Welcome... _____ / / | \ ..to the castle of... | | \_\_ _ ____ /|_ _ | |___ | |__ _____ __| | _ __ _ _ //| | _____ / / / \ \___ \| /_ \ __\ \ // | | /_\ | || | / | // | | __\ \ | | / /\\ \ || / \ \//¯\ | || | ||| \\| || | | |( \ | | //¯\ | | | | ¯_/ /| | || | | |\\_/ | \ \_| |\\_||| |/\ \/ | \ \| | \\_/ | | |_\ \_ / | | ||_| | / \_/\_\ \_/\_\ \_/ \__/ \__/ \/\ \ \_/\_\ \_/ \_/ | |_| | |/ ____/ / | ___/ \____/ /_/ F o r N i n t e n d o E n t e r t a i n m e n t S y s t e m ------------------------------------------------------------------------ -------------------= Swedish Walkthrough v1.0 =----------------------- -------------------= By Peter Henriksson 2001 =----------------------- ------------------= peter.henriksson@spray.se =----------------------- ------------------------= ICQ # 34295054 =---------------------------- ------------------------------------------------------------------------ Välkommen till min åttonde Faq. Denna walkthrough är egentligen en modi- fierad version av min walkthrough för Shadowgate Classic. Jag har dock tagit bort sektionen "grunder" som hade grejer för Game Boy och ändrat vissa föremåls namn som översatts olika i versionerna. Jag vill att du använder denna walkthrough till NES-versionen och min Shadowgate Classic när du spelar GBC-versionen. Okej, först en innehållsförteckning och sen walkthroughn... /======================================================================\ | 0,00 - Innehåll | \======================================================================/ • 0,01 - Uppdateringar • 1,00 - Walkthrough • 1,01 - Utanför slottet • 1,02 - Första korridoren • 1,03 - Hallen med lönndörren • 1,04 - Vapenförråd • 1,05 - Andra korridoren • 1,06 - Den underjordiska sjön • 1,07 - Vattenfallet • 1,08 - Bakom vattenfallet • 1,09 - Kistrummet • 1,10 - Det kalla rummet • 1,11 - Eld-monstret • 1,12 - Skelettet i sjön • 1,13 - Lönngången • 1,14 - Broarna • 1,15 - Demonen • 1,16 - EPOR-rummet • 1,17 - Den mystiske trollkarlen • 1,18 - Trolla med EPOR • 1,19 - Spegelrummet • 1,20 - Eldflammorna • 1,21 - Trollets bro • 1,22 - Cyklopen och brunnen • 1,23 - Den långa hallen • 1,24 - Biblioteket • 1,25 - Rummet med spisen • 1,26 - Labbet • 1,27 - Trädgården • 1,28 - Balsalen • 1,29 - Sfinxen • 1,30 - Observatoriumet • 1,31 - Vargen • 1,32 - Helveteshunden • 1,33 - Draken • 1,34 - Tredje korridoren • 1,35 - Balkongen • 1,36 - Den trasiga bron • 1,37 - Ormen • 1,38 - Gamle kungen • 1,39 - Stenpassagen • 1,40 - Gargoylerna • 1,41 - Lavarummet • 1,42 - Cylindern och spakarna • 1,43 - Önskebrunnen • 1,44 - Floden • 1,45 - Dödskalleporten • 1,46 - Lord Warlock! • 2,00 - Copyright • 2,01 - Tidigare faqs • 2,02 - Slut för idag /======================================================================\ | 0,01 - Uppdateringar | \======================================================================/ Version 1.0 - 9 augusti 2001 (Första utgivningen) - Walkthroughn färdig och redo att postas till GameFAQs. /======================================================================\ | 1,00 - Walkthrough | \======================================================================/ Innan vi börjar måste jag påminna dig att TÄNDA EN NY FACKLA när den gamla börjar slockna. Har du inga tända facklor ser du inget, vilket leder till Sudden Death ;). /======================================================================\ | 2,01 - Utanför slottet | \======================================================================/ Du startar din vandring utanför porten som leder in Shadowgate. ÖPPNA Dödskallen ovanför dörren. Där finns Nyckel 1. TA den. ÖPPNA dörren och GÅ in i slottet... /======================================================================\ | 1,02 - Första korridoren | \======================================================================/ TA de två facklorna som sitter till vänster respektive höger. ANVÄND Nyckel 1 för att ÖPPNA dubbeldörrarna. Gå vidare in i nästa rum. /======================================================================\ | 1,03 - Hallen med lönndörren | \======================================================================/ TA de båda båda facklorna, varav en av dom skiljer från dom andra facklorna. TA INTE BOKEN. Det är en fälla som leder till döden. ÖPPNA den istället och TA Nyckel 2 som ligger i den. På väggen mittemot sitter en vit lös sten. ÖPPNA den