# taz.de -- İstanbul Havalimanı Dosyası: Nereden gitsen 40 kilometre
       
       > Yeni havalimanı İstanbul'un trafik sorununa rağmen raylı sistem altyapısı
       > tamamlanmadan hizmete açıldı. Yolcuların ulaşım konusunda kafası karışık.
       
 (IMG) Bild: Havalimanına ulaşımda üç belediye otobüsü hattının yanı sıra Havaist otobüsleri hizmet veriyor
       
       İstanbul Havalimanı, Avrupa Yakası’nın Karadeniz kıyısına yakın Tayakadın
       ve Akpınar köyleri arasında, şehir merkezinden epeyce uzakta yer alıyor.
       Şehrin en canlı merkezi olan Taksim'e 40 kilometre uzaklıkta olan
       havalimanı, Avrupa Yakası’nın diğer yoğun nüfuslu merkezleri olan Beşiktaş,
       Bakırköy ya da Sarıyer gibi semtlere de 40 ila 45 kilometre mesafede.
       Havalimanının şehir merkezine uzaklığı, geniş yüz ölçümü ve raylı sistem
       eksikliği, hem yolcular hem de çalışanlar için zorluk yaratacak gibi
       görünüyor.
       
       6 Nisan’daki taşınmanın ardından tam kapasiteli çalışmaya başlayan
       havalimanına toplu taşımayla gitmek isteyenler için şu an H-2, H-3 ve H-4
       olmak üzere üç belediye otobüsü hattının yanı sıra Havaist firmasının
       otobüsleri hizmet veriyor. Bu otobüslere İstanbulkart ile 16 ila 25 lira
       arası bir ücret ödeyerek binmek mümkün. Havaist, Eylül ayında yaptığı
       açıklamada Ekim ayında 18 noktadan otobüs kaldırılacağını açıklamıştı. Bu
       hatlar 6 Nisan’da hizmete açıldı.
       
       Ekonomi ve iş araştırma şirketi INRIX’in 2018 yılı için açıkladığı trafik
       raporuna göre İstanbul, 200’den fazla dünya kenti arasında en çok trafik
       sıkışıklığı yaşanan ikinci şehir. Bu yüzden otobüs yolculuklarının ne kadar
       süreceğini kestirmek zor. Böylesine büyük bir trafik problemi olan bir
       kentte havalimanına raylı erişim eksikliği ulaşım konusundaki en büyük
       zayıflıklardan.
       
       İstanbul Havalimanı’na ulaşan raylı sistemin ne zaman tamamlanacağı
       belirsiz. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Gayrettepe'den
       havalimanına yapılan metro hattının 2020 yılı başında, Halkalı'dan
       havalimanına erişecek metronun ise 2020 yılı sonunda hizmete açılacağını
       açıkladı. Atatürk Havalimanı’nın taşınma tarihinin ilk olarak duyurulduğu
       29 Ekim 2018’in ardından iki kere ertelenmesi, raylı sistemin açıklanan
       tarihte hizmete başlayıp başlayamayacağı konusunda soru işaretleri
       oluşturuyor.
       
       Şehir merkezine olan mesafe, ulaşım altyapı eksiğiyle birleşince eskiden
       Atatürk Havalimanı'nı kullanan birçok yolcu artık Anadolu Yakası’ndaki
       Sabiha Gökçen'den uçmaya başlayacak gibi görünüyor. Alper Çay* dört yıldır
       İstanbul’dan İzmir'e düzenli olarak gidip gelen bir STK çalışanı.
       “Zincirlikuyu'daki işimden çıktıktan sonra metrobüs ve metro ile bir saat
       15 dakikada Atatürk Havalimanı’nda olabiliyordum.“ diyerek raylı sistemin
       İstanbul gibi trafik sorunu olan bir şehirdeki avantajını anlatıyor. Bu
       şartlar altında yeni havalimanını kullanmayı düşünmüyor: “Yolculuğun ne
       kadar süreceği tam bir muamma. İşten biraz geç çıkmam gerekse, bir miting
       ya da kaza olsa uçağımı kaçırabilirim.“
       
       Yeni havalimanının toplam inşaat alanı büyüklüğü 76,5 milyon metrekare.
       Terminal binasıysa 1,3 milyon metrekareden oluşuyor. Havalimanının bu
       devasa boyutu, yolcuların liman içerisinde çok vakit kaybetmelerine neden
       oluyor ve uçuşa yetişebilmek için alana saatler öncesinden gelmek zorunda
       oldukları anlamına geliyor. THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı Mart
       ayında yaptığı açıklamada, İstanbul Havalimanı’ndan seyahat edecek
       yolculara yurt dışı uçuşlar için üç, yurt içi uçuşlar için iki saat önce
       alanda olmaları konusunda uyarıda bulundu.
       
       Haluk Savaş, İstanbul'daki havalimanlarının gedikli yolcularından. Yakın
       zamanda Twitter hesabında “Az önce ‚Dünya’nın en büyük havalimanı‘
       İstanbul’a indik. Yaşlısı var, engellisi var, yürü yürü bitmiyor; hastayım
       halsiz kaldım. Şahsi kanaatim onlarca milyar dolar çöpe gitmiş.“ yazdı.
       
       Yurt içi seyahat yapacak olan yolcular, havaalanına ulaşım ve akabinde
       alanın içinde kaybedecekleri zaman sebebiyle Ankara ve İzmir gibi şehirlere
       otobüs ya da tren ile daha kısa bir sürede yolculuk etmek mümkün.
       
