Post AURI3KMi30HkZvISOW by rmattila74@mastodo.fi
 (DIR) More posts by rmattila74@mastodo.fi
 (DIR) Post #AURDhTvdPXxG3DxbUG by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T09:36:24Z

0 likes, 1 repeats

Todella sääli on nähdä se, että niin monen mielestä Mastodoniin ei kannata vaihtaa Twitteristä vaan mieluummin luopua somesta kokonaan.Tosin Twitterin poistaminen ja poistuminen somesta on sekin parempi vaihtoehto kuin Twitterin käyttämisen jatkaminen.#SomeFi #MastodonFi

(DIR) Post #AUREHhvcpyTttbEJIO by AlderForrest@mastodontti.fi
       2023-04-08T09:42:55Z

0 likes, 1 repeats

@rolle tässä monet ovat saavutetun sosiaalisen statuksensa orjia. Ei osata/haluta ottaa muutamaa askelta taaksepäin, että isompi kuva muodostuisi.Hyvää pohdintaa aiheesta: https://blog.atomicpoet.org/YdJMHV8ASc2E_loByi0vRQ

(DIR) Post #AURER8EGQCOQ4WRRQW by niksii@mastodonsuomi.fi
       2023-04-08T09:44:38Z

0 likes, 1 repeats

@rolle mä en oo uskaltanu kokeilla, onko mun tili todella poistunu Twitteristä vai onko se edelleen parkissa. Mielestäni joku puhui, että oli odottanu yli sen parkissapitoajan ja kokeillu kirjautua, niin olikin tili aktivoitunu uudelleen. Hitto, jos siitäkin pitäis alkaa taistella, että se tili tosiaan häviää ihan oikeasti sieltä.

(DIR) Post #AURI3KMi30HkZvISOW by rmattila74@mastodo.fi
       2023-04-08T10:22:28Z

0 likes, 0 repeats

@AlderForrest @rolle Minä kyllä olen yrittänyt siirtyä jo puoli vuotta, mutta keskustelu oman alan asioista vaatisi, että muutkin siirtyisivät. Ei energiahommista oikein saa keskustelua ilman Carunan, Fingridin, STUKin ym. väkeä.

(DIR) Post #AURI3KzLjLC4VlNJce by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T10:25:11Z

0 likes, 0 repeats

@rmattila74 Siispä roskiin energiahommat :blob_smile_sweat: Itsellä etuna että 90% web-kehittäjistä on jo täällä, kun on melko kehittäjäkeskeinen alusta. Mutta voin kuvitella että vähän hiljaisempaa tai hankalampaa on keskustella kun ei ole sitä oman kohderyhmän väkeä.@AlderForrest

(DIR) Post #AURIzVUYpwmXsni9uS by AlderForrest@mastodontti.fi
       2023-04-08T10:35:39Z

0 likes, 1 repeats

@rolle @rmattila74 itse seuraan ilmiöitä/ajankuvaa ja etsin virrasta nk. heikkoja signaaleja jotka vaikuttavat ilmiöiden suureen kuvaan, ja kerron näitä auki. Mastodonia en niinkään enää pidä ilmiönä, vaan sillä alkaa olemaan vakiintunutta asemaa useissa eri yhteisöissä. "Yleistyökalu" se ei vielä ole, tarvitaan merkittävä edustajisto "epäilevien Tuomaiden (ts. skeptikot)" joukosta ennen tätä.

(DIR) Post #AURKefwiyNhY8K4xnM by rmattila74@mastodo.fi
       2023-04-08T10:50:19Z

0 likes, 0 repeats

@AlderForrest @rolle Minä jouduin tämän typerän taudin takia sairaseläköitymään juuri kun panoksellani olisi ollut käyttöä. Nyt sängyllä päivät pitkät maatessani (10 vuotta alkaa olla täynnä) olen vielä saanut lisää perspektiiviä isoihin linjoihin. Minulle some on ainoa keino roikkua menossa mukana, kun en neljään vuoteen ole päässyt edes kotipihassa käymään.

