# taz.de -- Off-University ve uzaktan eğitim: Sorunlar ayrı, çözüm ortak
       
       > Kamusal bir sorun olan koronavirüs salgını, kamusal bir mesele olan
       > eğitimi yeniden şekillendiriyor. Berlin'de üç yıl önce kurulan
       > Off-University'nin deneyimleri, uzaktan eğitimin potansiyeline ilişkin
       > bir fikir veriyor.
       
 (IMG) Bild: Barış çalışmaları ve toplumsal cinsiyet gibi alanlarda verilen dersler yaklaşık 1,400 katılımcıya ulaştı
       
       Koronavirüs salgını önlemleri nedeniyle dünyanın pek çok yerindeki örgün
       eğitim kurumları online eğitime geçmek zorunda kaldı. Video ve e-öğrenme
       platformları akademisyenler tarafından yıllardır kullanılmakta olsa da,
       üniversiteler bu sürece hazırlıksız yakalandı. Berlin’deki üniversiteler 20
       Nisan itibarıyla online ders dönemine geçiyorlar ve bunun için kapsamlı
       hazırlıklar yapmak zorundalar. Bu dönüşüm için iki milyon avroluk fon
       ayıran Humboldt Üniversitesi’nde araştırmadan sorumlu rektör yardımcısı
       Peter Frensch, bu sürecin üniversitedeki araştırma, eğitim ve yönetim
       faaliyetlerinin sistematik olarak dijitalleşmesinin yolunu açabileceğini
       dile getiriyor.
       
       Eğitim faaliyetinin topyekûn olarak bu tür platformlara taşınması, bilginin
       üretilme ve aktarılma süreçlerine dair pek çok soruyu da beraberinde
       getirdi. Kamusal bir sorun olan virüs salgını, kamusal bir mesele olan
       eğitimi yeniden şekillendiriyor. İki yıl önce, yine kamusal bir soruna,
       yani devlet baskısına cevap olarak kurulmuş olan Off-University’nin
       deneyimleri, bu süreçte alternatif eğitim platformlarının taşıdığı
       potansiyele ilişkin fikir veriyor. Platformun kurucularından Julia Strutz,
       mevcut kriz ortamında, eğitimin yalnızca internet üzerinden devam
       edebileceğini belirtiyor: “Örgün eğitim kurumları ile aynı sorunları ve
       krizleri yaşamasak da bulduğumuz çözüm ortaklaştı“.
       
       ## Siyasi baskılara cevap olarak kuruldu
       
       Off-University (Organisation für den Frieden), Türkiye’den Almanya’ya
       siyasi baskı nedeniyle göç etmek zorunda kalmış bir grup Türkiyeli ve
       Almanyalı Barış Akademisyeni tarafından [1][2017 yılında kuruldu.]
       Türkiye’de 15 Temmuz 2016 başarısız darbe girişiminin ardından ilan edilen
       OHAL döneminde yüzlerce barış imzacısı Kanun Hükmünde Kararnameler (KHK)
       aracılığı ile işlerinden atılarak, sosyal güvencelerini, pasaportlarını ve
       mesleklerini icra etme haklarını kaybettiler. [2][Almanya’ya gelen bazı
       akademisyenler], yurt dışına çıkamayan ya da çıkmak istemeyen
       meslektaşlarının mesleklerini sürdürmelerine ve maddi sıkıntılarını
       azaltmalarına yardımcı olabilmek için çözüm arayışlarına girdiler. Otoriter
       baskılar nedeniyle üniversitelerde ders veremeyen akademisyenler, dünyanın
       her yerinden öğrencilere ders vermeye başladı.
       
       Politik baskılara bir cevap olarak kurulmuş olan bu platform, sunduğu
       derslerin kapsamını da kendi misyonu doğrultusunda belirliyor.
       Off-University, mesleki eğitimden çok beşeri bilimlere ağırlık veriyor.
       Günümüz otoriter rejimlerin bir tehdit olarak gördüğü eleştirel barış
       çalışmaları ve toplumsal cinsiyet gibi alanlarda verilen dersler, şu ana
       kadar yaklaşık 1,400 katılımcıya ulaştı. Ağırlıklı olarak İngilizce dilinde
       eğitim veren Off-University, 2019 senesinden itibaren Türkiye dışında
       yaşayan risk altındaki akademisyenlere de ulaşmaya başladı.
       
       Berlin merkezli, kamu yararına çalışan dernek statüsünde bulunan
       Off-University’nin kurucularından Tuba İnal Çekiç, temel motivasyonlarından
       birinin, baskı altındaki akademisyenler için yaşanabilir seviyede bir aylık
       gelir sunabilmek olduğunu belirtiyor. Bu kaynak, proje başvuruları ve
       fonlar üzerinden sağlanıyor. Böylece öğrenciler derslere katılmak için
       hiçbir ücret ödemiyor. Akademisyenler bir yandan ders verirken, bir yandan
       da dünyanın farklı yerlerindeki akademisyenlerle Off-University üzerinden
       ortak araştırmalar yapıyorlar. Eğitim durumuna bakmadan, isteyen herkes
       derslere kayıt olabiliyor. Dersi başarıyla geçen öğrenciler,
       Off-University’nin dersine ev sahipliği yapan bir Alman üniversitesinden
       AKTS kredisi ya da bir Amerikan üniversitesinden ders tamamlama sertifikası
       alabiliyorlar.
       