       Savaş, havalimanıyla ilgili paylaşımından sonra sosyal medyadaki
       takipçileri için bir anket hazırladı. Kullanıcılara yeni havalimanıyla
       ilgili düşüncelerini soran Savaş'ın sorusunu 3844 kişi yanıtladı. Ankete
       katılanların %9'u “Çok doğru bir proje“ seçeneğini işaretlerken, %76
       “Tümüyle israf ve plansızlık“ dedi. Geri kalan %15 ise konu hakkında fikri
       olmadığını beyan ediyor. Savaş, taz.gazete'ye “Havaalanına ulaşan bir metro
       hattı olmaması gereksiz yeni yatırımlara ihtiyaç doğuruyor. İstanbul'un tüm
       semtlerine uzak bir noktadaki havalimanına ulaşım çok zor olacak
       görünüyor.“ diyerek pek çok yolcunun endişesini dillendirdi.
       
       ## İşleyiş hakkında soru işaretleri var
       
       Atatürk Havalimanı'nın işletmecisi TAV Holding'in pazarlama ekibi
       içerisinde yer alan Nesrin Can*’a göre uçağa biniş ve iniş süreleri,
       limanın büyüklüğünden ötürü çok uzun. Havalimanında yurt içi ve yurt dışı
       ayrımının olmamasını, metrekaresi bu kadar geniş bir alan için uygun
       bulmuyor, zira “az uçuş varken bile operasyonlar zorlaşıyor“. Yeni
       havalimanında güvenlik görevlisi olarak çalışan Ahmet Kara* ise yurt içi ve
       yurt dışı ayrımı olmamasına karşın üç limana bölünerek kodlamayla
       kategorize edilen sistemin başarılı olduğunu, ancak insanlara net
       anlatılmadığı için keşmekeş beklediğini ifade ediyor. Havalimanına ulaşımın
       ve içerideki işleyişin yolculara da, çalışanlara da açık biçimde
       anlatılmamış olması, taşınma sürecinde ulaşım ve işleyiş konusundaki yoğun
       kafa karışıklığının da temel sebebi.
       
       Hava şartları, rötarlar ve beklenmedik gelişmelere hazır olma zorunluluğu
       havalimanı personelinin çalışma saatlerini hal-i hazırda başka iş kollarına
       göre belirsiz kılıyor. Bu yüzden Atatürk Havalimanı’ndan İstanbul
       Havalimanı’na taşınacak çalışanlar kendilerine hala net açıklamalar
       yapılmadığı için kaygılı. Atatürk Havalimanı’nı işleten TAV, 8 Nisan 2019
       tarihinde Kamuyu Aydınlatma Platformu’na (KAP) yaptığı bildirimde yaklaşık
       4 bin 500 kişinin işine son verileceğini belirtti.
       
       Ahmet Kara, çalışanlar arasında taşınma konusundaki “genel kanının kötü
       olduğunu“, uzaklığın herkes için endişe verici olduğunu dile getiriyor:
       “Atatürk'e gerektiğinde toplu taşımayla da ulaşıyoruz, üçüncü havalimanında
       bu yok. Sabiha Gökçen'i tercih ederim.“ Kara “her yere uzak“ dediği
       havalimanında mesai saatlerinin nasıl düzenleneceğini hala bilmiyor, çünkü
       anlattığına göre firmalar çalışanlarının sorularına net yanıtlar vermiyor.
       Yolda geçirilen sürenin mesaiye dahil olup olmayacağı da belirsiz. Kara
       “Firmalar çalışanlarını 11 saat dinlendirip tekrar çalıştırma hakkına
       sahip. Ama bu 11 saate eve dönüş ve tekrar işe geliş süresi dahil olacak
       mı, bilmiyoruz.“ diyor.
       
       Kara’nın söylediklerine göre, güvenlik personeline henüz nasıl çalışılacağı
       bildirilmiş değil. İnşaatın 2031 yılına kadar devam edeceğinin altını çizen
       Kara, bu kadar büyük bir alanda güvenliğin nasıl sağlanacağına dair
       endişelerini de dile getiriyor.
       
       Havalimanının lojistik zorluklarının yanı sıra, inşaatı süresince resmi
       rakamlara göre 55 işçinin hayatını kaybetmesi ve Eylül 2018'de kötü çalışma
       koşullarına ve insan hakkı ihlallerine karşı gerçekleştirilen iş bırakma
       eyleminin ardından 61 işçinin 31'i tutuklu olmak üzere yargılanması da
       yolcuların yeni açılan havalimanına karşı tepkili olmasına yol açıyor. İşi
       için yıl boyu bölgesel toplantılara katılmak zorunda olan Gözde Engin*'e
       göre, yeni havalimanının “psikolojik yükü“ mesafenin uzaklığından daha
       büyük: “Sırf seçime yetiştirmek için erken açılan bir havaalaanından
       uçmamayı tercih edeceğim. Orayı yaparken tahtakuruları yüzünden uyuyamayan,
       parasını alamayan, parasını isteyince de gözaltına alınan işçiler varken
       mecbur kalana kadar Sabiha'dan uçacağım.“
       
       * Yazıda yer alan isimlerden bazıları, redaksiyon tarafından
       değiştirilmiştir.
       
       Bu yazı [1][İstanbul Havalimanı hakkında hazırlanan multimedya dosyasının]
       bir parçasıdır. Grafikler, videolar, röportajlar ve söyleşilerle
       İstanbul'un yeni havalimanını mercek altına alan taz.gazete, projenin
       insanlar, çevre ve ekonomi üzerindeki etkilerini araştırdı.
       
       17 Apr 2019
       
       ## LINKS
       
 (DIR) [1] https://gazete.taz.de/ist/tr/
       
       ## AUTOREN
       
 (DIR) Burcin Tetik
       
       ## TAGS
       
 (DIR) taz.gazete
 (DIR) Toplum
 (DIR) Politika
 (DIR) taz.gazete
       
       ## ARTIKEL ZUM THEMA