# taz.de -- Ankara'daki tren kazası: „Sinyal sistemi olsaydı bu kaza yaşanmazdı“
       
       > Ankara'da meydana gelen tren kazasında dokuz kişi öldü, 86 kişi
       > yaralandı. Kazanın sebeplerini TMMOB Makine Mühendisleri Odası'ndan Yunus
       > Yener ile konuştuk.
       
 (IMG) Bild: „Temel neden, ülkedeki mühendislik çalışmaları ve teknik işleyişin yeterince doğru yapılmıyor olması.“
       
       Ankara-Konya seferini yapan Yüksek Hızlı Tren, Perşembe sabahı Ankara’nın
       Yenimahalle ilçesine bağlı Marşandiz istasyonunda yol kontrolüyle görevli
       olan kılavuz tren ile çarpıştı. Dokuz kişi hayatını kaybetti, 86 kişiyse
       yaralandı. Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı kazayla ilgili soruşturma
       başlattı. Üç TCDD çalışanı gözaltına alındı. TMMOB Makine Mühendisleri
       Odası Yönetim Kurulu Başkanı Yunus Yener ile kazayı konuştuk.
       
       Tren kazası neden meydana geldi? 
       
       Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı kazayla ilgili soruşturma başlattı, gerekli
       incelemeleri yapıyorlar. Ama oluş şekline baktığımızda bir haberleşme
       sorunu olduğunu düşünüyoruz. Bu hattaki sinyalizasyon yapım aşamasındaydı.
       İhalesi yapıldı ama henüz devreye alındı mı bilmiyoruz. Buradaki tren
       işletmeciliği, sinyal yetişmediği için telsizlerle yapılıyor. Bu iletişimde
       bir sıkıntı yaşandığını ve kazanın da bu nedenle olduğunu düşünüyoruz.
       
       TCDD Genel Müdürü İsa Apaydın'ın 6 Aralık’ta mecliste gerçekleşen KİT
       Komisyon raporuna yansıyan ifadelerinde „trafik işletme sistemi sayesinde
       trenlerin faaliyetlerinin anlık olarak takip edildiği“ dediği belirtiliyor. 
       
       Burada genel müdürün söylediği gibi bir sistem yok. Yani otomatik işleyen
       bir sinyalizasyon sistemi yok. Telsiz ile haberleşme yapıldığı, insan
       hatası olduğu çok açık.
       
       Kaza önlenebilir miydi? 
       
       Bu hatta sinyal sistemi olsaydı bu kaza yaşanmazdı.
       
       Bu, son altı ayda ölümlerle sonuçlanan ikinci tren kazası… 
       
       Her bir olay ayrı ayrı değerlendirilmeli ama temel neden, ülkedeki
       mühendislik çalışmaları ve teknik işleyişin yeterince doğru yapılmıyor
       olması. En basiti risk analizleri bile gerekli bulunmuyor. Teknik anlamda
       yeterli tecrübe ve bilgisi olan mühendislerin sayısı az. Özelleştirmelerin
       ardından toplam çalışan sayısının düşürülmesi, bakım hizmetlerinin taşerona
       verilmesi, gerekli kontrollerin yapılmaması, güvencesiz çalışma koşulları
       da bu kazaların genel nedenlerinden bazıları.
       
       İktidarın kazalar karşısındaki tutumunu nasıl değerlendiriyorsunuz? Adalet
       sağlanıyor mu? 
       
       TCDD Genel Müdürü hala görevinde. Sanırım bu bile tek başına bu sorunun
       cevabını veriyor. Temmuz ayında yaşanan Çorlu tren kazasında da aynı genel
       müdür görevdeydi.
       
       13 Dec 2018
       
       ## AUTOREN
       
 (DIR) Çınar Özer
       
       ## TAGS
       
 (DIR) taz.gazete
 (DIR) Toplum
 (DIR) taz.gazete
       
       ## ARTIKEL ZUM THEMA