-"Nintendo was best up until their release of Saturn"- New York Times visar hur mycket dom egentligen kan om tvspel ____________ / /\ / _______/ / / /_______\/__ __ / /\ / /\ / /\ -Shadowrun- /______ / // /_/__ ______. ____/ / /_____ __ __ _ ___ __ __ ._______ _\_____/ / // ___ /\ / _ /\ / _ / // _ /\ / /\__ / /\ / '__/\ / /\/ /\ / ___ /\ / / // /\_/ / // / // / // / // \/ \/ / // /\__\// /_/ / // /\_/ / / /___________/ //_/ //_/ //___._/ //___._/ //____/ / \____/\__/ //_/ / /_____/ //_/ //_/ / \___________\/ \_\/ \_\/ \___\_\/ \___\_\/ \____\/ \___\/\_\/ \_\/ \_____\/ \_\/ \_\/ PAL Spel: Shadowrun (PAL) (Svenska versionen) Plattform: Super Nintendo / Super Famicon Av: Jimmy Strid a.k.a TerraNigmA E-mail: jimmystrid@gamingrules.net Hemsida: gamecuberules.com (skribent) / residentevil.se (skribent) IRC: NICKNAME: TeraNigmA EFNET: #gamecube,#romland,#snes DALNET: #tvspel#ffxi,#ff-heaven QUAKENET: #dreamcast,#gamecube,#gamecube.se,#tvspel,#residentevil.se I N N E H Å L L 1. Version historia 2. Kopierings rättigheter 3. Recension 4. Historia 5. Kontroller 6. Lösning 7. Bossar 8. Magier 9. Tips, tricks och fusk 10. Game Genie koder 11. Frågor och svar 12. Tack till 13. Andra FAQs 1. V E R S I O N H I S T O R I A Version 0.2a Datum: 2002-07-27 Information: Lagt till en boss guide, dock är den bara till för dom allra största bossarna men kommer det tillräckligt mycket förfrågningar lägger jag in arenan och dylikt också. Version 0.2 Datum: 2002-07-14 Information: Kommit en bra bit på guiden. Lagt till Game Genie koder och även lagt till alla magier i spelet samt hur man får tag på dom. Lagt in lite tips och tricks. Version 0.1a Datum: 2002-07-13 Information: Lagt till lite mer på guiden och även påbörjat en recension av spelet. Version 0.1 Datum: 2002-07-12 Information: Precis påbörjat FAQen. Historien är klar och även kopierings rättigheterna. ASCII logon är färdig även den. Guiden är påbörjad och täcker i alla fall den första timmen eller nåt sånt av spelet. 2. K O P I E R I N G S R Ä T T I G H E T E R Denna FAQ får ej kopieras, editeras eller spridas på något annat sätt utan min tillåtelse. Denna FAQ får inte heller förekomma på andra hemsidor än http://www.gamefaqs.com och http://terranigma.envy.nu. Den får heller inte under några omständigheter användas för att någon ska tjäna pengar på den, vilket betyder att varken Du som läser den eller någon tid- ning eller någon annan får sälja den. Hela spelets innehåll tillhör ägaren och får inte kopieras. Hittar du denna FAQ i en tidning, på en annan hemsida eller på någon annan plats där den inte får vara hoppas jag att du mailar mig på jimmys@gamecuberules.com så kommer jag att ta hand om saken. Om du som läser detta har några funderingar över att ta information ur min FAQ måste du först maila mig och fråga om du får ta just det du vill ha och om jag säger ja ska jag finnas medskriven i din egen FAQ. 3. R E C E N S I O N Du spelar Jake Armitage. En kurir som har värdefull data inuti sitt huvud. Han är kuriren som ska stoppa det stora företaget ANEKI från att ta över världen. Jake blir dock dödad av ett par gorillor men sedan uterupplivad för att stoppa ANEKI. Jakes väg till att rädda världen är dock inte kort utan han måste besega många hinder innan han slutligen kan möta det stora företaget. GRAFIK: 8 Grafiken är kanske inte perfekt, men den är bra. Många spel har inte uppnått sån här bra kvalitet på grafiken som detta och att se hur Jake mosar fiende efter fiende är helt klart en fröjd för ögat. SPELBARHET: 9 Det här spelet är riktigt kul och det är verkligen svårt att slita sig från det. Första gången kunde jag verkligen sitta i timmar utan att egentligen ta mig någonstans. Det finns alltid saker att göra så om du inte tar dig vidare går det alltid att samla KARMA