för att avslöja en lönngång, men gå inte in där ännu. GÅ tillbaka till första korridoren. ANVÄND Nyckel 2 för att öppna den lilla dörren till höger. /======================================================================\ | 1,04 - Vapenförråd | \======================================================================/ På hyllorna ligger en slunga och ett svärd, ta de båda. Gå sedan ut ur förrådet, vidare in i hallen med lönngången. Fortsätt till höger in i nästa korridor. /======================================================================\ | 1,05 - Andra korridoren | \======================================================================/ Här finns tre dörrar att välja mellan. Börja med att öppna den till höger och gå vidare in där. /======================================================================\ | 1,06 - Den underjordiska sjön | \======================================================================/ Nu börjar det bli lite läbbigt... såg du hajen som simmade förbi? Äsch, skit samma. Öppna dörren på andra sidan och gå in. /======================================================================\ | 1,07 - Vattenfallet | \======================================================================/ Plocka upp (TAG) några stenar som ligger på marken. Du behöver dom senare för att kunna skjuta med slungan. Som du ser har stenar rasat in i trappuppgången. Men tittar du noga ser du en liten springa mellan vattenfallet och trappuppgången. GÅ igenom där genom att välja GÅ och klicka på springan i Action-fönstret. /======================================================================\ | 1,08 - Bakom vattenfallet | \======================================================================/ Lägg märke till den lösa stenen som sitter på väggen. Slå (SLAG) på den så ramlar den ner, bakom finner du Påse 1. Ta den. Öppna den sedan från föremålslistan. Den innehåller tre olika ädelstenar, en röd, en vit och en blå. Ta dom från påsen. Gå nu tillbaka till den andra korridoren (den med tre dörrar). Öppna dörren mittemot och gå in. /======================================================================\ | 1,09 - Kistrummet | \======================================================================/ Här finns 6 olika kistor öppna den mittersta på högra sidan. Där hittar du Påse 2. Den innehåller tre koppmynt, ta dom. Öppna sedan den nedersta kistan på högra sidan, så möter du en mumie. Använd din tända fackla på den så grillas den till en spira. Ta den. Gå tillbaka till korridoren med tre dörrar igen. Ta den vänstra den här gången. /======================================================================\ | 1,10 - Det kalla rummet | \======================================================================/ Ta facklorna på väggarna. Brevid den avlånga dörren sitter ett litet hål. Här ska du sätta in den vita stenen som fanns i Påse 1. Då dyker en kula fram på pidestalen brevid. Ta den. Öppna sen avlånga dörren och gå in. /======================================================================\ | 1,11 - Eld-monstret | \======================================================================/ Här ser du olika vapen och föremål på marken. Plocka upp skölden, Monstret mittemot i mörkret grillar dig med eld. Men som tur har du skölden så du klarar dej. Plocka därefter upp hammaren, mera eld, men du överlever. Därefter spjutet, skölden börjar smälta, till sist ska du ta facklan på den högra väggen. Gå sedan tillbaka till den underjordiska sjön. /======================================================================\ | 1,12 - Skelettet i sjön | \======================================================================/ Använd kulan du hittade i det kalla rummet i vattnet så fryser det till is. Ta sen Nyckel 3 från skelettets hand. Använd din tända fackla i vattnet för att kulan ska flyta upp till ytan. Visserligen fryser sjön till is igen, men nu kan du plocka upp kulan igen. Gå nu tillbax till hallen med lönndörren. Flytta undan den vita stenen där (om du nu inte redan har gjort det) och gå in. /======================================================================\ | 1,13 - Lönngången | \======================================================================/ Ta pilen som hänger på väggen. ANVÄND facklan på den vänstra väggen, men försök inte ta den. Facklan dras ner och avslöjar en ytterligare dold gång. Gå