
2025-08-05T16:09:25Z
0 likes, 0 repeats
Vorige week heb ik een rekening geopend bij een oranje grootbank die flink investeert in de olieindustie. Dat kon gewoon zonder Apple- of Google-account. Ik hoefde alleen maar langs de Primera voor de KYC en even te bellen om een Vasco-scanner aan te vragen om te kunnen internetbankieren.Dus ja, de veel minder groene alternatieven worden hierdoor een stuk interessanter dan Triodos. Het is de duurste rekening die ik heb, en van "inclusiviteit en diversiteit" valt ook niet meer te spreken zo.
(DIR) Post #Awxjc8mwclHlHWrpBI by kkeijzer@mastodon.nl
2025-08-05T16:13:14Z
0 likes, 0 repeats
Sterker nog, ik betaal het meeste aan de bank waarvan ik het meest "bang" ben dat ze me uiteindelijk als klant zullen wegjagen, zoals m'n vriend nu letterlijk aan de poort wordt geweigerd.Dus ja, wat te doen? Als "luis in de pels" blijven zitten en ze jaarlijks 60 euro betalen om een punt te maken, of eieren voor m'n geld kiezen en concluderen dat het mooi is geweest?