Post AcdpGdPNsS4Fa01s3s by aikep@mstdn.social
(DIR) More posts by aikep@mstdn.social
(DIR) Post #AcdlG9pFSwmU0tdzUG by stux@mstdn.social
2023-12-09T17:45:43Z
0 likes, 0 repeats
Regelmatig hoor ik van mensen dat ze graag "dialect" willen behouden en dan vooral bij de jeugdIk ben het hier erg tegen en met een goede redenTijdens mijn jeugd ben ik opgegroeid met een Drents dialect en dat brengt behoorlijk wat grammaticale fouten met zich meeBijvoorbeeld, in Drenthe zeggen ze dat ze "iets nodig zijn" en niet iets nodig "hebben"Op school is dit gewoon fout. Vaak omdat je niet beter weet en de mensen om je heen ook niet
(DIR) Post #AcdloNm66r7F7cURBQ by stux@mstdn.social
2023-12-09T17:51:55Z
0 likes, 0 repeats
En dit is maar een van de voorbeelden, echter deze blijf ik voor altijd herinneren omdat ik me dood schaamde toen ik eindelijk tot de realisatie kwam toen ik was verhuist naar een stad buiten DrentheVoor mij persoonlijk was dit gewoon een gebrek. Wanneer ik met familie spreek uit Drenthe hoor ik het keer op keerVroeger was dit wellicht geen probleem maar tegenwoordig kan dit zeker een probleem zijn of wordenVroegtijdig Engels had ik veel meer aan gehad but hey 🤷
(DIR) Post #AcdlwXkUuSUaNBdIwK by stux@mstdn.social
2023-12-09T17:53:23Z
0 likes, 0 repeats
**posts are in Dutch because it's about the Dutch language :blobcatgiggle: More specifically, Dutch dialect and how it can be a bad thing, a lot of unnecessary mistakes in school
(DIR) Post #AcdmHlZKirVRJeWyFE by isisevrinen@mastodon.chasalin.nl
2023-12-09T17:57:16Z
0 likes, 0 repeats
@stux Ik zou het echt zonde vinden als dialecten verdwijnen en je kan kinderen prima tweetalig opvoeden: dialect en Nederlands.
(DIR) Post #AcdmLqRyW2wrc62AOu by stux@mstdn.social
2023-12-09T17:57:58Z
0 likes, 0 repeats
@isisevrinen Moet dat wel gebeuren :blobcatgiggle: Dialect als extra is altijd goed maar NL zou wel echt de basis moeten zijn, al is het voor een betere kans
(DIR) Post #AcdmNgoFKaV4IBKYwS by hermatenseldam@mstdn.social
2023-12-09T17:58:23Z
0 likes, 0 repeats
@stux Ik ben het absoluut niet met je eens. Het is heel goed mogelijk om beide perfect te spreken. Ik ben opgegroeid in Twente en spreek nog steeds vloeiend dialect. Ik woon in het westen van het land, maar niemand hoort dat ik uit Twente kom.Ik zou het zonde vinden als dialecten zouden verdwijnen.
(DIR) Post #AcdmYJKaxlLef3WgiW by stux@mstdn.social
2023-12-09T18:00:12Z
0 likes, 0 repeats
@hermatenseldam Dat is het zeker! :blobcatgiggle: Maar NL zou wel de basis moeten zijn en daar extra een dialect bijvSpreken is tot daar aan toe maar wanneer het een negatieve invloed heeft op de schoolcijfers vind ik dat er iets moet gebeuren
(DIR) Post #AcdmbO8TYY8uQmKCqO by suzi_1960@mastodon.nl
2023-12-09T18:00:45Z
0 likes, 0 repeats
@stux ik herken dat wel, niet van mijzelf, maar wel op de school waar ik werk. Sommige uitdrukkingen zijn niet Nederlands, ze worden in het Nederlands anders opgevat, dat kan vervelende situaties opleveren. Hier in Limburg is bijvoorbeeld iedereen ‘hij of het” ook waar het ‘zij’ zou moeten zijn. Ik ben redelijk talig aangelegd en snap vaak wel wat men bedoelt…(ik kan zo even geen voorbeeld bedenken helaas).
(DIR) Post #AcdmhGzD3CbhzjnSZk by isisevrinen@mastodon.chasalin.nl
2023-12-09T18:01:53Z
0 likes, 0 repeats
@stux Dat ben ik zeker met je eens. Ik spreek zelf geen enkel dialect, al kan ik wel met een Zeeuws of Gronings accent praten. Ik prefereer Gronings 😅 (die zeggen ook dat ze iets nodig zijn trouwens)
(DIR) Post #AcdmnzLx0byhKjdUmG by stux@mstdn.social
2023-12-09T18:03:05Z
0 likes, 0 repeats
@isisevrinen :blobcatgiggle: zelfde! Heb wel een "Drentse knop" zeg maar dus het kan wel 😇 Het ding is, mijn moeder spreekt alleen maar Drents dus wanneer het je zo aangeleerd wordt is het uiteindelijk wel een probleem
(DIR) Post #AcdmuypLMXlpjHiaCu by isisevrinen@mastodon.chasalin.nl
2023-12-09T18:04:22Z
0 likes, 0 repeats
@stux Ik herinner mij een Poolse mevrouw die ik ooit sprak. Zij had in Sittard Nederlands geleerd... Was bijna niet te verstaan.
