Post AjpCJD5CeIrCuVRvAO by rolle@mementomori.social
(DIR) More posts by rolle@mementomori.social
(DIR) Post #AjokPH04CV6u529LIO by jussi_og@mementomori.social
2024-07-10T15:08:25Z
0 likes, 0 repeats
Tunnelma pian, kun meitä on Suomi-Mastodonissa seitsemäntoista tyyppiä jäljellä.
(DIR) Post #AjokPIBRnfo9kcTwfo by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-10T15:23:31Z
0 likes, 0 repeats
@jussi_og onko täällä nyt joku exodus vai mikä homma? Kesä on vienyt sen verran mennessään, että en ole itsekään valtavasti viettänyt aikaa täällä.
(DIR) Post #AjokPIz4p9VUEXha1w by sara@mastodontti.fi
2024-07-10T15:27:18Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @jussi_og hmm kiinnostaa myös mikä juttu en oo kanssa huomannu mitää tavallisuudesta poikkeavaa 🤔 😅
(DIR) Post #AjokPJtnQGsR4SEsRE by jussi_og@mementomori.social
2024-07-10T15:31:39Z
0 likes, 0 repeats
@sara @magdalenahai Viimeksi aihe oli esillä Rollen tootissa, mutta kyllähän täällä on aiheesta keskusteltu silloin tällöin. Itse voisin upota tän mukana 😅https://mementomori.social/@rolle/112752253060509116
(DIR) Post #AjokPKqHunfHzrbabo by hanna@mementomori.social
2024-07-10T15:44:51Z
0 likes, 0 repeats
@jussi_og @sara @magdalenahai @rolle Niin mäki oon meinannu! Siis upota. Ilmoittaudun siis niiden 17 joukkoon ✅
(DIR) Post #AjokPLnqLNIsyZT9RA by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-10T15:55:29Z
0 likes, 0 repeats
@hanna @jussi_og @sara @rolle joo, en tunne edelleenkään kiusausta tehdä tiliä threadsiin tai blueskyhin enkä etenkään palata twitteriin. Tuntuu siltä, että kaupallisilla someilla ei ole tarjota mulle mitään niin hyvää, että jaksaisin siihen sirkukseen enää lähteä.
(DIR) Post #AjokPMYzW519KnWnvU by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T06:50:23Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @hanna @jussi_og @sara @rolle #Sama. Eilen kävin moniin, moniin kuukausiin katsomassa vissiin ainoan enää toimivan Nitter-linkin kautta, miten Li Anderssonin valiokuntajohtajuutta on Shitterissä kommentoitu. Ei pystynyt kovin kauan sitä tehdä, tuli tarve pestä silmät ja suunnaton ymmärtämättömyys sitä itseäni kohtaan, joka siinä läävässä useamman vuoden oli (paljon taukoja pitäen, mutta kuitenkin).
(DIR) Post #AjokPNSICTFm6JOy7k by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T06:59:23Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @hanna @jussi_og @sara @rolle joo, uskon tän. Varmaan sama reaktio tulisi itsellekin. Etäisyys auttaa näkemään sen menon kaikessa kauheudessaan.
(DIR) Post #AjokPO4DvRavzx9GFM by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T07:00:38Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @hanna @jussi_og @sara @rolle Joo, sen huomasi jo siellä ollessa, kun tosiaan pidin sieltä taukoja usein. Joka kerta tauolta palattua tuntui, että tauolle piti päästä nopeammin kuin aiemmin. Se sykli taukojen pitämisen ja siellä olemisen välissä lyheni koko ajan.
(DIR) Post #AjokPPC3jnSNUXp26C by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T07:06:13Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @hanna @jussi_og @sara @rolle joo, selvä merkki siitä, ettei alusta ole terveellinen.
(DIR) Post #AjokPPohQ8MhQNttKK by anuko@mementomori.social
2024-07-11T07:30:38Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @HannaEsmeralda_ @hanna @jussi_og @sara @rolle Mä menin Xitteriin joskus 2010-luvun alussa, olin pariin otteeseen vuosia poissa ja sitten tulin taas takaisin just sopivasti kun siirtymä Mastodoniin tapahtui. Se some ei jotenkin ikinä tuntunut sopivalta, tämä taas on oikein hyvä, vaikka olisikin vähän hiljainen. Oikeastaan on ihan hyvä, että on, ei tule FOMOa ja jää aikaa muuhunkin.
