# taz.de -- 8 soruda: Çorlu, Pamukova olur mu?
       
       > Çorlu’da yaşanan tren kazası hakkında sorumlu kurumlar yanıt vermekten
       > kaçınıyor. 2004'te Pamukova’da olduğu gibi, bir kaza daha istifasız ve
       > özürsüz mü kapatılacak? Bir inceleme.
       
 (IMG) Bild: 14 yıl önce Pamukova’da yapılan, Çorlu’da tekrarlanmak isteniyor.
       
       Uzunköprü-Halkalı seferini yapan yolcu treni, 8 Temmuz günü, Tekirdağ'ın
       Çorlu ilçesinden geçerken kaza yaptı. 5 vagonun raydan çıkarak devrildiği
       kazada 24 kişi hayatını kaybetti.
       
       TCDD basın müşaviri İbrahim Kekeç, kaza ile ilgili kendisine sorduğumuz
       sorulara verdiği yazılı cevapta “Söz konusu kaza Yargı'ya intikal etmiştir.
       Yargı süreçleri tamamlandığında talebinizi değerlendirebileceğiz“
       ifadelerini kullandı.
       
       Halbuki, Çorlu kazasıyla ilgili adli ve idari soruşturma zaten kazanın
       yaşandığı gün [1][başlatıldı]; Pamukova kazasındaki yargı süreci ise 10 yıl
       [2][sürmüştü.]
       
       “Olay yargıya intikal etti“ bu yüzden sıradan bir cümle değil, makam
       sahiplerinin sorumluluktan kaçtığının üstü kapalı beyanı. Türkiye’de yanlış
       giden şeyleri sorgulayanların sık sık çarptığı bu cümle, adaletin yargıdan
       gelmeyeceğini bile bile fikri takibe devam etmek gerektiğini hatırlatıyor.
       
       14 yıl önce Pamukova’da yapılan, Çorlu’da tekrarlanmak isteniyor.
       
       ## Pamukova’da gelmeyen adalet
       
       [3][22 Temmuz 2004 Pamukova tren kazası], eski demiryolu hattında trenleri
       daha hızlı [4][işletmekten] ibaret olan “hızlandırılmış tren“ projesinin
       sonucuydu. Yapımı iki yıl daha [5][sürecek olan] hızlı tren hattını
       beklemeyen iktidar, “[6][bir şov uğruna]“ 41 insanın hayatını kaybetmesine
       neden oldu.
       
       Projenin mimarları, dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve TCDD Genel
       Müdürü Süleyman Karaman, Recep Tayyip Erdoğan’ın İstanbul belediye başkanı
       olduğu dönemde İDO ve İETT yöneticileriydi. Yıldırım’ın projeye onay
       verdiğini söylediği akademisyenler de Erdoğan’ın İBB [7][ekibinden],
       TCDD’nin uzman kurulunun yarısı ise projenin aynı zamanda uygulayıcısı da
       olan kurum bürokratlarından [8][oluşuyordu].
       
       Seferler bağımsız uzmanların tüm [9][uyarılarına] ve TCDD’nin kendi teknik
       şeflerinin aksi yöndeki [10][raporuna] rağmen 4 Haziran 2004’te
       [11][başlatıldı].
       
       TCDD’nin deneyimli makinistleri 2003’te 46 trenin [12][raydan çıktığı] bu
       riskli hatta görev almayı kabul etmeyince turnike sistemine geçilmiş, 65
       makinist hızlandırılmış tren seferlerini nöbetleşe devralmak [13][zorunda
       bırakılmıştı]. O gün hızlı treni kullanan makinist ilk kez bu sefere
       [14][çıkıyordu].
       
       Sefer süresini düşürmek için livrede (trenin nerede hangi hızda gitmesi
       gerektiğini gösteren tarife) hız limitleri [15][artırılmış], bu hattaki
       makinistlerin hız limiti aşma cezaları dahi [16][kaldırılmıştı]. TCDD
       müdürleri hızlandırılmış seferlerde gecikme yaşanmaması için makinistlere
       [17][baskı yapıyor], gecikenlerin maaşından [18][kesinti yapılıyordu].
       
       TCDD ekipleri 19.45’te gerçekleşen kazadan hemen sonra delil niteliğinde
       olan tren enkazını bilirkişi incelemesi olmadan gece karanlığında
       [19][kaldırdı], parçalanan raylar sabaha kadar yenileriyle
       [20][değiştirildi], onarım çalışması ancak bir sonraki gün savcılık kararı
       sonrası [21][durdurulabildi].
       