för att bygga upp din karaktär. LJUD: 9 Ljuden från dina vapen låter aningen mesiga och blir ibland lite störande. Ljudet får dock ett plus eftersom alla vapen har olika läten. Musiken är helt underbar! Bättre musik får man leta efter. Musiken är en av dom bästa sakerna med det här spelet och ibland står man gärna kvar på samma ställe bara för att lyssna på musiken. KONTROLLER: 10 Kontrollerna är helt perfekta! Det känns helt logiskt med knapp kombinationen som finns inställd redan från början men skulle det vara så att man inte tycker om den går det ju att ändra. Styrningen fungerar bra och blir aldrig på något sätt seg. Det kan dock vara lite problem att använda magier när man har mycket folk som attackerar samtidigt men det är ingenting som sänker betyget. HISTORIA: 8 Storyn är oerhört bra men jag tänker inte nämna något ur den eftersom det antagligen bara skulle förstöra spel glädjen totalt för alla er som vill spela igenom spelet. Storyn är i och för sig inte speciellt djup men den fungerar utmärkt på det här spelet. HÅLLBARHET: 10 Okej, spelet kanske är kort, men jag har spelat om det miljoner gånger eftersom jag helt enkelt inte kan tröttna på det. Det spelar ingen roll om jag så kan spelet utan och innan eftersom det ger mig lika mycket glädje varje gång jag klarar av det. Alla kanske inte ger spelet betyg 10 men jag tycker hur som helst att det är värt det! SLUTBETYG: 8+9+9+10+8+10/6 = 9 Slutbetyget blir med andra ord 9 vilket är MYCKET VÄL GODKÄNT! Få spel hamnar så här långt upp på skalan men det här har verkligen lyckats! Definitivt köpvärt! Betygskala: 1 - MYCKET VÄL UNDERKÄNT 2 - VÄL UNDERKÄNT 3 - UNDERKÄNT 4 - NÅR INTE RIKTIGT ÄNDA FRAM 5 - OKEJ 6 - GODKÄNT 7 - BÄTTRE ÄN GODKÄNT 8 - VÄL GODKÄNT 9 - MYCKET VÄL GODKÄNT 10 - PERFEKT! Notering: Jag räknar ut slutbetyget genom att lägga ihop samtliga poäng för att sedan ta ut ett medelvärde. 4. H I S T O R I A Året är 2050 Och de väldiga byggnaderna är som monster som kastar långa skuggor. När du blir en shadowrunner, är det där du tillbringar ditt liv.... i gränderna mellan de jättelika bolagshusen. Megabolagen är mäktiga i tider där makt är detsamma som information... ...datorinformation som flyter i det globala nätverk som kallas Matrisen. 5. K O N T R O L L E R A: Använd skjutvapen. B: Undersök/Plocka upp/Öppna/Prata. Y: Inventarier. X: Använd magi. R: Plocka upp/Öppna. L: Undersök/Öppna/Prata. D-Pad: Styra karaktären. Select: Se hälsa, magi poäng och antal medhjälpare. Start: Meny. 6. L Ö S N I N G Notering: Jag har inte skrivit in några angivelser på hur mycket hälsa du bör ha och inte eftersom det är upp till var och en hur mycket liv respektive magi man vill ha. Jag har däremot skrivit in vad du ska köpa. Kom ihåg att det alltid är bra att samla på sig så mycket KARMA som möjligt eftersom höga status poäng underlättar spelandet. SKAFFA ETT NYTT LIV: Börja med att undersöka båren du låg i för att hitta en lapp. Plocka upp den och gå sedan ner till kylskåpen och öppna dom. Plocka upp SNABB PLÅSTER och SKALPELL. Gå sedan upp mot dörren och öppna den. Bårhus killarna blir livrädda av att du lever och springer iväg för att gömma sig. Gå ut från huset och när du kommer till gatan kommer du stöta på en kille som säger att han sett hur gorillorna dödat dig. Efter det springer han iväg och du ska följa efter honom. Han kommer springa ner i en gränd och väl där nere kommer han att bli dödad så nu är det din chans att få tag på ett skjutvapen. Spring ner till killen som precis blivit dödad och plocka upp hans BERETTA pistol. Ta på dig den och börja skjuta mot orchen tills han dött. Undersök sedan orchen för att hitta en SKINNJACKA. Ta på dig skinnjackan och gå sedan längre in i gränden. Du kommer stöta på en hund. Prata lite med hunden och gå sedan ut