Post APESKJSlzsPa1rpnLE by frankmeeuwsen@mastodon.social
 (DIR) More posts by frankmeeuwsen@mastodon.social
 (DIR) Post #APESKJSlzsPa1rpnLE by frankmeeuwsen@mastodon.social
       2022-11-03T15:42:58Z

0 likes, 0 repeats

Ik zie dat mijn blogpost over "Beginnen op Mastodon" nog steeds veel wordt gedeeld. Dat vind ik te gek. Dank je wel! Mijn vraag: Zijn er nog onderwerpen die je bij dit artikel zou willen zien? Ik ben (vooralsnog) niet van plan een complete handleiding te schrijven, maar een paar extra stappen uitleggen kan misschien wel handig zijn. Ik zal zelf sowieso nog uitleggen waar en hoe je een server/instance kiest. Maar is er meer wat de moeite is? Deel het met me!En 🔄 voor bereik 😉

(DIR) Post #APESKJqWZZPVDWwlMW by robau@mastodon.nl
       2022-11-03T16:19:23Z

0 likes, 0 repeats

@frankmeeuwsen ik ben wel benieuwd naar een simpele uitleg hoe verschillende servers besluiten elkaar als dan niet te volgen / te federaten. Beetje zoals mailservers spamservers blacklisten

(DIR) Post #APESKKQgP8Kl1frdiq by frankmeeuwsen@mastodon.social
       2022-11-03T16:25:22Z

0 likes, 0 repeats

@robau Goede vraag! Of ik het volledige antwoord heb is nog maar te bezien. Misschien kunnen @stux of @mdbraber hier al iets over zeggen als beheerders.

(DIR) Post #APESKL0UG0yQoicEWu by stux@mstdn.social
       2022-11-03T16:28:34Z

0 likes, 0 repeats

@frankmeeuwsen @robau @mdbraber Hallo, hallo! :nkoWave: Een block / mute op 'instance niveau' gebeurd pas wanneer de admin van de ander server niet bereid is om zaken of te lossen of wanneer we zeker weten dat het een server is die bestaat om te trollen of racistische uiting te plaatsen(te zien aan de hand van de domein vaak).

(DIR) Post #APESaDzU6wRRgqiqDg by mdbraber@mastodon.nl
       2022-11-03T16:30:30Z

0 likes, 0 repeats

@stux @frankmeeuwsen @robau en al aanvulling: een server federeert als er users zijn op die server die users op de andere server gaan volgen. Als er al geen verbinding was tussen twee instances wordt die vanaf tot verbinding gebracht

(DIR) Post #APESkeF5MYlM0IzQDw by mbootsman@toot.re
       2022-11-03T16:32:51Z

0 likes, 0 repeats

@stux @frankmeeuwsen @robau @mdbraber Is dit iets wat je als instance-owner regelmatig moet controlen? Of alleen na meldingen van gebruikers?

(DIR) Post #APET07iK4QyFkh2oRE by mdbraber@mastodon.nl
       2022-11-03T16:35:07Z

0 likes, 0 repeats

@mbootsman @stux @frankmeeuwsen @robau het beste signaal zijn reports van gebruikers

(DIR) Post #APET08KxklsZgX7ffM by stux@mstdn.social
       2022-11-03T16:36:08Z

0 likes, 0 repeats

@mdbraber @mbootsman @frankmeeuwsen @robau beide inderdaad :ablobwink: Je wilt niet weten wat voor /nasty/ domeinnamen mensen registreren soms

(DIR) Post #APET4UJXz7Az0KXLwe by mbootsman@toot.re
       2022-11-03T16:36:54Z

0 likes, 0 repeats

@stux @mdbraber @frankmeeuwsen @robau Ja dat zie ik al zelf, terwijl server net een paar uur in de lucht is. Is er documentatie om domainblocks in te stellen?

(DIR) Post #APETFO0RmJZ6cqne1g by stux@mstdn.social
       2022-11-03T16:38:54Z

0 likes, 0 repeats

@mbootsman Het zou ergens in de docs moeten staan: https://docs.joinmastodon.org/Maar onder Moderator -> Federatie geloof ik kun je domeinnen adden!Hier is een onze huidige lijst https://github.com/mstdn/Mastodon/blob/main/dist/domain_blocks.csv @mdbraber @frankmeeuwsen @robau

(DIR) Post #APETYv9Amn6GubCDFw by mdbraber@mastodon.nl
       2022-11-03T16:42:11Z

0 likes, 0 repeats

@stux @mbootsman @frankmeeuwsen @robau je ziet dus al dat we straks gewoon shared block lists gaan krijgen zoals nu bijv. DNSBL, Spamhaus en anderen doen voor mail

(DIR) Post #APETz6ni50ssaJe0Gm by stux@mstdn.social
       2022-11-03T16:47:03Z

0 likes, 0 repeats

@mbootsman @mdbraber @frankmeeuwsen @robau Neem het al een suggestie! :cat_hug_triangle: De reden dat het daar staat is namelijk dat we op onze /about de domeinen hebben verborgen zodat we geen reclame maken voor ze :cat_hug_triangle: Ik adverteer niet met deze lijst, alleen wanneer mensen erom vragen of als suggestie