Post AYmNsfAWUtzTZ2wYeO by forumstandaardisatie@social.overheid.nl
 (DIR) More posts by forumstandaardisatie@social.overheid.nl
 (DIR) Post #AYmNsfAWUtzTZ2wYeO by forumstandaardisatie@social.overheid.nl
       2023-08-16T06:04:39Z

0 likes, 0 repeats

Nog 4 weken 🗓️ dan treffen we mekaar op iBestuur jaarcongres. Waar bestuurders uit de overheid, markt, maatschappelijke organisaties, onderwijs en wetenschap samenwerken aan het oplossen van de maatschappelijke opgaven. Larissa Zegveld spreekt in  sessie 'Baas in eigen Cloud' met Inge Piek (NEN), Peter Curwiel (CIO Rijk/ @minbzk, Michiel Steltman (Stichting DINL) en Sander Booij (IBM). Krijg antwoord op de noodzaak van #openstandaarden in uw cloudbeleid. Check 👉: https://www.ibestuurcongres.nl/2023/sessies

(DIR) Post #AYmNsgBGjcBIheIfS4 by tyil@fedi.tyil.nl
       2023-08-16T06:07:53.525Z

0 likes, 1 repeats

@forumstandaardisatie@social.overheid.nl @minbzk@social.overheid.nl Het zijn in mijn ervaring ironisch genoeg de overheidsinstanties zelf die een grote aversie hebben tegen free software. Tot dusver gebruiken ze allemaal Microsoft Office365, en er is er geen een die ook maar het idee entertained om hier mee te stoppen. Of kijk naar het gebruik van Centric, nog een stuk gesloten software wat geen problemen oplost, maar er wel een hoop maakt.Zijn er ideeen om dit soort wanpraktijken aan te pakken, zodat de basis vann de overheidsorganen free and open software is? Dan heb je tenminste goede kansen om de rest ook open te krijgen.

(DIR) Post #AYmVmrYoJNoRtO35yS by tedvangeest@mstdn.social
       2023-08-16T07:21:36Z

0 likes, 0 repeats

@janvlug Is het een idee om hier eens een hackathon (of twee, of drie) aan te spenderen? Een volledig FOSS-alternatief voor de BZK-werkplek? Met als enige uitzondering dat het naast Linux ook op andere besturingssystemen moet werken?Gewoon eens beginnen met open alternatieven voor de lokale software, voor de server-side zaken een instance op het SP-platform aanvragen (voor Nextcloud b.v.), zaken meenemen als toegankelijkheid en gebruikerservaring.

(DIR) Post #AYmVmxHf23exdw4U4m by tyil@fedi.tyil.nl
       2023-08-16T07:36:29.225Z

0 likes, 0 repeats

@tedvangeest@mstdn.social @janvlug@mastodon.social Ik ben op zich altijd voorstander van hackathons omdat het leuk en gezellig is, maar we weten allemaal al lang dat dingen als #Nextcloud bestaan, en dat ze vrij simpel op te zetten zijn. Ik weet dus niet wat de toegevoegde waarde is voor een hackathon omtrent dit onderwerp, wat we nodig hebben is technisch competente mensen in het overheidsleven, die openheid en vrijheid verkiezen boven eigen financieel gewin.

(DIR) Post #AYmVmy1OI2EtvlT0M4 by tedvangeest@mstdn.social
       2023-08-16T07:23:03Z

0 likes, 0 repeats

@janvlug Kunnen we bij een volgende aanbesteding van de werkplek in ieder geval een mooi en gefundeerd "bij gelijke geschiktheid"- alternatief neerzetten. Dan zou het toch weer moeilijker moeten zijn om voor MS e.d. te kiezen.

(DIR) Post #AYmWt7mH1tA7setbVY by janvlug@mastodon.social
       2023-08-16T07:41:25Z

0 likes, 0 repeats

@tyil @tedvangeest Het gaat niet alleen om technisch competente mensen - die zijn er zeker bij de #overheid. Het gaat ook om #acquisitie, #aanbestedingen, #bestuurders en het op de hoogte zijn van de voordelen van #FOSS.Daar kan zo'n #hackathon ook aan bijdragen. En ook aan het inzicht verkrijgen in mogelijke #verdorlockin in de huidige omgeving.

