Post AdT1WZmbdB7k4afkaO by troed@masto.sangberg.se
 (DIR) More posts by troed@masto.sangberg.se
 (DIR) Post #AdQgNDodRsg9z0OrU8 by troed@masto.sangberg.se
       2024-01-02T08:11:50Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Sydsvenskan/HD borde kanske ha lite filtrering över TT-nyheterna som kommer in automatiskt ang. Ukrainakriget? :/ De tre eller fyra senaste TT-notiserna under den sektionen påstår allihop att Ukraina skulle anfallit civilbefolkning i Belgorod vilket inte är sant. Om jag minns min Wilderäng rätt så har det t.o.m erkänts från ryskt håll att det var deras egna S-300 som feltände.

(DIR) Post #AdQiUdlrXtrOPvlhOC by kallekn@mastodonsweden.se
       2024-01-02T08:35:41Z

0 likes, 0 repeats

@troed Exakt var ser du detta påstående i TT-flödet? Och var har den ryska sidan erkänt något om S-300? Att civila har dött som följd av ukrainsk attack mot Belgorod är i alla fall obestridligt och bör rapporteras. Vad gäller Wilderäng så skulle jag nog ta hans inlägg med en näve salt. Han har ju själv förklarat att han inte ens försöker rapportera objektivt.

(DIR) Post #AdQpTWLcML8AmeuDAW by troed@masto.sangberg.se
       2024-01-02T09:53:58Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Det är inte obestridligt eftersom det inte fanns någon ukrainsk attack - det var ryssarnas egna S-300.Att Wilderäng inte rapporterar objektivt har han sagt betyder att han inte rapporterar som saker som är negativa för Ukraina - inte att han inte skulle vara sanningsenlig ang. det han skriver. Olika saker.Jag ska se var i flödet jag såg det om ryssland - men det var onekligen hos Wilderäng jag såg att det var ryssarnas egna raketer: https://cornucopia.se/2023/12/uppdateras-media-maste-sluta-aterge-ryska-logner-som-nyheter-extrema-ryska-forluster-19-dodade-i-terrorbombningen-av-kyjiv-och-journalisthotell-bombat-i-charkiv/

(DIR) Post #AdQrBDnAoFqnvlCFP6 by kallekn@mastodonsweden.se
       2024-01-02T10:13:04Z

0 likes, 0 repeats

@troed Det var en ukrainsk attack mot Belgorod, även civila dödades. Detta är ett faktum. Sedan kan man hävda att civila inte hade dött om ryska luftförsvaret inte hade försökt skjuta ner drönarna eller vad det nu var. På samma sätt som Ryssland alltid hävdar att alla civila dödsoffer i Ukraina är ukrainarnas eget fel.Båda sidor i ett krig försöker vrida narrativet till sin egen fördel.https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/12/30/7435219/

(DIR) Post #AdQzL5rBxz0NqiIK5A by troed@masto.sangberg.se
       2024-01-02T11:44:27Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Tyvärr måste jag hålla med Wilderäng i att TT okritiskt återger rysk propaganda - och eftersom HD/Sydsvenskan återpublicerar den rakt av blir det i förlängningen samma sak där.Exempel:"Ryssland ska intensifiera sina anfall mot Ukraina efter helgens attack mot den ryska staden Belgorod, varnar Rysslands president Vladimir Putin.– Vi kommer att intensifiera anfallen. Inga brott mot civilbefolkningen kommer att förbli ostraffade, säger han."

(DIR) Post #AdR00PLCQji49P1wuW by kallekn@mastodonsweden.se
       2024-01-02T11:51:57Z

0 likes, 0 repeats

@troed Jag ser inte varför man inte ska rapportera vad Putin sagt. Sedan borde men kanske komplettera med lite bakgrund, men frågan är om det måste göras i varje notis.

(DIR) Post #AdR0juyleAY7J2Esjo by troed@masto.sangberg.se
       2024-01-02T12:00:12Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Ska man verkligen återge Putins lögner okritiskt ö.h.t?

(DIR) Post #AdR2ZHKkOQ2tMOZfjE by kallekn@mastodonsweden.se
       2024-01-02T12:20:40Z

0 likes, 0 repeats

@troed Man måste väl rapportera om det han säger? Och när han pratar om "brott mot civilbefolkningen" tror jag nog att de flesta läsare ser igenom hyckleriet utan att det behöver påpekas varje gång, i varje notis? Det här är ju ett pågående nyhetsflöde.Vi har skrivit ganska många gånger om Putins lögner.https://www.glasnost.se/2023/putin-raddar-ryssland-och-angrar-inget/https://www.glasnost.se/2023/putins-verklighet-ar-inte-var/

(DIR) Post #AdR2sEX71t6KB0OddI by troed@masto.sangberg.se
       2024-01-02T12:24:07Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Här passar journalismprofessorn Jonathan Fosters gamla citat väl in:"If someone says it's raining & another person says it's dry, it's not your job to quote them both."Det finns gott om ryssapologeter som använder tidningsåtergivningar om vad Putin säger och gör som motivering för att "båda sidor ..." när det helt enkelt inte är sant.