(DIR) Post #AcdmwXhDCrtyA9exV2 by QuantumAspect@mastodon.social
2023-12-09T18:04:34Z
0 likes, 0 repeats
@stux @hermatenseldam Jullie spreken van dialect. Maar waar ligt de grens tussen dialect en taal. Fries wordt als taal beschouwd, maar Twents als dialect. Beide kan ik even goed of beroerd verstaan.
(DIR) Post #AcdmyTM6JcJhHQhnFo by DrVeronikaCH@dair-community.social
2023-12-09T18:04:59Z
0 likes, 0 repeats
@stux in mijn studietijd vond ik het heel verwarrend (niet specifiek over Drenthe), maar opeens waren er in Nederland geboren mensen die het "fout" deden ten opzichte van wat ik als immigrant geleerd heb dat "goed" Nederlands was
(DIR) Post #Acdn8i6oJkOLvtR356 by stux@mstdn.social
2023-12-09T18:06:49Z
0 likes, 0 repeats
@QuantumAspect @hermatenseldam haha jaa! :blobcatgiggle: uh, voor mij is het meer wanneer het "ingaat" tegen de NL taal bijv voor woorden (voor mij) willekeurig in een zin te plaatsen of zoals Drenten veel doen door "af te ronden" door "en" aan het eind weg te latenFries tja.. uh.. Chinees? Russian? Vast!
(DIR) Post #AcdnR54NgkDqMC3gvY by stux@mstdn.social
2023-12-09T18:10:09Z
0 likes, 0 repeats
@DrVeronikaCH Yup! Maar ik voelde me ook best wel heel erg uh "dom" toen iemand het me eindelijk en duidelijk uitlegde..Na 15 jaar ofzo pas!
(DIR) Post #AcdngjJ8MoNdUqQAam by QuantumAspect@mastodon.social
2023-12-09T18:12:59Z
0 likes, 0 repeats
@stux @hermatenseldam Begrijp ik het dan goed dat jij Drents als taal beschouwt, omdat de regels erg verschillen met het Nederlands?
(DIR) Post #AcdoU8PloAfZYQ5Dge by DrVeronikaCH@dair-community.social
2023-12-09T18:21:31Z
0 likes, 0 repeats
@stux ik stel het altijd op prijs als mensen dat op een gewone manier doen door het uit te leggen. Heb ook mijn share gehad van mensen die proberen om je uit te lachen (altijd mensen die al een hogere positie hebben overigens)
(DIR) Post #AcdpGdPNsS4Fa01s3s by aikep@mstdn.social
2023-12-09T18:30:41Z
0 likes, 0 repeats
@stux taal is belangrijk, Nedersaksische taal dus ook.
(DIR) Post #AcdqCXT47e7xx1MVDU by hermatenseldam@mstdn.social
2023-12-09T18:41:11Z
0 likes, 0 repeats
@stux @DrVeronikaCH Stux, en dat is niet goed. Fouten maken hoort erbij, ‘t is niet erg als mensen je erop wijzen. Maar je moet je daarom nooit dom voelen. En wat die verschillen betreft in het Nederlands en het Drents (en Twents in mijn geval): het kan ook heel leuk zijn om uit te zoeken waar die vandaan komen. Je ziet dan ook de verbanden met andere Nedersaksische talen. Ik geniet daar altijd van.Overigens zie/hoor je in alle talen regionale verschillen.
(DIR) Post #AcdqRV3dMjBaosbIPo by Poiter@mastodon.nl
2023-12-09T18:43:35Z
0 likes, 0 repeats
@stux Ben ik niet met je eens. Ik vind niet dat Drents 'fout' is en alleen Nederlands 'goed'. Je mag trots zijn op je dialect. Dialecten horen bij Nederland en het ene dialect is niet beter dan het andere, waarbij ik abn ook als dialect zie. Natuurlijk leer je de Nederlandse taalregels op school, maar als je in Drenthe bent vind ik het geen gebrek als je daar de Drentse taalregels gebruikt...
(DIR) Post #AceEHuvoi4tD4PuL6e by rvangeijtenbeek@mastodon.nl
2023-12-09T23:10:55Z
0 likes, 0 repeats
@stux Een interessant tegengeluid. Dialect is leuk om lokale identiteit te bewaren, maar als het zorgt voor minder beheersing van de algemene taal is dat jammer.Ik denk dat mensen minder zouden moeten veroordelen als iemand iets 'fout' zegt. Net zoal ik het prima vind om Zuid-Nederlandse varianten te horen.Maar ik heb makkelijk praten, heb zelf weinig dialect of plat meegekregen. Alleen op de middelbare een keer de opmerking gehad dat 'ze wouden' toch echt 'ze wilden' moest zijn.
(DIR) Post #AciMo1nGJDfjsuZJ1E by kater_s@chaos.social
2023-12-11T23:05:19Z
0 likes, 0 repeats
@stux Thanks for initiating this interesting discussion. I‘m learning Dutch atm, so I enjoyed reading the toots. First it might seem odd that a relatively small country like NL has these dialect differences, but then again even the local dialects between two neighbouring villages can differ significantly 😃.