Post Acs1bAs8Cc7cJDn93w by eivind@mastodon.fjerland.no
 (DIR) More posts by eivind@mastodon.fjerland.no
 (DIR) Post #Acq6AnxurDnJBsp5Y8 by cmyrland@tutoteket.no
       2023-12-14T22:44:30Z

0 likes, 0 repeats

Hva tenker folket om at #threads er i ferd med å rulle ut i Europa og har så vidt begynt å føderere?#norsktwittermigrasjon #norsktut #allheimen

(DIR) Post #Acq6Aoj41vVZY6sk2S by eivind@mastodon.fjerland.no
       2023-12-15T16:24:32Z

0 likes, 0 repeats

@cmyrland Threads bør blokkerast.

(DIR) Post #Acq6ApsJl0VL76De6K by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2023-12-15T16:36:43Z

0 likes, 0 repeats

@eivind @cmyrland Det synes jeg ikke. Så lenge de oppfører seg korrekt vil vi vel bare se meldinger fra folk eller emner vi følger. Hele poenget med desentraliserte nettverk, eller fediverset, er jo at du og jeg skal kunne være på forskjellige tjenere men likevel være i et nettverk så lenge tjenerne støtter samme protokoll. Vi har alt å tape på å blokkere, for da kan vi ikke si til folk at de gjerne må være på Threads, men de kan beholde nettverket sitt også om de velger en annen tjener.

(DIR) Post #Acq7gmghF9K0Rsa7CS by eivind@mastodon.fjerland.no
       2023-12-15T16:53:42Z

0 likes, 0 repeats

@kjetil_kilhavn @cmyrland Då får me vera samde om å vera usamde :-) Meta er eit selskap/konglomerat eg vil leggje mykje vinn på å unngå. Eg stolar på ingen måte på dei, og vil difor unngå alt samkvem med dei. Eg vil heller ikkje seia til folk at dei berre kan vera på threads.

(DIR) Post #Acrlk9egUuizsHlK2S by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2023-12-16T11:57:14Z

0 likes, 0 repeats

@eivind @cmyrland Eller vi kan prøve å bli enige om at du tar feil 😁😬Det er jo det som er det fine med føderering, *du* kan unngå Meta selv om folk du kjenner ikke gjør det. Selv folk som er skeptiske til Google nekter ikke å ta imot epost fra GMail-kontoer og mener forhåpentligvis ikke at man skal stenge for meldinger fra Google sine eposttjenere.

(DIR) Post #AcrsmQR7m8v8BARvkG by eivind@mastodon.fjerland.no
       2023-12-16T13:16:00Z

0 likes, 0 repeats

@cmyrland @kjetil_kilhavn Hald att avtrekkjaren litt, er du snill. Det er nok ikkje så enkelt som "rett" og "feil" her. Eg prøver ikkje å overtyde deg, og respekterer det du seier. Det går an å meine det du gjer, sjølv om eg ikkje er samd med deg. Eg ventar tilsvarande tilbake. Faktum er i alle fall at threads vil skapa to fraksjonar på #allheimen, nemleg dei som blokkerer og dei som ikkje gjer det. Og då har vel Meta utretta ein av dei tinga dei ville. 1/2

(DIR) Post #AcrxDvC9vJBHD7ofM8 by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2023-12-16T14:05:48Z

0 likes, 0 repeats

@eivind @cmyrland Det med at du tar feil var ment som en spøk, med tilhørende smilefjes. Respekterer at vi har forskjellige meninger, men satser på at det fortsatt er lov å prøve å overtale noen til å endre syn i en sak. Jeg vet ikke hvor du har det fra at Meta har som mål å splitte allheimen. Det er jo de som vil nekte å videresende meldinger som splitter.

(DIR) Post #AcrxTmXlrBY90oUJ16 by eivind@mastodon.fjerland.no
       2023-12-16T13:25:53Z

0 likes, 0 repeats

@cmyrland @kjetil_kilhavn Så er det interessant at du nemner Gmail som døme. Du har heilt rett i at "ingen" blokkerer Gmail-adresser, men Alphabet på si side står fritt til å blokkere alle mindre eposttenarar og heile IP-blokker viss dei vil. Det er ein ujamn balanse, og øydelegg mykje for epost som protokoll. Det er vel ikkje spesielt provokativt å meine at Meta kan finne på noko liknande, og dermed øydeleggje ein heil del for fødereringa. Dermed har dei oppnådd mål nummer to. 2/2

(DIR) Post #AcrxTnKgvIgJSXNNGi by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2023-12-16T14:08:46Z

