# taz.de -- Türkiye'de ateizm: Tabanda şekillenen yeni sekülerizm
       
       > Dört akademisyenin yaptığı bir araştırmaya göre Türkiye'de İslamı
       > reddeden gençlerin sayısı artıyor. Bunun başlıca sebebi, AKP'nin
       > uyguladığı politikalar.
       
 (IMG) Bild: Araştırmaya katılanların çoğu, inançlarını yaşadıkları kişisel bir olay sonucu kaybetmiş
       
       “Blickwechsel – Çağdaş Türkiye Araştırmaları“ adlı disiplinlerarası
       programın üç gün süren kapanış konferansında, Türkiye’de ateizm söylemi
       etrafında şekillenen tartışmaları ele alan bir projenin sonuçları kamuoyuna
       sunuldu. Akademisyenler Kaya Akyıldız, Ayşe Çavdar, Ivo Furman ve Pierre
       Hecker, 15 Kasım Cuma günü Berlin Humboldt Üniversitesi’nde düzenlenen
       “Çağdaş Türkiye’de Haklar ve Eşitlik“ konferansında, AKP iktidarının dindar
       bir muhafazakarlığı toplumsal norm haline getirme çabalarına tepki olarak
       artan ateizm üzerine yaptıkları çalışmayı tanıttı.
       
       AKP iktidarının Sünni İslam’ı dinden çok hegemonik bir projeye
       dönüştürdüğünü söyleyen Ayşe Çavdar, uzun süredir İstanbul’daki yeni
       Müslüman-muhafazakar orta sınıfın yaşadığı sitelerdeki yaşam üzerine
       araştırma yapıyor. Söz konusu yaşam alanlarının geleneksel orta sınıfın
       katı laikliğiyle arasına mesafe koyarak ortaya çıktığını dile getiren
       Çavdar, “Aydınların AKP’nin sözde akıl dışılığıyla dalga geçmesinin, AKP
       tabanını kaynaştırdığını“ belirtti. Çavdar’a göre söz konusu araştırma
       projesinin odağında Müslümanlığı geri kalmışlıkla özdeşleştiren eski
       Kemalist elitlerden çok, geçtiğimiz yirmi yılda dindar ailelerde yetişmiş
       insanlar yer alıyor.
       
       ## „Kişisel olan politiktir“
       
       Kaya Akyıldız’a göre AKP’nin kendinden önceki hükümetlerden çok daha uzun
       süre iktidarda kalabilmesinin en önemli nedenlerinden biri, “AKP’nin İslam
       ile demokrasiyi bir araya getirmedeki becerisi“ydi. AKP, 17 yıllık iktidarı
       boyunca devletin tüm resmi kurumlarıyla birlikte, din üstündeki bu devlet
       denetimini ele geçirmeyi başardı. Atatürk tarafından kurulan ve Almanya’da
       tartışmalara yol açan DİTİB’in de bağlı olduğu Diyanet İşleri Başkanlığı,
       bu denetimde belirleyici bir rol oynuyor. Diyanet İşleri Başkanı Ali
       Erbaş’ın Nisan 2018’de deizmi “sapık, batıl bir anlayış“ olarak
       nitelendirmesi ve Kuran’a dayanmayan her tür tanrı inancını lanetlemesi,
       Twitter’da büyük bir tartışmaya yol açmıştı.
       
       Ivo Furman, bu konuyla ilgili atılan toplam 22 bin tweet’in 5 bin 325’ini
       ayrıntılı bir değerlendirmeye tabi tutmuş. Söz konusu tweet’lerin bir
       bölümü, Türkiye’nin seküler karakterinden dem vuran ya da genel olarak din
       ve inanç özgürlüğünü savunan muhalif kamuoyunun sesi niteliğindeydi.
       Bununla birlikte birçok Twitter kullanıcısı da, İslam’ı neden
       reddettiklerine dair kişisel açıklamalarda bulundu. Furman, bu insanların,
       herhangi bir kolektif anlatıya gönderme yapmadan, genelde kamuoyuna
       yansımayan konular hakkında söz söylediklerine de dikkat çekti: “Her şeyden
       önce, kişisel olanın politik olduğunu gösterdiler.“
       
