Post AQxF2o2pRBAm4pBFlA by JoWa@mastodon.se
 (DIR) More posts by JoWa@mastodon.se
 (DIR) Post #AQxF2o2pRBAm4pBFlA by JoWa@mastodon.se
       2022-12-25T04:53:56Z

0 likes, 0 repeats

Patrik Lindenfors: Julen tillhör alla 🎄https://humanisten.se/2022/12/24/3434/

(DIR) Post #AQxW2El2KdmZrCAmFE by januarisvala@mastodon.se
       2022-12-25T08:04:18Z

0 likes, 0 repeats

@JoWa så bra text! Fick genast lust att läsa på om hur man firade årstider innan kristendomens intåg och stärka lite traditioner här hemma!

(DIR) Post #AQxWrKC9sKFlUQDei0 by JoWa@mastodon.se
       2022-12-25T08:13:29Z

0 likes, 0 repeats

@januarisvala Tyvärr har mycket utplånats där de kristna drog fram. 😟 En del finns dock kvar, och har blivit en del av kristna högtider. 😕 Som vinterfesten, och dess namn — ”jul”.Det som är bevarat om den förkristna julen kan vara ett ställe att börja på.https://sv.wikipedia.org/wiki/Jul_(f%C3%B6rkristen)

(DIR) Post #AQxYqgtsAlWpWjUYee by m45nu5@mastodon.se
       2022-12-25T08:35:50Z

0 likes, 0 repeats

@JoWa Intressant läsning!

(DIR) Post #AQyErAIx2lOenY8As4 by liv@mastodon.se
       2022-12-25T16:26:32Z

0 likes, 0 repeats

@JoWa Synkretism är fascinerande! Det finns ju ingen ursprunglig tradition för något. Allt bara byggs på pragmatiskt. De senaste åren har jag julvägrat då jag känner att sättet folk firar jul på känns vulgärt på så många vis.

(DIR) Post #AQyIRPU2O0VOA6I5ei by JoWa@mastodon.se
       2022-12-25T17:06:42Z

0 likes, 0 repeats

@liv Allt har sitt ursprung, men det kan vara svårt att urskilja det.Kristendomen är inte så välvilligt inställd till synkretism. Den är tvärtom mycket exklusiv. ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig.” Och så vidare. Som gubben som inleder Anslagstavlan på 📺. Han tar bort allt på tavlan för att sätta upp sin egen lapp. Nu råder mina bud! Han kan dock inte hindra att andra lappar då och då sätts upp på tavlan.

(DIR) Post #AQyTO4tPaJDevalzSS by liv@mastodon.se
       2022-12-25T19:09:21Z

0 likes, 0 repeats

@JoWa Fast den tradition som sammanslogs med kristendomen hade ju utvecklats ur något annat. Inget är någonsin statiskt. Med det inte sagt att jag tycker kyrkan agerat särskilt vackert genom historien. Jag antar att jag menar att det inte finns något högre värde i en tradition bara för att den är förkristen. Vi bör undersöka vad vi gör nu och försöka agera så rätt vi kan i vår kontext. T ex genom att sluta lära ut överkonsumtion till barn.

(DIR) Post #AQyVIKSJ0e5DMkTs92 by JoWa@mastodon.se
       2022-12-25T19:30:44Z

0 likes, 0 repeats

@liv Inget som lever är statiskt. 😉 Allt som lever har ett ursprung. Minst. 🙂Nä, vi ska lära barn att dyrka och tjäna den heliga och allsmäktiga, allt annat överordnade, tillväxten! 😮 🙃Ramen! 🙏

(DIR) Post #AQyWCwxt1GvR18FegC by liv@mastodon.se
       2022-12-25T19:40:58Z

0 likes, 0 repeats

@JoWa Precis! Vi är som inne i en synkretistisk process där våra nya gudar tillväxten och konsumtionen tar plats kring jul precis som kyrkan knödde sig in på 900-talet och framåt. Jag önskar det kunde vara som folk låsas - att jul handlar om reflektion och familj. Istället verkar det mer handla om att få barn att känna mys = saker. Tycker det låter som en fin idé att ta en paus från presenterna och kasta in vedträn med nidramsor istället! Kreativt och miljövänligt!

(DIR) Post #AQyWvEk0I1RgtGsLHU by JoWa@mastodon.se
       2022-12-25T19:48:58Z

0 likes, 0 repeats

@liv Ramen¹ igen! 🍜 👏¹ Utöver en japansk nudelrätt (拉麺), är ”rāmen” en pastafariansk lek med det hebreiska ”āmēn” ’sann’.