från gränden. Gå in i huset närmast och sedan in i den andra dörren. Ignorera sekreteraren och gå in i den andra delen av rummet där du ska plocka upp CYBERDECK. Gå in i rummet bredvid och plocka upp BREVPRESSEN. Gå ut ur huset igen och gå snett uppåt vänster. Du kommer snart hamna vid en bar men gå INTE in dit. Gå istället snett uppåt höger så att du kommer till en kyrkogård. Gå in där och gå sedan åt vänster tills du kommer till en krypta. Använd SKALPELLEN för att öppna kryptan. När du sedan kommer in i kryptan kommer du att upptäcka en shaman. Använd snabb plåster på honom för att han ska ställa sig upp. Som tack för hjälpen kommer du att få en MAGISK FETISH. Gå ut igen och gå nu snett nedåt vänster för att möta ett skelett. Döda det tills du får ett VÅLNADSBEN. När du fått benet kan du gå ut igen och sedan ner till baren som jag pratade om tidigare. Gå och prata med bartendern så kommer du att få ISTE. Prata även med doktorn bredvid disken så får du lite nya ord. Gå bort till ägaren och ge honom ditt ISTE. Han kommer nu att bli pratglad. Skaffa alla nya ord från honom och gå sedan ut därifrån igen. Gå nu tillbaka till bårhuset och sedan bort till fontänen. Uppe i vänstra hörnet av staketet ser du att det är trasigt. Öppna där så kommer en hund att springa ut. Följ efter honom och plocka sedan upp halsbandet han tappar. Nu ska du gå snett nedåt höger tills du kommer till ett nytt hus (i närheten av tåg stationen). Gå in i huset och gå sedan in i det sista rummet för att hitta en död kille. Undersök honom för att hitta en nyckel och plocka även upp MEMO från bordet. Nu ska du gå ut igen. När du kommit ut ska du gå snett uppåt höger för att komma till tåg stationen, men du ska inte gå in där. Fortsätt istället in på den lilla vägen till vänster om stationen för att komma till ännu ett nytt hus. Gå in i huset och använd sedan din nyckel på den näst sista dörren för att komma in i din lägenhet. Undersök telefonen för att få ett meddelande från Drake och sedan ska du undersöka skåpet för att hitta 20 Nuyen. Plocka även upp SÖNDER- RIVEN LAPP och undersök den för att hitta numret till din gamla flickvän. Glöm inte att plocka upp SOLBRILLORNA i det här rummet när du ändå är igång. Nu ska du sova. Spara om du vill och använd karma om du har någon. Nu är det dags att skrapa ihop minst 150 Nuyen som du senare skall använda för att bli polis. Samla pengar kan du göra i rummet bredvid ditt eget. När du har skaffat 150 Nuyen ska du gå till baren du var inne i förut. Men du ska inte gå ända fram utan istället ska du gå in i det röda huset. Gå sedan in i ett av rummen för att hitta en kille som du kan prata med. Prata med honom och säg LONE STAR för att få ett pris på en POLIS BRICKA. Betala 150 Nuyen och använd polis brickan på dig. Plockade du inte upp SOLBRILLORNA i din lägenhet är det en bra idé att gå tillbaka och ta dom. Har du SOLBRILLORNA redan nu kan du ta på dig dom också. Nu ska du gå tillbaka till bårhuset och prata med en av killarna där. Använd orden LONE STAR och GRINDER så kommer du få undersöka skåpen. Plocka upp KREDITBRICKAN och BILJETTERNA. Då var du klar här inne så nu kan du gå ut igen. Nu ska du gå förbi kyrkogården som du var vid tidigare och gå tills du kommer till en klubb. Ge BILJETTER till utkastaren så får du komma in. Prata med killen som sitter ensam i soffan så tar han dig till ett nytt ställe. Då var det dags att klara av bilskroten. BILSKROTEN: Vi ska börja med att skaffa lite KARMA så därför sover vi och sparar spelet. Vi går sedan ut och snett uppåt höger för att komma till ett ställe att fajtas på. Säg att du vill slåss och ta sedan död på motståndaren. Du får Nuyen och kan nu gå tillbaka och sova och spara. Gå sedan tillbaka till killen som vill att du ska slåss och slåss ännu en