Clock Tower: The First Fear Guide Klocktornet: Den Första Rädslan Guide Av: Lord Zero (dskzero@yahoo.com) Översättning: Mystical Ninja (SweNinja) Version 1.7 ************************************************************************* Innehåll: 1.- Filhistorik 2.- Introduktion 3.- Handling 4.- Om den här guiden 5.- Karaktärerna 6.- Manual 7.- Adrenalin och hur det fungerar 8.- Du kan inte fly, men du kan gömma dig 9.- Snabba tips för de som vill försöka _själva_ 10.- Saker 11.- Kartor och rum 12.- Genomgång 13.- Ofta Frågade Frågor 14.- Beröm 15.- Lagliga saker ************************************************************************* 1.- Filhistorik. -0.1 Guiden påbörjades. (08/23/2001, N/A) -0.2 Sektionerna 1, 2, 3, 4, 5 klara. (08/23/2001, N/A) -0.3 Sektionerna 6, 7 och 8 klara. Spelade Klocktornet igen för att se de återstående sluten. (08/23/2001, 20:43) -0.4 Sektion 9 klar. (08/24/2001, 12:52) Misslyckades att hitta F-slutet ironiskt. -0.5 Sektionerna 10, 11, 12, 13, 14, 15 klara. Sista betaversionen. (08/25/2001,20:39) -1.0 Första släppta versionen. (Datum? Förmodligen 08/26/2001, men jag är inte säker!) -1.1 Hittade G-slutet. Lade till en ny fråga till sektion 13. Massvis med felstavningar som verkar finnas i alla mina guider, men den här var den första som rättades. -1.2 Hittade F-slutet. Det överraskade mig, MYCKET. Rättade namnen på flera saker, och lade till resten av namnen på nycklarna. Sektion 13 fick en nu fråga. (09/09/2001, 20:29) Ack... jag dödade nyss en kackerlacka med handen... Gross... -1.3 A-slutet hittat!! Haha! Jag rular!! (Nja, inte exakt...) Alla slut funna. Sista versionen? Antagligen, men jag tror att det finns några saker till att fixa innan den är komplett. (09/10/2001, 17:03) -1.4 Jag lade till de två sista sakerna som jag inte hade förut, tack till CStarFlare. Rättade många saker, uppdaterade berömmet, osv... Nu tror jag att det är den slutgiltiga versionen. (09/20/2001, 17:08) -1.5 Till min förvåning, fick jag flera brev som handlade om det här spelet vilket gör att guiden förtjänar en uppdatering. Jag kom på en sak om Västra Vingsnyckeln. En notis om emulatorer, det finns en ny sida där man kan hitta översättningen, och några PAR (Pro Action Replay) koder. Även e-postadresserna för dem jag missat på berömmet finns med (oops). Whee... (10/28/2001, 19:15) -1.6 Liten uppdatering. Läs introduktionen för en notis jag tycker är viktig. Adderade några OFF:ar, ett par sektioner blev uppdaterade. Hmmm... Jag är trött. (11/30/2001, 22:44) -1.7 Byte av e-post. Yay. Äntligen. (10/29/2002,16:35) ************************************************************************* 2.- Introduktion. Silent Hill (Tysta Backen), Sweet Home (Kära Hem), Clock Tower: The First Fear (Klocktornet: Den Första Rädslan). Jag brukar inte gilla "skräcköverlevnads"-spel eftersom de inte skrämmer mig. Ärligt talat så är spelen ovan de enda som någonsin skrämt mig, då är Klocktornet det som skrämde mig mest. Klocktornet var ett Super Famicom spel som släpptes av Human 1994. Det är ett peka och klicka spel som de goda gamla spelen som Sierra och Micropose släppte. Med ett litet undantag, det var det första "skräcköverlevnads"-spelet. Det kan ha varit därför spelet aldrig släpptes utanför Japan. Spelet ÄR våldsamt, även om det inte innehåller en droppe blod (jo, lite grand), är det inte ett spel för barn. 1994 var det hemskaste året för spelandet, massvis av spel blev censurerade till döds (Final Fantasy 6, Mortal Kombat, och t.o.m. tama spel som Super Street Fighter censurerades, här genom att Cammy fick shorts -!-) och Klocktornet skulle nog skäras sönder totalt. Precis som Sweet Home (Kära Hem) bestämde de sig för att aldrig släppa spelet utanför Japan eftersom det skulle se så dumt ut i en censurerad version. Klassiska exempel är Final Fantasy II, Bare Knuckles III och Thrill Kill, där mycket gick förlorat när spelet översattes till vår standard [läs: Nordamerikas standard]. (Thrill Kill är ett speciellt fall, men nu talar vi inte om det spelet) Hursomhelst, bestämde jag mig för att skriva en guide till Klocktornet. Varför? Därför jag tror att jag skulle kunna skriva en bra guide, plus att det är ett bra spel ^_^. Dessutom, har jag inte hittat så mycket information om spelet på nätet, förutom några OFF:ar som för tillfället inte är kompletta (Mr. Masons verkar vara den mest lovande). Och jag älskar Bobbys musik. NOTIS FRÅN VERSION 1.6: Ja... om jag har ett problem, så är det min vilja att bli klar med guider. Eric Hootoon uppdaterade den här guiden med en kommentar jag inte gillade: "Det är även möjligt att människor piratkopierade min gamla guide ord för ord och nu vet alla vad man ska göra. Tog sig aldrig tiden att läsa några andra guider, hursomhelst, så lär jag aldrig få veta. Men, här kommer det i alla fall." För att vara ärligt, är den här kommentaren bara... dum. Jag menar, varför måste du säga nåt sånt? Om du var den första, bra för dig, men skräm inte bort alla andra. Om mina +2.1 megs av FAQs (OFF:ar) och guider har lärt mig NÅGONTING, är det att du måste hålla på ditt eget arbete. Genom att dra ner andra människor gör du dig bara till en idiot, eftersom den här kommentaren riktar sig DIREKT TILL ERIC LARSON, MR. MASON, OCH MIG SJÄLV. Jag gillar _inte_ det här. Jag förväntar mig ingenting från dig, men den där kommentaren har ingenting med ämnet att göra. Jag ska försöka kontakta honom, men jag postar det här för att jag känner att tävlingen håller på att spåra ur. ************************************************************************* 3.