Post AwpM6Qaz1w4j24VCAS by troed@masto.sangberg.se
(DIR) More posts by troed@masto.sangberg.se
(DIR) Post #AwoxvzLr4PdYjzunuy by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T08:51:44Z
0 likes, 0 repeats
En kompis till mig är arbetslös efter ett mycket kvalificerat chefsjobb. Hon måste nu söka minst 6 jobb i månaden, 3 måste vara på annan ort och 3 utanför hennes profession. Hon frågade om det betyder att hon kan söka 3 jobb hon inte är kvalificerad på någonstans där hon inte vill bo, så kan hon söka 3 jobb hon faktiskt är intresserad av. Ja, det går så bra så. Klyftigt system det här.
(DIR) Post #AwoyJn0cbvfLPZKgk4 by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T08:56:02Z
0 likes, 0 repeats
Hon vill alltså ha ett jobb, har 3 barn och ett utmärkt CV. Det är mer rationellt att vänta någon/några månader på rätt jobb efter att ha betalat till arbetslöshetsförsäkringen i ~20 år än att bredsöka allt som rör sig. Plus att det är sjukt irriterande att få massa ansökningar från folk som helt uppenbart varken är kvalificerade för eller intresserade av jobbet man har ute.
(DIR) Post #AwoysMFG6thuXXf8a0 by hehemrin@mastodon.nu
2025-08-04T09:02:16Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Ja, det är jätteklyftigt. Jag kan förstå en grundtanke i att ställa krav. Påminner lite om vissa KPIer man kan ha på arbetsplatser, det gäller att hitta något mätbart, sedan om det är bra för målet är sekundärt. Det här med annan ort, som funnits i olika hårdhetsgrader sedan många år, är väldigt knepigt tycker jag. Som människa lever man ofta i ett sammanhang både med människor och platser- bostad mm, att börja veckopendla, flytta mm förändrar hela livet som inte alltid passar. Urk.
(DIR) Post #Awoywc6t4BsIu1mBBQ by LeoR1010@mastodonsweden.se
2025-08-04T09:03:03Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Minns en artikel för ett tag sen med några restaurangägare som beklagade sig över dåliga/många ansökningar och la hela skulden på de arbetslösa. Men de står för väldigt liten procent av det problemet. Arbetslösa tvingas till en ologisk process att söka en massa jobba helt i onödan där man aldrig har chansen ens. Arbetsbördan för de som söker folk måste ha ökat rejält pga detta.
(DIR) Post #Awozc5ul9wPZDDsoMa by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T09:10:33Z
0 likes, 0 repeats
@hehemrin Jag håller helt med och förstår också grundtanken. Men när man kvantifierar en process på det sättet utan att ta hänsyn till de verkliga omständigheterna kommer man bygga in systemfel i hela kedjan utan att skapa bättre effekt. Det blir spel för gallerierna som genererar merarbete för precis alla inblandade.
(DIR) Post #Awp0NJDPWbVE4g7XIu by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T09:19:05Z
0 likes, 0 repeats
@LeoR1010 Jag har också den artikeln i huvudet. En del av de som söker vill säkert inte ha jobb, men vi har tveklöst att göra med ett systemfel som spiller över på rekryteringsprocesser utan att i slutändan öka sysselsättningen. Målsättningen borde vara att så effektivt som möjligt matcha rätt person till rätt jobb, inte att generera så många ansökningar som möjligt vilket nuvarande system är optimerat för.
(DIR) Post #Awp0VoTFCaInKOa7eK by maswan@mastodon.acc.sunet.se
2025-08-04T09:20:34Z
0 likes, 0 repeats
@KarolinaJag minns samtal från folk som anställer men sprider annonsen försiktigt lagom mycket för att få färre sökande, och framförallt inte få det stora flödet av tvångsansökningarna.Även anledningen till att kräva universitetsexamen för jobb där man vet att det även finns många kompetenta som har lärt sig relevant kompetens på andra sätt, för att ha en enkel första sortering för att bli av med de irrelevanta (och tyvärr en del relevanta).
(DIR) Post #Awp0yZgLGVCrrLQG6i by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T09:25:49Z
0 likes, 0 repeats
@maswan Ja, det blir effekten. Det är delvis därför så många jobb inte läggs ut och istället rekryteras via nätverk. Det i sin tur leder till att personer som inte redan är ”på insidan” har betydligt svårare att hitta jobb. Sås om vanligt blir systemet riggat mot den som redan är utsatt. Lägga ut på arbetsförmedlingen är mest något man tvingas göra om man ska anställa någon från annat land som behöver arbetstillstånd.
