Post AhylM85qeZLKwKdFEO by mbergnordlie@samenet.social
(DIR) More posts by mbergnordlie@samenet.social
(DIR) Post #AhyGD8KtHiesVUtl68 by thor@berserker.town
2024-05-17T04:27:18Z
0 likes, 0 repeats
@mbergnordlie Synge nasjonalsangen på samisk. Hvordan kan du forsvare å gjøre det? Mange samepolitikere fortoner seg som hyklere og løgnere. Noe jeg vanligvis ikke sier høyt.
(DIR) Post #AhyGOF4OaXr6ZrToXo by thor@berserker.town
2024-05-17T04:29:26Z
0 likes, 0 repeats
@mbergnordlie Har du glemt fornorskningspolitikken? Målet var å utslette samene.
(DIR) Post #AhyHEGmXT6P8wfw6am by thor@berserker.town
2024-05-17T04:38:50Z
0 likes, 0 repeats
@mbergnordlie Områdene nord for ca Troms fylke og vest for Russland hørte ikke til noen nasjonalstat inntil ganske nylig. Og der kommer jeg fra. Så mye kan jeg iallfall si. Så får man diskutere videre.
(DIR) Post #Ahyh3EzgNDTP1TUAoy by mbergnordlie@samenet.social
2024-05-17T09:28:06Z
0 likes, 0 repeats
@thor Jeg har bokstavelig talt skrevet leksikonsartikkelen om fornorskingspolitikken, så nei den har jeg ikke glemt.https://snl.no/fornorskingMen jeg anser ikke at eksistensen av staten Norge nødvendiggjør at vi utsettes for fornorsking. Det gjorde heller ikke samebevegelsens pionerer. Rundt tida da Norge ble en selvstendig stat uttrykte samiske aktivister gjerne patriotisme til sin stat, men understreket likevel at samene var en grenseoverskridende nasjon som hadde rett til å leve.
(DIR) Post #Ahyi9U2TRugzNMKe5A by thor@berserker.town
2024-05-17T09:40:22Z
0 likes, 0 repeats
@mbergnordlie Ved å legge det samiske under det norske, betyr ikke det bare at fornorskningspolitikken var vellykket? Begrepet "norsk" har bredere betydning nå enn før. Men slik var det jo slettes ikke alltid. Og du kritiserer etno-nasjonalisme mens man må ha en samisk forelder for å være med i Samemanntallet?
(DIR) Post #AhylM85qeZLKwKdFEO by mbergnordlie@samenet.social
2024-05-17T10:16:23Z
0 likes, 0 repeats
@thor Jeg ser altså ikke noen motsetning mot å bevare den samiske nasjonen samtidig som man arbeider for å styrke det samiske aspektet ved staten Norge. Tvert i mot ser jeg vel det som to sider av samme sak: det har nå en gang gått sånn at vi samer som bor i Norge er prisgitt den norske staten, og da er må vi jobbe for at den ser på samer og det samiske som en naturlig komponent av seg selv.