(DIR) Post #AjokPQi06WbKBtm3Wa by anuko@mementomori.social
2024-07-11T07:32:46Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @HannaEsmeralda_ @hanna @jussi_og @sara @rolle Sehän on taas vuosikymmenen jälkeen uudenlainen ajatus, että maltillinen määrä somea riittää. En kyllä itse keksi hyvää perustelua, miksi haluaisin aloittaa taas yhdessä Metan somessa.
(DIR) Post #AjokPRbelb7WyVoVH6 by jussi_og@mementomori.social
2024-07-11T08:11:51Z
1 likes, 0 repeats
@anuko @magdalenahai @HannaEsmeralda_ @hanna @sara @rolle FOMO ja pelko näkyvyyden menettämisestä somesta poissaolon takia ja ehkä myös pakkomielle yleisön keräämisestä ovat mielestäni esimerkkejä siitä, mitä kaupallinen some on rikkonut meissä. Ajatus siitä, että netissä (yhdessä) oleminen voisi olla vähän rennompaa eikä jonkin orjuuttavan stressikoneen jatkuvaa syöttämistä, on loppujen lopuksi aika radikaali, koska se vaatii irrottautumista niistä mekanismeista, joiden tarkoitus on tuottaa rahaa. Ja niin kuin totta tosiaan tiedetään, rahakone pyörii esmes sellaisilla ihanilla asioilla kuin addiktio, jatkuvat riittämättömyyden ja tyytymättömyyden tunteet ja ne helvetin oudot parasosiaaliset suhteet...
(DIR) Post #AjpCI6XrTFmaLPKKky by anuko@mementomori.social
2024-07-11T09:03:34Z
0 likes, 0 repeats
@jussi_og @magdalenahai @HannaEsmeralda_ @hanna @sara @rolle FB-profiiliani alas ajaessani (mulla siis edelleen on se, mutta en ole siellä aktiivinen, olen poistanut suurimman osan sisällöistä ja kavereitakin on jäljellä enää kourallinen) olen pistänyt merkille, että kukaan ei ole huhuillut perääni. Olen siis poistanut kymmeniä kontakteja ja loput olen jättänyt vain roikkumaan, eikä kukaan niistä ole kysynyt, mitä sulle kuuluu. Se on kyllä jännä illuusio sosiaalisesta elämästä.
(DIR) Post #AjpCJ1m0hJy7pnNwDw by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T09:17:19Z
0 likes, 0 repeats
@anuko @jussi_og @magdalenahai @hanna @sara @rolle Mun yksi tuttu keväällä laittoi tekstarin, kun ei löytänyt mua FB:sta laittaakseen kutsun synttäreilleen. Poistin FB-tilini yli 6 vuotta sitten.Ei ollut huomannut
(DIR) Post #AjpCJ2sQawhFFzOZrk by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T11:34:48Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle näinhän se on. Ihania sosiaalisia toimintaympäristöjä, kun ruokkivat ihmisen epävarmuuden ja ulossuljetuksi tulemisen tunteita, ja palkinnoksi saa tuulen kuiskausta keveämpiä ihmissuhteita. 🙄
(DIR) Post #AjpCJ3POcN4GuEouFk by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T11:36:26Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Eniten hämmensi FB:n käytön lopettamisessa se, että monet jopa sellaiset ihmiset, jotka on tuntenut ns. aina - siis ihan alle kouluikäisestä - eivät sen jälkeen ole pal olleet yhteyksissä. Vaikka siinä on ollut jo vuosikymmenien pohja sille muulla tavalla yhteydessä olemiseen. Mutta FB muuttanut elämäänsä niin rajusti, ettei enää osata olla kuin sen kautta yhteydessä.