gång. Spöa den här killen också och gå och sov och spara. Håll på så tills du inte klarar av några längre. Glöm inte heller att använda KARMA lite då och då. När du inte klarar av att fajtas längre kan du gå snett nedåt höger (i rummet efter sov platsen) för att komma till ett ställe med fiender. Spöa fienderna många gånger för att samla ihop KARMA och för att få tag på pengar. När du sedan känner dig redo ska du gå och fajtas ännu mer i arenan för mer pengar och mer KARMA. Gå och spara och gå sedan och prata med alla på bilskroten för att få lite olika ord. När du sedan fått KUNGEN som ord ska du gå upp till arenan och använda ordet KUNGEN för att så slåss mot honom (vinner du mot honom slipper du betala 4000 Nuyen för att få komma ut). Glöm inte att spara innan du slåss mot honom. Vinner du så kan du fortsätta samla KARMA och pengar tills du har 13000 Nuyen. När du fått ihop så mycket pengar är det dags att lämna bilskroten. När du kommit ut från bilskroten ska du gå neråt för att komma till några affärer. Här ska du gå in i vapen affären och köpa hagelgeväret som kostar 12500 Nuyen. Glöm inte heller att gå in i magi affären och prata med ägaren bakom disken tills du fått numret till hans butik. CORTEX BOMBEN: När du köpt hagelgeväret ska du gå tillbaka en bit tills du kommer till en ingång där du ska gå in. Du kommer du komma till en doktor. Använd ordet CYBERJACK på honom så säger han att han kan göra en undersökning för 500 Nuyen. Betala honom så kommer han att hitta en CORTEX BOMB i ditt huvud. Han blir förskräckt och berättar att han inte kan göra något åt detta. Du får tillbaka pengarna och blir sen iväg skickad. Gå ut från stället och gå bort mot bilskroten. När du kommit fram ska du svänga snett uppåt vänster för att komma till tunnel bane stationen. Fortsätt snett uppåt vänster när du kommit dit och åk sedan iväg med tåget för att komma till ett nytt ställe. Döda orcherna som bråkar med dig och prata sedan lite med den av dom som vill prata med dig. Plocka upp pengarna och nyckeln som dom tappar. Gå sedan snett nedåt höger till du kommer till ett nytt 'rum'. Här ska du gå snett uppåt höger och över vägen. När du kommit över vägen ska du INTE gå upp för tappan utan istället ska du gå åt höger för att komma till en marknads liknande plats med ett hus. Gå in i huset och använd ordet CORTEX BOMB på sekreteraren för att få komma in till doktorn. Doktorn disarmerar nu bomben i ditt huvud och du är äntligen fri. Prata med doktorn innan du sticker därifrån. RUST STILLETOS: Så var det dags att ge sig på det hårdnackade gänget Rust Stilletos. Gå över vägen som du gick över för att komma till doktorn och fortsätt sedan snett nedåt vänster. Skulle du behöva vila upp dig finns det ett hotell ännu en ruta snett nedåt vänster. Så om du vill kan du gå dit innan du fortsätter snett uppåt vänster en ruta för att få syn på en bar. Känner du att du har mycket pengar så kan du gå in på baren och hyra en Shadowrunner men annars är det bara att fortsätta snett uppåt höger en ruta tills du kommer till en dörr. Använd nyckeln du fick av Orcherna som du spöade tidigare för att låsa upp dörren. Här inne kommer du kanske ha lite problem med alla fiender som attackerar dig men med lite tur och skicklighet kommer du att spöa dom allihop. Plocka upp alla pengar inklusive en kofot när du är klar här inne och förbered dig för ledaren. Gå igenom dörren som finns i mellersta raden av lägenheten för att möta honom. Spöa honom för att få KARMA, pengar och ett kod papper. Gå ut därifrån när du har kollat klart. HUND ANDEN: När du kommit ut från Rust Stilletos ska du gå till baren om du inte redan gjort det för att skaffa lite nya ord. Snacka med bartendern inne på baren för att till slut få ordet IS. Gå ut igen och gå till hotellet