Post ARVSsispRGqiL1qrce by francis@mastodon.babb.be
 (DIR) More posts by francis@mastodon.babb.be
 (DIR) Post #ARVSsispRGqiL1qrce by francis@mastodon.babb.be
       2023-01-10T10:23:20Z

0 likes, 0 repeats

Hadde vært fint med en relay for kun norske instanser. Det er mye trafikk på felles tidslinje som jeg ville unngå å ved å være med på større relayer. @matt @SnabelAdmin @fribygda #norsktut #mastoadmin

(DIR) Post #ARVSslgX1RnN1l7aN6 by fribygda@fribygda.no
       2023-01-10T12:13:35Z

0 likes, 0 repeats

@francis @matt @SnabelAdmin Har allerede gjort relay en gang før, det kvelte farten på instansen, så nei takk det blir ikke aktuelt.

(DIR) Post #ARVSsm6PTEUmK1EFhw by francis@mastodon.babb.be
       2023-01-10T12:15:04Z

0 likes, 0 repeats

@fribygda @matt @SnabelAdmin Full forståelse for det. Jeg tenkte bare at en relay med bare norske instanser ikke ville være så tung for instansene.

(DIR) Post #ARVSsmZphq1znGzkZM by fribygda@fribygda.no
       2023-01-10T12:23:25Z

0 likes, 0 repeats

@francis @matt @SnabelAdmin Jeg har ikke satt meg veldig inn i relays, jeg bare fulgte oppskriften til en enmannsinstans. Men slik jeg forstår så fungerer relays ved at jeg sender all federert trafikken her til en annen instans, så en "relay med bare norske instanser" gir ikke mening for meg, jeg skjønner ikke hva det skulle bety i praksis av innstillingene mine.Jeg ville trodd at satte jeg opp en relay ville det blitt en kobling til hele fødiverset som #fribygda er koblet til.

(DIR) Post #ARVSssxRywUJaG5hDM by francis@mastodon.babb.be
       2023-01-10T12:27:44Z

0 likes, 0 repeats

@fribygda @matt @SnabelAdmin Slik jeg forstår det, en relay skal sende traffik mellom alle tilkoblede instanser. Så en relay kobler ikke din instans til "hele fødiverset", men kun til instansene som er tilkoblet relayen. Poeng er slik at man få mer innhold på den felles tidslinjen, som ellers populeres kun når serveren "finner på" andre servere etter at brukerne har fått interaksjon med dem.Problemet er at mange relay'er har hundrevis av instanser, og det kan være tung for små instanser.

(DIR) Post #ARVSsxRjIJ5LVKHvxx by fribygda@fribygda.no
       2023-01-10T12:32:39Z

0 likes, 0 repeats

@francis @matt @SnabelAdmin Du mener bare lokalt innhold sendes videre, ikke federert innhold? Det stemmer ikke med min erfaring. Hvis jeg satte opp relay og du abonnerte, da vil du ha tilgang til federert innhold som #fribygda samlet på, og jeg ville få tilgang på ditt federerte innhold. For å sitere: "Når [relay] har blitt skrudd på, vil tjeneren din abonnere på alle offentlige tuter fra denne overgangen, og vil begynne å sende denne tjenerens offentlige tuter til den [andre instansen]."

(DIR) Post #ARVSt0qIfPWQ2Oo6BE by francis@mastodon.babb.be
       2023-01-10T12:34:42Z

0 likes, 0 repeats

@fribygda @matt @SnabelAdmin Det har jeg ikke testet på, det kan godt være sånn. Poenget er jo å få norsk instansene tilkoblet sammen slik at norsktuter får litt mer spredning.

(DIR) Post #ARVSt1F7B9N5HMPurI by fribygda@fribygda.no
       2023-01-10T12:37:09Z

0 likes, 0 repeats

@francis @matt @SnabelAdmin Altså jeg kan være med på et eksperiment her. Men så fort jeg merker noe treghet hos #Fribygda vil jeg umiddelbart skru det av.

(DIR) Post #ARVSt1eHfZVKXQC15c by francis@mastodon.babb.be
       2023-01-10T14:44:56Z

0 likes, 0 repeats

@fribygda @matt @SnabelAdmin Da er relay'en opp:Disse domene er godkjent på forhånd: - fribygda.no- snabelen.no- oslo.townURL'en er https://relay.babb.be/inboxOm det er flere norske #mastoadmin som vil være med, det er bare å ta kontakt meg meg.#norsktut