       Dava sürecinde mahkemenin atadığı üç farklı bilirkişi heyeti de kazada asli
       kusurun TCDD’de [22][olduğunu], kazanın “hatalı işletmecilik“ten
       [23][kaynaklandığını], ölümlerin yolun şartları iyileştirilmeden
       yükseltilen hız nedeniyle yaşandığını [24][ortaya çıkardılar].
       Bilirkişilerin 1/8 ve 3/8 kusurlu bulduğu makinistler mahkeme ifadelerinde
       TCDD tarafından belirlenen livreye uyduklarını [25][söylediler].
       
       Ulaştırma Bakanlığı’nın [26][oluşturduğu] kurul dahi İstanbul-Ankara seferi
       için belirlenen 5 saat 15 dakikalık sürenin kısa olduğu ve kurplardan
       (virajlardan) önce makinistlerin yavaşlaması için konulması gereken yol
       işaretlerinin yetersiz olduğu [27][sonucuna ulaştı].
       
       Buna rağmen dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım sendikalar ve tüketici
       derneklerinden [28][gelen] istifa taleplerini [29][geri çevirdi], 10 yıl
       daha koltuğunu korudu. Yıllar sonra gelen eleştirilere cevaben Pamukova
       kazasının kalıcı rahatlık için verilen “geçici rahatsızlık“ olduğunu
       [30][söyleyecekti].
       
       Kısa süreliğine görevden [31][alınan] TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman
       önce bakanlık müfettişlerince aklandı, sonra da yargı eliyle görevine
       [32][geri döndü]. Karaman 7 Haziran 2015 seçimlerinde AKP’den
       [33][milletvekili adayı olmak] için TCDD’den istifa edene kadar makamında
       kaldı, son seçimde Erzincan’dan milletvekili [34][seçildi].
       
       İki kez Yargıtay’dan dönen ve zaman aşımından sonra, 2014’te tamamlanan
       yargı süreci sonunda birinci makinist üç yıl, ikinci makinist bir yıl hapis
       cezası aldı, cezaları ertelendi; hızlandırılmış tren projesinin mimarı olan
       iktidar üyeleri ve denetimsiz uygulayan kamu görevlilerinden ceza alan
       [35][olmadı].
       
       ## Çorlu’da cevaplanmayan sorular
       
       Pamukova kazası yaşandığında ana akım medya iktidara henüz [36][bu denli]
       bağlı değildi. Hızlandırılmış projeyi eleştirenlerin seslerine yer
       verilmiş, böylece kaza sonrasında iktidara yüklenen manşetlerin yanına
       “Milliyet uyarmıştı“ alt başlıkları [37][konulabilmişti].
       
       Kaza yerinden günlerce süren canlı yayınlar talimatla [38][kesilmişti]
       belki ama özellikle Sabah’ın hazırladığı ve kazaya götüren ihmallerin bir
       bir sorgulandığı [39][dosya haber], medya özgürlüğü alanında nereden nereye
       geldiğimizi gösterir nitelikte.
       
       Bugün ana akımda bu soruları sorabilecek kimse [40][yok]. Ancak bu,
       soruların cevaplanması gerektiği gerçeğini değiştirmiyor.
       
       Pamukova, özelleştirme sürecinin başındaki TCDD’nin 150 yıllık deneyimini
       bir kenara itip siyasi iktidar elinde nasıl savrulduğunu göstermişti. Bugün
       Çorlu, özelleştirmesi tamamlanan kurumun altının nasıl oyulduğunu
       simgeliyor.
       
       Kağıt üstüne demiryolları yenileniyor: TCDD raporlarına göre bugün rayların
       yüzde 65’i 10 yaşından [41][genç]. Ancak bu yollar nasıl yapılıyor ve nasıl
       denetleniyor? Mecliste milletvekillerinin yeni ulaştırma bakanına
       [42][sorduğu] soruların yanına, TCDD’nin cevaplaması gereken soruları
       aşağıda listeliyor ve açık kaynaklardan ulaşabildiğimiz kadarıyla eldeki
       bilgileri ekliyoruz.
       
       ## 1) Tren kazasının gerçekleştiği hattın bölümü en son hangi tarihte ve
       nasıl yenilendi? Yapım ihalesini hangi şirket üstlendi?
       
       İstanbul’dan Avrupa’ya uzanan bu demiryolu hattını 1880’lerin sonunda
       [43][Fransızlar] inşa etmiş. Cumhuriyet döneminde, 1970’lerde elden
       geçirilen hattın yenilenmesi işi TCDD’nin yatırım listesinde uzun süredir
       [44][yer alıyordu].
       
