Post AZBUjjjbi1JfkY2hgO by kimschulz@social.data.coop
(DIR) More posts by kimschulz@social.data.coop
(DIR) Post #AZBTjnpAP66QTn6vDs by pmakholm@norrebro.space
2023-08-28T08:26:22Z
0 likes, 0 repeats
Jeg har det lidt ambivalent med søgning på Mastodon.Jeg meget opmærksom på at alt hvad jeg slår op på sociale medier er offentligt og kan søges frem uanset om søgning er en indbygget mulighed i Mastodon eller ej. Så hellere være åbent om det.Men jeg har ikke noget behov for at blive "fundet". Jeg har ikke behov for fortællingen om at sociale medier handler om at blive set af mange. Mastodon har lidt været et fristed for det.I skal ikke regner med at jeg melder mig til søgningen.
(DIR) Post #AZBTjoaJZnogq1AZiC by kimschulz@social.data.coop
2023-08-28T08:29:26Z
0 likes, 0 repeats
@pmakholm Jeg har det lidt på samme måde. Kan dog også godt se forklaringen om at hvis der kommer søgning, så kommer journalister mm også og det vil være dødsstødet til fuglesiden. Sidstnævnte kan jeg godt se en fordel i, men ja jeg har det egenligt også fint med den organiske spredning af mine posts blandt dem som finder det relevant at følge ig.
(DIR) Post #AZBTjpP0XKMlNEt3j6 by anderspuck@krigskunst.social
2023-08-28T08:41:09Z
0 likes, 0 repeats
@kimschulz @pmakholm For mig er det ikke så meget noget med at blive fundet, men jeg savner at kunne finde information gennem søgning. Det er frustrerende kun at kunne gøre det gennem hashtags.
(DIR) Post #AZBUjjjbi1JfkY2hgO by kimschulz@social.data.coop
2023-08-28T08:52:18Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @pmakholm ja men det er vel også netop ud fra ønsket om at mastodon er en database af information og ikke et social medie hvor du interagerer med dem du følger/følges af? Dit ønske er jo egenligt det samme som journalisten - at finde den info der er delt, uden rent faktisk at følge den person der deler den
(DIR) Post #AZBVFu1H0OFOuldy3U by pmakholm@norrebro.space
2023-08-28T08:57:58Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @kimschulz Jeg vil meget gerne kunne søge i mine egne opslag og interaktioner i det omfang det understøtter den samtale vi har gang i.Men personligt finder jeg ikke sociale medier egnet som generelt opslagsværk.Information, der skal findes, fortjener et bedre format end mikroblogging.
(DIR) Post #AZBVXfO29HeGkBlBtA by anderspuck@krigskunst.social
2023-08-28T09:00:57Z
0 likes, 0 repeats
@kimschulz @pmakholm Ja, det er rigtigt. Jeg tror journalister og forskere i vid udstrækning bruger sociale medier på samme måde.
(DIR) Post #AZBVqEfXhyYfNnnvTk by anderspuck@krigskunst.social
2023-08-28T09:04:41Z
0 likes, 0 repeats
@pmakholm @kimschulz Meget vidensskabelse starter på sociale medier, og så kan det derfra sive ind i andre formater på nettet. Men især i den indledende fase og til breaking news synes jeg søgning er værdifuldt på sociale medier.Ved du i øvrigt om din server har Elastic Search aktiveret? Tror mange mindre servere ikke har det, og i så fald bliver søgning ikke en mulighed.
(DIR) Post #AZBWKwh8aP9oc7C5J2 by kimschulz@social.data.coop
2023-08-28T09:10:11Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @pmakholm Mit problem er nok netop det såkaldte breaking news der kommer ud af den slags Forskere mm laver ping-pong, skaber teser, og snakker om løst og fast på sociale medier. Journalister kan få en tilfældig besked til at blive til breaking news selv om det bare er en løs tanke
(DIR) Post #AZBYNhJ6SAc1fPOMRk by anderspuck@krigskunst.social
2023-08-28T09:33:03Z
0 likes, 0 repeats
@kimschulz @pmakholm Helt sikkert. Der er masser af faldgruber. Det har for mig været lidt interessant det seneste år at slippe Twitter, og på nogle måder har det betydet at jeg er kommet et par timer bagud i nyhedsloopet. Det har bestemt også haft sine fordele.