0 likes, 0 repeats

@eivind @cmyrland I det øyeblikk Meta uten grunn stenger ute tjenere er det på tide å blokkere dem, men de har altså ikke engang koblet seg skikkelig på ennå. Det er ActivityPub-tjenere som er blokkert i dag også, men såvidt jeg vet er det da med en saklig begrunnelse som tar utgangspunkt i innholdet, ikke

(DIR) Post #Acs1bAs8Cc7cJDn93w by eivind@mastodon.fjerland.no
       2023-12-16T14:54:53Z

0 likes, 0 repeats

@kjetil_kilhavn @cmyrland Klokare folk enn eg skriv om dette. Eitt av innlegga er nemnt her i tråden, og her er eitt til: https://ploum.net/2023-06-23-how-to-kill-decentralised-networks.html

(DIR) Post #Acs6Nwge8BtQJvvmim by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2023-12-16T15:48:34Z

0 likes, 0 repeats

@eivind @cmyrland Ja, jeg har fått med meg flere på hver side, blant annet dette.Likevel mener jeg at vi ikke må gi slipp på det som er kjernen i en distribuert tjeneste basert på en åpen protokoll, at alle kan få koble seg på. Da er vi bare et annet lukket økosystem. Kanskje et *vi"synes er bedre, men like fullt et annet lukket økosystem.Enda verre mener jeg det er at i praksis tvinger det flere over til Threads. Jeg har Facebook-konto, fot jeg kan ikke koble meg på samme sosiale nett ellers.

(DIR) Post #Acs6gK4nuKzU4gzf0a by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2023-12-16T15:51:53Z

0 likes, 0 repeats

@eivind @cmyrland Facebook har grupper for bydelen og annet som jeg kunne klart meg uten, men det er også grupper for organisering av Natteravn, for klassene til ungene og mer som det ikke er mulig å koble seg av uten å framstå litt som den idioten som insisterer på å få telefaks om det som skjer.

(DIR) Post #Acs7YCVCHifkDl1tr6 by eivind@mastodon.fjerland.no
       2023-12-16T16:01:35Z

0 likes, 0 repeats

@kjetil_kilhavn @cmyrland Eg har ingen som helst vanskar med å vera han idioten som vil ha alt på telefaks. Det funkar aldeles flott! Men ein gong i tida hadde eg både Gmail og Facebook. Eg berre likar ingen av dei, og difor slutta eg. Eg har ikkje tenkt å byrje att ved å la threads kople seg på min vesle Mastodon-tenar.

(DIR) Post #Acs8PFseSGhS2wIZXc by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2023-12-16T16:11:12Z

0 likes, 0 repeats

@eivind @cmyrland Det er ikke sikkert du trenger å være han som vil ha alt på faks heller. Jeg sier bare at for meg er det slik, for her og for våre unger har de valgt å bruke FB til denne type organisering.Spond er i ferd med å bli like omfattende for alle slags aktiviteter. 1/2

(DIR) Post #Acs8YZlBucAaJBFm9w by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2023-12-16T16:12:54Z

0 likes, 0 repeats

@eivind @cmyrland 2/2Selv om Norges Musikkorps Forbund har en løsning vi kunne brukt istedenfor Spond har vi ikke tatt den i bruk ennå. Foreldrene vil ikke, og foreløpig vil vi ikke tvinge dem til å forholde seg til to løsninger. Tenk om vi slapp, fordi Spond og Tutti brukte samme protokoll med støtte for føderering.Tenk om vi likevel ikke slapp, fordi NMF var redd idrett og annet skulle ødelegge alt og derfor ikke ville føderere de to nettverkene.

(DIR) Post #Acs9RculswmI1Ez7R2 by kjetil_kilhavn@snabelen.no
       2023-12-16T16:22:51Z

0 likes, 0 repeats

@eivind @cmyrland Angående «din vesle Mastofon-tenar»: Det er jo det som er fint med allheimen. Jeg mener ikke at ingen skal få bestemme at deres instans skal stenge ute Threads, det jeg er imot er at alle skal gjøre det. Noen vil flytte til en instans uten Threads, andre vil flytte andre veien. Da fungerer dette opplegget som det skal.

(DIR) Post #AcsB075wHa6vQADVLs by eivind@mastodon.fjerland.no
       2023-12-16T16:40:14Z

0 likes, 0 repeats

@kjetil_kilhavn @cmyrland Det er rett. Eg berre trur ikkje Meta kjem til å tilføre noko bra, og difor held eg dei unna meg. Eg trur ikkje denne saka har nokon vinnarar. Meta er så store at dei kan gjera som dei vil (truleg ein variant av embrace, extend, extinguish), og eg trur ikkje det gagnar allheimen. Brukarane på båe sider tapar.