som jag vägledde dig till förut. När du kommit till hotellet ska du gå förbi det och vidare tills du kommer fram till två killar i blå kläder som du skall prata med. Dom kommer säga att du gjorde ett bra jobb med Rust Stilletos och att du kan få komma in om du betalar 50 Nuyen. Betala inträdet och gå in. Uppe på scenen kommer du få syn på KITSUNE (tjejen som räddade ditt liv). Prata med henne och använd ordet HUND. Du kommer då få HELANDE BLAD. Om du har skaffat ordet VAMPYRER eller DARK BLADE genom att ringa till shamanen i magi affären kan du även skaffa DISCOLJUS här inne men om du inte gjort det kan du istället gå ut. Nu ska du gå till rutan ovanför hotellet och sedan snett nedåt höger så långt som går. När du kommit till stoppet ska du gå snett nedåt vänster för att komma till hamnen. Gå ner för trappan tills du kommer till ett par containrar. Gå vidare tills du kommer till några dörrar. Gå igenom en av dom för att ta dig till HUND ANDEN. Prata med HUND ANDEN om lite olika saker. Använd ordet RÅTTA för att få ett uppdrag. Du kommer även få magin HELA. Gå ut igen. RÅTT SHAMANEN: Gå ända tillbaka till rutan ovanför hotellet. Gå snett uppåt höger för att komma till en ny ruta. Gå sedan snett nedåt höger när du kommit till det öppna området här så kommer du till en grind som var stängd tidigare. Gå genom grinden och in i öppningen för att komma ner i kloakerna. Gå runt här och döda lite råttor och sånt. Senare kommer du komma fram till ett rum med ganska många råttor i. Här finns RÅTT SHAMANEN. BOSS: RÅTT SHAMANEN SVÅRIGHETSGRAD: MEDEL TAKTIK: Skjut honom bara. Men akta dig för att bli fryst och använd magin HELA om du får dåligt med liv. Han kommer snart vara död. Se framför allt till att nästan ha dödat alla råttor som springer runt i rummet innan du ger dig på shamanen. När du slutligen har pratat klart med JESTERS ANDE ska du gå ut ur kloakerna och gå till baren där du träffade KITSUNE. DARK BLADE: Väl på baren ska du använda din KREDITBRICKA på telefonen och ringa till magi affären. Prata lite med ägaren tills du fått numret till DARK BLADE och även ordet VAMPYRER. Gå sedan ner till disken som ligger snett nedåt vänster på klubben. Använd ordet VAMPYRER eller DARK BLADE för att lära dig nyckel ordet DISCOLJUS. När du fått det ska du gå till bar disken längst upp till höger. Prata med killen bakom disken om DISCOLJUS för att få ett par disco lampor. Passa även på att ringa till DARK BLADE och använd ordet MAGISK FETISH för att få tillträde. Nu är det dags att åka tillbaka till magi affären i närheten av bilskroten. När du väl kommit dit ska du köpa den nyvässade PÅLEN. Åk tillbaka till HUND ANDEN och prata lite med honom. Gå sedan från hamnen och gå två rutor snett uppåt höger för att komma till DARK BLADE. Gå in på DARK BLADE och prata sedan med killen som står i entrén. Låt bli att lyssna på honom och gå bara rakt förbi. Han kommer då att gå till attack. Döda honom simpelt och gå sedan in i rummet snett nedåt höger. Döda alla här inne och undersök en av kropparna för att hitta en SKYDDSVÄST. Ta även nyckeln ur bok- hyllan. Gå ut ur rummet och fortsätt snett uppåt vänster. Här kommer du möta VLADIMIR. Prata lite med honom och ge honom den magiska fetishen. Han kommer då gå genom väggen och då kan du ta chansen att gå igenom hans datorer. Du kommer få reda på att han bara ljugit för dig om NIRWANDAS namn. Plus att du kommer att få 10.000 Nuyen. Gå ut ur rummet och gå in i det sista rummet som finns kvar. Gå genom dörren som finns här inne och gå sedan och lås upp grinden med nyckeln som du nyss hittade. När du kommer ner kommer vålnader att gå till attack. Ignorera dom och fortsätt bara gå. När du kommer till den nya rutan ska du fortsätta gå tills du kommit till en trappa. Gå ner för trappan och använd