Post ATcTBLzossAKpno4Js by HenrikBruunDK@toot.community
(DIR) More posts by HenrikBruunDK@toot.community
(DIR) Post #ATPBXOmGtneHbOLvNI by HenrikBruunDK@toot.community
2023-03-08T12:03:26Z
0 likes, 1 repeats
Hvis den mistænkte lystyacht var i havn på Christiansø tæt på sprængningstidspunkterne, så må det nærmest være med vilje Se mig - Se Mig 🫵👋🙌Alternativt den mest sløje cover-up aktion længe#dkforsvar #Northstream
(DIR) Post #ATPCKWrZcrlmruGAWu by mok0@mastodon.online
2023-03-08T12:11:00Z
0 likes, 0 repeats
@HenrikBruunDK @anderspuck Lad os håbe at efterforskningen kommer frem med flere hårde fakta hurtigst muligt. Pressen, journalisterne og de sociale medier holder sig jo ikke tilbage for at opdigte gerningsmænd, bagmænd og motiver.
(DIR) Post #ATPCKXWh9yfAvRV0cq by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-08T12:19:33Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @HenrikBruunDK Jeg tvivler på der kommer flere fakta lige foreløbig. Synes ærligt talt det ligner en bevidst lækage af information for at slippe for at sige noget konkret. Hele pressen løber i hvert fald lige nu i en retning som er ganske fremragende for både NATO og Ukraine.
(DIR) Post #ATPEHZOfwqzflbSYwS by HenrikBruunDK@toot.community
2023-03-08T12:41:25Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @mok0 pilen pegede i medierne på amerikanerne - indtil disse nye oplysninger. Og nu er der total forvirring igen. Så du har en pointe der
(DIR) Post #ATPhTVGW25FZ6AgYi0 by HenrikBruunDK@toot.community
2023-03-08T18:04:05Z
0 likes, 0 repeats
@mk @PeterHald Jeg kender for lidt til sprængstof, til at foreslå et antal kilo.Men ud fra en Zetland artikelserie om sprængningerne, der ligger 240 meter af det ene rør revet rundt på bunden. Det tyder på store mængder sprængsoft. Et usikkerhedsmoment for mig er, at gasrørene var fyldt med gas under højt tryk, så bare det der går hul på et rør, der kan trykket røret muligvis forstærke virkningen af sprængstof
(DIR) Post #ATPhTVpxuHbes7Grxo by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-08T18:08:22Z
0 likes, 0 repeats
@HenrikBruunDK @mk @PeterHald I artiklen på New York Times havde de angivet et tal på omkring 500 kg (1000 pund). Det vil i hvert fald være meget at bære med håndkraft ind i bunden af en lystbåd.
(DIR) Post #ATQePvysep2m5o0GDQ by PeterHald@helvede.net
2023-03-09T05:08:55Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @HenrikBruunDK @mk + at man til en sprængning under vand er nødt til at få sat sprængstoffet sammen til en ladning, der kan anbringes på objektet. Det er svært at bygge ladningen op under vand, på samme måde som når man gøre det oppe i luften.Her en søofficers take på det: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ekspert-ransaget-baad-har-naeppe-haft-spraengstof-ombord-til-nord-stream-sabotage.Den meget langstrakte ødelæggelse er næppe sprængladningen alene, men er hjulpet godt på vej af de 150-200 bars tryk i røret.Der er imponerende meget energi i gasser under tryk.
(DIR) Post #ATQoy5WAhkvv3gV1KS by kimschulz@social.data.coop
2023-03-09T06:13:00Z
0 likes, 0 repeats
@mk @PeterHald @anderspuck @HenrikBruunDK Skal de ikke også have trykkammer for at kunne modvirke den påvirkning de får af at benytte specialmix i dykkerflaskerne? Eller er der en del af historien jeg har misset
(DIR) Post #ATQoy6OlQmbNn02cQC by PeterHald@helvede.net
2023-03-09T06:29:15Z
0 likes, 0 repeats
@kimschulz @mk @anderspuck @HenrikBruunDK Det dykkertekniske skal vi vist have en der “har gået til det” på banen for at sige noget om.Men du har absolut en pointe.På større dybder bliver arbejdstiden kort, til gengæld skal opstigningen ske langsomt for ikke at få dykkersyge.Jeg ved for lidt om det, til at kunne sige andet end “stor dybde giver stor risiko, lang total tid på dykket og kort arbejdstid på bunden”.