(DIR) Post #Awp1hghnzxJ0fqcQD2 by Allinrep@social.spejset.org
2025-08-04T09:33:55Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Det ställer till det för både sökande och AG, krav från AF som i grunden är rimliga men som i praktiken blir bara dumma. Exet uppmanades att söka jobb 20 mil hemifrån, skaffa övernattningslgh och jobba 80 h/jobbvecka för att kunna vara hemma i byn varannan vecka då han hade sitt barn. Absolut ett läge som AG prioriterar när de ska anställa? 🤔
(DIR) Post #Awp2rQAcQlgQEzIj1E by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T09:46:56Z
0 likes, 0 repeats
@Allinrep Som AG har man ju med i sin kalkyl om personen faktisk vill ha jobbet och kommer stanna. Klart det är mindre sannolikt att man anställer någon där det helt uppenbart är ohållbart att få ihop livet.
(DIR) Post #Awp3a6VeNMOMIMRdNA by Allinrep@social.spejset.org
2025-08-04T09:54:58Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Ja, såklart- så att AF ens skissar på ett sådant scenario är ju otroligt.
(DIR) Post #Awp3iExOqs3aoNIubA by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T09:56:29Z
0 likes, 0 repeats
@Allinrep De är ju tyvärr bara satta som väktare över ett ologiskt system. Min bild är de själva ofta fattar hur dumt det är, men de ska ju administrera reglerna oavsett hur dumma de är. Är nog inte särskilt motiverande direkt.
(DIR) Post #Awp40prEOZDOT8HlYm by LeoR1010@mastodonsweden.se
2025-08-04T09:59:51Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Nej, det är för dumt. Hela samhället måste tjäna på att hjälpa folk vidare på bästa sätt. Om inte nytt jobb ser möjligt ut inom en viss tid så hjälp att hitta en utbildning. Mindre tvång och mer motivation och stöd. Jag skulle gärna skola om mig, men inte pga att min tillvaro slås sönder annars. Det är inte den enskilda som är ansvarig för hur politik och ekonomi mår och förs. Svårt att anpassa sig till alla olika scenarion och nya idéer som införs.
(DIR) Post #Awp4MhPSU8i8dfijWy by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T10:03:48Z
0 likes, 0 repeats
@LeoR1010 Ja precis. Egentligen borde rätt till ersättning baseras på behov och villighet/motivation att hitta nytt. Men det är svårt att kvantifiera så vi mäter istället på trubbiga KPIer som är lika lätta att runda för den som vill som de är snåriga att navigera för den som faktiskt vill ha jobb.
(DIR) Post #Awp4X6wOPpIqib5dui by toxy@mastodon.acc.sunet.se
2025-08-04T10:05:36Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Den skrämmande obevekligheten hos den svenska byråkratin.
(DIR) Post #Awp4hwZxHUe5lblDEm by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T10:07:38Z
0 likes, 0 repeats
@toxy Japp, kvarnen matar oavsett vad den tuggar i sig.
(DIR) Post #Awp4oA5TyBcnOsTKKW by maswan@mastodon.acc.sunet.se
2025-08-04T10:08:43Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Jupp. "Vi vet att vi missar många kompetenta, men vi får nog många och nog bra ansökningar utan att behöva vada igenom hundratalet okvalificerade och ointresserade".
(DIR) Post #Awp5IWrlqKVCjdXSsq by toxy@mastodon.acc.sunet.se
2025-08-04T10:14:12Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Det är ett nytt uttryck för mig. Utmärkt.
(DIR) Post #Awp6XqNNgihjXeBt5c by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T10:28:14Z
0 likes, 0 repeats
@maswan Precis så.
(DIR) Post #Awp6dEYxBqQ00GAqUy by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T10:29:12Z
0 likes, 0 repeats
@toxy
(DIR) Post #Awp8RrsDPM0CM9tKVM by iakonkret@mstdn.social
2025-08-04T10:49:28Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @maswan Skitsystem :( För alla. Typ. Och ett system som nånstans bygger på att man tror att människor är lata och inte vill jobba. När de allra flesta , nästan alla skulle jag säga, verkligen vill jobba och bidra.
(DIR) Post #Awp9XqwtrFEFBHV5Um by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T11:01:50Z
0 likes, 0 repeats
@iakonkret @maswan @Karolina Precis som Leo skrev, det är inte den enskilda som är ansvarig för hur politik och ekonomi mår och förs. Men som det är nu lämnas den utan jobb att anpassa sig till systemet istället för att få riktig och anpassad hjälp att hitta jobb. Och det samtidigt som de jobbar mot antagandet att de är lata och inte vill ha jobb.
(DIR) Post #AwpAI8GFp8Q6C7cYTo by Allinrep@social.spejset.org
2025-08-04T11:10:07Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Nej, så kan det såklart också vara.