sedan lamporna som du fick tag på på klubben. Vladimir kommer att skrika att han inte ser nånting och nu ska du använda PÅLEN på honom. Han säger att du ska gå därifrån men lyssna INTE på honom! Utan använd istället pålen ännu en gång och en gång till efter det. Du har nu fått veta att NIRWADA inte alls heter NIRWANDA utan egentligen LAUGHLYN. Plus att du har tagit kål på VLADIMIR och fått 5.000 Nuyen. Gå ut från DARK BLADE igen. BREMERTON: Notering: Vill du slippa åka hit efter att du dödat Laughlyn? Isåfall ska du gå till magi affären och köpa SMÅ FLASKOR. Eftersom dom krävs för att plocka upp slemmet från en slem pöl. Hur som helst, tillbaka till lösningen. Gå ner till hamnen och in till hund anden. Prata med honom och gå sedan ut igen. Gå en bit åt snett nedåt höger för att sedan gå rakt ner. Du kommer möta en ORC. Döda honom och plocka upp sprängämnena. Prata med den tjocka killen och få ordet HAMNEN. Gå tillbaka till Wastelands (klubben i närheten av Rust Stilletos) och prata med killen bakom disken. När du fått ordet IS ska du gå ner till killen i vänstra hörnet av klubben och prata med honom. Använd ordet IS så får du köpa 1 ton för 100 Nuyen. Betala och säg sedan att du vill ha det till HAMNEN. Nu ska du gå till hamnen och prata med den tjocka killen igen. Använd ordet BREMERTON på honom för att få hyra båten för 1.000 Nuyen. Betala honom och åk iväg med båten. Du kommer nu att hamna på ännu en båt där LAUGHLYN bor. Följ den enda vägen du kan gå och när du kommer fram till en hund ska du döda den. Plocka upp vad han tappar och gå sedan vidare. När du kommer fram till ett stopp ska du använda KOFOTEN på dörren i närheten. När du kommer in här ska du trycka på knappen för att öppna ännu en dörr. Gå igenom den. ----------------------------------------------------------------------------------------- Bremerton guiden kommer hamna i nästa uppdatering av FAQen eftersom jag tyvärr måste ta mig dit ända från början av spelet för att komma ihåg alla vägar och sånt. Men det kommer snart så oroa er inte. ----------------------------------------------------------------------------------------- DRAKE'S BUILDING: Gå från hamnen och snett uppåt vänster för att att komma till Drake's building. Gå in i datorn på den understa våningen och ta dig igenom den. Gå in i hissen och var beredd på att bli attackerad. Här uppe kommer det att vimla av fiender men det är bara att mosa dom och sedan gå in i alla datorer på våningen för att starta hissen och göra plånboken lite tjockare. Fortsätt in i hissen igen för att komma ännu en våning uppåt. Här kommer det finnas ännu fler fiender så gör dig av med dom och ta dig in i alla datorer för att sätta igång hissen och fylla plånboken. Gör detta på varje våning tills du kommer till våning 5 där det finns en kredit telefon. Ring till Drake från den och prata lite med honom. Mosa alla fiender igen och ta dig hela vägen upp till taket. Gå fram till killen vid helikoptern och använd ordet VULKANEN för att komma till Drake's vulkan. När du väl tagit dig till vulkanen med helikoptern ska du gå in och sedan ta dig ner till den högsta säkerhets nivån. Nivå 4 borde det bli om jag inte minns helt fel. Gå sedan in i det stora rummet som kommer och sedan snett uppåt vänster. Där kommer du möta två drakar, döda den första och sedan den andra. Du kommer då att upptäcka att den andra draken tappar något gul aktigt. Välj plocka upp flera gånger för att sedan plocka upp saken. Gå nu tillbaka från vulkanen och ner till hamnen där du träffar hunden. Gå ner för trappan precis till vänster om hundens dörr och plocka upp Sjöjungru fjället om du inte har gjort det redan. Gå sedan in till hunden och införskaffa SKYDD magin. Ladda upp den till den högsta nivån och gå sedan tillbaka till Nivå 4 i vulkanen. Fortsätt