Post ATxFWw9a5xRBFbQAfA by henrikmillinge@fikaverse.club
(DIR) More posts by henrikmillinge@fikaverse.club
(DIR) Post #ATvBXNEHm6jPyiCZea by KennethNrgaard@mastodon.social
2023-03-23T21:23:05Z
0 likes, 0 repeats
Analysen indeholder ikke meget af det man gerne vil læse, når man nu holder med Ukraine og ønsker russerne helt ud af landet. Jeg håber således også, at Poya Pakzad tager fejlhttps://www.eftertrykket.dk/2023/03/23/forvent-en-lang-krig/
(DIR) Post #ATvBXNvBCd2i7kGpVo by olegaarde@mastodon.online
2023-03-23T22:27:03Z
0 likes, 0 repeats
@KennethNrgaard Jeg er med på holdet der håber han tager fejl - men må også erkende at det er en nøgtern gennemgang og en realistisk forudsigelse han kommer med.
(DIR) Post #ATvBXOSrBPytoC1j0K by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-23T22:41:17Z
0 likes, 0 repeats
@olegaarde @KennethNrgaard Jeg er meget uenig i analysen. Det kan godt være at krigen bliver lang, men derudover mener jeg at Poya tager fejl i det meste.
(DIR) Post #ATvFFhX9wckrYUrHdI by KennethNrgaard@mastodon.social
2023-03-23T23:23:02Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @olegaarde Måske du ville have lyst til at udfolde det ovre på Twitter, hvor Poya kan deltage? Alternativt er jeg sikker på, at Eftertryk gerne lægger spalteplads til din analyse :-) https://twitter.com/KennethNrgaard/status/1639014634161156107?s=20
(DIR) Post #ATvH056wiWh1xCHEkC by olegaarde@mastodon.online
2023-03-23T23:42:38Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @KennethNrgaard Det beviser værdien af eksperter!Som lægmand synes jeg analysen lyder plausibel.Hvor går det galt? (bare hovedpunkter)
(DIR) Post #ATvi1PRbImx24GnOi0 by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-24T04:45:25Z
0 likes, 0 repeats
@KennethNrgaard @olegaarde Har rent principielt besluttet at jeg ikke vil levere indhold på Twitter længere. Men tager gerne diskussionen hvis du kan lokke Poya til at lave en konto på Mastodon. 😊
(DIR) Post #ATvjEzQYvcSZO2Ljfc by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-24T04:59:05Z
0 likes, 0 repeats
@olegaarde @KennethNrgaard Han overvurderer Ruslands styrke og potentiale ganske enormt. De har en ikke stor reserve eller muligheder for eskalation, og de har heller ikke en langsigtet strategi. Tværtimod bliver Putin ved med at træffe dårlige beslutninger, senest om at kaste dem ud i en forhastet vinteroffensiv, som har været en militær katastrofe. Man kan ikke vinde en krig på den måde.
(DIR) Post #ATvjH4qDlqdMkyLY4e by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-24T04:59:30Z
0 likes, 0 repeats
@olegaarde @KennethNrgaard Dybest set synes jeg han falder i fælden med at antage at en russisk sejr pr. definition er uundgåelig, som jeg beskrev i denne video. https://youtu.be/ZXtfQ--SVI8
(DIR) Post #ATvw0gym1KH1WKreCW by HenningKA_DK@expressional.social
2023-03-24T07:21:48Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @olegaarde @KennethNrgaard Det her kan godt blive langt, men jeg har alligevel nogle pointer:Poya konkluderer følgende:1) At Ukraine har mistet 130.000 soldater (døde og sårede)2) At 19.000 civile er døde eller hårdt kvæstede (7.200 døde – en undervurdering, som i øvrigt er forældet)3) At 31 pct. af befolkningen er fordrevet (svarende til 13,4 mio. personer, 8,4 mio. i landflygtighed)4) En BNP-tilbagegang på 35 pct.5) At 40 pct. af energiinfrastrukturen er ødelagt1/
(DIR) Post #ATxD9t1XMiqCyWXVrs by mortenzw@mastodon.world
2023-03-24T20:22:52Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @olegaarde @KennethNrgaard Jeg ikke lade være med at undre mig over at der er så meget fokus på Ruslands formåen. Dét som er mest interessant er Kinas mangel på afvisning af Ruslands aggression - en stiltiende opbakning, som senest er blevet til en mere reel opbakning via nye Rusland/Kina-aftaler.I sidste ende er det Kina der (indirekte) skal forhandles med.