(DIR) Post #AURKegbqVUawBrJntI by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T10:54:19Z

0 likes, 0 repeats

@rmattila74 :bunhdheart: @AlderForrest

(DIR) Post #AURTAYF5wwnj8mNlDM by perspiraattori@mstdn.social
       2023-04-08T12:29:42Z

0 likes, 1 repeats

@rolle mielenkiintoinen näkökulma!Miksi twitterin käyttämisen jatkaminen olisi pahasta? Mitä tuohon vaihtoon tulee, se voidaan kokea vaivalloiseksi, minkä ymmärrän kyllä hyvin.Toivon nimittäin itse samaa whatsapp:sta, mutta pois vaihtaminen tuntuu varmasti vaivalloiselta, varsinkin silloin jos ei ole takuita, että muutkin (tutut, lähipiiri jne) vaihtaisi. ✌️ #SomeFi #mastodonfi

(DIR) Post #AURWGScY4193IyrUcy by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T13:04:22Z

0 likes, 0 repeats

@perspiraattori > Miksi Twitterin käyttämisen jatkaminen olisi pahasta?Kysymys on melkein kuin "Miksi Ylilauden käyttämisen jatkaminen olisi pahasta?".Tässä 30 syytä: https://mementomori.social/@rolle/110057584048568058Tähän päälle on tullut varmaankin noin 20 syytä lisää. Uusimpina mm. venäjätrollien ja Kremlin-tilien tietoinen nostaminen ja Ukrainan laskeminen algoritmeissa, Mastodonin, Substackin ja monen muun linkkien jakamisen rajoittaminen, asioiden meneminen maksumuurin taakse 15.4. eteenpäin, Muskin "leikkikenttänä" toimimiset eli kaikki logon vaihtamiset dogeksi ja tämmöset jne...Eniten kuitenkin tökkii se että Twitter edustaa kaikkea sitä pahaa mitä en netissä halua nähdä (tyyliin Ylilauta) ja se on silti monen mielestä OK. Palvelun edustaja on avoimen transfobinen, vähemmistövastainen, venäjämielinen, äärioikeistolainen ja toksista ryönää rakastava trolli jne... Ei ihan houkuta ajamaan samoja agendoja. #SomeFi #TwitterFi #SosiaalinenMedia

(DIR) Post #AURWmo85d8i9HQ2Uee by pejotu@mastodontti.fi
       2023-04-08T13:09:47Z

0 likes, 1 repeats

@perspiraattori @rolle Oma näkemykseni on, että jatkaminen on tukea näille Muskin tekemille muutoksille +näyttää huonoa mallia muille alustoille. Ainahan voi palata jos ikävä tulee, ne "kallisarvoiset" seurattujen listat saa talteen sen avuksi.Ilmeisesti on niin, että algoritmi ei juurikaan sinua tuo muiden käyttäjien aikajanaan jos nämä eivät osoita merkkejä että arvostavat postauksiasi. Jos paluun tekee, eivätköhän ne oikeasti kiinnostuneet seuraajat aika nopeasti löydä takaisin?

(DIR) Post #AURWyHvz9o5Qu3qsdc by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T13:12:18Z

0 likes, 0 repeats

@perspiraattori Niin ja muuten WhatsAppista vaihtoi minulla aikoinaan 99% Telegramiin, jopa äiti. Hyvin onnistui.

(DIR) Post #AURbihsFRhIwUWUe6S by panuhoglund@mastodontti.fi
       2023-04-08T14:05:31Z

0 likes, 0 repeats

@rolle @perspiraattori Omasta kokemuksestani haluan sanoa, että russofobia siellä kyllä on kiellettyä. Sain sieltä näet potkut juuri sen takia.

(DIR) Post #AURcGSEa6ICNpb21M8 by kaspian@mastodontti.fi
       2023-04-08T14:11:33Z

0 likes, 1 repeats

@rolle @perspiraattori Omistaja on milestään suuri sananvapauden puolustaja, mutta  jakelee samanlaisia leimoja kilpailijoilleen tai muille uutiskanaville. Kuten npr "State-Affiliated". Putinin tapana on InoAgent-lätkillä horjuttaa tiedonvälityksen uskottavuutta. Olemalla siellä toisella saitilla tukee pyrkimyksiä kaventaa lehdistönvapautta.

