Post AXPzQg6k5HbA98afjs by snaggen@mastodon.nu
 (DIR) More posts by snaggen@mastodon.nu
 (DIR) Post #AXPzQfE9MFvhPp34e8 by admin@mastodon.nu
       2023-07-06T10:01:51Z

0 likes, 0 repeats

Metas Threads har nu lanserats men utan koppling till Mastodon.Det finns alltså tid för reflektion innan vi behöver ta ett beslut för Mastodon.nuVi har ännu inte bestämt oss i frågan och vi kommer lyssna på er, vi vill gärna höra era tankar och vi kommer starta en omröstning som vi ser rådgivande.Innan ni svarar så läs gärna igenom detta blogginlägg från skaparen av Mastodon: https://blog.joinmastodon.org/2023/07/what-to-know-about-threads/Det går redan nu att själv blockera Threads om det är vad du vill. #threads

(DIR) Post #AXPzQg6k5HbA98afjs by snaggen@mastodon.nu
       2023-07-06T10:17:40Z

0 likes, 0 repeats

@admin Jag uppskattar att de stora följer öppna standarder och kan interagera med fria aktörer som Mastodon. Och det är trevligt att fediverumen expanderar. Meta är dock en av de värsta aktörerna på marknaden när det kommer till att kartlägga folk, och missbruka den informationen. Så, frågan jag ser är huruvida man ska tillhanda hålla information till en part som vi vet kommer att missbruka den å det grövsta. Vi ska komma ihåg att Threads inte får lanseras i EU pga GDPR. Jag är kluven.

(DIR) Post #AXPzQgw90AiOiYdirI by jonor@social.lol
       2023-07-06T12:57:33Z

1 likes, 0 repeats

@snaggen @admin Jag ser inte GDPR-rödflaggorna som ett direkt problem för Mastodon eftersom det handlar mer om vad specifikt deras Threads-app samlar in om dig från din mobiltelefon när du jobbar inne i den appen. De kan inte samla in personuppgifter som IP från t.ex. mastodon.nu. Personligen tycker jag Mastodons inlägg om det här svarade bra på en del farhågor och känner mig vagt optimistisk. :)

(DIR) Post #AXPzRPLVtD9URyqbVg by satan@hell.social
       2023-07-06T12:58:17.213Z

0 likes, 0 repeats

@jonor@social.lol @snaggen@mastodon.nu @admin@mastodon.nu länk till det inlägget?