- Handling. Du styr Jennifer Simpson, ett barnhemsbarn vars pappa försvann mystiskt. Han var medicinerare och försvann efter ett mystiskt hemsamtal. Ingen hittade kroppen, de visste inte ens varifrån samtalet hade kommit. Hennes mamma dog för länge sedan, därför hamnade hon på ett barnhem. Sju år senare blev hon och tre vänner adopterade av en kvinna vid namn Mary. Hon förde dem till en stooor herrgård med ett stooort klocktorn. Plötsligt försvinner Jennifers vänner. Hon bestämmer sig för att leta efter dem. Men då hör hon ett skrik. Då hon ser att saker inte ser så ljusa ut, bestämmer hon sig för att leta efter hjälp... ************************************************************************* 4.- Om den här guiden. Den här filen ses bättre på 800X600, med en dator och en skärm, båda påslagna. En mus är också användbar. (^_^) Jag spelar det här spelet med en ROM. Jag är rätt säker på att allt är exakt likadant som i originalspelet. Men eftersom det finns vissa skillnader i översättningarna från japanska till engelska, t.ex. Seiken Densetsu III, så visst finns det små skillnader. Ser du några misstag är det bara att mejla mig. (Nu orkar vi inte bry oss om det där snacket om hur lagliga ROMMAR är.) Hela spelet är på japanska, och det kan jag inte mycket om (bara lite katakana). Jag har gjort mitt bästa i att försöka leverera en så bra handling som möjligt. NOTIS FRÅN VERSION 1.5: (Kan inte fatta att jag glömde det förut!) Det FINNS en översättning att ladda ner. Hämta den från antingen oneminuteleft.com eller http://agtp.romhack.net. Till sist, rummen och sakernas namn har skrivits med versaler så att de ska bli lättare att hitta. Jag ska försöka göra den här guiden så informationsrik och lättläst som möjligt. ************************************************************************* 5.- Karaktärerna. *Jennifer Simpson: Jennifer är spelets huvudkaraktär. Alltså du. Jennifers barndom har fått henne att blir en väldigt tyst flicka. Hon är fjorton år gammal, har långt svart hår och bär en blå kjol med en vit skjorta (hon kan också ändra ansikten - spela spelet och se). *Mary: Fru Mary skulle ordna ett möte mellan barnen och Herr Barrows, herrgårdens ägare, och antagligen mannen som skulle adoptera dem. *Ann, Lotte och Laura: Tre vänner som blir adopterade av Herr Barrows. Laura är blond, Lotte har rött hår och Ann har brunt hår. *Bobby och Dan: De två... sakerna de bor i herrgården. Bobby är en kort unge som bär med sig ett par av gigantiska saxar och vill ge Jennifer en "klippning". Dan är något som gömmer sig i sitt näste. *Simon Barrows: Herrgårdens ägare. Vi vet inte mycket om honom, men hans herrgård verkar dölja stora hemligheter. ************************************************************************* 6.- Manual. Klocktornet är rätt så simpelt. Y: "Vänsterknappen" som jag vill kalla den. Tänk på den som den vänstra musknappen på de flesta äventyrsspel. Den används för att aktivera saker, prata, öppna, använda, och mycket lite till. Vill du gå till ett speciellt ställe, flytta markören mot den riktningen du vill och tryck Y. Tryck snabbt om du vill springa. Är det något du kan undersöka förändras markören till en kvadrat. Tryck Y för att aktivera. B: "Panikknappen". Om du vill lösa ett problem genom att använda din fysiska styrka, använd den här knappen. När du är i fara tryck på den här knappen snabbt. Oftast, när du träffar Bobby, Mary eller något annat potentiellt farlig, tryck på den här knappen. Det ger dig alltid lite extra tid, men tro inte att du är säker för det. Blinkar Jennifers porträtt tryck då B! X: Jennifer stannar. A: Tryck och håll för att se ditt inventarium. Tryck vänster eller höger för att välja en sak, släpp sedan knappen. Din markör kommer att bli till den saken du valt. Klicka nu på det du vill använda saken på. START: Pausar spelet. (Så innovativt.) L och R: Jennifer springer till vänster eller höger. Jennifers ansikte visas i nedre delen av skärmen. Bakgrundsfärgen på bilden visar Jennifers energi nivå. BLÅ: Energin är på toppnivå. GRÖN: Du är okej, antagligen lite trött. GUL: Du är skadad, vila! RÖD: Energinivån är kritiskt låg. En träff av något och allt är slut. Så här nivåerna går ner när: a) Du blir träffad av Bobby (ibland dödar han dig med en träff). Oftast försöker han slå dig (inte genomborra dig), då kan du försöka slå tillbaka eller förlora energi. Vill han genomborra dig, ja då är det kört. Oftast händer det när du blir fast i ett hörn. b) Du springer när ingen jagar dig (läs nedan). c) Du blir attackerad av någon eller något annat än Mary. d) Du blir rädd. Dessa energinivåer är svåra att förstå, eftersom vissa händelser och adrenalin påverkar nivåerna mycket. Jennifer återfår energi om du låter henne vila en stund. Hon går ner på knä och vilar en stund om du inte trycker på några knappar. Hon brukar ta längre tid på sig att vila om du är i KORRIDORER eller utanför små rum. ************************************************************************* 7.