Post AvES4Awv0HHHvaw4WW by janvlug@mastodon.social
 (DIR) More posts by janvlug@mastodon.social
 (DIR) Post #AvES4Awv0HHHvaw4WW by janvlug@mastodon.social
       2025-06-17T17:32:15Z

1 likes, 0 repeats

Ervaren jullie ook #appdwang?https://appdwang.nl/Ik wil geen apps gebruiken die alleen beschikbaar zijn uit appstores van surveillancekapitalistisch #BigTech (Apple en Google). Ook wil ik alleen vrije #opensource-software (#FOSS) gebruiken op mijn apparaten. Daarom gebruik ik geen Android of iPhone, maar een #Linux-telefoon: de #Librem5.Ik ben benieuwd, ervaren jullie ook appdwang? Wat vind je daarvan? Verzet je je er tegen? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?#DigitaleVrijheid

(DIR) Post #AvEUyqOAJrVkZipUa8 by kkeijzer@mastodon.nl
       2025-06-17T17:39:15Z

1 likes, 0 repeats

@janvlug Ik verzette me ertegen door deze website te maken. :)Verder heb ik simpelweg nooit van m'n leven een EULA of privacy policy van Microsoft, Apple of Google geaccepteerd en dus ook nooit gebruik gemaakt van Windows / Android / macOS / iOS etc.Veel van de adviezen die ik op appdwang.nl heb gezet komen ook voort uit mijn eigen manier van leven. Alleen de adviezen over Android zonder Play Services komen van anderen. Ik heb er zelf geen ervaring mee en raad het ook niet aan.

(DIR) Post #AvEUyxnEn2j3XVc78K by kkeijzer@mastodon.nl
       2025-06-17T17:43:15Z

0 likes, 0 repeats

@janvlug Ik heb overigens wel altijd m'n ThinkPad (coreboot + Debian) bij me. Daar zit ook een Quectel EG25-G-modem in, met relatief vrije firmware: https://themodemdistro.comDus het is niet alsof ik onderweg helemaal geen toegang tot het internet heb. (Dat is ook lastig wanneer je verantwoordelijk bent voor 100+ servers.)Verder natuurlijk overal en altijd uitsluitend contant betalen en vooral bereid zijn om sommige dingen niet te doen en door te lopen. Maar eigenlijk valt dat best erg mee.

(DIR) Post #AvEV2ea2AJER6sCIqW by ilja@ilja.space
       2025-06-17T20:46:08.293105Z

0 likes, 0 repeats

@kkeijzer thx voor het maken van de site 🤗 ik erger me ook al een tijd aan het fenomeen, en houd me wel sterk. maar het is goed te zien dat het niet enkel ikzelf is. en héél goed dat ik nu een term heb om erover te praten. een duidelijke term hebben, laat zaken concreter en sterker overkomen ime.@janvlug

(DIR) Post #AvFFw4HctnqSe3wuW0 by kkeijzer@mastodon.nl
       2025-06-17T21:15:26Z

1 likes, 0 repeats

@ilja @janvlug Precies hiervoor heb ik het dus gedaan. Ik kwam de (hoe kan het ook anders) Duitse versie @appzwang tegen en vond dat we hier in Nederland ook zoiets moesten hebben.Dus ik heb contact gezocht en gevraagd of hij er bezwaar tegen had als ik een Nederlandse variant zou maken. Dat was allemaal prima, en zo geschiedde.Ik denk er al zeker 15 jaar over om iets van een belangengroep op te richten voor mensen zonder mobiele telefoon, maar dat is er nooit echt van gekomen.