vidare in. /======================================================================\ | 1,14 - Broarna | \======================================================================/ Du dör om du försöker gå över den högra bron, så ta den vänstra. /======================================================================\ | 1,15 - Demonen | \======================================================================/ Här möter du en demon, för att få slut på den ska du använda din tända fackla på den speciella facklan du hittade i rummet med boken. Demonen dör automatiskt. Ta de två facklorna på väggarna, samt kappan som hänger ovanför dörren. Gå vidare in genom nästa dörr. /======================================================================\ | 1,16 - EPOR-rummet | \======================================================================/ Ta facklan till vänster, därefter sakerna på hyllan till höger, Dokum 1, Flaska 2. Flaska 1 är dock ej nödvändig. På väggen mittemot finns en lätt upptäckt dold dörr. Öppna och gå in. /======================================================================\ | 1,17 - Den mystiske trollkarlen | \======================================================================/ Sätt den blå stenen i det lilla hålet, väggen öppnas och du möter en mystisk men hjälpsam trollkarl. Det han säger är viktigt att veta senare i spelet. Plocka upp Dokum 2 han lämnar efter sig. Öppna den och läs, du har lärt dig din första trollformel, HUMANA! Återgå till EPOR-rummet. /======================================================================\ | 1,18 - Trolla med EPOR | \======================================================================/ Titta på skylten det står EPOR på, titta en gång till, du har lärt dig din andra trollformel, EPOR! Nu är det dags att trolla. Gå längst bak i föremålslista, där trollformlerna finns. Välj Epor (använd). Repet som låg på golvet reser sig upp, klättra upp för det, så befinner du dig snart i spegelrummet. /======================================================================\ | 1,19 - Spegelrummet | \======================================================================/ Plocka på dig facklorna på väggarna, och sen kvasten till vänster. Använd Hammaren för att göra sönder den mittersta spegeln, där hittar du en dörr, öppna den med Nyckel 3. Innan du går in i nästa rum, ta på dig Kappan, (ANVÄND Kappan på MIG). /======================================================================\ | 1,20 - Eldflammorna | \======================================================================/ Oj, här var det varmt. Inte så konstigt, hela rummet brinner ju, men det fixar du lätt. Släng ner Kulan i flammorna så blir rummet betydligt behagligare. Fortsätt genom nästa dörr. /======================================================================\ | 1,21 - Trollets bro | \======================================================================/ Försök att gå över bron, du stoppas av det giriga trollet, han kräver ett guldmynt av mig om du vill passera. Han ska inte ha några pengar, han förtjänar ett rejält spjut. Trollet faller ner i avgrunden, men det är inte sista gången du ser honom. Fortsätt vidare över bron. /======================================================================\ | 1,22 - Cyklopen och brunnen | \======================================================================/ Nu ska du skjuta sten. Använd en av stenarna i slungan. Skjut ner cyklopen med slungan därefter. Veva (använd) veven som sitter på brunnen för att få upp hinken. Kika (öppna) i den så hittar du Handsken. Vänta lite, cyklopen e inte helt död. Ta fram ditt svärd kör igenom den. Sådär. Nu är den garanterat död. Öppna dörren bakom cyklopen och fortsätt vidare in i slottet. /======================================================================\ | 1,23 - Den långa hallen | \======================================================================/ Ta facklan på väggen. Gå in i det närmaste rummet. /======================================================================\ | 1,24 - Biblioteket | \======================================================================/ Plocka på dig boken som ligger på bordet. Kika i skrivbordslådan, här finns det grejer. Plocka på dig Dokum 3 och 4, Nyckel 5 och Glasögonen. Öppna Dokum 3 och läs den, så lär du dig en trollformel, TERRAKK! Öppna sen Dokum 4, så lär