(DIR) Post #AjpCJ3x4bA0SagZnkG by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T11:41:47Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle totta. Mähän aikoinaan menin puolivastentahtoisesti Fb:iin juuri siksi, että läheiset kaverit lakkasi kirjoittamasta sähköpostia. Sitä ennen oltiin käyty pitkiä kahdenkeskisiä keskusteluja spostitse, sitten yhtäkkiä Face täytti heidän arkisen jutustelun tarpeensa. Elettiin kiireisiä vuosia, eikä kellään tuntunut olevan aikaa mihinkään, ja ihmiset koki kai helpommaksi päivittää kuulumiset 300 parhaalle kaverille kerralla.
(DIR) Post #AjpCJ4V6YdEEIEUyn2 by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T11:43:36Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Sekin #muuten oli hämmentävää tuolloin, kun sellaiset, joiden kanssa oli sitten yhteyksissä senkin jälkeen, olivat varustettuna sellaisella ajattelumallilla, että kun ovat kertoneet jotain asiasta FB:ssa, kaikki sen tietäisivät. Että pohjaoletus oli se, että tiedän jotain asioita, mitä elossaan on viime aikoina tapahtunut, koska ovat sen Naamattuun kirjoittaneet. No, en ole ollut siellä näkemässä.
(DIR) Post #AjpCJ5AE5k7cLljosy by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T11:37:57Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Mut siis, ei itselläni ollut mitään harhoja sen suhteen, että somekontaktit olisivat jotenkin rinnastettavissa IRL. Että nyt on sata- ja tuhatmäärin kavereita, kun niitä on jossain somessa.Mutta se tosiaan yllätti, että oli useita sellaisia ihmisiä, jotka on tuntenut jo ennen internettiä, eivätkä hekään enää FB-elämään adaptoiduttuaan osaa olla muuten yhteydessä.
(DIR) Post #AjpCJ5O3GLBH2eCrR2 by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T11:46:14Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle joo, ja toisaalta sitten myös kun siellä ollessa päivitti jotain ja ehkä oletti, että siellä olevat parhaat kaverit olisi sen nähneet, niin Fb oli näyttänyt sen päivityksen kyllä kaikille kissankaimantutuille, muttei niille ihmisille, jotka on oikeasti tärkeitä.
(DIR) Post #AjpCJ61ksiwL1mmZJw by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T11:47:00Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Joo, siellä on vissiin vielä huomattavasti rajummaksi menneet hommat algoritmien kanssa, että ei niitä päivityksiä tosiaan edes kovin moni näe.
(DIR) Post #AjpCJ6vlWTk7pUzIci by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T11:49:03Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle ilmeisesti joo. Ja huh, kun alkoikin ahdistaa Fb-meno ihan vain näin muistellessakin. Ihan parhaita päätöksiä oli lähteä sieltä veke.
(DIR) Post #AjpCJ7HkClK8vfGqsi by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T11:40:36Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Todetaan toki, ja varuksi, etten suinkaan tarkoittanut, ettei somen kauttakin voisi syntyä ihan todellista kaveruutta ja ystävyytää, joka siirtyy myör IRL-puolelle; onhan sitä useampiakin esim. Twitterissä tutustuneita päätyneet sittemmin avioliittoon.
(DIR) Post #AjpCJ7WdJPEXfqEk5Y by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T11:50:27Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Joo, ei ole kyllä hetkeäkään harmittanut, vaikka siinä oli näitä oheisvaikutuksia, että jäi sitten X määrää ihmisiäkin elämästä pois, eikä enää tiedä niin hyvin tapahtumista, kun monet viitsii tehdä just tasan sen FB-tapahtuman. Vaan maailmassa riittää tapahtumia käytäväksi!
(DIR) Post #AjpCJ86RAHsDSszKtc by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T11:53:14Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle joo, valitettavasti joistain asioista sitten oikeasti jääkin ulos ja monelle se tuntuu antavan edelleen tarpeeksi hyvää, että siellä kannattaa olla. Mua Fb:n tapa toimia vaan ahdisti järjettömästi. Ei sopinut luonteelle ollenkaan.