(DIR) Post #AURu1kXZYQAfRF3Jb6 by kallekn@mastodonsweden.se
       2023-04-08T17:30:38Z

0 likes, 0 repeats

@rolle"Most of the press have been banned" ei kyllä taida ihan pitää paikkansa?@perspiraattori @uusvanhanen

(DIR) Post #AURuGFk4LPKyGKoUO8 by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T17:33:16Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Ei enää, mutta aiemmin se PITI paikkaansa.https://www.bbc.com/news/business-64010202@perspiraattori @uusvanhanen

(DIR) Post #AURuKIifDULwef5PXs by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T17:34:01Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Aiemmin: https://www.nbcnews.com/tech/social-media/twitter-suspends-journalists-covering-elon-musk-company-rcna62032@perspiraattori @uusvanhanen

(DIR) Post #AURv1BGwmR760hZK0O by kallekn@mastodonsweden.se
       2023-04-08T17:41:49Z

0 likes, 0 repeats

@rolleNo ei minusta muutama englanninkielinen toimittaja ole sama kuin suurin osa lehdistöä.@perspiraattori @uusvanhanen

(DIR) Post #AURv4tmnjfFuw6F0aW by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T17:42:27Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Siis se bannien määrä oli ihan valtava silloin kun niitä tapahtui. @perspiraattori @uusvanhanen

(DIR) Post #AURvS15SkyeAEwze7s by kallekn@mastodonsweden.se
       2023-04-08T17:46:36Z

0 likes, 0 repeats

@rolleVoi olla, en ole laskenut, mutta yhtäkään minun seuraamaani toimittajaa ei bannattu. Ei minuakaan :-(Olen aivan samaa mieltä itse asiasta, ja lakkasin käyttämästä Twitteriä juuri tuossa vaiheessa.@perspiraattori @uusvanhanen

(DIR) Post #AURw0ysIyQJFVxVkbw by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T17:52:57Z

0 likes, 0 repeats

@kallekn Joo, vähän saatoin liiotella sanamuodossa. "Many" olisi ollut parempi. Anyway. @perspiraattori @uusvanhanen

(DIR) Post #AURzEsThqwvlalK6zI by jarilehtinen@mastodon.social
       2023-04-08T18:29:01Z

0 likes, 0 repeats

@rolle @perspiraattori Mä en ikinä uskaltanut lähteä käyttämään Telegramia koska (alunperin) venäläiset perustajat, mutta voisikohan pikaviestimille tehdä ”Mastodonit”. Eli open source ja sitä rataa… 🤔

(DIR) Post #AURzSY22fUfWEWtzbE by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T18:31:19Z

0 likes, 0 repeats

@jarilehtinen Matrix. @perspiraattori

(DIR) Post #AURzlAHtAp205rBwW0 by nemeciii@mastodon.social
       2023-04-08T18:34:51Z

0 likes, 0 repeats

@rolle @jarilehtinen @perspiraattori entäs Signal?

(DIR) Post #AUS0oROY7o11ySQuGG by rolle@mementomori.social
       2023-04-08T18:46:33Z

0 likes, 0 repeats

@nemeciii Ihan hyvä, mutta sitä vasta kukaan ei käytäkään. Ja senkin tietoturva + tietosuoja sittemmin lytätty.@jarilehtinen @perspiraattori

(DIR) Post #AUSG7db6TlhKdMuuG0 by ikkeT@mastodontti.fi
       2023-04-08T21:38:12Z

0 likes, 0 repeats

@rolle @jarilehtinen @perspiraattori Ääni kans matrixille. Pari vuotta käyttänyt, aivan über. Ja päästä päähän salattu.

(DIR) Post #AUU7VBz4HogqffCdcW by perspiraattori@mstdn.social
       2023-04-09T19:10:58Z

0 likes, 0 repeats

@rolle vastailen näin parin päivän viiveellä. 😅Paljon hyviä syitä! Itse jatkan twitterin (ja parin muun somepalvelun) käyttöä todennäköisesti niin kauan kunnes se ei tuota mulle mitään lisäarvoa, eli käytännössä se porukka ketä haluan seurata ja jota on kiva seurata, poistuu.