du dig ytterligare en, ILLUMINA! Ta på dig glasögonen och läs (öppna) boken, så lär du dig ännu en trollformel, MOTARI! Ta kartan på väggen, och skallen på bokhyllan. Sätt i den röda stenen i hålet vid bokhyllan, så flyttar den sig och avslöjar en dold gång du ska fortsätt in i. /======================================================================\ | 1,25 - Rummet med spisen | \======================================================================/ Här finns det också mycket du ska plocka på dig. Ta med dig bälgen, eldgaffeln och koppen som står vid spisen. Använd trollformeln Terrakk, så dyker det fram en spricka i jordgloben, nu kan du "öppna" den och hitta Flaska 5 och Nyckel 6. Gå tillbaka till hallen och gå in i rummet brevid. /======================================================================\ | 1,26 - Labbet | \======================================================================/ På hyllorna står det en del burkar och flaskor, dom är inte nödvändiga. Men tog du inte Flaska 2 i EPOR-rummet, får du chans att ta den nu. en av stenarna på stengolvet har en litet krok. Med den kan du dra upp stenen och hitta heligt vatten. Ta hästskon ovanför ingången till trädgården, gå därefter vidare in i trädgården. /======================================================================\ | 1,27 - Trädgården | \======================================================================/ Det var ju ett trevligt ställe med trevlig fontän. Men rör inte vattnet förrän du tagit på dig handsken. När du har den på kan du plocka på dig flöjten. Spela sen på flöjten så framkallar det ett hål i trädet, som tydligen innehöll en ring du behöver. Gå tillbaka till den långa hallen och in genom dörren mittemot. /======================================================================\ | 1,28 - Balsalen | \======================================================================/ Plocka på dig spegeln och krön (ser ut som nån sorts sköld). Använd din tända fackla till att bränna hål på mattan, där hittar du Nyckel 4. Men nu ska du använda Nyckel 5 till att låsa upp dörren till höger på övre våningen, gå in. /======================================================================\ | 1,29 - Sfinxen | \======================================================================/ Den här figuren låter dig inte passera förrän du svarat rätt på en gåta. Det är olika varje gång, men jag hjälper dig givetvis med dom. Gåta: "Du ser på mig, jag ser på dig, din högerhand höjs, min vänstra, du talar, men inte jag" Svar: Spegeln Gåta: "Jag har inga ögon, men såg en gång, tankar hade jag, men är nu vit och tom" Svar: Skallen Gåta: "Den har städer, men inga hus. Skogar, men inga träd. Floder, men ingen fisk" Svar: Kartan Gåta: "Lång hals men utan händer. 100 ben men kan ej stå. Född i skogen, men vilar nu mot väggen." Svar: Kvasten Gåta: "Jag är eldens vän, min fylls av vinden. Jag blåser med nosen, se hur kolet glöder." Svar: Bälgen Detta är inte alla gåtor, om du får nån som inte står med här, kontakta mig. /======================================================================\ | 1,30 - Observatoriumet | \======================================================================/ Ta Dokum 5 som ligger på bordet. Plocka på dig Stjärnan som sitter på stjärnkartan till vänster, därefter ska du öppna stjärnkartan för att hitta Staven. Gå nu uppför stegen. /======================================================================\ | 1,31 - Vargen | \======================================================================/ Den fängslade kvinnan är inte någon kvinna utan en farlig varg. Använd Pilen på henne så dör hon.. Därefter ska du ta Dokum. som ligger brevid henne, det här dokumentet är inte som dom andra, utan ett "gyllene" dokum (?). Detta är ett av de viktiga föremål du behöver i slutet. Gå tillbaka till balsalen, lås upp och gå in i den vänstra dörren med Nyckel 6. /======================================================================\ | 1,32 - Helveteshunden | \======================================================================/ Försök klättra upp för stegen till vänster, och hunden från helvetet dyker upp, släng vattnet du hittade i labbet på honom, och han försvinner ner i helvetet igen. Glöm inte att ta hornet!! Klättra sen uppför stegen. /======================================================================\ | 1,33 - Draken | \======================================================================/ Använd Stjärnan från observatoriet på draken så exploderar den. Glöm inte Talismanen, den är ännu ett viktigt föremål du behöver sent i spelet. Tillbaka i balsalen ska du gå in i den mittersta dörren, lås upp med Nyckel 4. /======================================================================\ | 1,34 - Tredje korridoren | \======================================================================/ Ta de båda facklorna, och gå ut till vänster. /======================================================================\ | 1,35 - Balkongen | \======================================================================/ Ajdå! Värsta åskstormen på gång, och du har metallrustning. Ingen bra kombination. Sätt Staven från observatoriet i hörnet, så kan den användas till åskledare. När du sätter ner staven dyker ett skeletts hand upp med en ny stav upp ur marken. Mycket viktig att ha med. Gå längre ut på balkongen till vänster. Där finner du Påse 3, som innehåller ett Stormynt och tre Guldmynt, ta med den. /======================================================================\ | 1,36 - Den trasiga bron | \======================================================================/ Nu ska du tillbaka till början av slottet, till rummet med de två broarna. nu ska du komma över den högra, trasiga bron. Drick innehållet ur Flaska 2 (ANVÄND Flaska 2 på MIG), så kan du sväva över bron. /======================================================================\ | 1,37 - Ormen | \======================================================================/ Ta det lungt, det är bara en ofarlig staty av en stor orm. Använd Staven du fann på balkongen på ormen och den förvandlas till den slutgiltiga staven. Ta med dej den och gå tillbaka till den tredje korridoren. Det enda som kan vara knepigt på vägen dit är trollet, det är tillbaka och kräver dig på guldmynt. Låt dig inte luras. Använd trollformeln Humana och snart har du flytt förbi honom. Väl tillbaka i den tredje korridoren ska du ta till höger. /======================================================================\ | 1,38 - Gamle kungen | \======================================================================/ Här möter du en gammal kung som sitter på sin tron. Han säger inte så mycket med tanke på att han är död. Använd Spiran på honom så avslöjas ett litet ringformat hål till vänster. Här ska du sätta ringen du fann i trädgården. Följ den hemliga passagen som dyker upp. /======================================================================\ | 1,39 - Stenpassagen | \======================================================================/ Plocka på dig de fyra facklorna. Fortsätt sedan framåt. /======================================================================\ | 1,40 - Gargoylerna | \======================================================================/ Här får du tänka dig för, om du fortsätter gå kommer gargoylerna att vakna och döda dig, men använd trollformeln Illumina så håller dom sig lugna. Gå in till höger. /======================================================================\ | 1,41 - Lavarummet | \======================================================================/ Ujuj, här kommer man inte över så lätt, såvida du inte använder trollformeln Motari. Då byggs en bro vidare till andra sidan. /======================================================================\ | 1,42 - Cylindern och spakarna | \======================================================================/ Här finner du en mystisk cylinder, och tre olika spakar. Dom ska du dra i en viss ordning. Börja med att dra ner i den högra, därefter den mittersta och slutligen dra upp den högra och.. Bingo! Du har hittat det mycket viktiga silveräpplet i cylindern. Tillbaka hos gargoylerna ska du gå in i den högra gången. Tänk på att använda Illumina igen utifall dom har vaknat igen. /======================================================================\ | 1,43 - Önskebrunnen | \======================================================================/ Här finns inte bara en brunn, utan en mystisk dörr också. Själv har jag aldrig lyckats öppna den, så den behöver du nog inte bry dig om. Öppna brunnslocket och släng ner (använd) Stormyntet du hittade i Påse 3. Nu bildas det vind som gör det ofarligt för dig att