Post AZctCHzVLh2mPHTQdU by HenrikBruunDK@toot.community
(DIR) More posts by HenrikBruunDK@toot.community
(DIR) Post #AZcosTxcjjjVvCtTUW by HenrikBruunDK@toot.community
2023-09-10T12:51:10Z
0 likes, 0 repeats
Her er flere åbne informationer om projekt Danske Patruljeskibe (6 skibe plus/minus er forventning pt.)Det 90 meter lange skib ser ret fornuftigt ud. Ikke mindst at platformen skal være et rigtigt krigsskib der kan have mange våben- og sensorpakker, mens den fleksible modularitet med mange udskiftelige containerstationer gør, at skibet i tillæg hurtigt kan konfigureres til at udfører opgaver af mere humanitær og miljømæssig karakter og vice versa. https://youtu.be/eQhNUsgJdhw?si=lS8w3VGZUXNVAb3z
(DIR) Post #AZcosUshJXO2mDb3S4 by anderspuck@krigskunst.social
2023-09-10T13:15:10Z
0 likes, 0 repeats
@HenrikBruunDK Ja, det bliver så spændende hvor gode de bliver. Erfaringerne med platforme som skal kunne alt muligt, er ikke ubetinget positive.
(DIR) Post #AZcosVjW99dbQ2JEmW by HenrikBruunDK@toot.community
2023-09-10T13:06:05Z
0 likes, 0 repeats
Et enkelt OBS! ting noteret. Topfart bliver kun 18 knob mens Diana klassen kan sejle 25 knob.Det må jo være et kompromis for få et ret stort fleksibelt skib, i f.t. hvilke (og hvordan) opgaver det skal løse. Fart ikke nødvendigvis et problem, hvis skibet har censorer, våben, helikopterdæk og samarbejder med andre enheder.Har f.eks set forslag for et par år siden, at når marinehjemmeværnet snart skal udskifte skibe, havde man kig på hurtige trimaran skibe - og har pt. 3 lodsskibe som forsøg
(DIR) Post #AZcqBJM0UpgaTvqChM by HenrikBruunDK@toot.community
2023-09-10T13:29:48Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck Det jo lige det, når man skal gøre alle glade.“Lex Storestrøm” husker jeg du for flere år siden advokerede for, da nye skibe (korvetter? tror jeg på det tidspunkt) var til diskussion. Jeg håber de lyttede med den gang og nu, så dybegangen på patruljeskibene sikre en passage af Storestrøm.
(DIR) Post #AZcrL1JwUxlnP14Kjw by anderspuck@krigskunst.social
2023-09-10T13:42:44Z
0 likes, 0 repeats
@HenrikBruunDK Jeg tror det desværre ikke. Er også bekymret over topfarten i rollen som krigsskibe og kapaciteten som miljøskibe. Men ok, i forhold til det eksisterende, er det en kæmpe forbedring.
(DIR) Post #AZctCHzVLh2mPHTQdU by HenrikBruunDK@toot.community
2023-09-10T14:03:34Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck det må også blive en stor fordel med store enheder der især sejler i danske farvande, når fremtidens søofficerer skal uddannes. I det hele taget give motivation i det daglige arbejde for alle ansatte og værnepligtige i søværnet, når der kommer flere store skibe at arbejde med tæt på Danmark.(Fastholdelsesproblematikken pt. dog noteret selvfølgelig)