       ## „Devamlılık oranları oldukça yüksek“
       
       Öğrencilerin mahlas kullanarak dahil oldukları platformda, hem
       birbirleriyle hem de eğitimcilerle gerçek kimliklerini saklı tutarak
       etkileşime geçmelerini sağlayacak pek çok yol bulunuyor. Türkiye’de Korona
       salgını sonrasında derslerini resmi online platformlarda vermeye başlayan
       pek çok akademisyen derslere olan ilgisizlikten yakınırken, Tuba İnal Çekiç
       Off-University’de derse devamlılık oranlarının oldukça yüksek olduğunu
       söylüyor. Çekiç, bunun nedeninin derslerde karşılıklı iletişime dikkat
       edilmesi, öğrenciler arasında komünite oluşturacak projelere ağırlık
       verilmesi ve asistanlar aracılığıyla öğrencilere ders dışında da destek
       sağlanması olduğunu düşünüyor. Kendisi de Türkiye’de yürüttüğü
       akademisyenlik görevinden KHK ile çıkarılmış olan Çekiç, online eğitimin
       kendileri için “otoriter devletlerin baskısından ve pasaport
       kısıtlamalarından kaçarak sığınabilecekleri özgür bir liman“ olduğunu
       söylüyor.
       
       Aslında Türkiye’de uzaktan eğitim devlet bünyesinde yaklaşık kırk yıldır
       uygulanan bir yöntem. 80 darbesi sonrasında devletin ülkedeki üniversite
       diplomalı insan sayısını üniversiteleri yaygınlaştırmadan arttırmayı
       hedeflemesi sonucunda Anadolu Üniversitesi’ne bağlı olarak bir Açıköğretim
       Fakültesi kurulmuştu. Bu kararda üniversite mekanlarının devlet tarafından
       öğrencilerin politize olduğu bir odak olarak görülmesinin de etkisi vardı.
       
       Uzun yıllar boyunca kamusal yayın kuruluşları aracılığıyla, resmi ideoloji
       doğrultusunda eğitim veren bu kurum, zaman içerisinde nitelikli görsel ve
       yazılı materyallerin de üretilebildiği bir platform haline gelmişti. Ancak
       bu fakülte de, AKP döneminde üniversitelerde gerçekleştirilen dönüşümden
       nasibini aldı. KHK ile görevden uzaklaştırılan akademisyenlerin yayınları
       ve makaleleri veri tabanlarından kaldırıldı. Şu an koronavirüs nedeniyle
       üniversitelerin resmi online platformlarına aktarılan derslerin ise ne tür
       bir denetime tabi tutulacağı bilinmiyor.
       
       ## „Öğrencileri kontrol etmek istemiyoruz“
       
       Örgün eğitime alternatif ararken bulunan çözümler, dijital güvenliğe ve
       veri gizliliğine ilişkin hususları özellikle önemli hale getiriyor.
       „Coworking Squares“ adlı bir platform üzerinden işleyen Off-University,
       ortaya çıkış dinamiklerini, yani devlet baskısını ve takibini göz önünde
       bulundurarak teknik altyapısına ve gizlilik politikasına hassasiyet
       gösteriyor. Olağan e-öğrenme platformlarında “kullanıcı deneyiminin
       geliştirilmesi“ adı altında inanılmaz bir gözetleme mekanizmasının inşa
       edildiğini belirten Strutz, bu nedenle kendi platformlarını inşa etme
       kararı aldıklarını ifade ediyor.
       
       Off-University, derste sarf edilen her sözün birkaç büyük şirketin verisi
       bankasında depolanması ya da eğitimcinin aleyhinde delil haline gelmesi
       ihtimaline karşı hazırlıklı. Julia Strutz Off-University'nin Zoom – Hangout
       gibi ortamlardan bu açıdan farklılaştığını aktarıyor:
       
       “Öğrencilerden habersiz bilgi toplamıyoruz. Öğrencileri kontrol etmek,
       hangi saniyede platform içerisinde ne yaptıklarının bilgisine sahip olmak
       istemiyoruz. Katılımcıyı, ögrenmek isteyen bir yetişkin olarak, birlikte
       düşünmek ve tartışmak istediğimiz bir eşit olarak görüyoruz.“
       
       Koronavirüs salgınının kamusal hayatı ne derece köklü biçimde
       etkileyeceğini öngörmek zor. Ancak eğitim söz konusu olduğunda bu deneyimin
       sadece kısıtlamalar değil, çeşitli olanaklar sunacağı da aşikar. Örgün
       eğitim veren kurum ve eğitimciler, bu deneyimden online araç ve ortamları
       daha sık ve etkin biçimde kullanarak, avantajlarını ve zorluklarını daha
       iyi anlayarak çıkabilirler. Off University gibi eğitim faaliyetinin kamusal
       boyutlarını baştan beri sorun edinmiş girişimler ise, öğrenci ile eğitimci
       arasındaki ilişkinin nasıl yeniden tanımlayabileceğine dair iyi bir örnek
       sunuyor.
       
       20 Apr 2020
       
       ## LINKS
       
 (DIR) [1] https://gazete.taz.de/tr/article/?article=!5454155
 (DIR) [2] https://gazete.taz.de/tr/article/?article=!5468520&searchterm=beyza+kural
       
       ## AUTOREN
       
 (DIR) Aysuda Kölemen
       
       ## TAGS
       
 (DIR) taz.gazete
 (DIR) Toplum
 (DIR) taz.gazete
       
       ## ARTIKEL ZUM THEMA