hoppa ner i brunnen. /======================================================================\ | 1,44 - Floden | \======================================================================/ Det visades sig ligga en flod under slottet, och det verkar inte särskilt smart att försöka simma i den. Du finner en gong-gong med en klubba på stranden. Använd klubban till att slå på gong-gongen. Ett sorts spöke till färjkarl dyker upp framför dig. Ge honom ett Guld- mynt så får du åka med.. /======================================================================\ | 1,45 - Dödskalleporten | \======================================================================/ Slutet är nära! Du finner tre olika symboler på väggen. Här ska du sätta Talismanen du har under Svärd-ikonen. Därefter blåser (använder) du hornet för att öppna porten... /======================================================================\ | 1,46 - Lord Warlock! | \======================================================================/ Vid första anblicken verkar Warlock ganska försvarlös, ända tills hans Behemoth stiger upp! Ajaj, det är en stor rackare. Men den ska vi nog ta hand om.. Använd Dokum. du hittade hos vargen på Staven du hittade hos ormen. Nu ska du använda Silveräpplet på Staven för att komplettera den. Använd staven på hans Behemoth så den anfaller och förgör Warlock själv! * Grattis! Du har klarat originalet Shadowgate * /======================================================================\ | 2,00 - Copyright | \======================================================================/ Jag har Copyright (c) på allt som står inom detta dokument. Detta innebär följande: Du får gärna sprida den privat till vänner och bekanta. Du får INTE sprida den offentligt, som till exempel försöka sälja eller lägga ut på någon websajt. Om du vill lägga ut den på webben måste du be om tillstånd av mig. /======================================================================\ | 2,01 - Tidigare faqs | \======================================================================/ Det här är min åttonde spelfaq/walkthroughs. jag har skrivit sju tidigare guider som publicerats på bland annat Gamefaqs [www.gamefaqs.com]... Broken Sword ------------ Speltyp: Äventyr Format: PC/PlayStation Min första walkthrough som påbörjades 1998. Enkel att förstå och förklarar nästan allt genom detta oförglömliga äventyr. Broken Sword II --------------- Speltyp: Äventyr Format: PC/PlayStation Påbörjades våren 2001, färdig till sommaren 2001. Mycket lik den jag skrev över det tidigare walkthroughn. Curse Of Monkey Island ---------------------- Speltyp: Äventyr Format: PC Ganska stor faq/walkthrough som jag skrev på endast fem dagar under Juli 2001. Walkthrough och stor FAQ för båda svårhetsgrader. Mission: Impossible ------------------- Speltyp: Action/Äventyr Format: Nintendo 64 En stor faq/walkthrough som guidar dig till punkt och prickar igenom båda svårhetsgraderna. Shadowgate Classic ------------------ Speltyp: RPG Format: Game Boy Color Den portabla versionen av spelet du läst om! Walkthroughen är likande men denna innehåller också en sektion som grå igenom spelets grunder. Zelda - Ocarina of Time (Heart Piece FAQ) ----------------------------------------- Speltyp: Äventyr Format: Nintendo 64 En kort FAQ om hur du hittar alla 36 heart pieces i detta mästerverk. Zelda - Ocarina of Time (Gold Skulltula FAQ) -------------------------------------------- Speltyp: Äventyr Format: Nintendo 64 En annan kort FAQ som beskriver hur du hittar alla 100 Gold Skulltulas i denna redan klassiska del av Zelda. Besök denna sida på Gamefaqs för att hitta alla mina utgivda guider: http://www.gamefaqs.com/features/recognition/5073.html /======================================================================\ | 2,02 - Slut för idag | \======================================================================/ Så var det slut på den här walkthroughen. Hittar du fel i guiden eller fastnar i spelet trots min guide, vänta inte med att kontakta mig. Liksom tidigare ska jag fortsätta skriva guider över äventyrsspel, med tanke på att det är den typen av spel man främst fastnar i. Mina planer är över det fantastiska PC-äventyret Secret of Monkey Island och att snart bli klar med min stor Majora's Mask FAQ. Kontakt - e-mejl peter.henriksson@spray.se - icq# 34295054 - Peter Henriksson -