Post AX9NMRUpYuwCss3HsW by fschaap@mastodon.social
(DIR) More posts by fschaap@mastodon.social
(DIR) Post #AX9NM5vfkRKvzkRPf6 by fschaap@mastodon.social
2023-06-27T19:04:01Z
0 likes, 1 repeats
Bij de kennismakingsavond krijgen de nieuwe brugklassers van gemiddeld 11 jaar een QR-code zodat ze alvast lid kunnen worden van de klas-Whatsapp-groep.En ik ben de enige die dat raar vind en er iets van zegt.Whatsapp's voorwaarden zeggen dat je in de #EU minimaal 16 moet zijn om een account te maken en bovendien... #privacy, #Meta...Mentor zeg, ja, pech, dit gaat hoe dan ook gebeuren, want zo doen we dat en iedereen heeft #Whatsapp.Met oogkleppen op samen de afgrond in...
(DIR) Post #AX9NM7tyPjAM73f5I8 by fschaap@mastodon.social
2023-06-27T19:24:37Z
0 likes, 0 repeats
Mailtje naar het info-adres van de school dan maar. Vragen wie de privacy officer is.Want ze zetten wel een lijst van het complete personeelsbestand met naam en toenaam online, maar niemand heeft de functie PO.Ik verwacht met het antwoord van de PO dan maar een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens indienen. Niet dat dat enige zin heeft, maar ja...
(DIR) Post #AX9NM9hzhElviU4Xtg by fschaap@mastodon.social
2023-06-28T11:36:59Z
0 likes, 0 repeats
Ik heb het volgende mailtje naar de waarnemend privacy officer gestuurd:-----Gisteravond waren we bij de kennismakingsavond voor de nieuwe brugklassers. Alle kinderen kregen van <school> een QR-code. Die konden ze scannen om alvast bij de Whatsapp-groep voor hun nieuwe klas te gaan. De QR-code werd later ook door de mentor aan de ouders verstrekt, zodat kinderen die geen telefoon bij zich hadden, thuis in de Whatsapp-groep konden gaan. 1/n
(DIR) Post #AX9NMBckZhlXendO08 by fschaap@mastodon.social
2023-06-28T11:37:23Z
0 likes, 0 repeats
Ik heb twee problemen met de inzet van Whatsapp als officieel communicatiemiddel van de school bij de mentor gemeld:1. Volgens de gebruiksvoorwaarden van Whatsapp zelf moet een gebruiker minimaal 16 jaar oud zijn om een account aan te mogen maken en de gemiddelde leeftijd van de brugklassers zal rond de 11 jaar zijn;2. Er kleven nogal wat privacygevolgen aan het laten verwerken van persoonsgegevens door het bedrijf Meta. 2/n
(DIR) Post #AX9NMDZdKGSdhiBvQ8 by fschaap@mastodon.social
2023-06-28T11:37:43Z
0 likes, 0 repeats
De mentor gaf aan dat de Whatsapp-groep zonder meer gebruikt gaat worden, wat mijn bezwaren ook zijn, geen discussie mogelijk.Gezien de reactie van de overige ouders betekent dat dus dat mijn kind zonder gebruik van Whatsapp niet volwaardig deel kan nemen aan het middelbare schoolleven op <school>, want zonder het ook deels online sociale gedeelte mis je in de huidige maatschappij gewoon een stuk aansluiting bij je klas- en leeftijdsgenoten. 3/n
(DIR) Post #AX9NMHC1rxxMvfB8BU by fschaap@mastodon.social
2023-06-28T11:38:16Z
0 likes, 0 repeats
Ik zou daarom graag horen hoe <school> naar de volgende punten kijkt:1. Heeft <school> een privacybeleid en/of een sociaal mediabeleid? Zou ik die kunnen ontvangen?2. Heeft <school> een verwerkersovereenkomst met Meta voor het verwerken van de persoonsgegevens via Whatsapp? 4/n
(DIR) Post #AX9NMJ2X0FY0emkZeq by fschaap@mastodon.social
2023-06-28T11:38:50Z
0 likes, 0 repeats
3. Hoe rijmt het schoolbestuur het verplichte gebruik van Whatsapp met de verantwoordelijkheid die zij heeft om de privacy van de kinderen te beschermen en kan het bestuur uitleggen hoe dit binnen de kaders van de AVG valt?4. Ziet u ook alternatieven voor Whatsapp die <school> kan aanbieden of promoten die minder privacyproblemen opleveren en beter geschikt zijn voor de leeftijdsgroep? 5/n
(DIR) Post #AX9NMKlaaDBS0oq4Wm by fschaap@mastodon.social
2023-06-28T11:39:10Z
0 likes, 0 repeats
5. Hoe vind u dat ik aan mijn zoon kan uitleggen en verantwoorden dat je moet liegen (over je leeftijd) om iets te krijgen wat je wil, maar wat je (nog) niet mag hebben? 6/n
(DIR) Post #AX9NMO9nydKwWnBxBo by fschaap@mastodon.social
2023-06-28T11:39:46Z
0 likes, 0 repeats
Ik snap dat dit lastige vragen zijn en misschien ben ik wel de enige van de ouders van alle kinderen op <school> die zich zorgen blijft maken over de onnadenkende en op gemak beluste keuzes die mensen maken met betrekking tot hun privacy en het door grote bedrijven ten gelde maken van iedere klik en swipe, 7/n
(DIR) Post #AX9NMRUpYuwCss3HsW by fschaap@mastodon.social
2023-06-28T11:40:10Z
0 likes, 0 repeats
maar juist van een school die dit sinds dit jaar "smartphone vrij" is, zou ik verwachten dat er een kritischer en meer doordachte houding ten opzichte van het gebruik van alle online tools gehanteerd wordt en dat de school zich actief inzet om de kinderen te helpen hun morele kompas in onze complexe maatschappij te vormen.Mvrgretc. 8/8-----