       2012-2015 döneminde altyapı iyileştirme çalışmaları nedeniyle işletilmeyen
       Trakya demiryolları, Ekim 2015’te Çerkezköy-Uzunköprü arası [45][başlayan]
       günlük ekspres seferleri ile yeniden hizmete açıldı. Üç ay sonra yolcu
       azlığı gerekçesiyle [46][durdurulan] seferler, 1 Mayıs 2018’de
       Halkalı-Uzunköprü ekspresi olarak yeniden [47][başlatıldı].
       
       Kazanın yaşandığı 162. km’nin dahil olduğu bölümün rehabilitasyonu için
       altyapı projesinin hazırlanması ihalesini 2013’te [48][ENYE İnşaat]
       kazandı.
       
       Kamu İhale Kurumuna ait Elektronik Kamu Alımları Platformu (EKAP) bilgi
       bankasındaki ihale bilgilerine göre, kazanın yaşandığı yerin öncesindeki
       38-56 km ve 74-96 km bölgelerindeki altyapı iyileştirilmesini 2014 yılıda
       [49][Unitek İnşaat] – [50][TUR İnşaat] ortaklığı üstlendi. Unitek İnşaat'ın
       avukatları, konuyla ilgili gönderdiğimiz sorulara verdikleri cevapta,
       demiryolunun belirli kısımlarının iyileştirme çalışmalarının kendileri
       tarafından üstlenildiğini ve teslim edildiğini; kazanın gerçekleştiği
       162.km'de üstlendikleri bir çalışma ve dolayısıyla bir sorumluluklarının
       olmadığını dile getirdiler. 2016 yılında hattın ilk bölümündeki heyelanlı
       alanları derin hendekler ve beton kazıklarla tamamlama işini [51][Doğusan
       İnşaat] aldı.
       
       Unitek, kazadan sonra yapılan haberler üzerine bir açıklama yayımlayarak
       kazanın yaşandığı bölgenin değil, aynı hat üzerindeki başka bir bölümün
       yapım işinden sorumlu olduklarını açıkladı, sitesinde tamamlanmış projeler
       altında yer alan ilgili sayfayı da km bilgisi ile güncelledi.
       
       Fakat hem açıklama metninde, hem de sitenin güncellenen halinde hattın
       EKAP’taki ihalelerinde yer almayan 96-110 km bölümünü de Unitek’in
       üstlendiği belirtiliyor. Şirket yetkilileri bu konuda sorduğumuz soruya
       henüz bir cevap vermediler.
       
       Hükümetin diğer büyük yapı projelerinde de yer almış olan şirket, aradaki
       zamanda hakkında çıkan haberleri ve sosyal medyada yapılan yorumları
       [52][sansürletti].
       
       EKAP’ta kazanın meydana geldiği kilometrelere ait yapım ihalesi yok ama,
       TCDD’nin Ekim 2015 tarihli basın duyurusunda kazanın yaşandığı bölgeyi de
       kapsayan seferlerin başladığı yazılı. Duyuruda demiryollarının yenilendiği
       ve hattın tamamında elektrik hatlarının ve sinyalizasyon sistemlerinin
       kurulduğu bildiriliyor.
       
       Kamuya açık olması gereken bir ihalenin ilgili kurum sitesinde dahi yer
       almaması, yapılan işin hangi şekilde denetlendiğine dair kuşkuları da
       artırıyor. İhale edilen işlerin denetim ve müşavirliğini bağımsız
       şirketlerin mi, yoksa kurumun kendisinin mi yaptığı dahi henüz açık değil.
       
       İnşaat Mühendisleri Odası, kazanın yaşandığı demiryolunun tarım arazisi
       içinden geçtiğini, ancak altyapısının buna uygun yapılmadığını
       [53][söylüyor]. Yapı ruhsatlarından mimar ve mühendislerin imzalarının
       kaldırılmış olmasının bu kaza gibi acı sonuçları olduğunu hatırlatıyor.
       
       ## 2) Hattaki menfez ve drenaj işleri en son hangi tarihte ve kim
       tarafından yapıldı?
       
       Drenler, trenin geçtiği bölgedeki yağmur sularının demiryolunda birikmeden
       yolun iki tarafında açılan hendekler içinden akıp gitmesini, menfezler ise
       yola dikey olarak gelen yüzey sularının (küçük derelerin) yolun altından
       geçmesini sağlıyor. Farklı büyüklükteki kırık taşlardan oluşan geçirgen
       balast ve balast altı tabakalarının eğimli yapılmasının sebebi suyun
       drenlere doğru akmasını sağlamak.
       
