Post AbbpAyDP1LMo1LamRc by majatomic@snabelen.no
(DIR) More posts by majatomic@snabelen.no
(DIR) Post #AbbpAuM7Mzxg3DdgTQ by cbt@snabelen.no
2023-10-07T16:20:07Z
0 likes, 0 repeats
Er jo overraskende også at folk fraskriver ansvaret til Palestinerne for å stemme inn en bokstavelig terroristorganisasjon som landets ledelse. Selv om du har gode grunner til å gjøre noe, er du fortsatt ansvarlig for dine handlinger.Og realiteten er at Israel har også gode grunner til å gjøre hva de gjør, men forskjellen er at slik Israel er i dag vil sakte vinne, og slik Palestina gjør ting vil sakte føre til deres undergang.#NorskTut #allheimen #politikk
(DIR) Post #AbbpAv3MmCYYDLsDsu by majatomic@snabelen.no
2023-10-07T16:22:26Z
0 likes, 0 repeats
@cbt Så du Dagsrevyen for litt siden om hvordan palestinsk befolkning blir trakassert og truet og jaget vekk fra sine hjem? Man kan si det samme om Israel - de har en diktator som president.
(DIR) Post #AbbpAvzVI33p7f4eVE by cbt@snabelen.no
2023-10-07T16:51:26Z
0 likes, 0 repeats
@majatomic utviklingen er dårlig i den Israelske regjeringen selvsagt. Men utviklingen i Palestina er jo enda dårligere. I det minste driver Israel politikk som ivaretar sitt eget folk. Eneste Hammas får til godt er terrorisme, og det er jo med det de startet med. Palestina fortjener en bedre regjering. Spørsmålet er bare om folket ønsker det. Eller om de er villige til å styrte båten sin inn i undergangen fordi verdenen er for urettferdig.
(DIR) Post #AbbpAwnqGtKJdmcqxs by majatomic@snabelen.no
2023-10-07T16:59:49Z
0 likes, 0 repeats
@cbt Politikk som ivaretar sitt eget folk? De fjerner myndigheten til domstolene og ødelegger demokratiet.
(DIR) Post #AbbpAxa3NdtK3JBM6y by cbt@snabelen.no
2023-10-07T17:04:41Z
0 likes, 0 repeats
@majatomic altså opp imot Hammas altså. Sa akkuratt at utviklingen i Irael er dårlig. Men Hammas er enda verre for sitt eget folk.
(DIR) Post #AbbpAyDP1LMo1LamRc by majatomic@snabelen.no
2023-10-07T17:06:47Z
0 likes, 0 repeats
@cbt Jeg vil påstå at myndigheter som ikke straffer forbrytelser mot det palestinske folket ikke er bra for Israel. Den krigen vil aldri ta slutt hvis de fortsetter på den måten.
(DIR) Post #AbbpAz39uulcbro77I by cbt@snabelen.no
2023-10-07T17:08:36Z
0 likes, 0 repeats
@majatomic det ser heller ut til at Israel sakte vinner fram. Men mer i et 50 års perspektiv. Og invasjonen som skjer nå resulterer antagelig til at utviklingen går enda fortere, ettersom Israel har enda mer motivasjon til å gjøre det de gjør.
(DIR) Post #AbbpAznF9Zd8unMuwq by majatomic@snabelen.no
2023-10-07T17:25:15Z
0 likes, 0 repeats
@cbt Det de driver med er etnisk rensing og det er, så vidt jeg vet, krigsforbrytelse og brudd på menneskerettighetene. Tror du mener "vinne" slik serbere "vant" i Bosnia.
(DIR) Post #AbbpB0Y2Lb3pFvGHsu by cbt@snabelen.no
2023-10-07T17:33:46Z
0 likes, 0 repeats
@majatomic hvis det er noen i verden som har god årsak til å gjøre det, så må det være Israel. Det betyr ikke at det er greit å gjøre det. Men om Israel ikke gjør som de gjør, gir det fordel til Palestina, hvor Palestinas ønsker er på bekostning av det Israelske konseptet.Å be Israel endre seg er å be dem om å ikke gjøre hva som er det beste for dem selv.Men Hammas gjør ikke hva som er best for palestina, og heller gjør de det motsatte, som resulterer i selvdestruksjon av landet.
(DIR) Post #AbbpB1UArRZ6AESiVE by majatomic@snabelen.no
2023-10-07T17:38:17Z
0 likes, 0 repeats
@cbt De har ikke lov til å jage vekk palestinere fra deres hjem, hjem de har hatt i mange mange år, trakassere dem, ta seg inn og ødelegge deres hjem. Hva mener du med at Palestina gjør det som resulterer i selvdestruksjon av landet? Er det ikke Israel som angriper dem?
