Post AY2mbkxUOJCAnh2Rpw by folfdk@helvede.net
(DIR) More posts by folfdk@helvede.net
(DIR) Post #AY2mbjucHVIrYUgdii by jeppe@uddannelse.social
2023-07-24T21:13:37Z
0 likes, 0 repeats
Det her er virkelig ikke rar læsning. Måske er problemer størst i Japan, men uanset hvad er det noget vi må tage meget alvorligt som #Mastodon-fælleskab."Twitter rival Mastodon rife with child-abuse material, study finds"#dkmastodonadmin https://www.washingtonpost.com/politics/2023/07/24/twitter-rival-mastodon-rife-with-child-abuse-material-study-finds/
(DIR) Post #AY2mbkxUOJCAnh2Rpw by folfdk@helvede.net
2023-07-24T21:31:24Z
0 likes, 0 repeats
@jeppe Jeg synes desværre det virker til at artiklen er ladet med skyts mod Mastodon.Der er uanede mængder af problemer med Twitter, som de slet ikke nævner.Desuden er det en meget sølle forståelse for situationen at de "skriver til Mastodon". Hvis de skulle kontakte nogen, så er det jo admin på de instanser hvor de har fundet materiale.Så vidt jeg kan læse mig til har de ikke gjort det.
(DIR) Post #AY2mblmtJCJPN75UxM by anderspuck@krigskunst.social
2023-07-25T06:07:55Z
0 likes, 0 repeats
@folfdk @jeppe Enig, de blander Mastodon sammen med Fediverset som helhed. Jeg er rendt ind i en server med sådan noget, men den kørte ikke på Mastodon.
(DIR) Post #AY6z5gKQ98VPD5dkfY by gausby@mastodon.xyz
2023-07-25T14:45:08Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @folfdk @jeppe for et lille stykke tid siden blev i alle fri for mit nonsens i en dags tid—grunden var, at en person havde oprettet en bruger på den instans, jeg er på; denne begyndte så at dele billeder med ai genereret børnemishandling—eftersigende, jeg så det (heldigvis) ikke. Der skete så det, at profilen blev anmeldt til hosting provider, der straks trak stikket. Profilen var allerede bannet og slettet, men hele instansen røg.
(DIR) Post #AY6z5h4VNnMvW1CYV6 by gausby@mastodon.xyz
2023-07-25T14:46:05Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @folfdk @jeppe Der er klart en fare i at have åben signup og federeret moderering. Jeg har ingen gode løsningsforslag.
(DIR) Post #AY6z5hhV2oYpSxRhHU by anderspuck@krigskunst.social
2023-07-27T06:46:46Z
0 likes, 0 repeats
@gausby @folfdk @jeppe Derfor tror jeg også at man skal være varsom med at blokere på serverbasis. Man rammer alt for tilfældigt, hvis der ikke er tale om servere der decideret slår sig op på at være dårlige aktører.
(DIR) Post #AY708opD72RYNv6MHA by gausby@mastodon.xyz
2023-07-27T06:58:00Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @folfdk @jeppe problemet er dog, at angrebet er så simpelt som at oprette en konto og plante noget ai genereret billedmateriale med børnemishandling; hvorefter man går til cloudflare, hetzner, eller hvem der ellers står for det varme vand, og siger at serveren skal ned pga det ai genererede børnemishandling. Jeg ved ikke om billeder replikeres fra instans til instans—og åbent signup er umuligt.
(DIR) Post #AY70h4srubPg2L9GrY by anderspuck@krigskunst.social
2023-07-27T07:04:38Z
0 likes, 0 repeats
@gausby @folfdk @jeppe Min forståelse af den situation var at det var din egen administrator, som trak stikket i et par dage for at være på den sikre side. Men ja, ingen tvivl om at åben signup stiller store krav til moderation. Det er også derfor at vi ikke har det på min server længere, efter at et par spambots havde oprettet sig hos os.
(DIR) Post #AY71mlfsLTnu9QLeng by gausby@mastodon.xyz
2023-07-27T07:14:33Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @folfdk @jeppe jeg må tage et danskkursus så jeg kan udtrykke mig præcist :). For hvis åbne, decentraliserede sociale netværk er vigtige, og det er vigtigt at alle har mulighed for at være med, så skal der udtænkes en løsning på moderering; hvem der står til ansvar for loven; lovgivning for, hvornår en hosting provider kan trække stikket; etc.