# taz.de -- Berlinale'de Türkiye filmleri: Bu filmde erkek yok
> 68. Berlin Film Festivali'nin Forum bölümünde yönetmenliğini Burak
> Çevik’in yaptığı Tuzdan Kaide filmi 20 Ocak’ta dünya prömiyerini
> gerçekleştirdi.
(IMG) Bild: „Eski Ahit’te anlatılan öykü günümüz İstanbul’unda gerçekleşse nasıl olurdu?“
68. Berlin Film festivaline bu sene Türkiye’den 3 film katılıyor.
Festivalin Forum bölümünde yönetmenliğini Burak Çevik’in yaptığı Tuzdan
Kaide filmi 20 Ocak’ta dünya prömiyerini gerçekleştirdi. Tamamının kadın
oyunculardan oluştuğu ve erkeklerin sadece ses olarak dahil olabildiği
film, hamile bir kadının gizemli bir İstanbul atmosferinde ikiz kardeşini
arayış hikayesini konu ediniyor. Film ismini ise Lut kavminin başına
gelenlerden almış.
Bu hikayeye göre, tanrı kendisine itaat etmeyen Lut kavmine yaşadıkları
şehri yakacağını bildiriyor. Bunun üzerine Sodom ve Gomorra şehrinde
insanları doğru yola davet etmekle görevli olan Lut peygamber, yakınlarına
hiçbir koşulda arkasına bakmadan kaçmasını tembihliyor. Ancak kaçış yolunda
Lut peygamberin karısı dayanamayıp arkasını dönerek yakılmakta olan şehre
bakıyor ve ceza olarak tuzdan bir kaide’ye çevriliyor. Her ne kadar Kuran-ı
Kerim’de detaylı bir kıssa olarak yer almasa da Eski Ahit’te anlatılan bu
öykü günümüz İstanbul’un da herşeyin çürümekte olduğu bir atmosferde
gerçekleşse nasıl olurdu?
## Sabitlenme ve hapsolma
Bu açıdan bakıldığında zamanda sabitlenme ve dolayısıyla hapsolma meselesi
filmin ana temalarından birini oluşturmuş. Film, belli bir hikayeyi
anlatmaktan çok zamansız ve mekansız bir atmosferde karamsar ve tekinsiz
bir arayışın ve salınımın anlatımına odaklanmış. Film ekibi ile
gerçekleştirdiğimiz söyleşide henüz 23 yaşında olan genç yönetmen Burak
Çevik, psikolog-sinema teorisyeni Henri Bergson’un sinemanın durağan
kareleri hareketli gösterebilmesi örneğini veriyor. Sinemanın insanları
olmayan bir şeye ikna edebilmesinin sinemayı kötücül bir sanat yapıp
yapmadığı üzerine düşündükten sonra Tuzdan Kaide'yi çekmeye karar verdiğini
anlatıyor.
Tuzdan Kaide'deki sahnelerin -figüranlar dahil- tamamının kadın
oyunculardan oluştuğu ancak senaryo ve yönetmenliğin bir erkek tarafından
yazılması sorulduğunda, yönetmen ’’Filmin ne kadın ne de erkek filmi
olduğunu, sadece sinematik ve içsel anlamda bir arayışın hikayesi'‘
olduğunu söylüyor. Yine de filmde ölümsüzlüğe mahkum edilen Şahmeran
efsanesinden kutsal metinlere, hatta dişi vampirler gibi birçok mitik
kadınlık öğesinin kullanıldığı tasvirlere göndermeler görmek mümkün. Filmin
başrol oyuncusu Zinnure Türe „kadının hayat ile ilgili bir metafor
olduğunu, kadınlardan çok fazla şey öğrendiğini, her bir kadın karakterin
kendini büyüttüğünü“ dile getiriyor. Tuzdan Kaide ilginç konusu ile
sıradışı bir İstanbul görmek isteyenler için uygun bir film olmayı
başarmış.
## Yeni Türkiye’de büyüme hikayesi
68. Berlin Film Festivalinin „Generation“ Bölümünde ise Banu Sıvacı’nın
yönetmenliğini yaptğı Güvercin filmi gösteriliyor. Genç bir çocuğun
Adana’nın arka mahallelerinde büyüme öyküsünü konu edinen film aynı zamanda
çocuk işçi emeğinin sömürüsü üzerine titiz bir çalışma olarak
nitelendirilebilir. Tuzdan Kaide gibi bu film de belli bir senaryo ya da
hikaye anlatımından çok karakterlerine ve mekanlarına odaklanmış ve onları
oldukça güçlü bir şekilde anlatmaya çabalamış.
Güvercin beslemenin inceliklerinden, oto sanayiinde çalışmaya kadar
karakterin mekanlarla ilişkisi incelikli bir şekilde anlatılıyor.
Mekanların giderek mutenalaştığı bir atmosferde tutku ve sevgi dolu yoksul
bir gencin samimi hikayesini görmek için Güvercin filmi ideal. Başrol
oyuncusu Kemal Burak Alper’in muhteşem bir oyunculuk çıkardığı filmin Zoo
Palast’ta gerçekleşen prömiyeri sonrası yapılan söyleşide yönetmen Banu
Sıvacı ’’filmin ilk izleyicinin Berlinliler olması nedeni ile çok büyük bir
sevinç yaşadığını ve doğduğu mahalleyi ve karakterleri bu filmde anlatmak
istediğini’’ belirtiyor.
Bu sene Forum Expanded bölümünde Türkiye'den orta metraj bir film de
bulunuyor. Didem Pekün’ün „Araf“ filmi her ne kadar film Bosna Savaşı
sonrası Balkanların durumuna odaklansa da savaş deneyimi ve sonrası üzerine
Türkiye’yi de yakından ilgilendiren bir film ortaya çıkarmış. Sürgün olmak
üzerine bir yol filmi olan Araf aynı zamanda bir makale-film özelliği
taşıyor.
Bu filmler haftasonu şu mekanlarda görülebilir.Araf 2018 yön: Didem Pekün
24.02.2018 saat: 17.30 Kino Arsenal
Güvercin yön: Banu Sıvacı 24.02.2018 saat: 20.00 HKW25.02.2018 saat: 16.30
Cinemaxx 1Tuzdan Kaide yön: Burak Çevik 24.02.2018 saat: Zoo Palast 2
23 Feb 2018
## AUTOREN
(DIR) Aytaç Köktürk
## TAGS
(DIR) taz.gazete
(DIR) Kültür
## ARTIKEL ZUM THEMA