(DIR) Post #AbbpB2Fg0pYwXYgeXo by cbt@snabelen.no
2023-10-07T17:45:15Z
0 likes, 0 repeats
@majatomic hammas svekker landet økonomisk, svekker diplomatiske relasjoner til å sette press på Israel, gjør handlinger mot Israel som gir Israel mer grunn til å fortsette mer som de gjør og sakte med sikkert 'vinne'.Palestina tjener mer på å drive lignende strategier som Israel bruker.
(DIR) Post #AbbpB39Kfu59KAj6IK by geir@snabelen.no
2023-10-07T17:51:06Z
0 likes, 0 repeats
@cbt @majatomic Jeg sier som jeg har pleid å si om den konflikten: Israel er som en voldtektsmann som blir overraska over å bli biti i kuken mens udåden pågår og klager og syter i etterkant.
(DIR) Post #AbbpB3xfekLdqIHIky by majatomic@snabelen.no
2023-10-07T17:55:34Z
0 likes, 0 repeats
@geir Det var et malerisk bilde, ja. Hvorfor har de rett til å grabbe til seg palestinsk land? @cbt
(DIR) Post #AbbpB4iopS3uCWKxFI by geir@snabelen.no
2023-10-07T21:42:24Z
0 likes, 0 repeats
@majatomic @cbt *stirrer på bildet av en etnisk rensing verdig en viss kar i Tyskland som starta sin karriere med et forsøk på kupp i en føkkings ølkjeller*
(DIR) Post #AbbpB5W5sFTefLOJ3A by cbt@snabelen.no
2023-11-07T12:20:42Z
0 likes, 0 repeats
@geir @majatomic er du i det hele tatt kjent med historien bak endringene på kartiet. Det er litt flaut i kontekst av relasjonen du setter med nazi-tyskland.Om ikke å bli ærklert krig mot, for så å vinne konflikten er det samme som nazi-tyskland?Hamas og de som støtter Hamas ønsker bokstavelig å fjerne Israel og Jøder fra kartet.
(DIR) Post #AbbpB6IexgKF5y75kW by geir@snabelen.no
2023-11-08T07:35:33Z
0 likes, 0 repeats
@cbt @majatomic å påstå det siste er løgn.
(DIR) Post #AbbpB6yqQq4NCnqmVE by cbt@snabelen.no
2023-11-08T12:07:27Z
0 likes, 0 repeats
@geir @majatomic det er jo ikke løgn."Fri palestina, fra Jordan Elven til havet".Når du mener Hamas ikke ønsker å fjerne jødene 100% så er det jo klart du ikke kan noen ting om konflikten, men likevel kommer og gjør stor kommentar ut av det.Majoriteten av muslimer i landene i hele regionen hater jo jøder, og har egne hilsner de gjør mot Jøder som de ikke gjør mot andre folkegrupper som kristne.
(DIR) Post #AbbpB7f1tzoVJdaTFw by bjoernstaerk@snabelen.no
2023-11-08T13:47:14Z
0 likes, 0 repeats
@cbt @geir @majatomic for å komme videre kunne det være en ide å snakke litt om hvilke kilder man bruker for å ta stilling til dette. formelle, som bøker og medier, men også uformelle, personlige. er jo en god del i Norge som av ulike grunner kjenner mennesker i området, har vært der selv, osv.
(DIR) Post #AbbpB8k1stPIfQvygi by cbt@snabelen.no
2023-11-08T14:00:11Z
0 likes, 0 repeats
@bjoernstaerk @geir @majatomic hypotetisk ville et raskt nettsøk eller grunnleggende kjennskap, fjernet uenighet her.Sitatet mitt er også nok informasjon til å finne informasjonen man trenger, om det er wikipedia eller aljazeera.Men å komme med kilder er alltid det teiteste, og folk finner alltid snupper som støtter det en selv mener.
(DIR) Post #AbbpB9WayKFt63elO4 by bjoernstaerk@snabelen.no
2023-11-08T14:27:30Z
0 likes, 0 repeats
@cbt @geir @majatomic nja, jeg snakker ikke akkurat om å begrunne en bestemt påstand med kilder, men å snakke litt om hva slags kilder man lytter til i denne debatten. dette kan også være en bedre form for motstand å gi også enn bare "det der er løgn": her er noen kilder jeg synes er troverdige som jeg anbefaler at du lytter til.
(DIR) Post #AbbpBAECMD8LHI3aLo by cbt@snabelen.no
2023-11-08T14:37:01Z
0 likes, 0 repeats
@bjoernstaerk @geir @majatomic okei, det er ikke like dumt.