- Adrenalin och hur det fungerar. Adrenalin är en substans som produceras när din kropp tror den är i fara för att stärka din kropp. När adrenalin produceras kan du springa snabbare, hoppa högre eller slå den där snubben som är på din flickvän, även om han är tre gånger större än dig ^_^. Adrenalin är en viktig del av Klocktornet. Jennifer beter sig på ett annat sätt när hon blir påverkad av adrenalinkicken. Även om energinivån är på röd då hon jagas av Bobby och är, självklart, livrädd kan hon undvika honom. Hon kan springa utan att förlora energi. Hon kan klättra och hoppa över saker som hon normalt inte skulle kunna. Kom ihåg att adrenalinet flödar endast om Jennifer är rädd. Annars är hon väldigt svag och försvarslös. Kom ihåg att du spelar en fjortonårig ungdom och INTE Joanna Dark eller Lara Croft. Var inte rädd att pröva nya saker om han med de stora saxarna är efter dig! ************************************************************************* 8.- Du kan inte fly, men du kan gömma dig. Även om det låter ironiskt så är Bobby med sina nio år snabbare än du tror. Han uppenbarar sig där du befinner dig och är nästan omöjlig att bli av med. Chansen är större att Jennifer dör än att du kommer undan helt oskadd. Men det finns en säker väg att slippa hans klippning: genom att gömma sig. Jennifer kan inte slåss något vidare, därför kan du bara spöa honom temporärt. Därför är det bäst leta reda på några riktiga bra gömställen innan han får tag på dig. Men det behöver du inte göra för jag har listat de säkraste ställena (ingen speciell ordning): a)BADRUM 1: Om du går in här, låser Jennifer dörren. Det är egentligen ingen bra idé då Bobby alltid verkar hitta dig här. b)STENRUMMET: Dra ner den svaga väggen, det fungerar nu som en bli-av-med-Bobby passage. Fungerar alltid. c)MÄSTARNAS SOVRUM: Om du spöat papegojan innan, kan du gömma dig under den vänstra sängen. Fungerar alltid (om papegojan är där, lär han allvarligt förstöra dina planer)... d)KABINETTRUMMET: Om Bobby jagar dig, kan Jennifer klättra på kabinetten och gömma sig. Fungerar alltid. e)KORRIDOREN NÄRA HEMLIGA RUMMET: Det finns en chans att du hittar Bobby i närheten och det här fungerar alltid: Om du lagt brädan för att kunna komma över den trasiga vägen, och om du kommer från den högra korridoren, kommer nu Jennifer ta bort brädan så att Bobby ramlar ner. (Kommer du ifrån det HEMLIGA RUMMET ska du bara gå igenom den högra dörren och komma tillbaka för att kunna lyfta brädan) f) GARAGET: Jag vet inte om den här räknas. Klättra upp för stegen, ibland går han förbi, men oftast hoppar han ner genom taket. Vilket inte bara skrämmer dig utan startar även en ny jakt. ************************************************************************* 9.- Snabba tips för de som vill försöka _själva_. Mycket av det roliga i spelet går förlorat om du vet var ungen med saxar ska hoppa fram. Spelet är svårt, om än lite kort, fast det finns ju 9 olika slut att hitta. a) När du kommer in i ett rum, kolla efter konstiga saker. Ser du något som rör sig, SPRING! Det är viktigt i rum som FÖRVARINGSRUMMET och MUSIKRUMMET. b) De flesta nycklarna kommer inte att visas i ditt inventarium (jag tror att bara BILNYCKELN, den GRÖNA NYCKELN och BURNYCKELN visas), men om du hittar något och det inte visar sig är det en nyckel. c) Det finns inga onödiga saker här. Allt används när det behövs. d) Skriv ut kartorna och studera dem, herrgården är ganska stor och förvirrande. e) Det finns rum som byter plats med varandra, och ett av dem är alltid låst. *MUSIKRUMMET, KRÅKRUMMET eller en av BADRUMMEN byter plats. *TROFÉRUMMET och MANNEKÄNGRUMMET byter plats. *Ett av BADRUMMEN är alltid låst. Fråga mig inte varför. Jag vill inte heller veta (vem vet vad den där familjen håller på med där inne). ************************************************************************* 10.- Saker. - PARFYM: Hittas i MÄSTARNAS SOVRUM. Används för att undvika hunden i GROTTORNA. - SVART KLÄNNING: Hittas i KABINETTRUMMET, i lådan bakom skåpen. Används för att undvika hunden i GROTTORNA. - BILNYCKELN: Hittas i trälådan till höger om bilen i GARAGET. Används för att starta bilen. - INSEKTSGIFT: Finns i KABINETTRUMMET. Används för att kunna hämta GULDNYCKELN i frysen. Kan även användas på Bobby någonstans, men var? - STEN: Finns i STENRUMMET och används där, för att förstöra väggen. - SKINKA: Finns i KÖKET. Ge den till fången i fängelset. - BURNYCKELN: Finns i KRÅKRUMMET. Används för att öppna kråkans bur i samma rum. - GULDNYCKELN: Finns i KÖKET. Se "INSEKTSGIFT". Används för att öppna dörren till TELEFONRUMMET. - SILVERNYCKELN: Finns i TELEFONRUMMET i tekoppen på bordet. Används för att öppna det RELIGIÖSA BIBLIOTEKET. - VÄSTRA VINGSNYCKELN: Finns i kråkboet utanför KABINETTRUMMET eller i lådan på hyllan i VARDAGSRUMMET. - CEREMONINYCKELN: Finns i BARNETS RUM i lådan med clownen. Används för att öppna KAPELLET. - REPET: Finns det två stycken av. En i KABINETTRUMMET och en i FÖRVARINGSRUMMET. Användningen är okänd. - DEMON IDOL: Finns i BRÄDKORRIDOREN på en staty. Använd den på den gyllene saken i KAPELLET för att nå GROTTORNA. Hittar du inte DEMON IDOL måste du ta STAVEN och tvärtom. - STAVEN: Finns i MUSIKRUMMET bakom gardinerna. Gör den inte det måste du använda DEMON IDOL. Fyller även samma funktion, men STAVEN skall användas på blomkrukan. - LYKTAN: Hittas i MYSRUMMET, om du ser när din vän flyger igenom fönstret. Används för att få den GRÖNA NYCKELN i BIBLIOTEKET. Använd LYKTAN i hålet till vänster. - GRÖNA NYCKELN: Används för att fly från fängelset, men jag vet inte hur du ska slippa att Lotte räddar dig. ************************************************************************* 11.