       Jeoloji Mühendisleri Odası, Çorlu gibi taşkınların yaşandığı yerlerde
       menfez çevrelerinde koruyucu duvarların bulunması gerektiğini, ancak
       kazanın yaşandığı menfezin buna uygun yapılmadığını [54][söylüyor].
       
       Kaza yerindeki menfez üstünden akıp gitmiş olan dolgu alanını gösteren
       detaylı fotoğraf şöyle:
       
       Kazanın sebebi olarak gösterilen eski menfez ve drenaj sistemi 2013 ve
       2016’da gözden geçirilmiş. Hattaki menfezlerin 2013 tarihli bakım ihalesini
       Ekrem Fırat, 2016 tarihli drenaj ve sanat yapıları ihalesini Muhlis Koçak
       adlı müteahhitler üstlenmiş.
       
       İhale dökümanlarına göre dört yıl önce tamamlanan menfez bakımı listesinde
       kazanın yaşandığı menfez yok. Geçen yıl tamamlanan drenaj ihalesinde ise
       yapılması gereken işler yere göre değil, türe göre topluca listelendiği
       için kazanın yaşandığı alanın yenilemeye dahil olup olmadığı bilinmiyor.
       
       TCDD yetkilileri ihale öncesinde bu alanın sorunlu olduğunu görmeyip
       ihaleye eklememiş, veya ihalede listelenen işlerin teslimindeki eksikliği
       fark etmemiş olabilir. Her iki durumda da kurumun hatası olduğu
       söylenebilir.
       
       Elektrim Mühendisleri Odası, TCDD’nin verilerine göre mevcut menfezlerin
       yüzde 88’inin 50 yaşın üzerinde olduğunu [55][belirtiyor]. Kaza yaşanan
       bölgedeki menfezin yetersizliği, arazinin taşkınlar sonucu yükselmiş
       olmasıdır diyor.
       
       ## 3) Hatta Nisan ayında yapılan kontrol sırasında menfezin durumu ve
       dolgunun kaymaya direnci değerlendirildi mi? Bu tarihten sonra hatta
       herhangi bir değişiklik yapıldı mı?
       
       CHP raporundaki eklerde, kazanın yaşandığı bölgeden sorumlu olan TCDD 1.
       Bölge Müdürlüğü’nün Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığı’na gönderdiği bir belge
       var. Burada, bir önceki Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan’ın açıklamalarında
       bahsettiği, Nisan ayında yapılmış olan senelik rutin kontrole dair bilgiler
       var.
       
       Belgede sözü geçen Roger 800, İtalyan MERMEC şirketi tarafından
       [56][üretilen] bir yol muayene aracı.
       
       Aracın teknik özellikleri ve TCDD’nin bilgi yazısına göre bu araç,
       demiryolunun altyapısındaki sorunlar rayların düzenini (genişliğini,
       eğimini, paralelliğini vb.) bozacak ölçüde olduğunda fark ediyor. Demiryolu
       etrafındaki erozyon veya menfezlerin tıkalı olup olmadığı gibi çevresel
       verileri toplamıyor.
       
       Elektrik Mühendisleri Odası’nın açıklamasında bu hattın haftada iki kez
       elektronik sistemle denetlendiği bilgisi [57][veriliyor]. YOLDER ise 2016
       tarihli bir açıklamasında TCDD’nin kullandığı farklı ölçüm aletlerinin
       birbiriyle uyumlu olmadığını, demiryolu hatlarının büyük bir bölümünün
       TCDD’nin kendi altyapı kriterlerine dahi uymadığını [58][belirtmişti].
       
       ## 4) TCDD bünyesindeki yol bekçileri (hat kontrol memuru) uygulaması neden
       kaldırıldı veya sınırlandırıldı? Hafta sonları kontroller yapılıyor mu?
       
       Yol bekçilerinin azaltılması, TCDD’nin özelleştirilme süreciyle başlayan
       personel azaltma politikasının bir parçası. Gazete Duvar yazarı Önder
       Algedik’in [59][derlediği] verilere göre 2000 yılında 47 binden fazla olan
       demiryolları çalışanı sayısı bugün 18 bin civarında.
       
       CHP Tekirdağ milletvekili İlhami Özcan Aygun, kazanın yaşandığı hattı
       içeren bölgede beş yerine sadece bir hat kontrol memuru olduğunu, hafta
       sonu ise kontrol yapılmadığını [60][söylüyor]. Aygun’un ifadesine göre,
       Türkiye’de demiryollarını denetlemek için gereken kontrol memuru sayısı
       1200, ancak görevli personel sayısı sadece 39.
       
       27 yıl boyunca yol kontrolü yapan emekli TCDD işçisi Hasan Özkan yol
       bekçileri uygulaması kaldırıldıktan sonra kontrol işinin taşeronlara
       bırakıldığını, uygulama tekrar başlatılmazsa Çorlu gibi kazaların
       kaçınılmaz olduğunu [61][ifade ediyor.]
       
       ## 5) Şu anda demiryolu hatlarının kontrolü kimler ve/veya hangi otomatik
       sistemlerce yapıyor? Bu kontroller hangi sıklıkta yapılıyor ve neleri
       kapsıyor?
       
       Roger 800’ü üreten MERMEC 2009’dan beri Türkiye’deki demiryollarında
       elektronik kontrol hizmeti [62][veriyor].
       
       Eski bakan Arslan’ın ifadesine göre Roger 800 muayene aracıyla yapılan
       kontroller yılda bir kez gerçekleşiyor, hattaki son kontrol 13 Nisan 2018
       tarihinde gerçekleşmiş.
       
       TCDD’nin savcılığa gönderdiği yazıya göre TCDD 1. Bölge Demiryolu Bakım
       Servis Müdürü Vekili Mümin Karasu 20 Haziran 2018 tarihinde bu hattı
       denetlemiş. İlgili yol bakım şefi ve demiryolu bakım müdürü de rutin
       kontroller gerçekleştirmiş.
       
       Bunlar dışında, kazanın yaşandığına benzer küçük menfezlerin yılda bir kez
       kontrol edildiğini de TCDD’nin savcılığa verdiği bilgiden öğreniyoruz.
       
       Fakat TCDD yetkilileri aynı belgede kazanın yaşandığı menfezin bakım
       listesinde olmadığını tekrarlıyorlar. Bu durumda yapılan kontrollerin ve
       kontrol sıklığının sorunları ortaya çıkaracak nitelikte olmadığı akla
       geliyor.
       
       Elektrik Mühendisleri Odası, her gün taşımacılık yapılan bir hatta her gün
       kontrol yapılması gerektiğini [63][söylüyor]. Elektronik kontrole geçildiği
       dönemde yolları yaya olarak kontrol eden yol bekçiliği düzenlemesinin
       kaldırılmasının denetim boşluğu yarattığını belirtiyor.
       
       ## 6) Ulaştırma Bakanlığı açıklamasında belirtilen, 8 Temmuz günü öğle
       saatlerinde yaşanan yoğun yağmurdan sonra ilgili hat kontrol edildi mi?
       
       Hayır. Fakat [64][TCDD mevzuatına] göre yağışla tren seferi arasındaki üç
       saatlik zaman diliminde bu derhal yapılmalıydı.
       
       Yol bakım onarım müdürü ve şefleri şiddetli yağmurlardan sonra bu kontrolü
       yaptırmakla sorumlu:
       
       Yol bekçisi (yeni adıyla kontrol memuru) böyle durumlarda riskli olduğunu
       bildiği yerleri öncelikle kontrol etmek ve gerektiğinde tren trafiğini
       durdurmakla sorumlu
       
       CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu, kaza yerinde düzenlediği basın toplantısında
       TCDD’nin yaz döneminde aşırı yağmur olacağı bilgisini Meteoroloji Genel
       Müdürlüğü’nden aldığını ve 1. Bölge Müdürünün Çorlu kazasından yaklaşık bir
       ay önce, yaya kontrollerinin artırılması ve nöbetçi bırakılması konusunda
       talimat verdiğini [65][söyledi.]
       
       Bu durumda TCDD yetkililerinin kaza riskini yazılı olarak öğrendiğini
       söylemek mümkün.
       
       Meteoroloji Mühendisleri Odası 8 Temmuz öğle saatleri sırasında yaşanan
       şiddetli yağmurun bölgede her yedi yılda bir görüldüğünü, bu açıdan
       beklenmeyen bir yağış olmadığını [66][not ediyor].
       
       ## 7) Kazanın yaşandığı demiryolu hattındaki Haziran 2018 tarihli menfez
       bakım ihalesinin ödenek tahsis emri çıkmadığı için iptal edildiği basına
       yansıdı. İhale planlanan tarihte gerçekleşmiş olsa, bakım işleri hangi
       tarihte başlayacaktı?
       
       EKAP’ta yer alan 6 Haziran 2018 tarihli ve 2018/293539 sayılı ihale
       duyurusuna göre 13 kalem menfez bakım işi ihalesi için teklifler 6 Temmuz
       günü saat 14.30’da alınacak ve sözleşmenin imzalanmasından itibaren 15 gün
       içinde işe başlanacak, işin tamamlanması da 300 gün sürecekti.
       
       Benzer ihalelerin değerlendirme sürecinin en az bir ay aldığı
       düşünüldüğünde, ihale iptal edilmemiş olsa bile menfez bakımlarının Ağustos
       ayında başlayacağı ve Mayıs 2019’da biteceği hesaplanabilir.
       
       Yani kazanın yaşanacağı menfez bu ihaleye dahil edilmiş olsa bile çok geç
       kalınmıştı. İnşaat Mühendisleri Odası, yoğun yağışla ıslanarak gevşemiş
       olan menfez ile tren yolu arasındaki dolgunun trenin geçişi sırasındaki
       hareketler nedeniyle rayların altından kaydığını, ancak zemindeki
       zayıflamanın ani bir yağmurla değil, düzenli yağışlar ve diğer doğal
       etkilerle zaman içinde gevşediğini [67][belirtiyor]. Bu durumda, ilgili
       menfez ve çevresindeki zayıflayan alan daha önceki kontrollerde fark
       edilmiş olmalıydı.
       
       İlgili menfez bakım listesine hiç dahil edilmediyse, TCDD’nin altyapı
       kontrol kriterlerinin değişmesi gerekiyor olabilir.
       
       ## 8) Bu kazadan sonra, mevcut demiryollarının bakımı ve kontrolü ile yeni
       yapılacak yolların proje gerekliliklerinde değişiklik yapılması planlanıyor
       mu?
       
       Kazadan hemen sonra yapılanlar bu konuda pek umut vermiyor.
       
       Kazanın üzerinden 24 saat geçmeden bozulan raylar ve traversler
       [68][değiştirildi], ve 48 saat içinde seferler [69][yeniden başladı]. Bugün
       trenlerin kontrollü geçiş yaptığı kaza noktasının öncekinden tek farkı daha
       çok balast dökülmüş, menfezin üzerinden toprağın kaydığı yere ise büyük
       taşlarla ağırlık eklenmiş olması.
       
       Yapılan bu yama o menfezi bir süre daha idare edebilir, ancak bozuk altyapı
       ve denetimsizlik sorununu yamalarla çözemeyiz.
       
       Sendika ve meslek örgütlerinin [70][açıklamalarına] bakılırsa, sorun
       mevzuata uymayan bir memurdan veya malzemeden çalan bir müteahhitten değil,
       yüzünü mühendislik yerine siyasete dönmüş bir işletmecilik anlayışından
       kaynaklanıyor.
       
       Devlet Demiryolları kadrosunda bu kazayı inceleyip hatalarımızı söyleyecek
       uzmanlar [71][hala mevcut], ancak masraftan kısmaya [72][denetimden
       başlayan] TCDD A.Ş.’nin yönetim anlayışını değiştirmesi kolay değil.
       
       Güçler ayrılığının zayıfladığı yeni rejimde ne yasama, ne de yargı iktidara
       sadık makamları yerinden sarsamaz. Ama devletin şirketleştiği sistemde
       vatandaşlar da birer müşteriyse, hayatımızın ne kadar değerli olduğunu
       patrona hatırlatmak faydalı olabilir.
       
       Güneşli bir Pazar günü ayçiçek tarlaları arasında hiç hak etmedikleri bir
       dehşeti yaşamak zorunda kalan insanlar organize olur, tazminat, boykot ve
       bir daha yaşanmaması talebiyle seslerini duyurursa, Çorlu’yu Pamukova
       kaderinden bir makasla ayırmak mümkün olabilir.
       
       23 Jul 2018
       
       ## LINKS
       
 (DIR) [1] http://www.trthaber.com/haber/gundem/bakanlardan-tren-kazasina-iliskin-aciklama-374218.html
 (DIR) [2] http://www.rayhaber.com/2014/11/pamukova-tren-kazasinda-karar-41-kisinin-olumune-4-yil-2-ay-ceza/
 (DIR) [3] https://bianet.org/bianet/toplum/39408-hizlandirilmis-tren-faciasi
 (DIR) [4] https://www.birgun.net/haber-detay/hizlandirilmis-hafiza-kaybi-21695.html
 (DIR) [5] http://arsiv.sabah.com.tr/2004/07/25/eko101.html
 (DIR) [6] http://www.milliyet.com.tr/2004/07/23/resim/birincisayfa.jpg
 (DIR) [7] http://arsiv.sabah.com.tr/2004/07/24/gun104.html
 (DIR) [8] http://www.milliyet.com.tr/2004/07/25/resim/birincisayfa.jpg
 (DIR) [9] http://www.gazetevatan.com/hizli-trene-asla-binmem-sevdiklerimi-de-bindirmem-31232-gundem/
 (DIR) [10] http://arsiv.sabah.com.tr/2004/07/25/gnd102.html
 (DIR) [11] http://www.hurriyet.com.tr/gundem/hizlandirilmis-tren-hizmete-girdi-231187
 (DIR) [12] http://www.milliyet.com.tr/2004/07/28/resim/birincisayfa.jpg
 (DIR) [13] http://arsiv.sabah.com.tr/2004/07/24/gun112.html
 (DIR) [14] http://arsiv.sabah.com.tr/ozel/hizlandirilmis62/dosya_62.html
 (DIR) [15] http://www.radikal.com.tr/turkiye/livre-bakani-yalanladi-717597/
 (DIR) [16] http://kentvedemiryolu.com/makinist-ne-yapsin/
 (DIR) [17] http://arsiv.sabah.com.tr/2004/07/24/gun110.html
 (DIR) [18] http://arsiv.sabah.com.tr/2004/07/24/gun111.html
 (DIR) [19] http://www.hurriyet.com.tr/gundem/delilleri-kararttilar-243542
 (DIR) [20] http://arsiv.sabah.com.tr/2004/07/24/gun101.html
 (DIR) [21] http://arsiv.ntv.com.tr/news/279573.asp
 (DIR) [22] https://www.yenisafak.com/gundem/tren-faciasinda-tcdd-8de-4-kusurlu-bulundu-2683681
 (DIR) [23] http://www.hurriyet.com.tr/gundem/pamukova-tren-kazasinin-nedeni-hatali-isletmecilik-3695001
 (DIR) [24] http://www.istanbulbarosu.org.tr/HaberDetay.aspx?ID=855
 (DIR) [25] http://www.internethaber.com/iste-makinistlerin-ifadesinin-tamami-1081414h.htm
 (DIR) [26] http://arsiv.sabah.com.tr/2005/01/18/gnd112.html
 (DIR) [27] http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/9720.pdf
 (DIR) [28] https://web.archive.org/web/20141129053125/http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=123027
 (DIR) [29] https://140journos.com/gazete-mansetleriyle-ve-aciklamalarla-22-temmuz-2004teki-pamukova-tren-kazasi-633bc3aaf230
 (DIR) [30] http://www.haber7.com/ic-politika/haber/842267-yildirim-pamukova-icin-ozur-diledi
 (DIR) [31] http://www.hurriyet.com.tr/gundem/fatura-karaman-a-257818
 (DIR) [32] https://web.archive.org/web/20180718202145/http://www.radikal.com.tr/turkiye/yargi-karamana-sorusturma-yok-742600/
 (DIR) [33] https://www.haber46.com.tr/guncel/tcdd-eski-genel-muduru-suleyman-karaman-ak-partiden-aday-adayi-h50517.html
 (DIR) [34] https://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/milletvekillerimiz_sd.bilgi?p_donem=27&p_sicil=7473
 (DIR) [35] http://www.bts.org.tr/index.php/a%C3%A7iklamalarimiz/genel-merkez-a%C3%A7iklamalari/item/1158-pamukova-tren-kazas%C4%B1-davas%C4%B1nda-as%C4%B1l-sorumlulara-ceza-yok.html
 (DIR) [36] https://turkey.mom-rsf.org/tr/bulgular/siyasi-iliskiler/
 (DIR) [37] http://www.milliyet.com.tr/2004/07/23/resim/birincisayfa.jpg
 (DIR) [38] https://www.dw.com/tr/banu-g%C3%BCven-adalet-sadece-bir-parti-ad%C4%B1-m%C4%B1/a-44676129
 (DIR) [39] http://arsiv.sabah.com.tr/ozel/hizlandirilmis62/dosya_62.html
 (DIR) [40] http://p24blog.org/yazarlar/3191/turkiye-de-trenler-avrupa-dan-iki-kat-daha-olumcul
 (DIR) [41] http://www.tcdd.gov.tr/files/istatistik//20122016yillik.pdf
 (DIR) [42] https://www.evrensel.net/haber/356634/chpli-yuceerden-yeni-bakana-corlu-tren-kazasina-dair-zor-sorular
 (DIR) [43] https://en.wikipedia.org/wiki/Chemins_de_fer_Orientaux
 (DIR) [44] http://www.tcdd.gov.tr/files/istatistik/sektor2012.pdf
 (DIR) [45] http://www.cerkezkoyhaber.com.tr/haber/38380/19-kasimda-tren-seferleri-baslayacak-denmisti.html
 (DIR) [46] http://www.marmarahaber.com.tr/haber/40267/iptal-gerekcesi-zararmis.html
 (DIR) [47] https://web.archive.org/web/20180721222525/http://www.uzunkoprugazetesi.com.tr/1-mayista-trenimiz-yola-cikiyor.html
 (DIR) [48] https://www.enyeinsaat.com.tr/
 (DIR) [49] http://turinsaat.com.tr/portfolio-item/uzunkopru-halkali-cerkezkoy-istasyonlari-km-38000-56000-ve-km-74000-96000-arasi-altyapi-iyilestirmesi-ikmal-insaati/
 (DIR) [50] http://turinsaat.com.tr/portfolio-item/uzunkopru-halkali-cerkezkoy-istasyonlari-km-38000-56000-ve-km-74000-96000-arasi-altyapi-iyilestirmesi-ikmal-insaati/
 (DIR) [51] http://www.dogusaninsaat.com.tr/index.php?mod=Proje_Detay&pID=24&rID=24&rt=Sirkeci--Uzunkopru-Hatti--Demiryolu-Koprusu-yapim-isi
 (DIR) [52] https://www.birgun.net/haber-detay/birgun-un-corlu-daki-tren-faciasina-iliskin-mansetine-erisim-engeli-224193.html
 (DIR) [53] http://www.imo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=24941&tipi=3&sube=0
 (DIR) [54] http://www.jmo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=11097&tipi=17&sube=0
 (DIR) [55] http://www.emo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=124182&tipi=3&sube=0
 (DIR) [56] http://www.mermec.com/inspect/recording-cars/533/roger-800.php
 (DIR) [57] http://www.emo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=124182&tipi=3&sube=0
 (DIR) [58] http://www.yolder.org.tr/wp-content/uploads/2016/05/DOSYA_HAT-BAKIM.pdf
 (DIR) [59] https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2018/07/10/treni-kim-devirdi/
 (DIR) [60] http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/siyaset/1029778/Tren_faciasi_adim_adim__geliyorum__demis__iste_ihmaller_zinciri.html
 (DIR) [61] https://www.artigercek.com/emekli-yol-bekcisi-uyardi-corlu-benzeri-kazalar-artabilir
 (DIR) [62] http://www.mermec.com/press-room/media-coverage/259/mermec-to-supply-high-speed-measuring-equipment.php
 (DIR) [63] http://www.emo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=124182&tipi=3&sube=0
 (DIR) [64] http://www.tcdd.gov.tr/content/7
 (DIR) [65] https://www.gazeteduvar.com.tr/gundem/2018/07/18/kilicdaroglu-corluda-yazismalari-acikladi-uyari-yapildi-ama-dikkate-alinmadi/
 (DIR) [66] http://www.meteoroloji.org.tr/tren-kazasi-ile-ilgili-basin-bildirimiz
 (DIR) [67] http://www.imo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=24941&tipi=3&sube=0
 (DIR) [68] https://anadoluimages.com/p/14625264
 (DIR) [69] https://www.sozcu.com.tr/2018/gundem/faciadan-sonra-tren-seferleri-yeniden-basladi-2514536/
 (DIR) [70] http://sendika62.org/2018/07/corludaki-tren-kazasinin-sebepleriyle-ilgili-sendika-ve-meslek-orgutleri-ne-dedi-501821/
 (DIR) [71] http://www.kaik.gov.tr/
 (DIR) [72] https://www.mmo.org.tr/merkez/basin-aciklamasi/kaza-gibi-sunulan-pamukova-ve-diger-demiryolu-cinayetleri-kamu-isletmeciligi
       
       ## AUTOREN
       
 (DIR) Efe Kerem Sözeri
       
       ## TAGS
       
 (DIR) taz.gazete
 (DIR) Toplum
 (DIR) Politika
       
       ## ARTIKEL ZUM THEMA