(DIR) Post #ATQoy6vNTWgpQ9IfFw by kimschulz@social.data.coop
2023-03-09T06:53:18Z
0 likes, 0 repeats
@PeterHaldDet er, mig bekendt, påkrævet at bruge special mix når man er så langt ned - i hvert fald er det sådan jeg husker det fra da jeg tog dykker certifikater for år tilbage @mk @anderspuck @HenrikBruunDK
(DIR) Post #ATQoy7VtHltfFONpAW by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-09T07:07:11Z
0 likes, 0 repeats
@kimschulz @PeterHald @mk @HenrikBruunDK Ja, man skal bruge blandingsgas. Hvis man sætter alle sikkerhedsforanstaltninger til side, kan man godt dykke uden et trykkammer. Problemet er arbejdstiden på bunden. På 80 meters vand, hvor sprængningen skete, vil man kun have 10 minutter. Normalt kan man også kun lave ét dyk om dagen, men de kan måske droppet den sikkerhedsforanstaltning også.
(DIR) Post #ATQp0sPPtrK7GpfZJo by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-09T07:07:43Z
0 likes, 0 repeats
@kimschulz @PeterHald @mk @HenrikBruunDK Men med kun 10 minutter ved bunden, vil de skulle have lokaliseret røret på forhånd. Der er ikke tid for dykkeren til at lede efter det. Det kan man have gjort med en undervandsrobot, som havde trukket en line, som dykkerne kunne følge. Alt dette vil også kræve en meget manøvredygtig båd, som nogenlunde kan holde station på overfladen. Jeg synes ikke det lyder realistisk.
(DIR) Post #ATcLXLBLn9xZ30AnZo by mok0@mastodon.online
2023-03-14T20:33:57Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @HenrikBruunDK Nu er der så kommer flere fakta. (1) Der er fundet et "ukendt objekt" i nærheden af sprængningstedet (et af dem) og (2) Putin anmoder Danmark om at få lov til at deltage i efterforskningen. Dette er formentlig forklaringen på at sprængningen er sket i dansk økonomisk område, da der ikke skulle tilladelse til hvis det var sket i internationalt farvand. Og mon ikke Danmark forventeligt siger nej til Putin?
(DIR) Post #ATcPFKtKX8aUkZPlGy by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T21:15:33Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @HenrikBruunDK Et af Ruslands problemer i denne sammenhæng er at de teknisk set ikke er part i sagen. Man kan diskutere om ikke staten hvor rørledningen er hjemmehørende skal have ret til at undersøge det, men Nord Stream er ejet af et konsortium i Schweiz.
(DIR) Post #ATcPLgbuhAlPqeIPpI by mok0@mastodon.online
2023-03-14T21:16:38Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @HenrikBruunDK Men hvis sprængningsstedet befandt sig i internationalt farvand skulle de ikke spørge nogen.
(DIR) Post #ATcPkPzJdPMhXA2FdY by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T21:21:08Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @HenrikBruunDK Rent juridisk skal man skelne mellem havet og havbunden. Den økonomiske zone er internationalt farvand, så russerne må gerne sejle der. Men havbunden er dansk.
(DIR) Post #ATcQ4FlLMV27c0xScq by mok0@mastodon.online
2023-03-14T21:24:39Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @HenrikBruunDK OK, tak, så jeg omformuler: Hvis sprængningen havde fundet sted uden for dansk økonomisk zone havde moskovitterne ikke skulle spørge nogen, og det drejer sig om få sømil. Som vi snakkede om forleden dag er det påfaldende så tæt på grænsen det er sket.
(DIR) Post #ATcQSK09FnObhzMLqK by mok0@mastodon.online
2023-03-14T21:27:30Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @HenrikBruunDK Dem der har foretaget sprængningen har selvfølgelig vidst at havbunden på det pågældende sted var under dansk jurisdiktion.
(DIR) Post #ATcQSKXTFu3DNKwxma by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T21:29:05Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @HenrikBruunDK Det er rigtigt. Men den økonomiske zone går nu temmelig langt ud (200 sømil), og hele Østersøen er nogens økonomiske zone. Det er stadig et påfaldende sted, fordi det er meget tæt på både dansk og svensk territorialfarvand, Bornholm, sejlruterne osv. Men det havde ikke været muligt at finde et sted som var 100 procent internationalt i Østersøen.
(DIR) Post #ATcQpdDvx415zBvGRk by mok0@mastodon.online
2023-03-14T21:33:17Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @HenrikBruunDK 200 sømil? Det forvirrer mig godt nok. Hvad er det så for en grænse med rødt der er afbildet på kortet fra DR nyheder? Jeg tootede den forleden her https://mastodon.online/@mok0/109987531076819833
(DIR) Post #ATcR5QLZawpegO1gm0 by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T21:36:10Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @HenrikBruunDK Det er den økonomiske zone, men det er fordi der er under 400 sømil mellem landene. På den anden side er hhv. den svenske og polske økonomiske zone.