(DIR) Post #AdR3RIaTwnY6t0h1iC by kallekn@mastodonsweden.se
       2024-01-02T12:30:26Z

0 likes, 0 repeats

@troed Om Putin säger "Jag kommer att hämnas" är det värt att citera.

(DIR) Post #AdR475CI7cj3WIInE8 by troed@masto.sangberg.se
       2024-01-02T12:38:00Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Okritiskt?"Jag kommer ge igen för att du försvarade dig när jag slog dig" är ett rätt larvigt uttalande.Andra delen av citatet är lögn, som används för att påvisa att "båda sidor ...". Otroligt onödigt, och direkt skadligt för Ukraina.

(DIR) Post #AdRFpvEZ6wmj97wvDs by thelovebing@mastodon.nu
       2024-01-02T13:34:37Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Referera, ja. Citera, nej.@troed

(DIR) Post #AdRFpw65tvbRp8zfeq by kallekn@mastodonsweden.se
       2024-01-02T14:18:41Z

0 likes, 0 repeats

@thelovebing @troed Det är är en angelägen och principiellt viktig diskussion, men den mår inte bra av ett högt tonläge. All nyhetsrapportering ska naturligtvis baseras på fakta. Det är en bra ambition att kontextualisera problematiska påståenden, men i ett pågående nyhetsflöde kan inte alla aspekter komma fram i varje enskild notis. Det är helheten av rapporteringen som är det viktiga.Vi ska inte heller underskatta läsarna. De har rätt att veta exakt vad Putin sade och göra sin egen bedömning.

(DIR) Post #AdRFpwwCmBHqQlNHsm by troed@masto.sangberg.se
       2024-01-02T14:49:18Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Vi ser nog olika på det. Alla i världen har tillgång till all information och kan redan göra sin egen bedömning. Vi behöver inte journalister till att hjälpa oss med det, utan "It’s journalism’s job to look out of the window and tell us if it's raining or not".Det görs redan ang. klimatförändringarna t.ex. Vi får inte märkliga citat ang. dem utan att det direkt bemöts även i löpande nyhetsrapportering.@thelovebing

(DIR) Post #AdRHAiK2Pa6L8WzGtM by kallekn@mastodonsweden.se
       2024-01-02T15:04:12Z

0 likes, 0 repeats

@troed @thelovebing Du hade i alla fall inte tillgång till all information i världen, eftersom du inte visste att det hade varit en ukrainsk attack mot Belgorod. Och en till nu i dag. Så blir det när man väljer bort information man ogillar.Men för min del är denna diskussion slut här.

(DIR) Post #AdRJT1a3kQOBzDL9Iu by troed@masto.sangberg.se
       2024-01-02T15:30:02Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Visste jag inte? Detta är vad jag skrev:"påstår allihop att Ukraina skulle anfallit civilbefolkning i Belgorod vilket inte är sant."Förlåt om du kände dig påhoppad, det var inte min mening. "Så blir det när man väljer bort information man ogillar."Det där var däremot ett medvetet påhopp.@thelovebing

(DIR) Post #AdRLZKtD4R6lW9R1Ie by stadsplanering@mastodon.nu
       2024-01-02T15:53:34Z

0 likes, 0 repeats

@troed @kallekn @thelovebing Ser er tråd. Om det var Ukraina som bombade Belgorod undrar jag dels vilket vapensystem de använde samt varför ryssland ej publicerat foton på vrakdelar från. Här är den länk som Wilderäng publicerade den 31/12 kl 18:22 till danska TV2 som säger att ryssland orsakade förstörelsen i sin egen stad: https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-12-31-rusland-erkender-egen-rolle-i-oedelaeggelser-i-russisk-by-men-siger-at-alternativet-var-vaerre

(DIR) Post #AdRM6hdTWOsxcUzAWW by snaggen@mastodon.nu
       2024-01-02T15:59:36Z

0 likes, 0 repeats

@troed @kallekn Källan and att det ska ha varit feltändande S-300 ska vara

(DIR) Post #AdRQ9yMSC12UB7q3Oq by kallekn@mastodonsweden.se
       2024-01-02T16:45:01Z

0 likes, 0 repeats

@troed Du skrev följande:"Det är inte obestridligt eftersom det *inte fanns någon ukrainsk attack* - det var ryssarnas egna S-300."Som sagt, jag kommer inte att fortsätta denna diskussion nu.

(DIR) Post #AdT1WZmbdB7k4afkaO by troed@masto.sangberg.se
       2024-01-03T11:18:24Z

0 likes, 0 repeats

@stadsplanering De vrakdelar som publicerats är iaf ryska.https://twitter.com/Tendar/status/1742497910510538907@kallekn @thelovebing

(DIR) Post #AdV5KATQh0f8Eexfay by stadsplanering@mastodon.nu
       2024-01-03T20:53:57Z

0 likes, 0 repeats

@troed @kallekn @thelovebing Jag såg det också.