- Kartor och rum. Den här sektionen gjordes som en hjälp för dig att komma ihåg rummen. _______ | | | RUM | |_______| NOTIS: Detta är inkomplett. Hjälp uppskattas. - BADRUMMEN: Det finns tre stycken, även om ett av dem alltid är låst. BADRUM 1 är dimmigt, och kommer du hit innan du varit i FOAJÉ 2 eller på GÅRDSPLANEN får du se när Laura och Bobby badar. De andra BADRUMMEN innehåller en låda istället för toastol. ÄR DET FÖRSTA GÅNGEN DU GÅR DIT SÅ LÅS INTE DÖRREN! - FOAJÉER: Finns det två av. Den första börjar du i, den andra är mellan KORRIDOR 1 och 2. Kommer du hit innan du varit på GÅRDSPLANEN eller i BADRUM 1 får du se när Bobby och Ann hoppar bungee. - SOVRUMMEN: MÄSTARNAS SOVRUM hänger samman med VARDAGSRUMMET. Här finns en byrå med PARFYM, ett porträtt och en levande spegel. Här finns även en papegoja som du borde släppa ut. Den kommer att attackera dig men tryck då på "panikknappen". Här finns också två sängar. BARNETS RUM finns på den andra våningen, passera SKRIKKORRIDOREN. Den är lätt att känna igen. Dockan här kan besegras med hjälp av "panikknappen". - VARDAGSRUMMET: Hänger samman med MÄSTARNAS SOVRUM. Här finns en blödande tavla och en intelligent TV. Det finns en låda uppepå ett skåp. Ibland kan du hitta VÄSTRA VINGSNYCKELN här. - TELEFONRUMMET: Byter plats med RELIGIÖSA BIBLIOTEKET. Har en telefon och en gammal rustning (kolla inuti du kanske hittar något spännande). Här hittar du ibland Mary. Du behöver GULDNYCKELN för att kunna komma in. - GARAGET: Rätt uppenbart. BILNYCKELN finns i en trälåda här, och du kan fly med bilen om du försöker tillräckligt hårt (Tips: tre gånger). - KAPELLET: Länken mellan herrgården och GROTTORNA. Här finns ett altare och här kommer du antingen att använda SPIRAN eller DEMON IDOL. - RELIGIÖSA BIBLIOTEKET: Byter plats med TELEFONRUMMET. Där finns några bokhyllor och ett bord med en stol. Det viktiga är att kolla på målningarna på väggen. Har du SPIRAN kan du knuffa hyllan till vänster för att kunna se hela målningen. - SKRIKKORRIDORERNA: Finns det två av, en på varje våning, båda i FOAJÉ 2. Du kanske hör ett skrik här, då kan du kolla ut genom fönstrena eller inte (det påverkar slutscenerna). Ingen kommer att skrika om Ann blir mördad i FOAJÉ 2. - GÅRDSPLANEN och FÄNGELSET: GÅRDSPLANEN innehåller en pool där du kan se när Ann och Bobby simmar. Trähuset är egentligen FÄNGELSET, där du kan hitta en fånge. Hit kommer du om du hittar Mary i TELEFONRUMMET, kom bara ihåg att ta med dig SKINKA. - FÖRVARINGSRUMMET: Det här rummet är lite irriterande. Det finns många lådor här och en vagn som du kan flytta. Använd då röret (finns här) för att slå sönder en vägg som leder till det HEMLIGA RUMMET. Det finns även en låda här där antingen Bobby eller en katt hoppar fram. - HEMLIGA RUMMET: Rummet har ett lik, flera notiser och en säck. Kolla in allt. Du får veta en hemlighet här. - MUSIKRUMMET: Du kan spela piano, du kan hitta STAVEN eller Bobb här och se/höra när musik startar av sig själv. - MYSRUMMET: Du får LYKTAN här om du sett din vän flyga genom fönstret. Du kan använda det trasiga fönstret för att kunna fly från Bobby. - STENRUMMET: Klicka på stenhögen för att hitta en STEN. Med den kan du rasera väggen i samma rum för att hitta en ingång till GÅRDSPLANEN. Ett bra ställe att gömma sig på. - KÖKET: Här finns SKINKAN och GULDNYCKELN. Kom ihåg att använda INSEKTSGIFTET på det stora kylskåpet bara. - KRÅKRUMMET: Här finns BURNYCKELN med den kan du rädda kråkan i buren. Den kommer inte att attackera dig, lugn. - BIBLIOTEKET: Det här rummet har fyra bokhyllor, som kan innehålla värdefull information. Kolla på de två mellersta hyllorna för att kunna få DEMON IDOL. Här kan du också hitta GRÖNA NYCKELN om du har med dig LYKTAN. (Jag har hört att Bobby inte hittar dig om du gömmer dig mellan två hyllor) - TROFÈRUMMET: Värdelöst om du inte vill se ett lik till. Liket finns i kabinetten, men du kan ändå inte se det (?). Ljudet består av hjärtpulser, så du vet. - MANNEKÄNGRUMMET: Rätt värdelöst. Bobby brukar gömma sig bakom en mannekäng. En rör också på sig. - GROTTORNA: Här finns en hiss, Dans näste och sist men inte minst Klocktornet. - KLOCKTORNET: Sista delen av spelet. Nästan allt här sker automatiskt, men det är rätt häftigt att se. ________ | | | KARTOR | |________| Notis: Jag har gjort mitt bästa för att ni ska förstå dem. Poängen med kartorna är att ni inte ska behöva kolla vad förkortningarna betyder. Och ja, de liknar kartorna i Mr. Masons guide. Jag kopierade dem inte, men jag hade dem i bakhuvudet medan jag gjorde mina egna. Det var oundvikligt. HERRGÅRDEN FÖRSTA VÅNINGEN * Den här dörren kan endast öppnas från GÅRDSPLANEN. ** Du kan inte öppna den här dörren. *** Dessa rum brukar byta plats med varandra. # Ställen du inte kan nå (temporärt eller permanent). / eller \ (Det som ser snyggast ut ^_^) Dörrar. 