Post AhppjEdDA66fGus3n6 by RoosVonk@mastodon.social
 (DIR) More posts by RoosVonk@mastodon.social
 (DIR) Post #AhppjDOdkmrBRR2uRM by RoosVonk@mastodon.social
       2024-05-05T12:18:37Z

0 likes, 0 repeats

Jongeren die eenzaam zijn worden later vaker complotdenkers. Dit onderzoek ondersteunt mijn stelling dat het ego een rol speelt. Je hoort er niet bij, zoekt aansluiting bij een andere groep (de moderne randgroep: complotdenkers) en kunt je ego verheffen door neer te kijken op de sufferds die het complot niet doorhebben. Dit lijkt me een rol te spelen bij alle groepen die feiten ontkennen. Vaak groepen die zich gemarginaliseerd/ onbelangrijk hebben gevoeld in een samenleving vol ongelijkheid. 1/2

(DIR) Post #AhppjEdDA66fGus3n6 by RoosVonk@mastodon.social
       2024-05-05T12:28:43Z

0 likes, 0 repeats

Zo gaat iedere groep z'n eigen realiteit creƫren die neerkijkt op de andere. Willen we weer allemaal in dezelfde realiteit leven, moeten we verbondenheid herstellen en ongelijkheid bestrijden.Ik vind het te simpel om te zeggen: we moeten beter luisteren naar PVV/BBB-stemmers etc. Ja, ze waren slachtoffer vd ongelijkheid in onze neoliberale samenleving. Maar er zit ook doodgewoon narcisme achter hun drijfveren en die van complotdenkers. Bijzonder/superieur willen zijn.2/2https://communities.springernature.com/posts/is-conspiracy-mentality-in-adulthood-rooted-in-teenage-loneliness