(DIR) Post #AjpCJ8zNrzpGDIhDXc by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T12:05:51Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Mulle se ei sopinut, kert yhdessä vaiheessa se oikeasti addiktoi, jonka tajuttuani aloin pitää taukoja ja lopulta häippäsin sieltä.Ja se, että se addiktoi, oli sinänsä hämmentävää, kun ei se sopinut mulle siksikään, että sehän on ihan MinäMinä-media. Jengi postaa yhtenään selfieitä, kaverikuvia, ruoka- drinkki- ja varpaat rantahiekassa-kuvia, valittaa aamuruuhkasta ja lapsensa ripulista. Ei oikein asiakeskeistä autistia kiinnostavaa kontenttia
(DIR) Post #AjpCJ9YpkCBLzFHWnQ by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T12:11:29Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle joo, mut se addiktoi tehokkaasti myös ja samoin aloin pitää ensin taukoja. Mitä pidemmäksi tauot venyi, sitä tyytyväisempi olin. Ei siinä sitten oikeastaan ollut muuta järkevää vaihtoehtoa kuin panna koko some pois. Enkä olisi voinut vaan jättää sitä vähemmälle käytölle. Ihan kiva heille, jotka voi niin tehdä, mutta mun oli tehtävä täyslopetus.
(DIR) Post #AjpCJAcln2vPHk8BZQ by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T12:13:10Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Mulla lopettamiseen vaikutti kuitenkin ensisijaisesti se kaikki esiin tullut demokratiaa musertava touhu, mitä Meta on vuosien saatossa harjoittanut. Jota on tullut edelleenkin säännöllisen epäsäännöllisesti Cambridge Analytica-paljastuksen jälkeenkin.
(DIR) Post #AjpCJB7xv3sWqUj6C8 by HannaEsmeralda_@masto.ai
2024-07-11T12:09:33Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Muistui mieleen, kun minä ja räppäri-Juhani alettiin yhdessä vaiheessa vastaliikkeeseen, ja postattiin kuvia ruokalautasistamme sen jälkeen, kun oltiin syöty ne tyhjäksi, Haha! Ja ihan siis tämmönenkin asia meni kyllä joillain hämmentävän kovasti tunteisiin.
(DIR) Post #AjpCJBlfXRdapdIo52 by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T12:17:45Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle joo, muistelen että silloin kun itse lähdin, nää ei ehkä vielä olleet mun tietoisuuteen niin voimakkaasti tulleet. Tai jos olivat, niin oman lähdön syy oli ennen kaikkea henkinen hyvinvointi.
(DIR) Post #AjpCJCNFHjhAiAsoeO by magdalenahai@mstdn.social
2024-07-11T12:19:09Z
0 likes, 0 repeats
@HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara @rolle Twitteristä lähtö olikin sitten hyvin vahvasti vastalause demokratian murentamiselle. Ehkä olin tässä välissä kasvanut tiedostavammaksi ihmisenä. 😀
(DIR) Post #AjpCJD5CeIrCuVRvAO by rolle@mementomori.social
2024-07-11T14:34:45Z
0 likes, 0 repeats
@magdalenahai @HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara Minulla on tosi kaksijakoinen suhtautuminen Metaan. Ovat saaneet niin paljon hyvää aikaan open sourcen saralla (PHP, React.js, jne.) mutta sitten heidän kaupallinen koneisto on kuitenkin tosi syöpää. Threadsissakin olen lähinnä innoissani, että osallistuvat W3C/ActivityPubin kehitykseen ja vievät sitä rytinällä eteenpäin, toki omat agendansa taka-ajatuksena, mutta olen optimistinen.
(DIR) Post #AjpCJDWV0ogwHADiiG by nen@mementomori.social
2024-07-11T15:13:51Z
1 likes, 0 repeats
@rolle @magdalenahai @HannaEsmeralda_ @anuko @jussi_og @hanna @sara Osa noista on tarpeeksi universaalia tekniikkaa, että kun Meta tekee niistä omiin tarpeisiinsa hyviä niin ne on sitä muillekin. Minäkin tykkään esim. heidän insinöörien kehittämästä zstd-pakkausalgoritmista. Mutta mitä voimakkaammin asia koskettaa politiikkaa/ihmisyhteisöjä (kuten vaikka ActivityPub), sitä vaarallisempina Metan lonkerot näen. Siellä on ollut jo iät ajat äärimmäisen moraalitonta ja häikäilemätöntä porukkaa johdossa.