0 Trappor. ______________ _________ | | ***|*** | |*** |*** | | KA | BI | B2 | | MR | KR | ___________________|__\_|__\_|__\_|_________|_/__|_/__| | | 0 | | | 0 | | TR | | | | | |______/_/___________/________________/_____/__________| | | | | |####| | | | F | |####| | SK | |/___| ____ |####|---> Denna korridor | | |Pool||####| är onödig eftersom | \* |____||####| du inte kan komma hit | | GÅRDSPLAN |####| men det finns dörrar. _______________|___\|_______________________\____|____________ | | KÖ | TE \ 0 | B1 | MSR | VDR | SR | 0 | **\ GAR |_/__|____| FOAJÉ 2 |__\_|___\_|___\_|____| FOAJÉ 1 | |______/________/___________ /_______________/_________________#-| | Den här dörren är och förblir låst eftersom den <--------| skulle leda dig ut från herrgården. GAR= GARAGET. KÖ= KÖKET. TE= TELEFONRUMMET eller RELIGIÖSA BIBLIOTEKET. B1 och 2= BADRUM 1 eller 2. TR= TROFÉRUMMET eller MANNEKÄNGRUMMET. MSR= MÄSTARNAS SOVRUM. KR= KRÅKRUMMET. VDR= VARDAGSRUMMET. SR= STENRUMMET. KA= KAPELLET. BI= BIBLIOTEKET. MR= MUSIKRUMMET. F= FÄNGELSET. SK= SKRIKKORRIDOREN. ANDRA VÅNINGEN "Dörren" till det här rummet är blockerad. Du måste gå till FÖRVARINGSRUMMET och ha sönder en vägg för att komma in här. Den här korridoren är trasig och du måste använda brädan för att kunna komma förbi. ^ | ______________ _|_______ | ***| | | | | | | MR | BR | MY | | HR | FR | ___________________|__\_|__\_|__\_|_________|_#__|_/__| | | 0 | | | 0 # BK | | MAN | | | | | |______/_/___________/________________/_____/__________| | | |####| | | |####| | SK | |####|---> Denna korridor | | |####| är onödig eftersom | | |####| du inte kan komma hit | | Någonstans |####| men det finns dörrar. _________|___\|______ här borta |____|____________ | KB | RB \ 0 | är KLOCK- | ###0 | |_/__|____| ______ | TORNET (Du kommer / _###_____| |_________/__| |_| inte missa det) |__| | | Ännu ett meningslöst ställe. Balkongen här går sönder <----| när du kommer hit. Det hindrar dig från att nå ställen du inte (ÄNNU) ska nå. BC= BRÄDKORRIDOREN. BR= BARNETS RUM. KB= KABINETTRUMMET. RB= RELIGIÖSA BIBLIOTEKET. MR= MUSIKRUMMET. MAN= MANNEKÄNGRUMMET. MY= MYSRUMMET. HR= HEMLIGA RUMMET. FR= FÖRVARINGSRUMMET. SK= SKRIKKORRIDOREN. GROTTORNA Notis: Det är viktigt att säga att den andra och tredje våningen av grottorna *ÄR* själva KLOCKTORNET. ____ ____ | \ | | HI | | S | |____| | |__|_/__|__________ | |___ _______ _ | | / \_______/| DAN | | |____________|_____| |____| S= Stege från KAPELLET till GROTTORNA. HI= Hiss. DAN= DANS NÄSTE. _____________ | | | KLOCKTORNET | |_____________| FÖRSTA VÅNINGEN (Hissens andra våning) ______ | | | S | | | | UB | ____ | | | HI | | | |____|----> Du kan inte gå tillbaka till hissen __|_/__/_|_______|__ \|__ om du ser Mrs. (Fru) Barrows här. | | | | / /---> Den här leder till den förut oåtkomliga |_________|_______________| balkongen i FOAJÉ 1, men därifrån kommer ingenstans. S= Stege till MASKINRUMMET. HI= Hiss. UB= Utanför BALKONGEN. ANDRA VÅNINGEN (Hissens tredje våning) (Den här gjorde jag från ett sidoutsikts perspektiv, exakt som i spelet) (Du lär inte behöva den, jag kände bara för att göra den) _______ | | | MAS | |_______| | | | | | | | |S________________ | | |HI | |____|_____________\___| MAS= MASKINRUMMET. S= Stege till MASKINRUMMET. HI= Hiss. ************************************************************************* 12.- Genomgång. NOTIS: Jag är rätt säker på att förutom att hitta Bobby för första gången och få DEMON IDOL och STAVEN, kan nog allt göras i vilken ordning som helst. OBS! Genomgången har jag INTE direktöversatt, utan bara tagit hjälp av Lord Zeros guide. Dock, har jag slarvat lite här... men det MESTA ska nog stämma. __________________ | | | HUVUDGENOMGÅNG | |__________________| __________ | | | S-SLUTET | |__________| 1, Gå till BADRUM 1 eller FOAJÉ 2, undvik Bobby. 2, Gå till MÄSTARNAS SOVRUM och hämta PARFYMEN. 3, Gå till VARDAGSRUMMET, kolla lådan. 4, Gå till KABINETTRUMMET, ta den SVARTA KLÄNNINGEN i lådan bakom skåpen. Plocka även upp INSEKTSGIFTET. 5, Utanför rummet kollar du på fågelboet på väggen, sedan på lådan och till sist på fågelboet igen. 6, Gå till BARNETS RUM, kolla i lådan med clownen på. Slåss mot onda dockan genom att använda "panikknappen". 7, Gå till BIBLIOTEKET, kolla på hyllorna i mitten. 8, Gå nu till BRÄDKORRIDOREN. Kolla först på hålet och sedan på brädan. 9, Gå till KRÅKRUMMET och rädda kråkan. 10, Kolla i det HEMLIGA RUMMET. 11, Hämta OND IDOL från statyn höger om den målade väggen i BRÄDKORRIDOREN. 12, Gå till KAPELLET och klicka på allting. Använd OND IDOL på den gyllene saken framme vid altaret. Gå nu ner till GROTTORNA. ALTERNATIV 2: OM DU INTE HITTAR OND IDOL!! 11, Hämta STAVEN från MUSIKRUMMET. 12, Gå till KÖKET och använd INSEKTSGIFT på frysen. 13, Gå till TELEFONRUMMET (om Mary inte är där) och kolla på tekoppen. 14, Gå till det RELIGIÖSA BIBLIOTEKET och kolla på allting minst två gånger. Du ska ha vält omkull en hylla bland annat. 15, Gå nu till KAPELLET och stoppa STAVEN i den gröna vasen. Gå nu ner till GROTTORNA. 12/16, Gå fram till hunden och använd SVART KLÄNNING och PARFYM på dig själv. 13/17, Fortsätt gå höger tills du ser Lotte. 14/18, Ta första dörren till vänster, sen gå bara höger tills du kommer till DANS NÄSTE. Kolla på gobelängen. 15/19, Använd "panikknappen" och spring vänster. 16/20, Ta första dörren till vänster. Gå höger och in i hissen. 17/21, Välj våning 3. SLUTET: SE SJÄLV! :) __________ | | | A-SLUTET | (Den här vinner "Svårighetspriset") |__________| 1, Gå till BADRUM 1, undvik Bobby. 