(DIR) Post #ATxD9vnp2AeXar96PI by olegaarde@mastodon.online
2023-03-24T20:43:19Z
0 likes, 0 repeats
@mortenzw @anderspuck @KennethNrgaardEnig i at Kina er interessant, men tvivler på de kan "vendes". Hvad har vi at forhandle med?Formentlig - når alt kommer til alt - er der kun samhandel, og jeg kan godt være i tvivl om den for alvor er til at pille ved.
(DIR) Post #ATxD9xpfUHJltA1bYu by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-24T21:37:00Z
0 likes, 0 repeats
@olegaarde @mortenzw @KennethNrgaard Omvendt er Kina også meget afhængige af os. Det bliver spændende hvordan de vil agere fremover, men hidtil har de ikke været specielt værdifulde venner for russerne. De har mere gjort hvad de kunne for at undgå at blive blandet ind i noget.
(DIR) Post #ATxD9zgsZvTZeTvc8m by mok0@mastodon.online
2023-03-24T21:46:19Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @olegaarde @mortenzw @KennethNrgaard Kina arbejder på at opbygge magt og velstand så de kan udvide deres territorium med Taiwan og områder i det sydkinesiske hav. Vi finansierer i øjeblikket selv en opsparing til en fremtidig krig mod Vestlige interesser.
(DIR) Post #ATxDA2axmNWgf0BQps by mok0@mastodon.online
2023-03-24T21:50:43Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @olegaarde @mortenzw @KennethNrgaard Når du skriver Kina er "afhængige" af os skal man forstå at regimet udelukkende tænker på regimets finansielle og militære styrke, den enkelte kinesiske borgers levestandard og livsomstændigheder rager dem en papand, befolkningen kan sulte hvis det passer i kommunistpartiets kram.
(DIR) Post #ATxFWw9a5xRBFbQAfA by henrikmillinge@fikaverse.club
2023-03-24T20:15:25Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @olegaarde @KennethNrgaard Men har han ikke en pointe i at, selvom Rusland ikke, som sådan, vinder krigen, taber Ukraine krigen på den lange bane, fordi ødelæggelserne i Ukraine forkrøbler landet. Og da vi i Vesten taber interessen ender det med, at Rusland om 5-10 år kommer tilbage og tager resten.
(DIR) Post #ATxFWxOVTwyF6BPbZA by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-24T21:39:25Z
0 likes, 0 repeats
@henrikmillinge @olegaarde @KennethNrgaard Scenariet kan også være at Ukraine om 10 år er medlem af EU, og at Rusland er gået bankerot. Der er ikke noget selvskrevet i at Vesten mister interessen.
(DIR) Post #ATxJKpzhZM32UPHnrU by tanyakaroli@expressional.social
2023-03-24T14:26:26Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @olegaarde @KennethNrgaard Meget overbevisende forklaring, Anders! Vigtig pointe at det er svært at omstille sig fra sine mest grundlæggende forståelser af verden, og at man derfor risikerer at overse modstridende information. (Det samme arbejder vi også med i sprogbrugs- og tekstanalyse 😊)
(DIR) Post #ATxM3OITaqGzWmRLwu by mok0@mastodon.online
2023-03-24T12:50:07Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @olegaarde @KennethNrgaard Noget andet er, at måden man taber en krig på er at starte en. Det er selvfølgelig en generel betragtning, men baggrunden er at når en stat vælger at starte en krig er den generelt på toppen af sin militære/økonomiske/politiske formåen, og det er således en situation der ikke kan blive bedre. Det modsatte gælder for den stat der bliver angrebet, denne stat har mulighed for at øge sin militære formåen.