(DIR) Post #AbbpBB3bH6FZqi6dTE by cbt@snabelen.no
2023-11-08T14:44:07Z
0 likes, 0 repeats
@bjoernstaerk @geir @majatomic mitt utangspunkt er ivertfall at jeg hørte på fri palestina av honningbarna, og var nokså enig med opprop om palestina 15-16 åring, men hvor jeg ville annerkjent at jeg ikke visste mye og ikke hadde sterk mening. Men uten å ha noe spesifikt hat for Israel, ettersom jeg anerkjenner dem som et demokrati med delte meningerOver tid har jeg lært mer om konflikten via nrk, apnews, debatter eller sjekke opp ting jeg ser som jeg ikke forstårOg nå har jeg en sterkMening
(DIR) Post #AbbpBCPcEjSG3HPjQO by bjoernstaerk@snabelen.no
2023-11-08T17:10:25Z
0 likes, 0 repeats
@cbt @geir @majatomic ja. det som historisk sett har flyttet folk i Norge fra å ha mye forståelse for israelsk konflikthåndtering har vært å se med egne øye hvordan det som på litt avstand fremstår som legitimt oppleves på nært hold. FN-soldatene i 1980-årene. eller Sidsel Wold, som var israelsvenn til hun flyttet til Jerusalem. hverdagsperspektiver som gjør at de store fortellingene faller litt fra hverandre.ferskere eksempel, dette intervjuet synes jeg var bra: https://podcasts.apple.com/us/podcast/whats-happening-in-israel-and-why-with-nathan-thrall/id1463460577?i=1000633321102
(DIR) Post #AbbpBDHqz4q8lUn2xs by cbt@snabelen.no
2023-11-08T17:56:55Z
0 likes, 0 repeats
@bjoernstaerk @geir @majatomic jeg liker adam combover.Men min opplevelse er stikk motsatt. Jo mer jeg lærte om historien, kultur og situasjonen, jo mer ble Israel legitimert.Palestina lider, men ikke direkte begrunn av Israel. Noen ganger gjør IDF dårlige ting eller en dårøig høyre regjering.Men det har alltid vært den palestinske ledelsen som har vært hovedproblemet, som ønsker krig istedenfor å styke de svake i samfunnet sitt, og ta vare på sine egne.
(DIR) Post #AbbpBE1EGN8V2E1Hgu by bjoernstaerk@snabelen.no
2023-11-08T18:37:14Z
0 likes, 0 repeats
@cbt @geir @majatomic men tenker du at det å identifisere hvilken part som er hovedproblemet er en viktig ting for nordmenn å gjøre her? det er iallfall ikke det eneste man kan gjøre. andre ting: - trekke noen grenser det er uakseptabelt å krysse, uavhengig av hvem som har mest av skylda for konflikten.- hjelpe med å finne en vei ut av konflikten. her også er ikke det å finne den egentlige skyldige det viktigste, kanskje heller motsatt.
(DIR) Post #AbbpBEhliDADA9vFzs by cbt@snabelen.no
2023-11-08T18:42:32Z
0 likes, 0 repeats
@bjoernstaerk @geir @majatomic det er sikkert fint alt det. Men den store diskusjonen er dessverre nå at et stort antall av befolkningen definerer israel som oppressor og palestina som resistansen, og har da forskjellige moralske standarer for de to gruppene.Ingen av disse vil bli med på de punktene dine før den debatten er tatt.Også er det viktig å annerkjenne at Hamas ikke er god representant for folket, og at de trenger bedre representasjon.
(DIR) Post #AbbpBFV2l0Zxcyybnk by kjetil_kilhavn@snabelen.no
2023-11-08T21:28:09Z
0 likes, 0 repeats
@cbt @bjoernstaerk @geir @majatomic Mener du oppriktig at Israel *ikke* undertrykker den palestinske befolkningen og har gjort det i årevis?ANC i Sør-Afrika begikk også det vi vil kalle terrorhandlinger på 1980-tallet, men nordmenn flest forsvare ikke regimet i Sør-Afrika og sa den svarte befolkningen måtte finne bedre representanter for seg.
(DIR) Post #AbdNM2Uv1uag5VC9MO by cbt@snabelen.no
2023-11-09T15:25:55Z
0 likes, 0 repeats
@kjetil_kilhavn det er ikke et apartheid.Jeg føler folk bare finner dårlige merkelapper for å få fram den dårlige følelsen man har til det. Og hvis man sier ting er dårlig men ikke nazi tyskland folkemord så blir du liksom tatt for å være usympatisk når man egentlig ønsker en rettferdig framstilling.Det er ikke mye som kommer ut av sånt annet en at man blir straffet for å ikke være så ekstrem i reaksjon til dårlige ting.