2, Gå till MÄSTARNAS SOVRUM och hämta PARFYMEN. 3, Gå till VARDAGSRUMMET, kolla lådan. 4, Gå till KABINETTRUMMET, ta den SVARTA KLÄNNINGEN i lådan bakom skåpen. Plocka även upp INSEKTSGIFTET. 5, Utanför rummet kollar du på fågelboet på väggen, sedan på lådan och till sist på fågelboet igen. 6, Gå till BARNETS RUM, kolla i lådan med clownen på. Slåss mot onda dockan genom att använda "panikknappen". 7, Gå till BIBLIOTEKET, kolla på hyllorna i mitten. 8, Gå nu till BRÄDKORRIDOREN. Kolla först på hålet och sedan på brädan. 9, Gå till KRÅKRUMMET och rädda kråkan. 10, Kolla i det HEMLIGA RUMMET. 11, Hämta STAVEN från MUSIKRUMMET. 12, Gå till KÖKET och använd INSEKTSGIFT på frysen. 13, Gå till TELEFONRUMMET (om Mary inte är där) och kolla på tekoppen. 14, Gå till TELEFONRUMMET (Mary ska vara där). 15, Mata fången i fängelset med SKINKA, slå Mary i huvudet med en planka. 16, Gå till det RELIGIÖSA BIBLIOTEKET och kolla på allting minst två gånger. Du ska ha vält omkull en hylla bland annat. 17, Gå nu till KAPELLET och stoppa STAVEN i den gröna vasen. Gå nu ner till GROTTORNA. 18, Gå fram till hunden och använd SVART KLÄNNING och PARFYM på dig själv. 19, Fortsätt gå höger tills du ser Lotte. 20, Ta första dörren till vänster, sen gå bara höger tills du kommer till DANS NÄSTE. Kolla på gobelängen. 21, Använd "panikknappen" och spring vänster. 22, Ta första dörren till vänster. Gå höger och in i hissen. 23, Välj våning 3. SLUTET: SE SJÄLV! :) __________ | | | B-SLUTET | |__________| MÖJLIGTVIS SKA DU KOLLA I DET HEMLIGA RUMMET!! 1, Gå till FOAJÉ 2, gå sedan till BADRUM 1 för att undvika Bobby. 2, Gå till MÄSTARNAS SOVRUM och hämta PARFYMEN. 3, Gå till VARDAGSRUMMET, kolla lådan. 4, Gå till KABINETTRUMMET, ta den SVARTA KLÄNNINGEN i lådan bakom skåpen. Plocka även upp INSEKTSGIFTET. 5, Utanför rummet kollar du på fågelboet på väggen, sedan på lådan och till sist på fågelboet igen. 6, Gå till BARNETS RUM, kolla i lådan med clownen på. Slåss mot onda dockan genom att använda "panikknappen". 7, Gå till BIBLIOTEKET, kolla på hyllorna i mitten. 8, Gå nu till BRÄDKORRIDOREN. Kolla först på hålet och sedan på brädan. 9, Hämta OND IDOL från statyn höger om den målade väggen i BRÄDKORRIDOREN. 10, Gå till KAPELLET och klicka på allting. Använd OND IDOL på den gyllene saken framme vid altaret. Gå nu ner till GROTTORNA. ALTERNATIV 2: OM DU INTE HITTAR OND IDOL!! 9, Hämta STAVEN från MUSIKRUMMET. 10, Gå till KÖKET och använd INSEKTSGIFT på frysen. 11, Gå till TELEFONRUMMET (om Mary inte är där) och kolla på tekoppen. 12, Gå till det RELIGIÖSA BIBLIOTEKET och kolla på allting minst två gånger. Du ska ha vält omkull en hylla bland annat. 13, Gå nu till KAPELLET och stoppa STAVEN i den gröna vasen. Gå nu ner till GROTTORNA. 11/14, Gå fram till hunden och använd SVART KLÄNNING och PARFYM på dig själv. 12/15, Fortsätt gå höger tills du ser Lotte. 13/16, Ta första dörren till vänster, sen gå bara höger tills du kommer till DANS NÄSTE. Kolla på gobelängen. 14/17, Använd "panikknappen" och spring vänster. 15/18, Ta första dörren till vänster. Gå höger och in i hissen. 16/19, Välj våning 3. SLUTET: Jennifer blir jagad upp till klocktornets maskinrum av Bobby. Hon startar maskineriet faller ner på knä av utmattning och... __________ | | | C-SLUTET | |__________| Antagligen likadant som B-slutet, men välj istället våning 2. SLUTET: Mary försöker strypa Jennifer, men Jennifer kommer undan och börjar klättra upp för stegen till klocktornet. Mary också. Till slut får Mary tag i Jennifers fot... __________ | | | D-SLUTET | |__________| KOLLA ABSOLUT INTE I DET HEMLIGA RUMMET!! 1, Gå till BADRUM 1, undvik Bobby. 2, Gå till MÄSTARNAS SOVRUM och hämta PARFYMEN. 3, Gå till VARDAGSRUMMET, kolla lådan. 4, Gå till KABINETTRUMMET, ta den SVARTA KLÄNNINGEN i lådan bakom skåpen. Plocka även upp INSEKTSGIFTET. 5, Utanför rummet kollar du på fågelboet på väggen, sedan på lådan och till sist på fågelboet igen. 6, Gå till BARNETS RUM, kolla i lådan med clownen på. Slåss mot onda dockan genom att använda "panikknappen". 7, Gå till BIBLIOTEKET, kolla på hyllorna i mitten. 8, Gå nu till BRÄDKORRIDOREN. Kolla först på hålet och sedan på brädan. 9, Hämta OND IDOL från statyn höger om den målade väggen i BRÄDKORRIDOREN. 10, Gå till KAPELLET och klicka på allting. Använd OND IDOL på den gyllene saken framme vid altaret. Gå nu ner till GROTTORNA. ALTERNATIV 2: OM DU INTE HITTAR OND IDOL!! 9, Hämta STAVEN från MUSIKRUMMET. 10, Gå till KÖKET och använd INSEKTSGIFT på frysen. 11, Gå till TELEFONRUMMET (om Mary inte är där) och kolla på tekoppen. 12, Gå till det RELIGIÖSA BIBLIOTEKET och kolla på allting minst två gånger. Du ska ha vält omkull en hylla bland annat. 13, Gå nu till KAPELLET och stoppa STAVEN i den gröna vasen. Gå nu ner till GROTTORNA. 11/14, Gå fram till hunden och använd SVART KLÄNNING och PARFYM på dig själv. 12/15, Fortsätt gå höger tills du ser Lotte. 13/16, Ta första dörren till vänster, sen gå bara höger tills du kommer till DANS NÄSTE. Kolla på gobelängen. 14/17, Använd "panikknappen" och spring vänster. 15/18, Ta första dörren till vänster. Gå höger och in i hissen. 16/19, Välj våning 2. 