# taz.de -- Ankara'daki tren kazası: „Sinyal sistemi olsaydı bu kaza yaşanmazdı“
> Ankara'da meydana gelen tren kazasında dokuz kişi öldü, 86 kişi
> yaralandı. Kazanın sebeplerini TMMOB Makine Mühendisleri Odası'ndan Yunus
> Yener ile konuştuk.
(IMG) Bild: „Temel neden, ülkedeki mühendislik çalışmaları ve teknik işleyişin yeterince doğru yapılmıyor olması.“
Ankara-Konya seferini yapan Yüksek Hızlı Tren, Perşembe sabahı Ankara’nın
Yenimahalle ilçesine bağlı Marşandiz istasyonunda yol kontrolüyle görevli
olan kılavuz tren ile çarpıştı. Dokuz kişi hayatını kaybetti, 86 kişiyse
yaralandı. Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı kazayla ilgili soruşturma
başlattı. Üç TCDD çalışanı gözaltına alındı. TMMOB Makine Mühendisleri
Odası Yönetim Kurulu Başkanı Yunus Yener ile kazayı konuştuk.
Tren kazası neden meydana geldi?
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı kazayla ilgili soruşturma başlattı, gerekli
incelemeleri yapıyorlar. Ama oluş şekline baktığımızda bir haberleşme
sorunu olduğunu düşünüyoruz. Bu hattaki sinyalizasyon yapım aşamasındaydı.
İhalesi yapıldı ama henüz devreye alındı mı bilmiyoruz. Buradaki tren
işletmeciliği, sinyal yetişmediği için telsizlerle yapılıyor. Bu iletişimde
bir sıkıntı yaşandığını ve kazanın da bu nedenle olduğunu düşünüyoruz.
TCDD Genel Müdürü İsa Apaydın'ın 6 Aralık’ta mecliste gerçekleşen KİT
Komisyon raporuna yansıyan ifadelerinde „trafik işletme sistemi sayesinde
trenlerin faaliyetlerinin anlık olarak takip edildiği“ dediği belirtiliyor.
Burada genel müdürün söylediği gibi bir sistem yok. Yani otomatik işleyen
bir sinyalizasyon sistemi yok. Telsiz ile haberleşme yapıldığı, insan
hatası olduğu çok açık.
Kaza önlenebilir miydi?
Bu hatta sinyal sistemi olsaydı bu kaza yaşanmazdı.
Bu, son altı ayda ölümlerle sonuçlanan ikinci tren kazası…
Her bir olay ayrı ayrı değerlendirilmeli ama temel neden, ülkedeki
mühendislik çalışmaları ve teknik işleyişin yeterince doğru yapılmıyor
olması. En basiti risk analizleri bile gerekli bulunmuyor. Teknik anlamda
yeterli tecrübe ve bilgisi olan mühendislerin sayısı az. Özelleştirmelerin
ardından toplam çalışan sayısının düşürülmesi, bakım hizmetlerinin taşerona
verilmesi, gerekli kontrollerin yapılmaması, güvencesiz çalışma koşulları
da bu kazaların genel nedenlerinden bazıları.
İktidarın kazalar karşısındaki tutumunu nasıl değerlendiriyorsunuz? Adalet
sağlanıyor mu?
TCDD Genel Müdürü hala görevinde. Sanırım bu bile tek başına bu sorunun
cevabını veriyor. Temmuz ayında yaşanan Çorlu tren kazasında da aynı genel
müdür görevdeydi.
13 Dec 2018
## AUTOREN
(DIR) Çınar Özer
## TAGS
(DIR) taz.gazete
(DIR) Toplum
(DIR) taz.gazete
## ARTIKEL ZUM THEMA