Post AhS4GUwe2D8E8SC8jQ by RoosVonk@mastodon.social
 (DIR) More posts by RoosVonk@mastodon.social
 (DIR) Post #AhS4GU8J3MrjcKdwGm by jaspervankuijk@mastodon.social
       2024-04-27T07:04:07Z

0 likes, 0 repeats

Het verdienmodel van een bedrijf bepaalt in grote mate hoe het zich gedraagt. Daarom: deel jouw inzicht in vieze verdienmodellen, zodat we weten hoe bedrijven aan ons verdienen. Mijn 'Hoe moeilijk kan het zijn?' in de @volkskrant van dit weekend.#HMKHZ [abonnement]https://www.volkskrant.nl/wetenschap/deel-uw-inzicht-in-vieze-verdienmodellen-zodat-we-weten-hoe-bedrijven-aan-ons-verdienen~b8a49ded/

(DIR) Post #AhS4GUwe2D8E8SC8jQ by RoosVonk@mastodon.social
       2024-05-01T13:28:10Z

0 likes, 0 repeats

@jaspervankuijk misschien niet een antwoord op je vraag, maar wel twee dingen waar ik aan moest denken bij je column:1 je kunt heel makkelijk spullen terugsturen en soms zelfs gewoon je geld terugkrijgen en artikel houden als het niet goed is. Blijkbaar kost het bedrijven heel weinig om spullen te produceren en leveren (massa=kassa), en veel om spullen te repareren, opnieuw geschikt maken voor verkoop etc. Het verdienmodel is gebaseerd op goedkope spullen, arbeid is te duur. Dat moet omgekeerd.

(DIR) Post #AhS4GVkz13OieZkLC4 by RoosVonk@mastodon.social
       2024-05-01T13:31:46Z

0 likes, 1 repeats

@jaspervankuijk 2 universiteiten worden beloond op basis van aantal afgeleverde studenten en promovendi, niet op basis van hun prestaties/kwaliteiten. Dat is een verkeerd verdienmodel. Het is daardoor immers aantrekkelijk om niet zo goede studenten en promovendi toch te laten slagen. (In de praktijk denk ik overigens dat de meeste docenten en hoogleraren hier wel gewetensvol mee omgaan.)