(DIR) Post #AYmWt8xIeNZnX93vKi by tyil@fedi.tyil.nl
       2023-08-16T07:48:50.359Z

0 likes, 0 repeats

@janvlug@mastodon.social @tedvangeest@mstdn.social Ik vind het op de hoogte zijn van voordelen van het gedachtegoed dat het algehele internet onderbouwt toch wel een vrij belangrijke eis bij de kwalificatie "technisch competent".Als cloud engineer bij xxllnc, welke een free software zaaksysteem levert aan gemeenten, moet ik eerlijk zeggen dat de keren dat ik met IT afdelingen van gemeenten heb gesproken, dit nooit mij het idee gaf dat de competentie hoog ligt. Ik heb uit moeten leggen wat certificaten zijn, wat TLS is, en hoe email werkt. Geen van deze onderwerpen zouden onbekend terrein moeten zijn als je computersystemen beheerd. Dit in zichzelf is natuurlijk ook een stukje confirmation bias, de beheerders die deze onderwerpen wel begrijpen zullen mij niet nodig hebben om het uit te leggen.Ik begrijp dat er technisch competente mensen zijn, en er zullen er vast een aantal bij de overheid werken, maar in mijn ervaring zitten er geen op posities waar het telt, de posities waar beslissingen worden genomen. Zolang dit zo blijft, vrees ik dat er niets veranderd in de situatie omtrent free software binnen de overheid.Ik ben wel voorstander van de hackathon, alles wat kan helpen is natuurlijk mooi meegenomen. Heeft het nut om bij zo'n hackathon dan ook bestuurders uit te nodigen zodat zij de informatie krijgen die ze nu missen? Of wil je meer richten op alleen de techniek?

(DIR) Post #AYmWtASt2QRADOqfCq by janvlug@mastodon.social
       2023-08-16T07:45:22Z

0 likes, 0 repeats

@forumstandaardisatie @nextcloud @tyil @tedvangeest Check bijvoorbeeld de samenwerkruimten van de #overheid https://www.samenwerkruimten.nlDaar moet je inloggen met een #BigTech-account.

(DIR) Post #AYmX5iGjBKz8Wz8wGe by tedvangeest@mstdn.social
       2023-08-16T07:47:45Z

1 likes, 0 repeats

@tyil @janvlug Het zou er dan vooral om gaan dat je zowel een werkend alternatief toont, specifiek toegespitst op de BZK-werkplek, met daarbij een goede onderbouwing waarom het alternatief "gelijk geschikt" is."Nextcloud is een alternatief voor Office365" is hierin niet voldoende. De hackaton zou verder moeten gaan dan het installeren van software, de gebruikerservaring en "het wegnemen van angst voor het onbekende" zou ook een grote rol moeten spelen. Mensen moeten het kunnen zien en gebruiken

(DIR) Post #AYmY4RZhrcGOQ7yl3w by janvlug@mastodon.social
       2023-08-16T08:01:29Z

1 likes, 0 repeats

@tyil @tedvangeest Ik denk dat aanwezigheid van bestuurders essentieel is. Er zijn al bestuurders die heel goed weten wat de noodzaak van #FOSS is, zoals @avhuffelen en de #OSPO van BZK. Maar het gaat ook om degenen die besluiten welke software uiteindelijk wordt gebruikt.In de gemeente #Delft zijn er deze principes voor software. Nu moeten ze nog strikt gevolgd worden bij aanbestedingen en gebruik:https://delft.notubiz.nl/document/10240009/1/2123457%20Fracties%20STIP,%20OD,%20D66%20en%20GL%20-%20initiatiefvoorstel%20inzake%20Delftse%20principes%20voor%20digitale%20soevereiniteit