X-Google-Thread: 9f2349c2e8,9d236a2a868455ff X-Google-Attributes: gid9f2349c2e8,public,usenet X-Google-NewGroupId: yes X-Google-Language: POLISH,Latin2 Path: g2news1.google.com!news4.google.com!proxad.net!feeder1-2.proxad.net!194.25.134.126.MISMATCH!newsfeed01.sul.t-online.de!newsfeed00.sul.t-online.de!t-online.de!news.nask.pl!news.nask.org.pl!feed.news.interia.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail From: "Eneuel Leszek Ciszewski" Newsgroups: pl.rec.ascii-art Subject: Re: KONKURS Date: Sat, 16 Jan 2010 14:37:53 +0100 Organization: Aleuania-Pueruania Lines: 119 Message-ID: References: Reply-To: "Eneuel Leszek Ciszewski" NNTP-Posting-Host: csknet-84-234-43-13.csk.pl Mime-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original Content-Transfer-Encoding: 8bit X-Trace: inews.gazeta.pl 1263649080 24844 84.234.43.13 (16 Jan 2010 13:38:00 GMT) X-Complaints-To: usenet@agora.pl NNTP-Posting-Date: Sat, 16 Jan 2010 13:38:00 +0000 (UTC) X-MimeOLE: Numer mego telefonu '665 363835'='moj eneuel' X-Priority: 3 X-User: eneuell X-MSMail-Priority: Normal X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843 Xref: g2news1.google.com pl.rec.ascii-art:93 "Eneuel Leszek" d6trr4$e7k$1@korweta.task.gda.pl > Postscriptum: Co do tego helikoptera -- trzeba by narysowa� > zmian� nachylenia �opat wirnika, bo to by by� > wyk�ad �opatologiczny, nie jojstikowy. :) W uproszczeniu to > by wygl�da�o jako� tak: > -- machanie bezowocne (ja�owe) > .' jaki�tam k�t natarcia > / jaki� inny k�t natarcia > | tak�e ja�owe machanie, ale wyczerpuj�ce > (i chyba nieosi�galne w praktyce) > \ odwr�cenie ci�gu > '. tak�e odwr�cenie, ale w innym stopniu > Oczywi�cie trzeba by wi�cej linijek po�wi�ci� > ko�c�wce �opaty, aby to dobrze narysowa�. :) > Mo�e jako� tak: > . > '-. > ' > .____ > ' > . > .-' > ' > lub tak: > `-. > `-. > ` > I jest to ko�c�wka �opaty wirnika. > W�a�nie zmieniaj�c �w k�t natarcie (i to **niejednakowo > z r�nych stron helikoptera** -- mo�na sk�oni� go (i to > nawet w sensie dos�ownym) do wsp�pracy, czyli do lotu > w okre�lonym kierunku. Innymi s�owy -- nachylenie konkretnej > �opaty zmienia si� w trakcie jej obracania, je�li helikopter > nie leci pionowo. :) (pomijaj�c oczywi�cie :) wiatr) Inaczej > s� nachylone �opaty (inny jest k�t :) natarcia) gdy znajduj� > si� z przodu helikoptera i inny, gdy znajduj� si� z ty�u. :) > K�t natarcie ka�dej �opaty zmienia si� p�ynnie (w t� > i z powrotem) w trakcie jej obracania si� dooko�a osi wirnika. :) > Dzi�ki temu si�a no�na nie jest jednakowa z ka�dej strony > helikoptera, dzi�ki czemu mo�e on si� pochyli� i polecie� > w t� stron�, z kt�rej ta si�a no�na jest najmniejsza. :) > Co wi�cej: To, co pozwala kierowa� (do przodu, do ty�u, > na boki i po cz�ci do g�ry oraz do do�u) pozwala tak�e > wyhamowa� szybko�� spadania, je�eli z jakiego� powodu > wy��czy si� silnik. :) (na przyk�ad zabraknie paliwa) :) > Korzysta si� w�wczas (,,tu�" nad ziemi�) z odwr�cenia > ,,ci�gu" i bezw�adno�ci wirnika, :) kt�ry najpierw > rozkr�ca si� dzi�ki spadaniu, a p�niej hamuje > (i sw�j ruch obrotowy, i szybko�� spadania helikoptera) > dzi�ki zmianie k�ta natarcia �opat na przeciwny do tego, > jaki by� wcze�niej, czyli do tego, jaki by� w trakcie > rozkr�cania si� wirnika. :) > W praktyce jednak jest bardzo du�o wypadk�w ca�kowitego > roztrzaskania si� helikoptera o ziemi� w trakcie takiego > przymusowego l�dowania. Szczeg�lnie dotyczy to helikopter�w > cywilnych. > -=- > Obroty dooko�a osi wirnika s� �atwiejsze do wyt�umaczenia: :) > Obroty wirnika [g��wnego/no�nego] przek�adaj� si� na reszt� > �mig�owca (troch� ;) na zasadzie akcji i reakcji) a te -- s� > korygowane �mig�em ogonowym; zwi�kszaj�c i zmniejszaj� ci�g > tego �mig�a -- obracamy helikopter w t� lub w przeciwn� stron� > wzgl�dem osi wirnika g��wnego. > -=- > Podobnie �atwo ;) jest z pionowym wznoszeniem si� i opadaniem: :) > Wystarczy ;) zwi�kszy� (lub zmniejszy�) si�� no�n� du�ego wirnika > poprzez zmian� natarcia �opat (ale tym razem jednakow� dla ca�ego > obrotu, a nie r�n�, jak to mia�o miejsce przy sk�anianiu) i/lub > poprzez zwi�kszenie (b�d� zmniejszenie) obrot�w wirnika. > Niestety -- razem z ni� nale�y tak�e skorygowa� si�� no�n� �mig�a ogonowego. :) Tu (w tamtym :) po�cie) Was uczy�em pilota�u ;) �mig�owcem, a poni�ej linka do pierwszego �mig�owca, kt�ry zestrzeli�em w swoim �yciu. :) http://eneuel.comyr.com/dawno_temu_w_Bialymstoku/nieprzyzwoite_zdjecia_od_dolu/tu_mnie_zlapano_na_tym_fotografowaniu_od_dolu/_MG_7255.JPG http://eneuel.comyr.com/dawno_temu_w_Bialymstoku/nieprzyzwoite_zdjecia_od_dolu/tu_mnie_zlapano_na_tym_fotografowaniu_od_dolu/_MG_7255i.JPG Jak wida� -- nie strzela�em do bezbronnego. Z przodu �mig�owiec ma uzbrojenie, kt�rym strzela� do mnie, zanim ja go zestrzeli�em. :) Rzecz (zestrzelenie) ma swoje miejsce w Bia�ymstoku, na pocz�tku sierpnia 2009 roku w czasie wy�cigu kolarskiego/rowerowego Tour de Pologne... Zdj�cia (jak wida�) robione s� od do�u, to znaczy w/z nieprzyzwoitej pozycji... ;) http://www.tourdepologne.pl/trasa.asp <-- trasa wy�cigu Strzela�em wielokrotnie do samolot�w, ale helikopter zestrzeli�em tylko jeden raz w swoim �yciu. :) W tym �yciu, a w poprzednie tymczasem nie wierz�, bo sta�em si� niewierz�cym... -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... . o-o <-- hulajnoga w charakterze OA