Post AdbMP94WCDwFVN1o3s by kjetil_kilhavn@snabelen.no
 (DIR) More posts by kjetil_kilhavn@snabelen.no
 (DIR) Post #AdbLXVnBVRPsKkLVuy by geirertzgaard@snabelen.no
       2024-01-06T16:48:52Z

0 likes, 0 repeats

Hvilken betydning har dette for norsk økonomi? En svak krone knyttet til en stadig svakere dollar i en verdensorden som er under endring. Kan forstå Frankrike som ønsker et bein inn i BRICS. Store land som kobler seg opp mot BRICS nå, og Kina-Russland vinner på dette?https://watcher.guru/news/brics-to-eliminate-us-dollar-financial-system-in-2024(beklager kryssposting med Bluesky)

(DIR) Post #AdbLXWmro6kxQ3Cm3s by baggetun@snabelen.no
       2024-01-06T19:44:29Z

0 likes, 0 repeats

@geirertzgaard Tviler på at det har så stor innvirkning på Norge siden det meste av vår eksport går til Europa. Når det gjelder vår gigantiske import av telefoner og datamaskiner fra Kina så vil en kanskje framover måtte handle direkte mot hverandre og feks ikke avtale priser i USD.Det viktige for BRICS er å komme seg vekk fra amerikanske banker som kan i en krisesituasjon fryse kontoen din.Dette vil svekke USA litt, men USA vil fortsatt ha overflod av energi, mat og mineraler i eget land.

(DIR) Post #AdbLXXUpAfuzcNlsZs by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2024-01-07T11:40:21Z

0 likes, 0 repeats

@baggetun @geirertzgaard At flere valutaer blir brukt er bra, synes jeg, og en motivasjon for å komme vekk fra USD som valuta for handel mellom land som ikke har dette som egen valuta kan også være lånemarkedet. Hvis du selger i USD og vil unngå valutarisiko tar du også opp lån i USD. Ved å få betalt i XYZ kan man også ta opp lån i XYZ.

(DIR) Post #AdbM1k2Z63DXD7xG4G by geirertzgaard@snabelen.no
       2024-01-07T11:45:50Z

0 likes, 0 repeats

@kjetil_kilhavn @baggetun Jeg er helt enig. Jeg håper bare at det kan bidra til at vi fristiller oss fra USA sitt overherredømme og velger de rette alliansene. Å finne den rette balansen overfor Kina er viktig, tenker jeg, dempe Kinas kobling til Russland og styrke mot Europa og Midtøsten - men vanskelig med menneskerettsperspektivet.

(DIR) Post #AdbMP94WCDwFVN1o3s by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2024-01-07T11:50:04Z

0 likes, 0 repeats

@baggetun @geirertzgaard Det er vel ikke så merkelig at Kina vil ha tilbake sin «rettmessige» plass i verdensøkonomien.Rart i dag å tenke på at britene gikk til krig fordi kineserne la ned forbud mot salg av opium. Det ville ikke britene ha noe av! Smugling av opium til Kina var en viktig kilde til sølv, og kineserne ville ha betaling i sølv for silke, porselen og ikke minst te.

(DIR) Post #AdbN3vrsC1VkQVYuxs by geirertzgaard@snabelen.no
       2024-01-07T11:57:26Z

0 likes, 0 repeats

@kjetil_kilhavn @baggetun Ikke sant! Mye bra litteratur om imperiets effekter med kunnskaper vi trenger å ta innover oss. Leste nettopp The New Age of Empire av Kehindre Andrews, ble mektig provosert, og irritert over at han tross alt har rett i mye av det han skriver. Gleder meg til å lese Empireworld av Sathnam Sanghera og One Fine Day av Matthew Parker ++