(DIR) Post #ATcRm0cX7Z2ZLUGVjU by mok0@mastodon.online
2023-03-14T21:43:48Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @HenrikBruunDK Argh ja selvfølgelig 🤦♂️ Jeg fandt dette kort som viser hele Østersøen. Så nordøst for sprængningsstedet ligger svensk økonomisk zone, og syd for andet sprængningsted den polske.
(DIR) Post #ATcSoJTs4O7KNBsOGW by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T21:55:28Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @HenrikBruunDK Man kan også sige om stedet at det er det tætteste man praktisk muligt kunne komme på Tyskland. På dansk territorialfarvand ville det blive opdaget, og det ville et også i det lille område med EEZ mellem Danmark og Tyskland.
(DIR) Post #ATcSzUTpVyqvfkBdui by mok0@mastodon.online
2023-03-14T21:57:27Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @HenrikBruunDK Kan man konkludere noget vedrørende risikoen for at blive opdaget under vandet? Altså hvordan ser det ud med dansk, svensk, tysk og polsk aktiviteter med u-både i området?
(DIR) Post #ATcTBLzossAKpno4Js by HenrikBruunDK@toot.community
2023-03-14T21:56:48Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @anderspuck Tydeligt at russerne ikke var tilfreds med, at fokus i sidste uge blev drejet væk fra USA over mod “proukrainere uden forbindelse til regeringen i Kiev”…Inklusive det drone issue i Sortehavet i dag, så virker det som om, at russerne meget gerne vil hive amerikanerne ind krigen. Måske fordi hvis det sker, så har Kina lovet større support?Jeg tror amerikanerne vil sige lidt ting, men sætte sig stille tilbage i gyngestolen og heppe på Ukraine
(DIR) Post #ATcTBMb2eTwKhFDnKy by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T21:59:31Z
0 likes, 0 repeats
@HenrikBruunDK @mok0 Enig. Amerikanerne vil nok brokke sig lidt, men ellers gøre hvad de kan for at glemme sagen igen. Enig i det ser ud som om russerne er trætte af at deres hybride tiltag ikke rigtig har den store effekt.
(DIR) Post #ATcTOhYq1AZ9TtYDDc by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T22:02:04Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @HenrikBruunDK Risikoen for at blive opdaget i en ubåd er generelt lille, men man ville også kunne gøre det med et kapabelt overfladeskib uden at blive opdaget. Det har ikke været rutine at undersøge alle skibe i det område.
(DIR) Post #ATcTSSYXkNm66SClbk by mok0@mastodon.online
2023-03-14T22:00:03Z
0 likes, 0 repeats
@HenrikBruunDK @anderspuck Hørte i går i radioen en dansk officer (glemt navnet) fortælle at amerikanske og britiske ubåde er for store til at kunne sejle gennem de danske bælter i neddykket tilstand, det kræver ifølge ham en vanddybde på 50 m. Og vi ved de ikke er sejlet igennem opdykket.
(DIR) Post #ATcTSUXYN2AgFxl0LI by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T22:02:42Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @HenrikBruunDK Ja, man kan ikke komme gennem Storebælt eller Øresund neddykket.
(DIR) Post #ATcUUp1vGE40L0dZLs by HenrikBruunDK@toot.community
2023-03-14T22:07:03Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @anderspuck Hvis jeg skulle vælge et sted i Østersøen og sætte de sprængninger op, så ville jeg gøre det præcis de steder det er sket. Giver maksimal opmærksomhed, meget lav risiko for utilsigtet eskalation da det sker i den skandinavisk zone i Østersøen.
(DIR) Post #ATcUUpeYwYyKGqiQa0 by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T22:14:22Z
0 likes, 0 repeats
@HenrikBruunDK @mok0 Præcis. Stedet er enormt velvalgt til at give optimal opmærksomhed og relativt lav risiko for at blive opdaget.
(DIR) Post #ATcUpgdtdliWPDLeYS by mok0@mastodon.online
2023-03-14T22:18:07Z
0 likes, 0 repeats
@anderspuck @HenrikBruunDK Og så er det måske det sted på NS der er allertættest på Kaliningrad i luftlinje 😬
(DIR) Post #ATcWny7RtKqzwCTncm by anderspuck@krigskunst.social
2023-03-14T22:40:14Z
0 likes, 0 repeats
@mok0 @HenrikBruunDK Det er også tæt på, ja. Det er jo Østersøflådens hovedbase, så man kan hurtigt komme over og lave et eller andet ved Bornholm og så vende retur.