17/20, Gå till höger... SLUTET: Du kommer att träffa på Mary. Jennifer springer fram till henne för att få hjälp och bli beskyddad från all ondska. Men är allt verkligen som det ser ut att vara? __________ | | | E-SLUTET | |__________| Följ D-slutet ända till punkt 16/19. Där ska du välja våning 3 istället. SLUTET: Plötsligt stannar hissen pga strömavbrott. Vilken tur äntligen får Jennifer tid att pusta ut. Eller? __________ | | | F-SLUTET | (Mitt favorit slut!) |__________| GÅ INTE IN I DET RELIGIÖSA BIBLIOTEKET!! SE INTE LOTTE!! 1, Gå till BADRUM 1, undvik Bobby. 2, Gå till MÄSTARNAS SOVRUM och hämta PARFYMEN. 3, Gå till VARDAGSRUMMET, kolla lådan. 4, Gå till KABINETTRUMMET, ta den SVARTA KLÄNNINGEN i lådan bakom skåpen. Plocka även upp INSEKTSGIFTET. 5, Utanför rummet kollar du på fågelboet på väggen, sedan på lådan och till sist på fågelboet igen. 6, Gå till BARNETS RUM, kolla i lådan med clownen på. Slåss mot onda dockan genom att använda "panikknappen". 7, Gå till BIBLIOTEKET, kolla på hyllorna i mitten. 8, Gå nu till BRÄDKORRIDOREN. Kolla först på hålet och sedan på brädan. 9, Hämta OND IDOL från statyn höger om den målade väggen i BRÄDKORRIDOREN. 10, Gå till KAPELLET och klicka på allting. Använd OND IDOL på den gyllene saken framme vid altaret. Gå nu ner till GROTTORNA. 11, Gå fram till hunden och använd SVART KLÄNNING och PARFYM på dig själv. 13, Ta första dörren till vänster, sen gå bara höger tills du kommer till DANS NÄSTE. Kolla på gobelängen. 14, Använd "panikknappen" och spring vänster. 15, Ta första dörren till vänster. Gå höger och in i hissen. SLUTET: Hissdörrarna öppnas, Jennifer springer in utan att se sig om. Dörrarna slår snabbt igen. Var det så smart? __________ | | | G-SLUTET | |__________| 1, Gå till FOAJÉ 2. Undvik Bobby genom att gå ut genom dörren du kom ifrån. 2, Gå till KABINETTRUMMET och hämta INSEKTSGIFTET. 3, Gå till KÖKET och hämta GULDNYCKELN i frysen genom att använda INSEKTSGIFTET. 4, Gå till TELEFONRUMMET (och håll tummarna för att Mary inte är där). 5, Kolla i rustningen. 6, Gå till GARAGET. 7, Klicka på bilen. 8, Klicka sen på trälådan bredvid bilen för att få BILNYCKELN. 9, Klicka sen TRE gånger på bilen med BILNYCKELN. Slutet: Jennifer kommer att starta bilen och åka iväg. Men är mår hon verkligen helt bra? __________ | | | H-SLUTET | |__________| Det enklaste slutet att få. 1, Gå till FOAJÉ 2. Undvik Bobby genom att gå ut genom dörren du kom ifrån. 2, Gå till GARAGET. 3, Klicka på bilen. 4, Klicka sen på trälådan bredvid bilen för att få BILNYCKELN. 5, Klicka sen TRE gånger på bilen med BILNYCKELN. Slutet: Jennifer kommer att starta bilen och åka iväg. Synd bara att hon inte är ensam... ************************************************************************* 13.- Ofta Frågade Frågor. DET FINNS SAKER SOM AVSLÖJAR MYCKET OM SPELET HÄR!! Fr.- Vilket sammanträffande. OFF-sektionen är nummer 13... hmmm... Sv.- Du har upptäckt min hemlighet. Jag är Lord Barrows. Ööö... du... vilken... (host) DET DÄR ÄR INTE EN FRÅGA! Fr.- Finns det en översättning till det här spelet? Sv.- (Din smutsiga pirat ^_^) ja det finns en översättning tillgänglig, men jag vet inte den exakta URL:en. Jag hittade den på: http://agtp.romhack.net. Den är superb (lite buggig ^_^, men jag klagar inte!) Den finns också på: oneminuteleft.com (tack till Okonomiyaki Uchan [InFaMOusAnGeL82@aol.com] för den notisen!) (Bli inte rädd! Det är bara ett spel ^_^) TILL DEN SOM FRÅGADE OM ROMMEN, så kanske du kan finna den där. Vad vet jag! Fråga mig inte! Fr.- Jag får inte VÄSTRA VINGSNYCKELN från fågelboet. Vad är det för fel? Sv.- Kolla lådan i VARDAGSRUMMET. Tack till (DarkSunok@aol.com) och Gladrius (gladrius@hotmail.com) för att de redde ut det hela. Fr.- Varför är färgen bakom Jennifers ansikte så konstig? Sv.- Jag tror att det är en bugg. Högst sannolikt. Hennes porträtt blir orange och grön, och då får du en slumpgenererad hälsonivå. Mycket underligt. Händer när du lämnar rum efter du undvikit Bobby. Fr.- Varför får jag inte DEMON IDOL? Sv.- Eftersom du inte varit i BIBLIOTEKET. Hursomhelst, en gång var jag där, men kunde ändå inte hitta statyn. Har bara hänt en gång. Fr.- Jag kan inte hitta SPIRAN! Bobby hoppar fram från bakom gardinerna! Sv.- Du måste klara av spelet genom att använda DEMON IDOL. Fr.- Blir det någon skillnad om man klarar spelet med DEMON IDOL eller med SPIRAN? Sv.- Det är enklare (och säkrare) att klara det med DEMON IDOL, men sluten kommer inte att skilja sig. Fr.- Vem är Fru Barrows? Sv.- Mary! Hon är Mary, mamman till tvillingarna. Du hittar henne i det HEMLIGA RUMMET. Dessutom, kommer du nog se i slutet av spelet att hennes ansikte börjar likna tvillingarnas. NOTIS FRÅN VERSION 1.4: CstarFlare säger att hennes hud alltid ser ut så. Jag är inte säker och kan inte säga att jag vet mer om spelet än honom ^_^. Fr.- Var är Herr Barrows? Sv.- Han är en fånge i fängelset. Jag måste hitta mer info om honom. Han säger aldrig något viktigt, så jag vet inte vad han fyller för funktion. Fr.- Vem är Dan och vem är Bobby? Sv.- Fråga inte. Fr.- Har du spelat KLOCKTORNET II eller III? Sv.- Nej och det kommer jag nog inte heller. (Jag har ingen PSX. Jag gillar verkligen det här spelet, men när jag ser uppföljarna får jag ingen lust att spela dem. Om jag får en konsol i julklapp, skulle jag nog spela dem. Förlåt Larson, jag har inte så mycket tid att spela icke prioriterade spel. Universitetet tär på mig.) (Stör er inte) Fr.- Vad är det med själva handlingen? Sv.