(DIR) Post #ATxM3P52gH7ZxPA8eG by HenrikBruunDK@toot.community
2023-03-24T15:13:53Z
0 likes, 1 repeats
@mok0 @anderspuck @olegaarde @KennethNrgaard Jeg vil tilføje et “de tror” de er på toppen i deres formåen.Tydeligt vedr WW2 med nyere dokumentar film. Mindre aktion og fokus på produktion og økonomi. Tyskland var dømt til at tabe på forhånd - hvis bare de allierede kunne holde sammen i de 5-6 år.Meget interessant dokumentar på DR/TV om Nazitysklands økonomi:Nazisternes penge: Dødens økonomi | DRTV https://www.dr.dk/drtv/episode/nazisternes-penge_-doedens-oekonomi_287845
(DIR) Post #ATxNpxHmuNqLtjq65Y by lottelythje@helvede.net
2023-03-24T12:36:55Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck Kommer lige ind fra sidelinjen for at fortælle, at jeg sendte dit link til min mand. Og han synes, at du er rigtig god.Det var bare det.
(DIR) Post #ATxNpyqD7syMimx6Nk by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-24T14:51:21Z
0 likes, 0 repeats
@lottelythje Det var da rart at høre. Tak. 😊
(DIR) Post #ATxPrxg0cuyJb5FkQ4 by olegaarde@mastodon.online
2023-03-25T00:17:51Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @mortenzw @KennethNrgaard Helt enig. Offentligt har Kina ikke været til meget gavn for nogen af parterne, men jeg synes jeg læste at de aftog en del af bl.a. den olie og gas som Rusland bl.a. før solgte til Europa. Det gælder sikkert også andre varer - så et eller andet sker der formentlig uden for offentlighedens skue (klart der gør, men jeg mener mere end man nok lige regner med).
(DIR) Post #ATxd00gSd1Jme2dGkq by olegaarde@mastodon.online
2023-03-24T12:15:10Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @KennethNrgaard Glimrende forklaring Anders!Har nok selv overset forskellen i paradigmerne - selv om de faktisk er tydelige - og hvor stor betydning de forskelle har.
(DIR) Post #ATxkbymwp5TXRwidRw by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-25T04:23:51Z
0 likes, 0 repeats
@olegaarde @mortenzw @KennethNrgaard Det er rigtigt. Kina har været villig til at aftage russisk gas til priser som ligger væsentligt under verdensmarkedsprisen. Det er hård business, og de udnytter at Rusland ikke har andre at sælge til.
(DIR) Post #ATxzmdBYyttAwmlmfA by mortenzw@mastodon.world
2023-03-25T07:03:45Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @anderspuck @olegaarde @KennethNrgaard At de blot venter på at have styrken til at tage Taiwan, er nok ikke helt ved siden af. Kan Vesten forhindre det? Det tror jeg ikke. Et stop for samhandel kan måske forsinke det - jeg tror dog afhængigheden snarere går den anden vej, da Vesten er dybt afhængig af Kinas produktion af computer-chips, solceller osv.Bedste hjælp til Taiwan er at tillade migration til EU.
(DIR) Post #ATxzmdrOTNLj2WLBrc by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-25T07:13:52Z
0 likes, 0 repeats
@mortenzw @mok0 @olegaarde @KennethNrgaard Man skal nu ikke undervurdere hvor svært det rent militært er at krydse Taiwanstrædet. Det vil være en helt vanvittigt stor maritim operation.
(DIR) Post #ATySBnyanP5EN1UkjY by olegaarde@mastodon.online
2023-03-25T12:31:49Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @mortenzw @mok0 @KennethNrgaard Men mon ikke Kina er klar til at bruge "hvad der skal til" af ressourcer for at få den sidste "hjem"? (Hongkong og Macao er selvfølgelig de andre).Så længe USA fastholder deres sikkerhedsgarantier til Taiwan sker der i hvert fald næppe noget.
(DIR) Post #ATyZBFOe3uOCnnMVkW by mok0@mastodon.online
2023-03-25T13:50:29Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @mortenzw @olegaarde @KennethNrgaard Der var en kommentator af dem jeg følger på YouTube som udtrykte det således: Taiwan har en befolkning på 25 mio, alle har militær grundtræning og 2/3 af landet er bjergområder. Det er Afghanistan midt i oceanet.