Post AUgOEOepPmXr5Gb8zY by mustikkasoppa@mementomori.social
 (DIR) More posts by mustikkasoppa@mementomori.social
 (DIR) Post #AUgOEMnyIofdL2rPxw by mustikkasoppa@mementomori.social
       2023-04-15T16:53:56Z

0 likes, 1 repeats

Kuuntelin juuri 2,5 tunnin pituisen #Youtube-podcastin. Ei kuulosta kovin kummoiselta monen kuulevan mielestä, mutta minulle se on ihan hullu juttu. Ja vieläkin jaksaa hämmästyttää.Ei ole itsestäänselvää, että syntymästä asti vaikeasti huonokuuloinen, eli lähes täysin kuuro pystyisi kuuntelemaan podcasteja niin, että ymmärtäisi jokaisen sanan, jonka puhuja sanoo ääneen.Sisäkorvaistutteet ovat tehneet tästä mahdollisen ja olen vuosia harjoitellut kuuntelemista hurjan paljon juurikin Youtuben avulla.#sisäkorvaistute #CochlearImplant #HearingLoss #HearingImpaired #huonokuuloinen #kuuro #deaf #deafblind #kuurosokea #kuulonäkövammainen

(DIR) Post #AUgOEOepPmXr5Gb8zY by mustikkasoppa@mementomori.social
       2023-04-15T17:03:13Z

0 likes, 1 repeats

Minulta kysytään hirveän usein et kuulenko ton ja ton äänen. Joudun joka kerta selittämään ettei konekuulo tarkoita sitä, että yhtäkkiä automaattisesti osaisin yhdistää äänet eri asiohin TAI ymmärränkö mitä puhuja yrittää sanoa.On ymmärrettävä tämä seikka:Minkä tahansa äänen kuuleminen ei ole yhtä kuin sanan ymmärtäminen, jonka oli juuri kuullut puhujan suusta. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa.Väännän vielä rautalangasta. Kuulen _kaiken_ minkä kuulevatkin kuulevat. Sirkat, linnut, lentokoneet, musiikin, ihmisten puhesorinaa kauempana, lista äärettömän pitkä. Kuulen myös ääniä joita normikorva ei välttämättä kuule.Jotta ymmärtäisin mitä puhuja puhuu, vaatii oman työmaansa. Eli kuuntelun harjoittamisella. Eri ihmiset ääntävät sanoja ja kirjaimia eri tavoin ja se on jo itsestään kohtuullisen haastavaa, koska vauvasta asti nämä olisi pitänyt jo opetella. Mulla menee ihan helvetin kauan opetella kaikki tämä nollasta.

(DIR) Post #AUgOGQc17PABj2Fg6S by rolle@mementomori.social
       2023-04-15T17:15:22Z

0 likes, 0 repeats

@mustikkasoppa :bunhdheart: