# taz.de -- Berlinale'de Türkiye filmleri: Bu filmde erkek yok
       
       > 68. Berlin Film Festivali'nin Forum bölümünde yönetmenliğini Burak
       > Çevik’in yaptığı Tuzdan Kaide filmi 20 Ocak’ta dünya prömiyerini
       > gerçekleştirdi.
       
 (IMG) Bild: „Eski Ahit’te anlatılan öykü günümüz İstanbul’unda gerçekleşse nasıl olurdu?“
       
       68. Berlin Film festivaline bu sene Türkiye’den 3 film katılıyor.
       Festivalin Forum bölümünde yönetmenliğini Burak Çevik’in yaptığı Tuzdan
       Kaide filmi 20 Ocak’ta dünya prömiyerini gerçekleştirdi. Tamamının kadın
       oyunculardan oluştuğu ve erkeklerin sadece ses olarak dahil olabildiği
       film, hamile bir kadının gizemli bir İstanbul atmosferinde ikiz kardeşini
       arayış hikayesini konu ediniyor. Film ismini ise Lut kavminin başına
       gelenlerden almış.
       
       Bu hikayeye göre, tanrı kendisine itaat etmeyen Lut kavmine yaşadıkları
       şehri yakacağını bildiriyor. Bunun üzerine Sodom ve Gomorra şehrinde
       insanları doğru yola davet etmekle görevli olan Lut peygamber, yakınlarına
       hiçbir koşulda arkasına bakmadan kaçmasını tembihliyor. Ancak kaçış yolunda
       Lut peygamberin karısı dayanamayıp arkasını dönerek yakılmakta olan şehre
       bakıyor ve ceza olarak tuzdan bir kaide’ye çevriliyor. Her ne kadar Kuran-ı
       Kerim’de detaylı bir kıssa olarak yer almasa da Eski Ahit’te anlatılan bu
       öykü günümüz İstanbul’un da herşeyin çürümekte olduğu bir atmosferde
       gerçekleşse nasıl olurdu?
       
       ## Sabitlenme ve hapsolma
       
       Bu açıdan bakıldığında zamanda sabitlenme ve dolayısıyla hapsolma meselesi
       filmin ana temalarından birini oluşturmuş. Film, belli bir hikayeyi
       anlatmaktan çok zamansız ve mekansız bir atmosferde karamsar ve tekinsiz
       bir arayışın ve salınımın anlatımına odaklanmış. Film ekibi ile
       gerçekleştirdiğimiz söyleşide henüz 23 yaşında olan genç yönetmen Burak
       Çevik, psikolog-sinema teorisyeni Henri Bergson’un sinemanın durağan
       kareleri hareketli gösterebilmesi örneğini veriyor. Sinemanın insanları
       olmayan bir şeye ikna edebilmesinin sinemayı kötücül bir sanat yapıp
       yapmadığı üzerine düşündükten sonra Tuzdan Kaide'yi çekmeye karar verdiğini
       anlatıyor.
       
       Tuzdan Kaide'deki sahnelerin -figüranlar dahil- tamamının kadın
       oyunculardan oluştuğu ancak senaryo ve yönetmenliğin bir erkek tarafından
       yazılması sorulduğunda, yönetmen ’’Filmin ne kadın ne de erkek filmi
       olduğunu, sadece sinematik ve içsel anlamda bir arayışın hikayesi'‘
       olduğunu söylüyor. Yine de filmde ölümsüzlüğe mahkum edilen Şahmeran
       efsanesinden kutsal metinlere, hatta dişi vampirler gibi birçok mitik
       kadınlık öğesinin kullanıldığı tasvirlere göndermeler görmek mümkün. Filmin
       başrol oyuncusu Zinnure Türe „kadının hayat ile ilgili bir metafor
       olduğunu, kadınlardan çok fazla şey öğrendiğini, her bir kadın karakterin
       kendini büyüttüğünü“ dile getiriyor. Tuzdan Kaide ilginç konusu ile
       sıradışı bir İstanbul görmek isteyenler için uygun bir film olmayı
       başarmış.
       
       ## Yeni Türkiye’de büyüme hikayesi
       
       68. Berlin Film Festivalinin „Generation“ Bölümünde ise Banu Sıvacı’nın
       yönetmenliğini yaptğı Güvercin filmi gösteriliyor. Genç bir çocuğun
       Adana’nın arka mahallelerinde büyüme öyküsünü konu edinen film aynı zamanda
       çocuk işçi emeğinin sömürüsü üzerine titiz bir çalışma olarak
       nitelendirilebilir. Tuzdan Kaide gibi bu film de belli bir senaryo ya da
       hikaye anlatımından çok karakterlerine ve mekanlarına odaklanmış ve onları
       oldukça güçlü bir şekilde anlatmaya çabalamış.
       
       Güvercin beslemenin inceliklerinden, oto sanayiinde çalışmaya kadar
       karakterin mekanlarla ilişkisi incelikli bir şekilde anlatılıyor.
       Mekanların giderek mutenalaştığı bir atmosferde tutku ve sevgi dolu yoksul
       bir gencin samimi hikayesini görmek için Güvercin filmi ideal. Başrol
       oyuncusu Kemal Burak Alper’in muhteşem bir oyunculuk çıkardığı filmin Zoo
       Palast’ta gerçekleşen prömiyeri sonrası yapılan söyleşide yönetmen Banu
       Sıvacı ’’filmin ilk izleyicinin Berlinliler olması nedeni ile çok büyük bir
       sevinç yaşadığını ve doğduğu mahalleyi ve karakterleri bu filmde anlatmak
       istediğini’’ belirtiyor.
       
       Bu sene Forum Expanded bölümünde Türkiye'den orta metraj bir film de
       bulunuyor. Didem Pekün’ün „Araf“ filmi her ne kadar film Bosna Savaşı
       sonrası Balkanların durumuna odaklansa da savaş deneyimi ve sonrası üzerine
       Türkiye’yi de yakından ilgilendiren bir film ortaya çıkarmış. Sürgün olmak
       üzerine bir yol filmi olan Araf aynı zamanda bir makale-film özelliği
       taşıyor.
       
       Bu filmler haftasonu şu mekanlarda görülebilir.Araf 2018 yön: Didem Pekün
       24.02.2018 saat: 17.30 Kino Arsenal
       
       Güvercin yön: Banu Sıvacı 24.02.2018 saat: 20.00 HKW25.02.2018 saat: 16.30
       Cinemaxx 1Tuzdan Kaide yön: Burak Çevik 24.02.2018 saat: Zoo Palast 2
       
       23 Feb 2018
       
       ## AUTOREN
       
 (DIR) Aytaç Köktürk
       
       ## TAGS
       
 (DIR) taz.gazete
 (DIR) Kültür
       
       ## ARTIKEL ZUM THEMA