- Intressant fråga. Jag tror att Fru Mary Barrows bara fejkar hela "adoptionen" bara för att få mera offer. Hon gör flera uppoffringar för att kunna mata Dan. Vad hennes mål är vet jag inte, men en sak är säker. De är inte mänskliga. NOTIS FRÅN VERSION 1.4: Vi har inte hittat allt. Det finns några saker som togs bort från översättningen. ("Någonting har min arm", och "Tagfattleken är över!", tror jag), och med hjälp av gameshark har vi hittat ett annat ansikte åt Jennifer (inte det organga, buggiga) där hon verkar vara död (t.o.m. smältandes). Vi kan inte heller glömma kniven vi fann genom gameshark. Det finns också 4 andra Klocktornet. Den bästa är på väg, verkar det som. Fr.- Är bilderna i spelet digitaliserade? Sv.- Jag vet inte, men Jennifer verkar ha flera skådespelerskor om det nu är så (hon ser verkligen äcklig ut i det HEMLIGA RUMMET). NOTIS FRÅN VERSION 1.4: CStarFlare säger att bilden ser så hemsk ut eftersom spelet konverterades från PSX till SNES. Verkar vettigt, men jag tror inte PSX-versionen släpptes före SNES-versionen. Fr.- Några spel du rekommenderar? Sv.- Silent Hill (Tysta Backen), av Konami (till PSX), och Sweet Home (Ljuva Hem), av Capcom (Famicom, den översatt rommen finns någonstans på nätet). Och, bra arkadspel är House of the Death (De Dödas Hus) I och II (Den andra är RUSKIGT SVÅR!) av Sega eller Carnevil, som är det häftigaste skjutarspelet jag spelat (kommer inte utvecklaren). Fr.- Och varför gillar Bobby Nine Inch Nails? Sv.- Ööö... hans tema är rätt likt NiN... och... (*springer iväg*) Fr.- Vilken del av spelet skrämde dig verkligen? Sv.- Många faktiskt. Först när jag hittade Bobby i poolen. Det andra var F-slutet. Jag tittade på TV och när jag vände mig om *KLANK!*... och sen blod. A-slutet skrämde mig, men inte lika mycket som de två jag redan nämnt. Fr.- Favorit slut? Sv.- F-slutet. Bra sätt att avsluta det hela. Fr.- Favorit scen? Sv.- Ann som blivit hängd i duschen, ser sadistiskt ut. Fr.- Något att säga om G-slutet? Sv.- Och så, återvände Jennifer till barnhemmet. De hittade henne i sitt rum tre dagar senare... ...död. Det var G-slutets översättning. Fr.- Några gameshark koder? Sv.- Näpp, men det finns några konstiga saker genom PAR (Pro Action Replay) koder: 7fca4709 - "smältande ansiktet" 7e132306 - Kniven kommer att finnas i ditt inventarium. Använd UNKNOWN (OKÄND)! ************************************************************************* 14.- Beröm. - Human, som skapade spelet. Synd bara att de aldrig översatte det, men, hallå, det kanske var en bra sak ändå. - Nintendo, antar jag, som gjorde systemet... (Blah). - STORA TACK till Ghideon Zhi och Sneakytonberry som hjälpte mig med F- och A-sluten. Gidheon Zhi är (tror jag) den ansvarige för översättning, också, men jag är inte säker ^_^. Jag har inte deras e-postadresser eftersom jag pratade med dem på forumen, men tack. - Ett annat STOR TACK till CStarFlare (sailordeathscythe@hotmail.com) för att han hjälpte mig med flera saker. - Tsama, från diskussionsforumen, som postade PAR (Pro Action Replay) koderna. Tack för att jag fick stjäla dem ~_^. - Gladrius (gladrius@hotmail.com) och (DarkSunok@aol.com) som hjälpte mig med problemet med West Wing Key (Västra Vingsnyckeln). - Okonomiyaki Uchan (InFaMOusAnGeL82@aol.com) för notisen om oneminuteleft.com. - Cyrille Bockstal (daniel.bockstal@skynet.be), som hjälpte mig med F- slutet. Tack! - Mr. Mason (Mrmasonw2ds@hotmail.com) som hjälpte mig första gången jag spelade. Han har en bra guide på gamefaqs.com, även om den är inkomplett (han säger att han ska uppdatera den ofta, så jag antar att det är okej, och han vet säkert mer om spelet än mig). - CjayC, för att han publicerade mina guider på gamefaqs.com, den häftigaste spelsidan på nätet (han har fortfarande inte skällt på mig). - Självklart, mina händer, för att de hjälpte mig skriva det här (det skulle varit väldigt svårt att genomföra det utan deras hjälp ^_^), och min hjärna. - Mystical Ninja för han översatte guiden till svenska. - Och ni läsare, för att ni läste detta. ************************************************************************* 15.- Lagliga saker. Den här filen ägs av Lord Zero (dskzero@yahoo.com) Du FÅR distribuera, skriva ut, läsa, visa dina vänner eller fiender den här guiden, SÅ LÄNGE SOM du ger beröm till Lord Zero som författare, behåller kopieringsrättigheterna, och använder det i icke vinstgivande syften. Du FÅR INTE ÄNDRA NÅGONTING i den här guiden. Du FÅR INTE heller distribuera den här guiden NÅGONSTANS på NÅGOT SÄTT utan mitt tillstånd. Vill du ha den här guiden på din sida, skall du skriva till mig och fråga om lov, hålla guiden uppdaterad och berätta URL:en för mig. Alla Rättigheter Reserverade. Saker som inte tas upp i den här texten kan diskuteras med mig via adressen här under: Kopieringsrättigheter 2001-2002 Av Lord Zero (dskzero@yahoo.com). [OBS! Lord Zero förstår bara engelska, OM ni nu inte har förstått det.] Den senaste versionen kan alltid hittas på gamefaqs.com. __ / \ \||/ ______ ______ |||| <_____ \ <_____ \ |||| ____ __________________________\ \______\ \__||||______ / \ \ / © Lord Zero (dskzero@yahoo.com) / |||| / / /| \ /\ < --------------------------------< ||||/ / / | < @ \__________________________ ______ \_||||_/_/__| / \/ _____/ / _____/ / |||| \_/__/ <______/ <______/ |||| |||| /||\ \__/