### ### ### ### ### #### ### ### ### #### ### ### ##### ### ### ### ### ### ### ### ### ### ##### ### ### ########## ### ### ########## ### ### ### ### Underground eXperts United Presenterar... Intressant Svenskt Stoff [ #057 - Backlash och Dalarna ] _____________________________________________________________________ Backlash och Dalarna av THE GNN/DCS/uXu När jag vaknade igår morse beslutade jag mig för att följande utsaga var sann: "Jag är förtryckt eftersom jag är från Dalarna". Mina misstankar besannades redan vid frukosten. Morgontidningen innehöll inte en enda notis om någon från Dalarna (jag läser Göteborgsposten). Den enda lilla tillstymmelse till uppmuntran och erkännande jag kunde finna var att Dalarna var med på väderkartan. Men det var allt. På vägen till jobbet träffade jag en god vän som jag omedelbart informerade om det nya läget. Han sade: "Inbillar man sig att det finns ett mönster, och baserar detta på enbart egna upplevelser, kommer man snart se det. Men det innebär inte att det egentligen finns ett." Jojo. Han var ju inte från Dalarna, så det var ju ganska självklart att han inte skulle begripa. På jobbet lade jag snabbt märke till att folk tittade konstigt på mig. Det hade jag aldrig noterat förut. Men nu, när jag verkligen tog mig tid att studera människor, så märkte jag att de tittade tillbaka med lustiga blickar. En hade till och med mage att komma fram och fråga "kan jag hjälpa till med något?" - där ser man! Bara för att jag är från Dalarna så tror de inte att man klarar sig själv! En arbetskamrat förstod inte mitt problem, utan mumlade: "Ältar du den där självkonstruerade uppfattningen för länge kommer den snart att bli ditt största problem, trots att den egentligen inte är ett problem." Jaha! Komma och mästra mig! Bara för att jag är från Dalarna. Kvällen fortlöpte i samma anda. På TV var det inte ett enda program om Dalarna. Det var som om vi inte fanns. Det enda som bjöds var ett regionalrasistiskt 'underhållningsprogram' där Gunde Svan framställde dalfolk som skrikiga och allmänt töntiga. Vad ska barnen få för uppfattning om Dalarna efter ha sett det? Vad är det för signaler som skickas ut? Jag ringde några vänner från Dalarna och föreslog att vi skulle bilda en stödgrupp. Det har vi nu gjort. Vi träffas dagligen och berättar om hur vi förtrycks. Jag har lärt mig mycket. Bland annat har jag alltid undrat om de problem och motgångar jag då och då har haft i livet har berott på mig själv. Nu vet jag att det inte är så. Det beror på att jag är från Dalarna, och därmed förtryckt av det övriga samhället. Så är det. Det måste vara så. Detta är en REFLEKTION Fler REFLEKTIONER finns på http://www.uxu.org/nag Skicka in din egen REFLEKTION: ppp@uxu.org ____________________________________________________________________________ uXu 1999 Av The GNN 1999 uXu ____________________________________________________________________________