(DIR) Post #AwpBJwPawyTfygPsGm by sir_anders@whimsy.chat
2025-08-04T11:21:54Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina På ett tidigare jobb kastade vi 50% av jobbansökningarna då det tar tid att gå igenom hundratals ansökningar från personer som saknar helt kompetens, och som de själva vet om. Har varit inskriven en gång i hela mitt liv hos AF, det var efter gymnasiet där jag pluggat lokala nätverk, serverdrift mm. Min handläggare tyckte jag skulle läsa lite datakurser så jag kunde ta ett "datakörkort" då gick proppen.
(DIR) Post #AwpE4yWf6kqG3LHFUO by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T11:52:39Z
0 likes, 0 repeats
@sir_anders Jag har varit inskriven 2 ggr. Jag var då högt motiverad att hitta jobb och sökte allt jag kunde på egen hand. Det där med AF var verkligen bara byrokrati och noll hjälp. Men jag förstår samtidigt att det behöver finnas en viss stolpighet för att störa de som faktiskt inte vill jobba. Men det borde vara betydligt mer underordnat än det är idag.
(DIR) Post #AwpGCaR8koxDZDS3m4 by hehemrin@mastodon.nu
2025-08-04T12:16:24Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Ja, nog skapar det jobb alltid, dumt jobb för Af, företagen och sökande. Sedan är jag inte förvånad om man skapar all möjlig statistik av siffrorna som analyseras i rapporter om och diskuteras på ledningsgruppsmöten.
(DIR) Post #AwpM6Qaz1w4j24VCAS by troed@masto.sangberg.se
2025-08-04T12:08:46Z
0 likes, 0 repeats
@maswan Exakt. Har suttit i många diskussioner i vänkretsen och förklarat att det som står som _krav_ i en jobbannons alltid enbart är en önskelista. Om man anser att man uppfyller det som krävs på riktigt (inarbetad kunskap istället för inläst t.ex) kan man absolut ansöka ändå./ex-chef som valde att inte sätta in artificiella spärrar på "universitetsexamen" etc och hade långa diskussioner med rekryteringsföretagen@Karolina
(DIR) Post #AwpM6RvE69rV98ysMK by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T13:22:32Z
0 likes, 0 repeats
@troed @maswan Precis så. Plus att det i de flesta fall inte behövs 100% av allt det som står. Många jobbannonser är ju formulerade som rena önskelistor tyvärr.
(DIR) Post #AwpMFC987b1wpDedHM by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T13:24:08Z
0 likes, 0 repeats
@hehemrin Statistik är ofta mer verklig än verkligheten själv.
(DIR) Post #AwpMWXomnc66xiPZxI by maswan@mastodon.acc.sunet.se
2025-08-04T13:27:14Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @troed Något jag har haft svårt att formulera bra är när jag har en önskelista på 10-15 saker som vi gör, men det är öppet vilka 3-5 saker på listan som sökande kan.Det är då jag behöver komplettera gruppen, men precis vilka delar som den nya gör är mindre intressant, existerande grupp gör ju redan allt men är för tunnt utspridd.
(DIR) Post #AwpMjfdF3iWmxdGqyO by mrundkvist@archaeo.social
2025-08-04T13:26:05Z
0 likes, 0 repeats
@troed @maswan @Karolina I universitetsvärlden är detaljerade kravlistor ett välkänt tecken på s.k. skonummerutlysning, där institutionsledningen beskriver sin kompis som man redan beslutat anställa oavsett vilka konkurrenter som kan dyka upp.
(DIR) Post #AwpMjgxq6cb95nuoiW by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T13:29:35Z
0 likes, 0 repeats
@mrundkvist Känner igen det där, så var det när jag jobbade statligt också. @troed @maswan
(DIR) Post #AwpMw0QFaPgYus4mQq by mrundkvist@archaeo.social
2025-08-04T13:31:13Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina @troed @maswan Det var jätteroligt när alla blev så upprörda över landshövding Kinberg Batras fulrekrytering, och hälften av landets alla universitetslärare ba "Eeeeh, jag ser inte problemet? Verkar schysst?"
(DIR) Post #AwpNI5C4WkmQ5KyHtg by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T13:35:52Z
0 likes, 0 repeats
@maswan @troed Det är ändå väldigt kloka funderingar. Om man är tydlig med att ”du behöver ha en profil som kompletterar teamet och erfarenhet och intresse av minst x-y av de områden vi gemensamt arbetar med. Låter väldigt sympatiskt!
