Post AU9VMmtU0ZLmLNuvAW by aphandersen@ansico.dk
(DIR) More posts by aphandersen@ansico.dk
(DIR) Post #AU6hhXDpfyD6FftI36 by aphandersen@ansico.dk
2023-03-27T15:53:34Z
0 likes, 0 repeats
Ikke alle var glade for loven om øremærket barsel. Men det ser ud som om den virker ift. at få mænd til at tage mere barselhttps://ida.dk/om-ida/nyt-fra-ida/oeremaerket-barsel-virker#dkpol
(DIR) Post #AU6hhY3aZXbuqC6cim by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-29T12:03:35Z
1 likes, 0 repeats
@aphandersen Det var vel også forventet at det ville virke. Men nogen er uden tvivl kommet i klemme på det, og så er der vel også nogen som ikke synes det er et mål at skubbe barslen fra kvinder til mænd.
(DIR) Post #AU9Op1Mh6CGzee60tU by aphandersen@ansico.dk
2023-03-30T19:16:04Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck ja dem der har syntes det var fint og måske bedst at kvinder tog en større del af barslen er uden tvivl blevet ramt. Forslaget har medført mindre frihed, men samtidig en klar politisk retning mod mere ligelig fordeling af barslen
(DIR) Post #AU9UrnAivN7eEHCYCW by jpelckolsen@expressional.social
2023-03-30T20:00:02Z
0 likes, 0 repeats
@aphandersen @anderspuck Tja, man er gået fra samlet 16 ugers øremærket barsel til samlet 22 uger. Det kan man godt kalde “mindre frihed” men man kunne også argumentere for at en masse kvinder nu har mere frihed til at tage mindre barsel og mænd frihed til at tage mere, uden den sociale fordømmelse det i begge tilfælde kunne medføre under de gamle regler.
(DIR) Post #AU9UrniOuA3puixRh2 by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-30T20:23:58Z
0 likes, 0 repeats
@jpelckolsen @aphandersen Var der virkelig social fordømmelse ved at tage barsel som mand?Jeg har ikke rigtig en holdning til om det var rigtigt eller forkert at ændre reglerne. Men jeg synes det siger noget interessant om vores samfund, at det forklares som en forbedring for kvinderne, at de skal hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet.
(DIR) Post #AU9VMmtU0ZLmLNuvAW by aphandersen@ansico.dk
2023-03-30T20:29:28Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @jpelckolsen kommer vist an på hvilken arbejdsplads du har, har heller ikke oplevet social fordømmelse. Men det er vel især en fordel for mændene at der nu er incitamenter hvis effekt er mere barsel til dem. Og det er vel godt for kvinderne hvis man antager at den skævvridning der var gjorde at der var ulemper ifa. forskelle i løn, pension og lign.
(DIR) Post #AU9VYIdCLkZPxdmzui by jpelckolsen@expressional.social
2023-03-30T20:31:39Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @aphandersen Social fordømmelse er måske skarpt formuleret men mange mænd syntes, at det var akavet overfor chef og kollegaer at bede om lang barsel, og alle undersøgelser har da også vist, at mænd typisk ønskede at tage mere barsel end de endte med. For kvinder kender jeg ikke til undersøgelser, men der er mange beretninger både fra kvinder der har oplevet fordømmelse for at tage kort barsel og kvinder der har undladt at gøre det af frygt for samme
(DIR) Post #AU9VlBfzWGYY9gF0hE by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-30T20:34:00Z
0 likes, 0 repeats
@jpelckolsen @aphandersen Enig. Der har uden tvivl været nogle kulturelle normer, og de kommer nok til at ændre sig. Det er på mange måder godt.
(DIR) Post #AU9WNWhxlvVOO8ReHQ by folfdk@mastodon.social
2023-03-30T20:40:52Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @jpelckolsen @aphandersen Du har simpelthen slet ikke hørt om fædre som, da de kom tilbage fra barsel, lige var blevet nedgraderet i firmaet? Man har selvfølgelig ret til barsel, men de så fra ledelsens side gerne man lod være.Bevares jeg har kun anekdotiske beviser, så det sker jo ikke nødvendigvis ofte, men det sker helt sikkert.Og det går vel i virkeligheden ikke ind under social fordømmelse, men...
(DIR) Post #AU9WbDFyt8aE7Csn2G by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-30T20:43:22Z
0 likes, 0 repeats
@folfdk @jpelckolsen @aphandersen Det har jeg ikke hørt om. Men det kan sagtens være. Man bliver overrasket nogle gange over hvilke normer som stadig findes rundt omkring.