(DIR) Post #AUU7fwd9i6TwEr53ZI by perspiraattori@mstdn.social
       2023-04-09T19:12:59Z

0 likes, 0 repeats

@rolle itsellä sama vaihto onnistui Signaliin. Lopuille sitten iMessage/tekstarit.

(DIR) Post #AUU7nMmGtX67MKspdo by rolle@mementomori.social
       2023-04-09T19:14:22Z

0 likes, 0 repeats

@perspiraattori Signalissa ainoa miinus, että ei ole cross-platform, ei saa koneelle, ei siksi innostanut.

(DIR) Post #AUU8HEpV0e6bOedYnI by perspiraattori@mstdn.social
       2023-04-09T19:19:36Z

0 likes, 0 repeats

@rolle hmm? Ite pyöritelly PC-clienttiä vuosia. Kylläpä tuolta vaihtoehtoja löytyy: https://signal.org/download/ ✌️

(DIR) Post #AUU8P88tkvB6yQTSQC by rolle@mementomori.social
       2023-04-09T19:21:09Z

0 likes, 0 repeats

@perspiraattori Lisäarvo onkin se tärkein syy miksi jotain kannattaa käyttää. Twitter ei enää tuo sitä, mutta toisaalta harva some tuo sitä enää muutenkaan. Kauas on tultu niistä ajoista kun somepalveluitakin oli yli 100.Twitter, Facebook ja LinkedIn ovat itselleni kaikki sellasta "somejen hautausmaata", eli pakollista pahaa. Lisäarvoa eivät minulle tuo pelkästään ihmiset, vaan alustan pitää muutenkin toimia. Facebookissa käytännössä tili vain siksi, koska firman sivua ei voi päivittää ilman, LinkedInissä kerran kahdessa viikossa pöhinöiden tsekkaus ja Twitter, noh, en käytä enää omaa tiliä, firmalla voi tehdä push-viestintää. Instagram on käytössä siihen asti kunnes @pixelfed maturoituu stableen. #SomeFi

(DIR) Post #AUU8h6GXTLD2MicHzc by rolle@mementomori.social
       2023-04-09T19:24:25Z

0 likes, 0 repeats

@perspiraattori Oho. Silloin ei ollut kun otin käyttöön. Toisaalta, olen jo niin tottunut Telegram-botteihin, stikkereihin ja muihin open source härpäkkeisiin, että on hankala enää vaihtaa. Signaliin tuskin saa astianpesukonetta viestimään kun pesuohjelma on päättynyt, IFTTT liitännäistä tai tällaista https://github.com/ronilaukkarinen/chores-telegram-bot

(DIR) Post #AUU9NwKGIwKtzOmlXc by perspiraattori@mstdn.social
       2023-04-09T19:32:09Z

0 likes, 0 repeats

@rolle Joo eipä se silloin jos on tottunu jo tekemään tietyllä tavalla. Mutta toisaalta, kun tarpeeksi houkutteleva uusi vaihtoehto ilmaantuu, niin vaihto voi olla jopa miellyttävää, kuten on monen kohdalla käynyt twttr->mstdn kohdalla. Ongelmaksi tulee siinä kohtaa enemmänkin sit se miten saa naarattua muut ihmiset mukaansa. 🧐

(DIR) Post #AUUA8oFS9dBSY0sxV2 by perspiraattori@mstdn.social
       2023-04-09T19:40:35Z

0 likes, 0 repeats

@rolle pixelfed on kyllä mielenkiintoinen ja siihen pitää tutustua, taispa siihen jo ensimmäinen iOS-sovelluskin tulla. FB:ssä ei ole tiliä ollut enää vuosiin, LinkedInissä pöhisen välillä ja sitä kautta on tullut potentiaalisia duunitarjouksiakin, joten oon siellä ihan vaan fyrkan takia (mut sehän se pointti siinä kai onkin😄).Noin muutoin tykkään kyllä tästä somen murroksesta. Lisää vaihtoehtoja ja tapoja itsensä ilmaisuun! #somefi