(DIR) Post #AwpZ8Z6xdeZfQWoDBo by tsvenson@mastodon.online
2025-08-04T15:48:34Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Har alltså inte ändrats på de 10+ år sedan jag var i den situationen. #suck!
(DIR) Post #AwpfFL3ksdn9b9vFaa by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T16:57:03Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson Nope, alla vet att det är idioti, inget händer.
(DIR) Post #Awpg0HK0axrdcFuJvs by tsvenson@mastodon.online
2025-08-04T17:05:28Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Är just det att "alla vet" som är problemet, inte bara om söka arbete.För det innebär att det dåligt fungerande har blivit det normala, och då är det som om ledare och ansvariga inte behöver bry sig. Samtidigt fortsätter de som utsätts för det "normaliserade" att drabbas, och alla förlorar.Det är inte okej!
(DIR) Post #AwpgYyirjopm4F52oK by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T17:11:48Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson 100% enig. Systemet är trasig och enda lösningen som bjuds är att stigmatisera och misstänkliggöra den som är utan jobb.
(DIR) Post #Awpr0T4W0X0vYPxAwK by tsvenson@mastodon.online
2025-08-04T19:08:48Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Jo, man är hopplöst fixerad på konsekvenserna istället för orsakerna. Ett mönster som syns överallt i samhällssystemet, i medierna och i politiken.
(DIR) Post #AwpsGwlHUOv8DsNWWu by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T19:23:01Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson Ja, det är tyvärr så. Tröstlöst 😒
(DIR) Post #AwpvuJWt4Yv1za6pX6 by tsvenson@mastodon.online
2025-08-04T20:03:41Z
0 likes, 0 repeats
@KarolinaIlla ja, men går att förändra. Det sker också, bara att det pågår rätt långt ifrån där så många kört fast och är högljuddast.Ta här som exempel. Här erbjuds ett annat sätt för sociala medier på nätet. Men hur ofta nämns det i den sedan länge publika debatten om allt dåligt i just sociala medier.Jag är sedan tid moderator på @fosstodon som är på topp 10-listan över största instanserna. Lärt massor om hur fantastiskt volontärer överallt i #Fediverse gör det trevligt och mysigt här 🥰
(DIR) Post #AwpwZbF07ticnRQh4S by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T20:11:12Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson Det har du rätt i, det gör skillnad. Allt som får folk att mötas.
(DIR) Post #AwpxdOjseN5d8QFS0e by tsvenson@mastodon.online
2025-08-04T20:23:04Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Här har vi det trevligt och det fungerar bra. Grejen är att så blir just att det fungerar osynligt, och det är för många svårt att långa märke till. Det som däremot fungerar dåligt, det stör och är jobbigt - därmed lätt att sätt och klaga på. Särskilt om det finns någon att anklaga för det också. Fler behöver bli bättre på att upptäcka allt som faktiskt fungerar och är bra. Det kommer bidra till vända utvecklingen.
(DIR) Post #Awq01Uaojlck9GcrfE by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T20:49:51Z
0 likes, 0 repeats
@tsvenson Det är sant. En av de största skillnaderna jag märker här är hur mycket mer positivt flödet är när det inte är algoritm- och klickbetesstyrt. Den där ”nä nu!” känslan är medryckande men oftast inte positiv.
(DIR) Post #Awq2FousAhNL8vxyZU by Majomacka@social.spejset.org
2025-08-04T21:14:47Z
0 likes, 0 repeats
@KarolinaKänns verkligen som ett fall där det mätbara går före allt. Det är lättare att föra statistik på hur många jobb man söker än på om man försöker på ett bra sätt. Så istället för att göra sånt som faktiskt för en närmare målet ska man göra saker som gör systemet nöjdnöjd.
(DIR) Post #Awq4qCAFPgd9Zwd9TE by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T21:43:50Z
0 likes, 0 repeats
@Majomacka Ja verkligen precis så!
(DIR) Post #Awq5B3u1KEWS2KzSpU by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-04T21:47:36Z
0 likes, 0 repeats
@AasaMariaHedberg Nej då, hon bor i Stockholm och det finns jobb att söka inom professionen. Fullständigt poänglöst.
(DIR) Post #AwqmQTuFDsM13fh6Bc by primuslars@mastodon.nu
2025-08-05T05:52:10Z
0 likes, 0 repeats
@Karolina Nära nog perfekt skulle jag vilja säga! Företagen måste anlita andra företag som gallrar ut de som är intressanta för jobbet, skapar arbetstillfällen!
(DIR) Post #AwquSxgiGVKndZ3gvI by Karolina@mastodonsweden.se
2025-08-05T07:22:17Z
0 likes, 0 repeats
@primuslars Väloljad evighetsmaskin.https://www.goodreads.com/book/show/325602