       Araştırma, post-Kemalist “Yeni Türkiye’nin“ normatif değerlerine uymak
       istemeyen ya da uyamayan insanların kendilerini ifade etmesinin bir
       beraberlik hissinin doğmasına yol açtığını gösteriyor. “Burada söz konusu
       olan ateizm, zaten seküler olarak yetişen insanların altkültürü olarak
       ateizm değil. Dindar çevrelerde yetişmiş şahısların ateizmi,“ diyen
       Marburglu İslam bilimci Pierre Hecker’in aktardığına göre görüştüğü
       insanların çoğu, inançlarını yaşadıkları kişisel bir olay sonucu kaybetmiş.
       
       Genç bir erkek, arkadaşları tarafından votka içmeye davet edildiğini ve
       orada Allah’a inanmadığını itiraf ettiğinde -utanç duymaksızın eşlerini
       aldattıklarını anlatan alkollü erkekler tarafından- dövüldüğünü Hecker'e
       anlatmış. Bu vakanın belki de en çarpıcı yanı, görüşülen şahsın
       üniversitede İlahiyat eğitimi alması. Hecker, “Mütedeyyin kesimden gelen,
       ancak dine inanmayı ve gereklerini yerine getirmeyi bırakan bu insanların
       hikayeleri bir tehdit teşkil ediyor,“ dedi.
       
       Din yorgunu genç kuşak 
       
       Yeni Şafak yazarı Ayşe Böhürler, resmi İslam’dan bıkmış “din yorgunu“ genç
       kuşaktan bahsettiği Eylül 2017 tarihli makalesinde, “hepimizde 'İslâmî
       serüven kırılıyor’ duygusu hakim,“ demişti. İlahiyatçı İhsan Fazlıoğlu’nun
       Mart 2018’de bir panelde, darbe girişiminden bu yana 17 başörtülü
       öğrencinin odasına gelerek tanrıya inanmadıklarını söylediğini anlatması da
       büyük yankı uyandırdı. Fazlıoğlu iktidara hitap ederek, “Bunun nedeni
       sahnede dini temsil ettiğini söyleyen insanların eylemlerinin sonucudur,“
       demişti. KONDA'nın Mart 2019'da yayınladığı bir araştırmanın sonuçlarına
       göre, son on yılda kendisini „dindar muhafazakar“ olarak nitelendiren
       gençlerin oranı yüzde 28'den 15'e geriledi.
       
       Pierre Hecker’e göre Sünni İslam’daki çarpıcı cinsiyet eşitsizliği,
       Türkiye’de çok sayıda gencin Müslümanlığı reddetmesine yol açmış. Hecker,
       görüştüğü 30 kişinin 29’unun, inançlarını kaybetmelerinin nedeni olarak
       cinsiyet eşitsizliğini gösterdiğini ifade etmiş. İnsanların yine neredeyse
       hepsi, AKP’nin politikalarından duydukları hayal kırıklığını ya da karşı
       karşıya kaldıkları adaletsizliği de dini inançlarını yitirmelerine gerekçe
       olarak göstermiş. Endişelerinin Kuran'a da yönelik olduğunu söyleyen bir
       görüşmeciyse, metnin “buyurgan ses tonundan“ ve eril söylevlerinden
       rahatsızlık duymuş.
       
       Ayşe Çavdar bu durumu, “Tabanda şekillenen yeni bir sekülerizm“ şeklinde
       değerlendirdi ve ekledi: “İnançlılarla inançsızlar arasındaki sözde
       kutuplaşmaya inanmıyoruz. Müşterek adaletsizlik deneyimlerinde bu iki kesim
       kesinlikle yan yana hareket edebilir.“
       
       Almancadan çeviren: Levent Konca
       
       18 Nov 2019
       
       ## AUTOREN
       
 (DIR) Oliver Kontny
       
       ## TAGS
       
 (DIR) taz.gazete
 (DIR) Toplum
 (DIR) taz.gazete
       
       ## ARTIKEL ZUM THEMA