nu igenom det stora rummet tills du kommer till ännu ett rum, ta dig igenom det med hjälp av din nya SKYDD magi. Nu är det dags för den sista bossen, Drake. BOSS: DRAKE SVÅRIGHETSGRAD: LÄTT TAKTIK: Använd magin SKYDD och gå sedan fram emot honom och börja skjuta. När du ser att SKYDD magin börjar avta ska du använda den igen för att inte ta någon skada. Fortsätt att skjuta honom så dör han snart. Jag har alltid trott att den sista bossen på ett spel ska vara den svåraste, men Shadowrun är undantaget som bekräftar regeln. När du klarat av Drake ska du gå in till professorn och prata med honom. Han kommer ge dig koden som krävs för att du ska kunna ta dig in i ANEKI BUILDING. För att ta dig dit ska du gå till platsen där du plockar ur din CORTEX BOMB i början av spelet. Gå in i hissen när du kommit in i byggnaden och gå sedan igenom byggnaden och upp till taket för att klara av spelet. Gratulera dig själv till att ha klarat av spelet och se klart på slutfilmen. 7. B O S S A R Här finns alla dom 'stora' bossarna i spelet. Det finns självklart flera stycken små bossar, men dom tänker jag inte lista här om inte tillräckligt många förfrågningar om det kommer in till jimmys@gamecuberules.com. BOSS: RÅTT SHAMANEN SVÅRIGHETSGRAD: MEDEL TAKTIK: Skjut honom bara. Men akta dig för att bli fryst och använd magin HELA om du får dåligt med liv. Han kommer snart vara död. Se framför allt till att nästan ha dödat alla råttor som springer runt i rummet innan du ger dig på shamanen. BOSS: VLADIMIR SVÅRIGHETSGRAD: MEDEL TAKTIK: Spring upp en bit i trappan och ställ dig sedan och skjut ihjäl VLADIMIRS med- hjälpare och använd sedan DISCOLJUS på honom. Använd sedan PÅLEN på honom tills du får veta att NIRWANDA egentligen heter LAUGHLYN. Dör inte VLADIMIR när du fått veta LAUGHLYNS riktiga namn ska du använda PÅLEN igen för att döda honom. BOSS: JESTERS ANDE (LAUGHLYN) SVÅRIGHETSGRAD: MEDEL/SVÅR TAKTIK: Gå fram till honom och stå och skjut honom hela tiden. Försök då och då att prata med honom. När du till slut kan prata med honom ska du använda ordet LAUGHLYN på honom för att han ska ge upp. BOSS: DRAKE SVÅRIGHETSGRAD: LÄTT TAKTIK: Använd magin SKYDD och gå sedan fram emot honom och börja skjuta. När du ser att SKYDD magin börjar avta ska du använda den igen för att inte ta någon skada. Fortsätt att skjuta honom så dör han snart. Jag har alltid trott att den sista bossen på ett spel ska vara den svåraste, men Shadowrun är undantaget som bekräftar regeln. 8. M A G I E R HELA: Funktion: Helar Jake/Shadowrunners (alla som går med dig). Behövs: HELANDE LÖV, MAGISK FETISH, HUNDHALSBAND. HELANDE LÖV: Få dom av Kitsune på i närheten av hotellet genom att använda ordet HUND på henne. MAGISK FETISH: Ge SNABBPLÅSTER till den döende shamanen i kryptan i början av spelet. HUNDHALSBAND: I början av spelet är det bara öppna grinden till fontänen så springer hunden ut och tappar halsbandet. KRAFTBOLL: Funktion: Skadar fiender. Kan även skada Shadowrunners. Behövs: VÅLNADSBEN och BREVPRESS. VÅLNADSBEN: Döda vålnaderna på kyrkogården tills en av dom tappar ett ben. BREVPRESS: Får du i GLUTMANS byggnad. Gå in i rummet bredvid det du fick ditt CYBERDECK. FRAMKALLA ANDE: Funktion: Kitsune attackerar en fiende som hund. Behövs: HUNDHALSBAND och HUNDMÄRKE. HUNDMÄRKE: Döda hunden på skeppet i Bremerton. HUNDHALSBAND: I början av spelet är det bara öppna grinden till fontänen så springer hunden ut och tappar halsbandet. FRYS: Funktion: Skadar fiende/fryser den. Behövs: BLÄCKFISK BLÄCK och SJÖJUNGFRU FJÄLL. BLÄCKFISK BLÄCK: I hamnen ska du gå igenom den sista dörren och döda bläckfisken. För att sedan plocka upp bläcket krävs en SVART FLASKA från magi affären. SJÖJUNGFRU FJÄLL: Finns i hamnen. Strax nedanför HUND ANDENS dörr. OSYNLIGHET: Funktion: Gör dig osynlig/oträffbar. Behövs: RENT VATTEN och SMUTSIGT VATTEN. RENT VATTEN: Använd en av SMÅ FLASKORNA som du kan köpa i magi affären på fontänen i början av spelet. SMUTSIGT VATTEN: På båten i Bremerton ska du döda det svarta slemmet och sedan använda en av SMÅ FLASKORNA för att plocka upp det. SKYDD: Funktion: Gör dig odödlig för en stund. Behövs SJÖJUNGFRU FJÄLL och DRAK FJÄLL. SJÖJUNGFRU FJÄLL: Finns i hamnen. Strax nedanför HUND ANDENS dörr. DRAK FJÄLL: Finns i SUB LEVEL 4 i DRAKES VULKAN. Döda bara NAGA och försök plocka upp fjället några gånger för att plocka upp det. 9. T I P S , T R I C K S O C H F U S K GÖR INTE: Vad du än gör så ska du absolut INTE köpa Uzin för 30000 Nuyen från affären vid DARK BLADE eftersom den absolut inte är värd pengarna. SKJUT MED HANDEN: Tryck på A, sen på START två gånger sen snabbt på B och direkt efteråt på A igen för att Jake ska kunna skjuta utan att ha något vapen framme. LÄTT KARMA: När du i slutet av spelet ska spöa NAGA (guld draken) så ska du döda honom men låta bli att plocka upp FJÄLLET från honom. Gå sedan upp en ruta och in i ett litet rum. Gå till NAGA igen så finns han där. Döda honom igen för att få 6 KARMA till. Gör om samma sak om och om igen tills du känner att du har tillräckligt med KARMA. LÄTT KARMA 2: Där du spöar Vladimir finns det ghouls som du kan döda om och om igen. Gå bara ner för trappan till Vladimirs rum och gå sedan en bit upp i trappan för att dom inte ska kunna träffa dig. Skjut ihjäl dom och gå ut ur rummet. Gå in i rummet igen och upprepa samma sak om och om igen. Du får 2 och 3 karma varannan gång du tar död på alla ghouls som är där nere. 10. G A M E G E N I E K O D E R Notering: Jag har inte provat dessa koder men folk har bekräftat dom åt mig. Så fungerar dom inte är det ingen idé att ni försöker skicka mail till mig om att dom inte fungerar eftersom jag vet att dom gör det. Oändlig hälsa: -7E33DBFF- -7E33DC00- -7E33DD00- -7E33DEOF- Hälsan sjunker dock till 15 och om någon/något attackerar dig och du förlorar mer än 15 i liv kommer du dö. 400,000+ Nuyen -D6BC-17AF + DEB8-1D0F + 7AB8-1D6F + 6EB8-1DDF + 53B8-1DAF- För att aktivera den här koden ska du spara i sängen, starta om (med game genie koden igång) och sedan ladda spelet för att få pengarna. 192+ i Karma om din totala är under 32 -D1BC-17AF + F4B8-1D0F + 7AB8-1D6F + 6EB8-1DDF + 53B8-1DAF- Om det här fusket ska fungera ska du gå in i ALTERNATIV menyn och sedan gå ur den för att sedan ladda spelet. 11. F R Å G O R O C H S V A R Maila gärna era frågor till jimmys@gamecuberules.com. Använd Shadowrun som 'topic' i mailet annars hamnar ni automatiskt i 'junk mailen'. Försök att inte skicka in frågor som besvaras i det här dokumentet eftersom det underlättar oerhört mycket för mig. 12. T A C K T I L L Dataeast - För ett av dom spelen som jag spelat mest i hela mitt liv. CJayC - För att han accepterat den här FAQen. 13. A N D R A F A Q S http://www.gamefaqs.com/features/recognition/21873.html COPYRIGHT (C) 2002 JIMMY STRID A.K.A TERRANIGMA ___________ __ __ ________ ../____ ____/\............................/ \...../ /\.........................../ /\ : \___/ /\___\/ -TerraNigmA- / /\ \ / / /__ / ___ / / : / / /____ _ ___ _ ___ _____. / / /\ \ / / //_/\ / / / : / / // _ /\ / '__/\ / '__/\ / /\ / / / / // / /_\_\/______. .__ _____ / ____ / / : / / // __/ // /\__\// /\__\// _ / // / / / // / // /\ / /\ / __'__ /\ / /\__/ / / : / / // /__\// / / / / / / / // / / / // / // / // - / // /\_\_/ / // / / / / /: :/_/ //___/\ /_/ / /_/ / /___._\//_/ / \___/ //_/ //___ / //_/ / /_/ //_/ / /_/ / : :\_\/ \___\/ \_\/ \_\/ \___\__\\_\/ \__\/ \_\/ \__/ / / \_\/ \_\/ \_\/ \_\/ : : ______/ / / : :................................................../_______/ /...........................: \_______\/